واردات صمغ خوراکی از گمرک
واردات صمغ خوراکی از گمرک
واتساپ: 09018317558 02142326

واردات صمغ خوراکی از گمرک

واردات صمغ خوراکی

واردات و صادرات کالا در حوزه‌های گسترده‌ای در ایران و دیگر کشورهای دنیا در حال انجام است. چرا که به کمک این داد و ستد بین‌المللی می‌توان یک سود دو طرفه قابل قبولی را ایجاد کرد. از جمله کالاهای وارداتی کشور ما صمغ خوراکی است. به دلیل اینکه این کالا در دسته محصولات خوراکی قرار دارد شرایط واردات آن به نسبت دیگر کالاها کمی پیچیده‌تر است.

پس اگر شما نیز احساس می‌کنید واردات صمغ خوراکی می‌تواند در پیشرفت شما و بازار داخلی کشور موثر باشد در خواندن این مقاله همراه ما باشید. در ادامه این مطالب سعی کرده‌ایم تا شما را با صمغ خوراکی، انواع، کاربردها و شرایط واردات آن مطلع کنیم.

 

صمغ_خوراکی

 

صمغ خوراکی چیست؟

به ترکیبات پلی ساکارید که از محصولات طبیعی به وجود آمده‌اند، صمغ خوراکی گفته می‌شود. استفاده از این محصول باعث می‌شود تا در ترکیبات با غلظت پایین بتوان به ویسکوزیته بالا دست یافت. عموما قسمت‌های چوبی گیاهان و برخی از بذرها منشا صمغ‌های خوراکی هستند. از آنجایی که صمغ از مواد طبیعی به دست می‌آید قابلیت استفاده در حوزه‌های گسترده صنعتی را دارا است. همان طور که گفته شد صمغ قابلیت افزایش غلظت را دارد. بنابراین کاربرد اصلی آن به عنوان غلظت دهنده در مواد غذایی و دارویی است. از جمله مهم‌ترین مزایایی که صمغ خوراکی دارد عبارتند از:

  • غیر سمی بودن
  • سازگاری با طبیعت
  • قابلیت تثبیت‌کنندگی
  • منشا طبیعی دارند
  • دسترسی به آن‌ها آسان است
  • از قیمت مناسبی به نسبت دیگر مواد مشابه برخوردار هستند

در صورتی که فکر می‌کنید صمغ خوراکی با مزایا و ویژگی‌های فوق گزینه مناسبی برای حوزه مصرفی شما است، همین حالا می‌توانید برای واردات صمغ خوراکی اقدام کنید. واردات صمغ خوراکی به دلیل اینکه در دسته محصولات خوراکی قرار دارد نیاز به طی کردن یک سری پروسه‌های خاص را دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

واردات صمغ خوراکی

 

حوزه مصرفی واردات صمغ خوراکی

 

همان طور که گفته شد مهم‌ترین ویژگی صمغ، افزایش ویسکوزیته است. بنابراین در تمامی صنایعی که نیاز به یک ماده غلیظ کننده است از صمغ استفاده می‌شود. از جمله مهم‌ترین حوزه مصرفی صمغ خوراکی می‌توان به بستنی سازی، ژله‌های خوراکی، تولید آبنبات، آدامس، تولید نوشیدنی‌هایی مثل آبمیوه و نوشابه و … اشاره کرد. ناگفته نماند که استفاده از صمغ خوراکی سبب می‌شود تا طعم‌ها نیز ماندگاری بیشتری داشته باشند. به همین دلیل به کاربردن آن در کارخانه‌های تولید مواد خوراکی با استقبال بالایی همراه است.

بیشتر بدانید :

انواع صمغ‌ خوراکی وارداتی

 

صمغ‌های خوراکی را که ریشه طبیعی دارند متناسب با منشا استخراجی و ترکیباتی که دارند دسته‌بندی می‌کنند. طبق این گفته می‌توان انواع واردات صمغ خوراکی را که در حال حاضر به کشور انجام می‌شود در دسته‌های زیر قرار داد:

واردات صمغ خوراکی عربی

صمغ عربی که با نام صمغ اقاقیا نیز شناخته می‌شود یکی از قدیم‌ترین و البته پرمصرف‌ترین انواع صمغ خوراکی است. این صمغ را از ترشحات درخت اقاقیا به دست می‌آوند و معمولا در قاره‌های آفریقا و آسیای غربی یافت می‌شود. بنابراین سودان، چاد، نیجربه، سنگال و اتیوپی مهم‌ترین کشور‌های واردکننده صمغ عربی هستند. به طوری که طبق آمارها گفته می‌شود ۸۰ درصد از تجارت بین‌المللی صمغ عربی به کشور سودان تعلق دارد. کشور نیجریه نیز در رتبه بعدی قرار گرفته است. از جمله مهم‌ترین حوزه‌های کاربردی صمغ عربی می‌توان به افزایش ماندگاری مواد غذایی، غلیظ کننده مواد غذایی و امولسیفایری اشاره کرد. صمغ عربی کاملا سالم و ایمن بوده و در سرتاسر دنیا محبوبیت بالایی دارد. صادرات و واردات صمغ خوراکی عربی در بازارهای جهانی از سال ۱۹۹۹ آغاز شد. چرا که در این سال تمامی ویژگی‌های مثبت این ماده در یک کمیته علمی علنی شد.

واردات صمغ خوراکی آلژینات

از دیگر صمغ‌های خوراکی که واردات آن‌ با استقبال اغلب کشورها روبرو شده، صمغ آلژینات است. منبع استخراج این نوع صمغ جلبک‌های دریایی قهوه‌ای می‌باشد. طبق گفته کارشناسان درآمد حاصل از تولید محصولات خوراکی از صمغ آلژینات ۶ برابر بیشتر از درآمد استخراج و فروش آن است. از جمله کاربردهای صمغ آلژینات می‌توان به مرباسازی، تولید سس میوه، مارمالادسازی، سس مایونز و … اشاره کرد.

واردات صمغ خوراکی کاراگینان

به صمغ به دست آمده از ماتریس دیواره سلولی جلبک های دریایی قرمز، صمغ خوراکی کاراگینان گفته می‌شود. این نوع از صمغ‌ها خود دارای انواع مختلفی است که با نام‌های یوتا، کاپا و لامبدا شناخته می‌شوند. هدف از به کار گیری این نوع از صمغ خوراکی بافت‌دهی به مواد غذایی است. بنابراین کارخانه‌های تولید ژله، بستنی، شیرشکلاتی، خمیر دندان، گوشت فرآوری شده و غذاهای حیوانات خانگی عموما به دنبال واردات صمغ خوراکی کاراگینان هستند. بر خلاف صمغ آلژینات این نوع صمغ در برابر گرما خاصیت برگشت‌پذیری دارد.

واردات صمغ خوراکی گوار

به صمغ خوراکی که از اندوسپروم لوبیای خوشه‌ای استخراج می‌شود، گوار کی‌گویند. واردات صمغ خوراکی گوار به صورت پودری بوده و عموما در صنایع داروسازی، آرایشی و بداشتی کاربرد دارد. اصلی ترین ویژگی این نوع صمغ خاصیت غلیظ و تثبیت‌کنندگی آن است. از لحاظ قیمتی این نوع صمغ کاملا اقتصادی بوده و سال به سال مصرف آن با استقبال بیشتری روبرو می‌شود. در برخی از صنایع نظیر تولید نوشیدنی از صمغ گوار برای افزایش ماندگاری نیز استفاده می‌کنند.

واردات صمغ خوراکی آگار

از دیگر انواغ صمغ‌های خوراکی که استفاده از آن در بازار بین‌المللی رایج است، صمغ آگار می‌باشد. این نوع صمغ منشا الگ دریایی قرمز داشته و در آب سرد نامحلول است. بنابراین برای حل کردن‌ان حتما باید از آب گرم کمک گرفت. در بین تمامی انواع صمغ‌ها، آکار قوی‌ترین ویژگی‌ را در تشکیل ژل دارد. رایج‌ترین حوزه کاربردی این صمغ محیط‌های کشت میکروبی است.

واردات صمغ لوبیای لوکاست

صمغ لوبیای لوکاست حالتی پودری و سفید رنگ داشته و از آسیاب کردن آندوسپرم دانه غلاف میوه درخت خرنوب حاصل می‌شود. به همین دلیل آن را با نام صمغ خرنوب نیز می‌شناسند. در سال‌های اخیر از این صمغ برای افزایش ماندگاری محصولات خوراکی از قبیل میوه، سبزیجات و محصولات گوشتی استفاده می‌کنند. همچنین به کارگیری آن به منظور غلظت بخشیدن به نوشیدنی‌هایی که تولید آن‌ها باید با گرما همراه باشد نیز رایج است. از دیگر کاربردهای این ماده می‌توان به محصولات نانوایی از قبیل کلوچه‌سازی و … اشاره داشت.

بیشتر بدانید :

اصلی‌ترین کشورها برای واردات صمغ خوراکی

در بخش قبل انواع صمغ خوراکی مورد بررسی قرار گرفتند. همان طور که گفته شد منشا ضمغ‌های خوراکی گیاهان طبیعی می‌باشند. بنابراین در کشورهایی که شرایط جوی و آب و هوایی برای پرورش گیاهان مربوطه مساعد باشد تولید صمغ رایج است. کشورهای تولیدکننده صمغ در کره زمین پراکنده هستند. به طوری که از غرب آفریقا تا شبه جزیره هند می‌توان شاهد استخراج این ماده خوراکی ارزشمند و پرکاربرد بود. در حال حاضر در بازارهای وارداتی اروپا صمغ عربی بیشترین نقش را ایفا می‌کنند که اصلی‌ترین تولیدکننده آن کشور سودان است. بنابراین اگر قصد واردات صمغ خوراکی عربی را دارید کشور سودان اولین گزینه برای شما خواهد بود. در رتبه بعد نیجریه حضور پررنگی را در بازار بین‌المللی صادرات صمغ دارد.

 

کد تعرفه واردات صمغ خوراکی

برای اینکه واردات و ترخیص صمغ خوراکی بدون مشکل انجام شود، باید کد تعرفه آن توسط واردکننده‌ها تعیین گردد. واردکننده برای دریافت مجوزهای لازم، ثبت سفارش، انجام کارهای اداری و اطلاع از مالیات و حق گمرک باید کد تعرفه مربوطه را در دست داشته باشند. کد تعرفه صمغ خوراکی در بازارهای بین‌المللی با ارقام ۴۰۰۱۳۰۰۰ نشان داده می‌شوند.

 

واردات صمغ خوراکی در دوران همه‌گیری کرونا

در دوران شیوع بیماری همه‌گیری کرونا امور مربوط به واردات و صادرات کالاها با مشکلات و محدودیت‌های جدی همراه شدند. این موضوع در مورد مواد خوراکی با حساسیت خیلی بالایی توسط نهادهای دولتی دنبال می‌شود. طبق لایحه ارائه شده توسط سازمان توسعه تجارت ایران بارهای حاوی صمغ خوراکی نیاز به گواهی بهداشت گیاهی ندارند. در عوض بررسی‌های لازم توسط بازرسان قرنطینه گیاهی در گمرک باید با نهایت دقت انجام گیرد. توجه داشته باشید که ترخیص صمغ خوراکی باید با در دست داشتن وکالت از طرف واردکننده در گمرک انجام شود. برای سرعت بخشیدن به کارهای مربوط به واردات و ترخیص حتما از شرکت‌های بازرگانی واردکننده معتبر و شناخته شده کمک بگیرید.

از طرفی دیگر واردات صمغ جز کالاهای خوراکی بوده و به همین دلیل در لیست کالاهای تحریم قرار ندارد. لذا واردکننده‌ها می‌توانند به صورت مستقیم و بدون نیاز به واسطه برای واردات صمغ اقدام کرده و با حداقل هزینه و در کمترین زمان ممکن محصول خریداری شده را از گمرکات کشور تحویل بگیرند. بر اساس کشور مبدا مدت زمان رسیدن بار صمغ به گمرکات کشور متغیر خواهد بود. اما در حالت کلی در عرض چندن هفته می‌توانید بار خود را ترخیص و وارد بازار داخلی کنید. برای اینکه در تجارت صمغ خوراکی موفق شوید قبل از هر کاری نیاز بازار داخلی را مورد بررسی قرار داده و مناسب‌ترین نوع صمغ را طبق شرایط وارد کنید.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1400-10-11
0 987

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ