ترخیص جرثقیل و اخذ مجوزهای بازرگانی آن
ترخیص جرثقیل و اخذ مجوزهای بازرگانی آن
واتساپ: 09018317558 02142326

ترخیص جرثقیل و اخذ مجوزهای بازرگانی آن

***شرایط:  جرثقیل تک کابین چرخ لاستیکی و تک کابین چرخ زنجیری و جرثقیل دو کابین با حداکثر 10 سال ساخت توسط واحدهای دارای پروانه معدن و یا تولیدی و یا بازرگانان دارای قرارداد با واحد تولیدی
02142326
واتساپ09018317541

ترخیص جرثقیل و اخذ مجوزهای بازرگانی آن

همانند هر کالای وارداتی دیگر، چرثقیل‌ها نیز پروسه خاص خود را برای انجام مراحل واردات و ترخیص از گمرک دارند. به این معنا که افراد باید قبل از هر کاری به منظور واردات و ترخیص چرثقیل مجوزهای لازم را از نهادهای مربوطه دریافت کنند. اگر شما نیز به تازگی وارد حوزه واردات شده‌اید حتما سوال‌های متعددی در این خصوص ذهن شما را به خود درگیر کرده‌اند. در این مقاله قصد داریم تا در مورد اغلب سوالات شما در حوزه ترخیص جرثقیل و اخذ مجوزهای بازرگانی آن صحبت کنیم. برای این منظور همراه ما باشید تا شما را با هر آنچه که در این خصوص نیاز است آشنا کنیم.

 

ترخیص-جرثقیل

ترخیص-جرثقیل

 

واردات جرثقیل به ایران

امروزه واردات چرثقیل به ایران از دیگر کشورها اصلی‌ترین بخش واردات را به خود اختصاص داده‌اند. منظور از واردات کالا خرید از یک کشور خارجی و آوردن آن به درون کشور (ایران) است.

اصلی‌ترین سهم واردات جرثقیل به ایران از کشورهای چین و آلمان انجام می‌شود. واردکننده‌ها باید توجه داشته باشند تا قبل از وارد شدن به این مسیر پروسه‌های لازم را که شامل دریافت مجوز از ارگان‌های دولتی، خرید و پرداخت هزینه به شرکت خارجی است با دقت بالایی دنبال کنند. در مرحله بعدی نوبت به پرداخت تعرفه گمرکی و ترخیص چرثقیل از گمرک می‌رسد که ترجیحا باید توسط ترخیص کار حرفه‌ای و کاربلد انجام شود.

هر چه مراحل کار با دقت بالا و توسط افراد متخصص در این حوزه انجام گیرد در زمان و هزینه‌های کار صرفه‌جویی شده و در نهایت وارد کننده می‌تواند به سود بالایی در نتیجه واردات خود برسد. از جمله مهم‌ترین دستگاه‌ها که در دسته جرثقیل‌ها قرار داشته و واردات آن‌ها به کشور مجاز است عبارتند از:

  • جرثقیل سقفی
  • جرثقیل‌های متحرک
  •  جرثقیل های کامیونی
  • جرثقیل‌های دروازه‌ای
  • جرثقیل های برجی
  • لودر جرثقیل
  • جرثقیل بازویی
  • جرثقیل‌های کابلی
  • جرثقیل تلسکوپی
  • جرثقیل معلق
  • جرثقیل‌های برجی
  • جرثقیل زمین‌های ناهموار

 

ترخیص جرثقیل از گمرک

به اظهار هر کالا یا دستگاهی و خارج کردن آن از گمرک، ترخیص گفته می‌شود. به عبارتی ساده‌تر خرید هر دستگاهی از کشور خارجی بعد از حمل و نقل ابتدا وارد گمرک کشور مبدا می‌گردد. در این مرحله واردکننده‌ها باید از ترخیص‌کاران کمک بگیرند تا بتوانند کالای خریداری شده خود را از گمرک خارج کرده و تحویل بگیرند. به بخش پایانی این کار ترخیص گفته می‌شود. ترخیص‌کار نیز به شخصی گفته می‌شود که به عنوان وکیل از طرف واردکننده اجازه انجام امور گمرکی و ترخیص آن از گمرک را دارد.

اکنون که با تمامی مفاهیم پایه و ابتدایی آشنا شدیم، می‌توان با دید بازتری امور مربوط به ترخیص جرثقیل و اخذ مجوزهای لازم را مورد بررسی قرار داد. طبق آمارهای به دست آمده، در طول ۲۴ ساعت در سال ۹۵ (ماه تیر)، حدودا ۲ میلیون و ۴۰۳ هزار دلار دستگاه جرثقیل از کشورهای خارجی به ایران وارد شده‌اند. طبق این آمار می‌توان جرثقیل را در لیست مهم‌ترین کالاهای وارداتی به کشور در نظر گرفت. امروزه شرکت‌های بازرگانی متعددی در حوزه واردات، ترخیص جرثقیل و اخذ مجوزهای لازم فعالیت دارند. بنابراین افراد می‌توانند به کمک کارشناسان مربوطه در حداقل زمان ممکن و بدون سختی برای واردات و ترخیص یکی از انواع جرثقیل به کشور اقدام کنند. برای اطلاع از بخشنامه موافقت کلی واردات جرثقیل کلیک کنید.

 

تعرفه گمرکی ترخیص جرثقیل

همانند هر کالای وارداتی دیگر برای واردات و ترخیص جرثقیل نیز تعرفه گمرکی مشخصی در نظر گرفته شده است. تعرفه گمرکی جرثقیل به منزله شناسنامه دستگاه مورد نظر برای ترخیص کالا از گمرک بوده و افراد بدون اطلاع از آن امکان ترخیص جرثقیل و اخذ مجوزهای لازم را نخواهند داشت. در جدول زیر چند مورد از اصلی‌ترین انواع دستگاه‌های جرثقیل به همراه تعرفه گمرکی آن‌ها آورده شده است:

 

دستگاه جرثقیل تعرفه گمرکی
جرثقیل سقفی ریلی روی تکیه گاه ثابت ۸۴۲۶۱۱۰۰
جرثقیل شاسی‌دار متحرک با چرخ‌های لاستیک‌دار  و جرثقیل‌های  جابجا کننده با شاسی خورجینی ۸۴۲۶۱۲۰۰
جرثقیل‌های برجی (tower cranes) ۸۴۲۶۲۰۰۰
جرثقیل‌های چهار طاقی معمولی ۸۴۲۶۳۰۰۰
جرثقیل‌های چهار طاقی با چرخ‌های لاستیکی ۸۴۲۶۴۱۰۰

 

مدارک مورد نیاز برای ترخیص جرثقیل و اخذ مجوزهای لازم

 

برای انجام واردات و از همه مهم‌تر ترخیص جرثقیل از گمرک باید پروسه‌های مورد نیاز کار با در دست داشتن مدارک و مجوزهای لازم صورت بگیرد. در صورت عدم وجود یکی از مدارک لازم واردات و ترخیص هر کالایی با مشکلات جدی روبرو خواهد شد. به طوری که برای هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها امکان قرار گرفتن جرثقیل وارد شده در انبار گمرک وجود دارد. در نتیجه واردکننده باید هزینه کلانی را بابت انبار و خسارت‌های ناشی از آن را در نظر بگیرد. پس اگر به دنبال مراحل اصولی کار با هدف ترخیص جرثقیل و اخذ مجوزهای لازم هستید، باید تمامی مدارک لازم را به ترتیب قبل از اقدام به هر کاری تهیه نمایید. این مدارک عبارتند از:

 

اظهارنامه

قبل از شروع واردات جرثقیل، شخص وارد کننده باید اطلاعات کامل از دستگاه انتخاب شده را در واحد تجارت فرامرزی (EPL) ثبت کند. به این سند در حوزه واردات اظهارنامه گفته می‌شود.

قبض انبار

به محض اینکه بار خریداری شده از کشور خارجی به مرزهای ایران رسید وارد انبار گمرک می‌گردد. بعد از اینکه انبار کالا را تحویل گرفت فیشی را با نام قبض انبار صادر می‌کند. ارائه این قبض بعدا برای ترخیص و خارج کردن جرثقیل از انبار الزامی است.

 

بارنامه

 

به برگه‌ای که بر روی آن اطلاعات کلی از کالای وارداتی نوشته شده بارنامه گفته می شود. از جمله اطلاعات درج شده در بارنامه می‌توان به تعداد کالاها و کانتینرها، علامت کالا، شرح بسته‌ها، وزن کالا و غیره اشاره کرد.

 

فاکتور خرید

 

نه تنها در بحث واردات و ترخیص جرثقیل بلکه در خرید یا انجام هر معامله‌ای ارائه فاکتور از مهم‌ترین اسناد به حساب می‌آید. زیرا برای اثبات اینکه شما کالای مذکور را خریداری کرده‌اید به یک سند نیاز دارید و آن فاکتور خرید است.

 

ترخیصیه

 

مهم‌ترین مدرک برای ترخیص جرثقیل و اخذ مجوزهای لازم در این مسیر ترخیصیه است. ترخیصیه در حقیقت به منزله اتمام کار می‌باشد. به این معنا که با در دست داشتن این برگه نشان می‌دهید که تمامی مراحل کار به صورت قانونی طی شده و ترخیص کالا از انبار بلامانع است.

علاوه بر تمامی مدارک گفته شده در بالا واردکنندگان جرثقیل باید مدارک دیگری اعم از گواهی مبدأ، پیش فاکتور، بیمه نامه، فهرست عدل بندی، اصل و کپی کارت ملی واردکننده، اصل و کپی کارت بازرگانی، اصل و کپی کارت ملی ترخیص کار، اصل و کپی وکالت محضری که صاحب کالا به ترخیص کار داده است، جواز تأسیس برای واحدهای تولیدی تهیه گردند.

تمامی مدارک نام برده شده در بالا جز مهم‌ترین مدارکی هستند که برای واردات و ترخیص جرثقیل از گمرک باید تهیه شوند. اما به غیر از این موارد در برخی شرایط خاص امکان نیاز به مجوزهای جانبی دیگر هم وجود دارد. این مدارک می‌توانند شامل مجوز استاندارد، مجوز قرنطینه، مجوز وزارت راه و … باشند. برای کسب اطلاعات پیرامون واردات جرثقیل از گمرک کلیک کنید.

 

اخذ مجوزهای لازم برای ترخیص جرثقیل با معافیت گمرکی

 

در برخی از شرایط خاص واردکننده‌های جرثقیل از پرداخت عوارض گمرکی معاف می‌شوند. در صورتی که واردکننده از شامل شدن معافیت گمرکی به کالای وارداتی خود مطلع باشد باید مراحل زیر را برای این منظور طی کند. این مراحل به صورت زیر می‌باشند:

  • برای اخذ مجوز ترخیص جرثقیل با معافیت گمرکی در یکی از سایت‌های مربوطه ثبت نام کنید. ثبت نام با دریافت کد رهگیری تمام می‌شود.
  • مراجعه به سازمان صنعت و معدن برای اعلام درخواست به کارشناس مربوطه
  • انجام بررسی‌های مورد نیاز در مورد عدم تولید داخلی جرثقیلی که قصد واردات آن را دارید. توجه داشته باشید به جرثقیل‌هایی که در داخل کشور در حال تولید هستند معافیت گمرکی تعلق شامل نمی‌شود.
  • ثبت درخواست در کارتابل استانی با هدف دریافت مدارک و استعلام توسط ستاد
  • دریافت تعهد محضری از وارد کننده برای بارگزاری در سایت
  • برگزاری جلسه کمیتع برای اعلام رای نهایی در خصوص معافیت گمرکی

بعد از اینکه تمامی مراحل فوق بدون مشکل و با موفقیت انجام شد حکم اولیه برای معافیت از پرداخت تعرفع گمرکی برای ترخیص جرثقیل صادر می‌شود. این حکم توسط کارشناسان به صوت نهایی بررسی شده و کد رهگیری ۱۴ رقمی برای آن صادر می‌گردد. با ارائه این کد ۱۴ رقمی در گمرک فرد واردکننده جرثقیل می‌تواند بدون نیاز به پرداخت هزینه گمرک نسبت به ترخیص آن اقدام کند.

 

ارتباط با کارشناسان ما

توجه داشته باشید که ترخیص جرثقیل و اخذ مجوزهای لازم برای این منظور نیاز به تخصص و اطلاعات کافی در این زمینه دارد. به طوری که اگر در این زمینه تجربه کافی را نداشته باشید باید خود را برای پرداخت هزینه‌های بسیار کلان و اتلاف وقت آماده کنید. در حالی که شرکت‌های واردکننده با کمک گرفتن از کارشناسان و ترخیص‌کاران کاربلد شما را در انجام هر چه سریع‌تر امور مربوط به واردات جرثقیل و هر کالای دیگر راهنمایی خواهند کرد.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1400-9-8
4 1380

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

نظرات

  • کامیار علی نژاد

    سلام و احترام
    در مورد نمونه های مشابه ترخیص شده و قیمت تمام شده انها قبل و بعد از ترخیص در سایت موردی مشاهده نکردم

    • پرشین تجارت

      با سلام

      دوست عزیز ممنونم از کامنتی که گذاشتید به عرض می رسد با توجه به تنوع کالاهای وارداتی، و محدودیت ها و ممنوعیت های زیادی که برای این کالاهای متنوع قرار داده شده است و نیز تعرفه های متفاوت این کالاها امکان درج این هزینه ها ممکن نیست . در صورت نیاز به ارزیابی و برآورد کالای وارداتی شما لطفا پروفرما آن را جهت بررسی ارائه فرمایید. در اصرع وقت پاسخگوی شما هستیم.

  • احمدرضا رضوی

    با سلام
    یک دستگاه جرثقیل که دارای برگ ثبت سفارش و مدارک مورد نظر می باشد، چرا پس از خروج از گمرک توقیف می شود و به تعزیرات ارجاع داده می شود؟
    چه آیتم هایی ( شماره شاسی، شماره موتور ، …) کنترل می گردد، و در واقع نیروی انتظامی به چه مواردی گیر می دهد ؟
    با سپاس

    • پرشین تجارت

      با سلام و احترام

      احتراماً از خودشون پیگیری موضوع را بفرمایید. ما ترخیص کار گمرک هستیم.

در طول تعطیلات نوروزی پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ