اتصالات گالوانیزه و انواع آن
اتصالات گالوانیزه و انواع آن
واتساپ: 09018317558 02142326

اتصالات گالوانیزه و انواع آن

اتصلات گالوانیزهاتصالات همانطور که از معنی لغوی اش مشخص است به ابزار آلاتی گفته می شود که جهت اتصال لوله ها و سایر اتصالات به یکدیگر در سیستم های لوله کشی مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

اتصالات گالوانیزه نیز در راستای متصل نمودن لوله ها به یکدیگر و سامان دهی سیستم های لوله کشی به کار می روند که در آن ها از لوله های فلزی و گالوانیزه شده استفاده می شود.

یکی از رایج ترین انواع اتصالات در صنعت، اتصالات گالوانیزه می باشند.
این اتصالات که از پوشش برخوردار می باشند حدود پنجاه سال پیش وارد صنعت ایران شد.

اتصالات گالوانیزه از پوششی تشکیل شده است که مانع از زنگ زدن و پوسیدگی می شود. این اتصالات در صنایع گوناگونی از جمله صنعت نفت، صنعت گاز، انتقال آب، بخار و هوا استفاده می شود. جهت اخذ مجوز برای صادرات مقاطع آهن و فولاد کلیک نمائید.

گالوانیزه چیست؟

گالوانیزه آهنی است که با روي پوشانده شده باشد. این آهن، در صورت شکستگی پوشش، از زنگ زدن محفوظ می ماند.
اتصالات گالوانیزه به دلیل قرار گیری یک لایه گالوانیزه برو سطح آن مقاومت بالایی در برابر خوردگی و مواد شیمیایی دارد به همین دلیل در صنعت بسیار پر کاربرد است.

عمل گالوانیزیسیون باعث شده اتصالات در هر شرایط آب و هوایی مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی داشته باشد.تنها نکته ای که باید در نظر گرفت وجود نداشتن هیچ گونه ناخالصی در مواد گالوانیزه است در غیر اینصورت باعث می شود مواد به خوبی به فلز جذب نشده و در کوتاه مدت دچار خوردگی و زنگ زدگی شوند.

عمل گالوانیزیسیون را می توان هم در اتصالات درز دار و هم بدون درز انجام داد و در دو نوع اتصالات گالوانیزه سفید و اتصالات گالوانیزه سیاه تقسیم می شود که غالباً به صورت دنده ای هستند.

انواع اتصالات گالوانیزه

با توجه به نوع استفاده از اتصالات گالوانیزه خود به چند دسته تقسیم می شوند :

  • اتصالات جوشی

این نوع اتصالات به لوله های پایپینگی متصل شده و از طریق جوشکاری به هم متصل می شوند.

  • اتصالات دنده ای

این نوع اتصالات از طریق دنده های موجود در لوله و اتصالات به یکدیگر متصل می شوند اما عیب بزرگ این نوع اتصالات محدودیت سایز آنها می باشد که سایز 10 تا 12 سانتی متر را دارا هستند.

  • اتصالات فلنجدار

این نوع اتصالات در لوله های گالوانیزه بسیار رایج بوده که به صورت دنده ای یا جوشی به سر لوله ها متصل شده و از طریق پیچ و مهره به لوله دیگر متصل می گردد و از جنس آلیاژ چدن هستند.

 

 لوله هاي گالوانيزه

لوله هاي گالوانيزه خود به دو دسته تقسيم مي شوند :

  • لوله هاي فولادي گالوانيزه 
  • لوله هاي آهني گالوانيزه

اين دو نوع در بازار به لوله هاي آهني سفيد معروف هستند و عموماً بين اين دو فرقي گذاشته نمي شود.

لوله هاي فولادي گالوانيزه در مقايسه با نوع آهني آن سبك تر و براق تر هستند.

  •  لوله هاي فولادي گالوانيزه :

اين نوع لوله ها گاهي براي تخليه فاضلاب لوازم بهداشتي كوچك به كار برده مي شود ولي مورد استفاده اصلي آنها براي تهويه می باشد.

جنس اين لوله ها از فولاد نرمي است كه در ساختن آن ورقه فولاد را با فشار داخل قالب عبور داده درز آن را جوش مي دهند و سپس آن ها را جهت افزايش مقاومت در برابر اسيدها و زنگ زدگي ها در يك وان آبكاري روي اندود (گالوانيزه) مي كنند.

اين نوع لوله ها نسبت به نوع آهني در برابر اسيدها مقاومت كمتري دارند و كليه اسيدهايي كه براي چدن مضر مي باشند، فولاد گالوانيزه را هم خراب مي كنند.

  •  لوله هاي آهني گالوانيزه :

جنس اين لوله ها از آهن سفيد نورد شده است كه درز آن توسط دستگاه هاي درز جوش بهم جوش داده مي شود و سپس لوله را در فلز روي مذاب فرو مي برند. به همين علت آنها را لوله هاي با درز نيز مي گويند.

اين نوع لوله ها از رنگ تيره و خاكستري شان شناخته مي شوند و عموماً به دو صورت سبك و متوسط توليد مي شوند. كليه لوله هاي فولادي و آهني گالوانيزه در شاخه هاي 6 متري و دو سر دنده با قطر 1/2 اينچ تا 8 اينچ توليد مي گردند.
قطر اين لوله ها معمولاً‌ قطر اسمي است كه بزرگتر از قطر داخلي و كوچكتر از قطر خارجي است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1399-11-15
0 1091

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ