خودداری 4 بانك چین از صدور LC برای ایران
خودداری 4 بانك چین از صدور LC برای ایران
واتساپ: 09018317558 02142326

خودداری 4 بانك چین از صدور LC برای ایران

خودداری 4 بانك چین از صدور LC برای ایران

به دنبال اجرای قوانین جدید در چین و الزام بانك‌ها برای دریافت مدارك ترخیص كالا از واردكنندگان، از ابتدای امسال پرداخت پول واردات چین از ایران به علت پابرجایی برخی تحریم‌ها دشوار شده است و انتظار می‌رود كه صادرات مواد پتروشیمی ایران به چین كاهش یابد.

عدم_گشایش_ lc_از_جانب_چین

پایگاه آی سی آی اس، بزرگ‌ترین ارائه كننده اطلاعات بازار پتروشیمی طی گزارشی نوشت، منابع صنعتی می‌گویند از آنجایی كه تاجران خارجی در چین هدف موشكافی دقیق تر به عنوان بخشی از برنامه مقابله با پولشویی قرار خواهند گرفت و انتظار می رود كه تاخیر در پرداخت پول محصولات پتروشیمی وارداتی از ایران وضعیت بدتری پیدا كند، انتظار می‌رود كه صادرات مواد پتروشیمی ایران به چین بیشتر كاهش یابد.

این منابع افزودند، تراكنش های با ایران كه تقریبا نیمی از تولید سالانه پتروشیمی خود را به چین صادر می‌كند، به علت اینكه هنوز این كشور تحت برخی از تحریم ها قرار دارد، در معرض خطر چنین بررسی هایی قرار گرفته است.

به نوشته این پایگاه، متانول و پلی الفین polyolefins در صدر فهرست صادرات ایران به چین قرار دارد. بر اساس آمارهای گمرك چین، در بازه ژانویه تا ماه می 2017، واردات پلی اتیلن از ایران به نسبت مدت مشابه پارسال 15 درصد كاهش یافته است درحالی كه واردات ماهانه متانول در ماه‌های مارس و آوریل به كمتر از 200 هزار تن رسیده است.

آمارهای ایران نشان می دهد كه صادرات كالاهای غیرنفتی به چین در 4ماه نخست سال 2017 در مجموع افزایش 66 درصدی داشته و به 11.6 میلیون تن رسیده است.اما از آغاز امسال، فرآیند پرداخت پول محموله‌های وارداتی چین از ایران به صورت فزاینده‌ای دشوار شده است.

اداره دولتی مبادلات خارجی چین از ماه می از شركت های چینی درخواست كرده است، زمانی كه پرداخت‌ محموله‌های خارجی را انجام می دهند، اطلاعات ترخیص كالا را به بانك‌ها ارائه دهند.بانك مركزی چین در اواخر ماه دسامبر 2016هر موسسه مالی در این كشور را موظف كرد، تا قوانین رصد تراكنش‌های شان را برای اجرا در ماه جولای ایجاد كنند.

یك منبع بانكی چینی گفت معاملات با ایران به صورت ویژه در معرض افزایش بررسی قرار دارد چراكه بانك‌های چینی آنها را معاملات ریسكی می دانند و واردكنندگان چینی را مجبور می كنند، تا ابزار جایگزینی برای پرداخت خریدهایشان بیابند.

این منبع آگاه افزود واردكنندگان، پرداخت هایشان را از طریق دفترهای خارجی یا از طریق حساب بانكی فروشندگان ایرانی در سایر كشورها  انجام می‌دادند.به گفته این منبع بانكی در چین، با تغییر قوانین از ابتدای ماه می، بانك‌های چینی احتمالا از تسهیل مبادلات كه شامل محموله های از مبدا ایران باشد، خودداری خواهند كرد و در عین حال بانك های كوچك تر نیز خود را در عذاب گزارش تراكنش‌های مربوط به ایران به مقامات قرار نخواهند داد.

به گفته منابع صنعتی، قبلا، واردكنندگان چنین محموله های ایرانی را در مدارك واردات «محموله های خارومیانه» ثبت می كردند و بانك ها جزئیات بیشتری در مورد مبدا این محصولات دریافت نمی‌كردند.به گفته این منابع، از ماه می تاكنون، 4 بانك بزرگ چین، «بنك آو چاینا»، «چاینا كانستراكشن بنك»، «اگریكالچر بنك آو چاینا» و «اینداستریال اند كامرشیال بنك آو چاینا» از انتشار ال سی برای معاملاتی كه محموله های آن از مبدا ایران باشد، خودداری می كنند.به گفته منابع صنعتی، تاكنون تاثیر این اقدامات بر تجارت پتروشیمی با ایران حداقل بوده است.

بیشتر بدانید :

یك تولیدكننده چنین در این رابطه گفت پرداخت های محصولات پتروشیمی ایران هنوز انجام می شود چراكه ایران در یك بانك بزرگ (چین) یك مشتری معتبر است اما تایید كرد كه هر پرداخت نیازمند مدارك ترخیص كالا از گمرك است.

یك تاجر گفت: «ما همیشه از فرآیندهای تجارت خارجی پیروی می كنیم و اظهارنامه گمركی را در صورت نیاز ارائه می دهیم.»یك تولیدكننده محصولات پتروشیمی چینی گفت: «ما مشتریان معتبری هستیم و حجم مبادلات مالی بزرگی با بانك ها داریم. پرداخت های تجاری با مبدا ایران از طریق بانك های چینی تحت تاثیر قرار نگرفته است.»به گفته تاجران، هنوز برخی از واردكنندگان ممكن است با مشكلات پرداخت در حجم های كوچك مواجه شوند.

به گفته یك منبع صنعتی، عدم صدور ال سی توسط بانك ها به میزان گسترده ای تاجران در سطح دوم چینی را تحت تاثیر قرار داده است و تاثیر آن در میان تاجران تراز اول كه به طور مستقیم از ایران خرید می‌كنند و پول محموله ها را از طریق مسیر انتقال تلگرافی (TT)  پرداخت می كنند، چندان زیاد نیست.

برخی منابع گفتند موشكافی دقیق تر تراكنش های ایران در چین احتمالا برخی از بازیگران بازار را بر آن می‌دارد كه مبدا محموله هایشان را جایی دیگر اعلام كنند.به گفته تاجری، «محموله های ایران گاهی با نام كویت ثبت می شود كه مدت مدیدی است این كار می‌شود و منحصر به اكنون نیست.»این گزارش در ادامه می نویسد، تولیدكنندگان ایرانی اكنون تلاش خواهند كرد تا محموله های خود را در جاهای دیگر بفروشند و قیمت ها را برای تحریك خریداران به خرید پایین خواهند كشید، اما می دانند كه هیچ بازاری نمی تواند جایگزین تقاضای چین شود.علی رغم بازار آرام پس از تعطیلات عید فطر كه پایان ماه رمضان و روزه داری مسلمانان است، فروش ایران در حال حاضر در تركیه، عراق و كشورهای مشترك المنافع شدت گرفته است.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-8-4
0 1302

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ