واردات ضایعات چدن از گمرک
واردات ضایعات چدن از گمرک
واتساپ: 09018317558 02142326

واردات ضایعات چدن از گمرک

این روزها واردات ضایعات چدن به یکی از مهم‌ترین کالاهای وارداتی کشور تبدیل شده است و واردات ضایعات چدن از گمرک رواج پیدا کرده است. البته باید توجه داشته باشید که واردات چدن سختگیری‌های خاص خود را داشته و همه افراد نمی‌توانند به آسانی در این حوزه فعالیت داشته باشند. برای این منظور واردکننده‌ها باید مجوزهای لازم را از انرژی اتمی کشور دریافت کنند. همچنین از قبل باید برای ثبت سفارش در سازمان توسعه تجارت اقدام کرده باشند. برخی از ضایعات به دلایل تشعشعات رادیواکتیو مجوز واردات را دریافت نمی‌کنند.

به همین دلیل باید تمامی نکات کلیدی در این خصوص رعایت شده باشد. برای این منظور کسب اطلاعات کافی در مورد واردات ضایعات چدن الزامی است. در صورت تمایل برای آغاز یک فعالیت بی‌دردسر و رسیدن به سود بالا در کمترین زمان شما را به همراهی ما در خواندن این مقاله دعوت می کنیم تا با واردات ضایعات چدن از گمرک آشنا شوید.

ضایعات_چدن

 

آشنایی با چدن و ضایعات چدن

محصولات چدن یکی از پرطرفدارترین کالاها در بازار امروز هستند. چدن از جمله فلزهای ازران قیمت در دنیا به حساب آمده و به دلیل ویژگی‌هایی که دارد در حوزه‌های متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرفی دیگر چدن‌های بازیافتی و به اصطلاح ضایعات چدن به دلیل صرفه اقتصادی بالایی که دارند گزینه مناسبی برای سوددهی بالا در کسب و کارهای متعدد صنعتی هستند. اگر بخواهیم تعریف کوتاهی از چدن داشته باشیم باید بگوییم که چدن فلزی مات و تیره‌رنگ است که قابلیت شکل‌دهی قابل قبولی دارد. درصد کربن به کار رفته در ترکیب چدن بالا است. به همین دلیل دوام بیشتری به نسبت فولاد داشته و از آن سبک‌تر است. بنابراین کسانی که به دنبال یک فلز سبک، بادوام، ارزان، سختی بالا و محکم هستند چدن انتخاب ایده‌آلی برای آن‌ها خواهد بود.

چدن دارای انواع مختلفی بوده و به صورت آلیاژی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالت کلی می‌توان آلیاژ چدن را در ۴ گروه زیر دسته بندی کرد:

چدن سفید

به ترکیب آهن و کربن با یکدیگر چدن سفید گفته می‌شود. این آلیاژ دارای سختی و شکنندگی بالایی بوده و از طرفی در برابر خوردگی مقاومت بسیار خوبی دارد. درصد آهن و کربن در چدن سفید سبب شده تا ویسکوزیته بالایی داشته باشد. بنابراین قالب‌گیری آن به روش ریخته دشوار و تقریبا غیر ممکن است. مهم‌ترین کاربرد چدن سفید در فولادسازی است.

چدن خاکستری

نوع دیگری از چدن‌های موجود در صنعت با نام چدن خاکستری شناخته می‌شود. همان طور که از نام آن می‌توان متوجه شد این چدن دارای رنگ خاکستری بوده و در ترکیبات آن از گرافیت و سیلیکون استفاده کرده‌اند. بنابراین قابلیت خوبی در شکل‌گیری و ریخته‌گری دارد. از ویژگی‌های بازر چدن خاکستری می‌توان به دوام بالا و شکنده بودن آن اشاره کرد.

چدن انعطاف‌پذیر

چدن انعطاف پذیر خود در دو نوع انعطاف‌پذیر معمولی و گره‌ای در صنعت یافت می‌شود. برای اینکه چدن انعطاف‌پذیری را ایجاد کنیم از تکنیک آنیل چدن سفید استفاده می‌کنند. از ویژگی‌های این نمونه می‌توان به انعطاف‌پذیری بالا و استحکام کششی زیاد آن اشاره کرد. از طرفی دیگر با افزودن منیزم به چدن سفید می‌توان به چدن انعطاف‌پذیر گره‌ای دست یافت. استحکام این نوع از چدن‌ها بالا بوده و امکان ریخته‌گری آن فراهم است. از طرفی دیگر برای مکان‌هایی که نیاز به قطعه‌ای مقاوم در برابر ضربه نیاز است از آن استفاده می‌شود.

چدن معمولی

چهارمین و آخرین مورد از انواع چدن‌ها، چدن معمولی هستند. چدن معمولی از ترکیب نیکل، کروم یا تیتانیوم ایجاد می شود. بنابراین از استحکام و سختی بالایی برخوردار است. همچنین این نوع از چدن‌ها در برابر ساییدگی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. اصلی‌ترین کاربرد چدن معمولی در صنعت ماشین‌سازی است.

واردات ضایعات چدن در هر کدام از این گروه‌ها می‌تواند کمک بزرگی در پیشرفت و رونق اقتصاد صنایع کشور داشته باشد. چرا که ضایعات چدن در مقایسه با چدن نو ارزان‌تر بوده و به کمک بازیافت می‌توان از آن نهایت بهره را برد.

چدن

 

واردات ضایعات چدن

ضایعات چدن یا همان قراضه چدن به آلیاژی از آهن گفته می‌شود که در آن درصد بالایی از ترکیبات از کربن تشکیل شده است. بنابراین در برابر خوردگی حساس هستند. در حالت کلی ضایعات چدن دارای حالتی زنگ‌ زده و فرسوده هستند. ضایعات چدرن را می‌توان از مکان‌های متعددی به دست آورد.

اما به صورت عمومی به شکل لوله و ریخته‌گری تهیه می‌شوند. از جمله مهم‌ترین حوزه‌ها برای به دست آوردن واردات ضایعات چدن می توان به لوله‌های چدنی، سینک‌های چدنی، رادیاتورهای چدنی، ماشین‌سازی، کشتی‌سازی و برخی لوازم خانگی از قبیل قابلمه و … اشاره کرد. به دلیل مزایا و سود بالایی که می‌توان در نتیجه واردات ضایعات چدن داشت در حال حاضر افراد بسیاری تمایل به واردات آن دارند.

بیشتر بدانید :

شرایط واردات ضایعات چدن

 

شرایط واردات ضایعات چدن با دیگر کالاهای وارداتی کمی متفاوت است. زیرا برای این منظور باید یک سری مجوزها و مدارک جداگانه‌ای را اخذ کرده باشید. دولت نیز به هدف ایجاد توازن یک سری قوانین و شرایطی را هر از چند گاهی برای واردات این محصول در نظر می‌گیرد. بنابراین افراد باید همواره از جدیدترین اخبارها و قوانین در این خصوص مطلع باشند. نکته مهم در این خصوص این است که واردات ضایعات چدن از بعضی از کشورهای خارجی باید با در اختیار داشتن مجوز سازمان انرژی اتمی انجام شود. بیشترین سهم در واردات ضایعات چدن به کشورهای ترکیه و روسیه تعلق دارد. علاوه بر چدن قراضه از جمله محصولات و آلیاژهای چدنی وارداتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • واردات چدن خام
  • چدن گاز
  • ترخیص چدن معمولی
  • واردات و ترخیص چدن خاکستری به صورت ورقه‌ای
  • چدن چکش‌خوار
  • ترخیص چدن نشکن
  • واردات چدن سفید و خاکستری

در سال ۹۵ یک سری ممنوعیت‌ها بابت واردات ضایعات چدن و دیگر انواع فلزها اعمال شد که شدیدا سبب نارضایتی افراد در صنایع مختلف گردید. اما خوشبختانه امروزه ممنوعیت واردات انواع فلزها در ردیف ۳۲ و ۴۳ مرکز واردات لغو شده است. بنابراین واردکننده‌ها می‌توانند با در دست داشتن مجوز از انرژی اتمی و برگه ثبت سفارش در سازمان توسعه تجارت اقدامات مورد نیاز را در خصوص واردات ضایعات چدن آغاز کنند.

 

هزینه واردات ضایعات چدن از گمرک

 

در حالت کلی قیمت خرید برای واردات ضایعات چدن از کشورهای خارجی ارزان است. چرا که شما با خرید این آلیاژ ‌فلز درجه یکی را خریداری نمی‌کنید. در عوض می‌توانید با بازیافت و ریخته گری دوباره آن محصول چدنی باکیفیت و نو را ایجاد کرده و به سود بالایی در نتیجه این کار دست یابید. به غیر از مبلغی که باید بابت خرید ضایعات چدن در حوزه واردات پرداخت شود، هزینه‌های دیگری را نیز باید در نظر بگیرید. این هزینه‌ها شامل حمل و نقل، بیمه، دریافت مجوزهای مورد نیاز، حق گمرک، مالیات، انبارداری، دستمزد ترخیص کار و …. می‌باشند. هزینه واردات ضایعات چدن بسته به حجم محصولات وارداتی و کشور واردکننده می‌تواند متغیر باشد. بنابراین نمی‌توان سرمایه ثابت و مشخصی را برای این منظور به واردکننده‌ها عنوان کرد.

 

کد تعرفه گمرکی در واردات ضایعات چدن

 

برای واردات ضایعات چدن باید کد تعرفه مربوطه را در اختیار داشت. چرا که کد تعرفه نشان‌گر کالای وارداتی است که شما قصد خرید و وارد کردن آن به کشور را دارید. کد تعرفه تمامی کالاها در کتاب مقررات واردات و صادرات عنوان شده‌اند. برای اطلاع از کد تعرفه ضایعات چدن باید به فصل ۷۲ این کتاب مراجعه شود. کد تعرفه کالاهایی از قبیل آهن‌الات، ضایعات، مواد اولیه گرانولی به صورت چدن خام و … با سه رقم اول 720 مشخص می‌شوند. در جدول زیر لیستی از کد تعرفه برای پرطرفدارترین انواع چدن‌های وارداتی را گردآوری کرده‌ایم:

نوع چدن وارداتی کد تعرفه
واردات چدن خام غیر ممزوج حاوی ۰.۵ درصد وزنی یا کمتر فسفر ۷۲۰۱۱۰۰۰
چدن خام غیر ممزوج حاوی بیش از ۵ درصد وزنی فسفر ۷۲۰۱۲۰۰۰
چدن اشپیکل ۷۲۰۱۵۰۰۰
ضایعات آهن یا فولاد، شمش‌های حاصل از ذوب مجدد ضایعات آهن یا فولاد ۷۲۰۴۳۰۰۰
ضایعات چدن ۷۲۰۴۱۰۰۰

 

علاوه بر موارد عنوان شده در جدول فوق برخی از محصولات چدنی از قبیل لوازم آشپزخانه (قابلمه، گاز و …) نیز به کشور وارد می‌شوند. کد تعرفه این نوع از محصولات بسته به ویژگی‌هایی که دارند متفاوت خواهد بود. به این معنا که کد تعرفه گمرکی برای ترخیص این نوع از چدن‌ها با توجه به اینکه چدن لعاب کاری شده یا خیر تعیین می‌گردد. از طرفی دیگر برخی دیگر از چدن‌های وارداتی از قبیل اتصالات و لوله‌کشی‌ها نیز وجود دارند که کد تعرفه آن‌ها در ردیف ۷۳۰ قرار گرفته است. از جمله این موارد می‌توان به کوپلینگ، زانوییف مهره و ماسوره و موارد دیگر از این قبیل اشاره کرد. کد تعرفه این محصولات ۷۳۰۷۱۱۰۰ است.

علاوه بر موارد فوق در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در مورد واردات ضایعات چدن و میزان حق گمرک چدن وارداتی می‌توانید از کارشناسان و افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1400-10-11
0 945

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

در طول تعطیلات نوروزی پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ