ترخیص مبدل کاتالیست خودرو از گمرک
ترخیص مبدل کاتالیست خودرو از گمرک
واتساپ: 09018317558 02142326

ترخیص مبدل کاتالیست خودرو از گمرک

در این مقاله قصد داریم به موضوع ترخیص مبدل کاتالیست خودرو از گمرک بپردازیم ابتدا به معرفی مبدل کاتالیست خودرو و انواع آن می‌پردازیم سپس به نحوه ترخیص مبدل کاتالیست خودرو از گمرک می‌پردازیم.

ترخیص مبدل کاتالیست خودرو از گمرک

 

ترخیص مبدل کاتالیست خودرو از گمرک

 

مبدل کاتالیست یا کاتالیزوری یکی از قطعاتی که است که در مسیر اگزوز قرار دارد و موجب می‌شود که آلاینده‌های ناشی از احتراق ماشین را تجزیه نموده و آن را به موادی که برای محیط‌زیست خطر کمتری دارد تبدیل می‌کند.

در واقع نصب مدل کاتالیستی یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش آلاینده‌های محیطی خودروهای دیزلی و بنزینی است. مبدل‌های کاتالیست باتوجه‌به نوع موتور ماشین و همین‌طور نوع سوخت مصرفی آنها به انواع مختلفی تقسیم می‌شود و در هر خودرویی از مبدل کاتالیست خاصی در مسیر اگزوز استفاده می‌شود.

 

 جنس مبدل کتالیستی از چیست؟

 

معمولاً مبدل‌ها ساختار جعبه‌مانند یا لوله شکلی دارند که بخش جدایی‌ناپذیر اگزوزها در سیستم خودرو محسوب می‌شوند بسته به مدل خودرو در واقع مبدل  کاتالیزور جنس متفاوتی دارند؛ اما در بیشتر خودروهای مدرن از یک سیم‌پیچ زنبوری یا مش لانه‌زنبوری تشکیل شده‌اند در مدل‌های قدیمی‌تر در واقع به‌جای لانه‌زنبوری محوطه مبدل مملو از دانه‌های سرامیکی است.

در واقع کار طرح لانه‌زنبوری یا مهره سرامیک جلوگیری از عبور گازهای مضر است و حرکت گازهای خطرناک خروجی را کند می‌کند.

جنس مواد کاتالیزوری از فلزی مانند پلاتین یا رادیوم است که باتوجه‌به گران‌بودن پلاتین می‌توان ادعا کرد که هر مبدل کاتالیزور حدود 9 گرم پلاتین در خود دارد و این می‌تواند دلیل گرانی این قطعه خودرو باشد.

 

انواع مبدل‌های کاتالیستی

 

مبدل‌های کاتالیستی هم بر اساس عملکرد و هم بر اساس جنس به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود.

مبدل‌های کاتالیستی بر طبق عملکردشان  به مبدل‌ کاتالیستی دوگانه و مبدل‌ کاتالیستی سه‌گانه تقسیم‌بندی می‌شوند.

 

مبدل کاتالیستی دوگانه

 

این مبدل دومنظوره در واقع باتوجه‌به تمرکزش بر روی دو گاز خروجی به این نام معروف شده است. مبدل دوگانه با استفاده از اکسیداسیون باعث می‌شود که هیدروکربن‌ها و منو اکسیدهای کربن  که احتراق نیافته‌اند به دی‌اکسیدکربن تبدیل شوند. این مبدل در خودروهایی که دارای موتور دیزلی هستند کاربرد دارند.

 

مبدل کاتالیستی سه‌گانه

 

این نوع مبدل بیشتر در ماشین‌هایی جدید بیشتر کاربرد دارد؛ زیرا تمرکز این مبدل بر روی سه گاز خروجی است می‌توان ادعا کرد که مبدل‌های سه‌گانه نوع پیشرفته‌تر و تکامل‌یافته‌تر مبدل‌های کاتالیستی دوگانه هستند. زیرا در مبدل‌های دوگانه گازهایی منوکسید کربن و هیدروکربن نسوخته به آب و اکسیژن تبدیل می‌شوند.

اما در مبدل‌های کاتالیزور سه‌گانه علاوه بر منوکسید کربن و هیدروکربن‌های نسوخته اکسیدهای نیتروژن نیز تبدیل به نیتروژن و اکسیژن می‌شوند که در واقع این گازهای سمی به مواد غیرسمی و بی‌خطر تبدیل می‌شوند امروزه بیشتر از مبدل‌های سه‌گانه در خودروهای گازسوز و بنزینی استفاده می‌شود.

 

انواع مبدل‌ها بر اساس جنس

 

در واقع مبدل‌های کاتالیستی بر اساس جنس نیز تقسیم‌بندی می‌شوند که به شرح آن می‌پردازیم.

 

مبدل‌های ساچمه‌ای

 

مبدل‌های ساچمه‌ای در واقع به نوع قدیمی مبدل خودرو محسوب می‌شوند که جنس اصلی ساچمه‌ها از اکسید آلومینیوم است. عبور گاز در واقع از روی این ساچمه موجب می‌شود که یک واکنش شیمیایی رخ‌داده و گازهایی مثل اکسید نیتروژن و دی‌اکسیدکربن و منوکسید کربن به گازهای کم خطری تبدیل شوند.

 

مبدل‌های سرامیکی

 

مبدل‌های سرامیکی همانطور که نامشان پیداست از جنس سرامیک هستند که در واقع بدنه مبدل کاتالیستی پوشیده از سرامیک است و معمولاً به علت پایین‌بودن قیمت سرامیک نسبت به فلز قیمت این نوع مبدل ارزان‌تر از فلز است. در خودروها این مبدل‌های سرامیکی کاربرد بیشتری دارند.

 

مبدل‌های فلزی

 

مبدل‌های کاتالیستی از نوع فلزی در واقع از بلوک‌های فلزی تشکیل شده‌اند که معمولاً جنس آن از اکسید آلومینیوم و کرم است که معمولاً از فلزهای دیگری مانند پلاتین و رودیم و پالادیوم هم پوشیده شده است و این نوع مبدل‌های کاتالیزور معمولاً لانه‌زنبوری هستند. چون این نوع کاتالیست‌ها گران هستند معمولاً در خودروهای کلاس متوسط از آنها استفاده نمی‌شود.

 

برای ترخیص مبدل کاتالیست خودرو از گمرک چه مدارکی نیاز می‌باشد؟

 

بازرگانان محترمی که در زمینه واردات مبدل کاتالیستی و یا سایر قطعات خودرو فعالیت دارند  می‌توانند از خدمات گروه بازرگانی پرشین تجارت دوان در زمینه ترخیص مبدل کاتالیستی استفاده کنند. معمولاً مبدل‌های کاتالیستی از کشورهای مانند چین  و یا آلمان و یا امارات متحده عربی وارد ایران می‌شود.

معمولاً تجار زیادی در کشور در حوزه واردات قطعات یدکی خودرو به‌خصوص واردات مبدل کاتالیستی فعالیت دارند که مجوزهای موردنیاز جهت این امر به شرح زیر است:

  • مجوزهای فنی که از دفتر صنایع خودرویی مطابق بند 9 آیین‌نامه اجرایی مقررات صادرات واردات باید اخذ شود.
  • مجوز ارزی که باید از دفتر صنایع خودرو دریافت شود و در جهت واردات مبدل کاتالیستی اختصاص یابد
  • اخذ مجوز از سازمان استاندارد در جهت سنجش کیفیت مبدل‌های کاتالیستی وارداتی
  • اخذ مجوز از کمیسیون توسعه تجارت

 

تعرفه‌های گمرکی جهت ترخیص مبدل کاتالیستی چیست؟

 

در زمینه ترخیص مبدل‌های کاتالیستی از گمرک نیاز است که به بخش‌نامه‌هایی که از سوی دولت در این زمینه صادر شده است مراجعه و مطالعه شود. اگر تجار محترم نیاز به اطلاع کافی در این زمینه هستند می‌توانند با کارشناسان و ترخیص‌کاران مجرب گروه بازرگانی پرشین تجارت دوان تماس حاصل نمایند.

کد تعرفه گمرکی ترخیص مبدل کاتالیست خودرو از گمرک برای خودروهای سبک یا سواری در ردیف 8708221 قرار دارد.

و کد تعرفه گمرکی ترخیص مبدل کاتالیست خودرو از گمرک برای خودروهای سنگین در ردیف 87089229 قرار گرفته است.

 

مدارک موردنیاز در جهت ترخیص مبدل کاتالیست خودرو از گمرک

 

جهت ترخیص مبدل‌های کاتالیست از گمرک به یک سری مدار نیاز می‌باشد که واردکنندگان محترم باید نسبت به تهیه آن اقدام نمایند.

  • برنامه مبدل‌های کاتالیست وارد شده  به کشور
  • ترخیصیه مبدل‌های کاتالیست وارد شده
  • پروفرمای مبدل‌های کاتالیست وارداتی
  • ثبت سفارش مبدل‌های کاتالیست وارد شده
  • بیمه‌نامه مبدل‌های کاتالیست وارد شده
  • قبض انبار شاتون‌های وارد شده
  • لیست عدل‌بندی مبدل‌های کاتالیست وارداتی
  • فاکتور مبدل‌های کاتالیست وارد شده
  • گواهی بازرسی مبدل‌های کاتالیست وارداتی
  • گواهی مبدأ مبدل‌های کاتالیست وارد شده
  • اطلاعات حساب بانکی واردکننده و شماره حوالی بانکی مبدل‌های کاتالیست خریداری شده

تجار و واردت کنندگان محترمی که در زمینه واردات یا ترخیص قطعات یدکی از جمله انواع مبدل‌های کاتالیست نیاز به اطلاعات و راهنمایی بیشتری دارند می‌توانند با ترخیص‌کاران و مشاوران مجرب و باسابقه تیم پرشین تجارت دوان تماس حاصل نمایند و از مشاوره رایگان بهره لازم را ببرند.  گروه پرشین تجارت دوان طی دو دهه سابقه در حوزه ترخیص کالا با داشتن ترخیص‌کاران خوش‌نام و باتجربه آماده خدمت‌رسانی به تجار محترم می‌باشد. جهت تماس با کارشناسان و مشاوران گروه بازرگانی پرشین تجارت دوان می‌توانید با شماره 02142326 و یا واتس‌اپ 09018317241 تماس حاصل نمایید.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1402-3-3
0 339

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ