واردات فرآورده های نفتی
واردات فرآورده های نفتی
واتساپ: 09018317558 02142326

واردات فرآورده های نفتی

واردات فرآورده های نفتی از گمرک

صنعت نفت اساسی‌ترین صنعتی است که امروزه دنیا بر روی ان ستوار می‌باشد. کشورمان ایران نیز یکی از اصلی‌ترین قطب‌های فعال در حوزه نفتی می‌باشد. چرا که این ماده ارزشمند با ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد می‌تواند در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های آن می‌توان به استفاده از نفت به عنوان سوخت اشاره کرد. اما این سوخت فسیلی علاوه بر خاصیت اشتغال زایی که دارد با هدف تولید بسیاری از کالاها و محصولات نیز به کار برده می‌شود. به این معنا که می‌توان نفت را پایه اغلب محصولات دانست. تمامی این کالاهای وارداتی در زندگی افرادجایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند. هرچند که ایران جز کشورهای نفت خیز دنیا است اما امروزه برای پاسخگویی به تقاضای بالای بازار بسیاری از تاجرها به واردات فرآورده های نفتی از گمرک روی آوردند.

 

واردات_فرآورده_نفتی

 

منظور از فرآورده های نفتی چیست؟

نفت به عنوان یک ماده اولیه از چاه‌های نفتی استخراج می‌شود. سپس وارد پالایشگاه‌ها شده و در آنجا عملیات مختلفی با اهداف گوناگون بر روی آن انجام می‌گیرد. به این صورت که بخش‌های مختلف نفت خام از یکدیگر جداسازی می‌گردند. در نتیجه برای تولید کالاهای متنوع از آن‌ها استفاده می‌شود. این موضوع سبب شده تا امروزه کالاهای بسیاری بر پایه نفت در کارخانه‌ها تولید و به بازار عرضه شوند. با توجه به اعداد و ارقام به دست آمده گفته می‌شود که در حال حاضر بیش از شش هزار محصول نفتی در بازار وجود دارد که وارد زندگی روزمره ما شده‌اند. شاید بسیاری از کالاهای اطراف شما جز محصولات نفتی باشند که شما بدون اطلاع از این موضوع در حال استفاده از آن‌ها هستید. بنابراین واردات کالاهای نفتی و صادرات آن‌ها به یکی از اصلی‌ترین کالاها در تجارت جهانی تبدیل شده‌اند.

 

آشنایی با انواع فرآورده های نفتی

همان طور که گفته شد کالاهای نفتی طیف گسترده‌ای از محصولات موجود در بازار را شامل می‌شوند. از جمله مهم‌ترین این فرآورده‌ها که همه مردم شناخت کافی با آن‌ها دارند می‌توان به بنزین، سوخت های دیزلی، آسفالت، انواع موم، روغن های روان کننده سطوح و … اشاره کرد. برای درک بهتر این موضوع توجه داشته باشید که امروزه از هر ۴۲ گالن نفت خام بیشتر از ۴۵ گالن فرآورده نفتی در ایالات متحده آمریکا حاصل می‌شود. برای این منظور به تجهیزات پیشرفته و به روز دنیا نیاز است. از آنجایی که ایران کشوری در حال توسعه است و هنوز به بالاترین سطح فناوری در این زمینه نرسیده واردات کالاهای نفتی تنها چاره کار برای وارد کردن آن‌ها به بازار است.

علاوه بر آسفالت، سوخت های دیزلی و جت و دیگر موارد از این قبیل انواع پلاستیک‌ها که یکی از پرمصرف‌ترین کالاها در دنیای مدرن امروزه هستند از فرآورده‌های مهم نفتی به حساب می‌آیند. منظور از پلاستیک‌ها تمامی کالاها از قبیل لاستیک‌های تمامی وسایل حمل و نقل (از دوچرخه گرفته تا کامیون‌های بزرگ)، ظروف بسته‌بندی محصولات آرایشی و بهداشتی، پوشش انواع کابل‌ها، بطری‌های آب و … است. حتی بسیاری از مایعاتی که امروزه برای نظافت در منازل و دیگر محیط‌ها استفاده می‌شوند بر پایه فرآورده‌های نفتی تولید شده‌اند. حتی انواع دئودورانت‌ها و جوهرها نیز بر این پایه استوار هستند.

 

انواع فرآورده های نفتی وارداتی به کشور

همان طور که گفته شد کالاهای نفتی تنوع بسیار گسترده‌ای را دارند. برای اینکه بتوان با این دسته از فرآورده‌ها بیشتر آشنا شد می‌توان آن‌ها را به گروه‌های کوچکی تقسیم‌بندی کرد. در زیر به انواع این فرآورده‌ها و واردات کالاهای نفتی پرداخته‌ایم:

فرآورده‌های نفتی سوختی

مهم‌ترین و اصلی‌ترین انواع کالاهای نفتی، فرآورده‌هایی هستند که به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال تمامی سوخت‌های مورد استفاده در حوزه حمل و نقل از جمله سوخت خودرو، سوخت دیزلی، سوخت جت و … در این دسته واقع شده‌اند.

آسفالت‌ها

از دیگر فرآورده‌های نفتی پرکاربرد در سطح جهانی آسفالت‌ها هستند. آسفالت‌ها به منظور مسطح کردن زمین و همچنین جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به سقف یا منزل خانه‌ها استفاده می‌شوند.

روغن‌های روان کننده

در صنعت روغن‌های روان‌کننده بسیاری را از نفت خام استخراج می‌کنند. این روغن‌ها را می‌توان به عنوان روان‌کننده در دستگاه‌های صنعتی و خودروها به کار برد.

انواع نفت سفید

همان طور که گفته شد در تولید بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی و حتی داروسازی از مشتقات نفت استفاده می‌شود. نفت سفید از جمله این محصولات است که ماده‌ای کاملا عاری از بو و رنگ است.

کک نفتی

کمک نفتی به عنوان یک فرآورده نفتی جانبی شناخته می‌شود. از این محصول معمولا برای تولید انرژی برق به عنوان سوخت، سیمان‌سازی، تولید وسیله های الکترونیکی از قبیل الکترودها و آنودها و …. کمک می‌گیرند.

معمولا ایران به عنوان کشور صادرکننده نفت به دیگر کشورها شناخته می‌شود. در عوض کشورهای واردکننده یک سری کارها بر روی نفت انجام داده و به کمک فرآورده‌های حاصل از آن محصولاتی را تولید و دوباره به بازار جهانی وارد می‌کنند. در نتیجه ایران نه تنها صادرکننده بلکه در برخی از حوزه‌ها به واردات کالاهای نفتی نیز می‌پردازد.

 

مدارک مورد نیاز برای واردات کالاها و فرآورده های نفتی به ایران

 

طبق گفته‌های بالا می‌توان نتیجه گرفت که واردات کالاهای نفتی سود کلانی را با خود به دنبال خواهند داشت. چرا که از طیف گسترده‌ای برخوردار بوده و محصولات حاصل از نفت کالاهایی هستند که در زندگی روزمره بسیاری از افراد مصرف می‌شوند. اما اینکه برای واردات این محصولات چه باید کرد و چه مدارکی را باید در دست داشت خود جای سوال دارد. البته مدارک مورد نیاز برای واردات کالاهای نفتی را می‌توان در سه گروه کلی قرار داد. این سه گروه به همراه مدارک ضروری در این مسیر عبارتند از:

مدارک مورد نیاز مربوط به کالای نفتی وارداتی

در قدم اول واردکننده‌ها باید یک سری مدارک کلی را در مورد خود کالایی که قصد وارد کردن آن را دارند جمع آوری کنند.

این مدارک عبارتند از: ترخیصیه، قبض انبار، پیش فاکتور، بارنامه، فاکتور خرید اصلی، گواهی کشور مبدا، لیست عدل بندی (Packing List)، مانیفست یا همان لیست کالاهای حمل شده در یک وسیله نقلیه، بیمه نامه در صورت بیمه شدن کالاها توسط واردکننده، مجوز ثبت سفارش بازرگانی.

در بین تمامی این مدارک بیمه نامه الزامی نیست. اما به منظور جلوگیری از وارد شدن هر گونه خسارت احتمالی توصیه می‌کنیم حتما کالاهای وارداتی خود را بیمه کنید و با پرداخت یک هزینه جزیی از خسارت‌های کلانی که در آینده احتمال دارد متوجه حال شما شود جلوگیری کنید.

مدارک مورد نیاز مربوط به شخص واردکننده کالای نفتی

در کنار تمامی مدارکی که افراد باید در مورد کالای وارداتی خود داشته باشند، مدارکی نیز وجود دارند که مربوط به شخص واردکننده است. چرا که بدون در دست داشتن آن‌ها شناسایی هویت واردکننده غیرممکن بوده و اجازه واردات و همچنین ترخیص واردات کالای نفتی توسط مسئولین و کارشناسان داده نخواهد شد. این مدارک عبارتند از: اصل کارت بازرگانی، کپی از همه صفحات کارت بازرگانی، اصل کارت ملی واردکننده، کپی از کارت ملی واردکننده.

مدارک مورد نیاز مربوط به ترخیص کار یا نماینده شخص واردکننده کالای نفتی

مهم ترین بخش کار واردات مربوط به ترخیص آن از گمرک است. معمولا کارهای ترخیص توسط شخصی باتجربه در این زمینه انجام می‌شود که به آن ترخیص‌کار می‌گویند. برای اینکه ترخیص‌کار بتواند کارهای مربوط به ترخیص را دنبال کند باید یک سری مدارک را با خود به همراه داشته باشد. این مدارک عبارتند از: اصل و کپی از کارت ملی ترخیص کار، اصل و کپی وکالت نامه کتبی و رسمی از واردکننده، اصل و کئی از معرفی نامه گمرک، کپی از تمامی صفحات دفترچه بیمه در صورت وجود، کارت کارگزاری گمرکی یا همان ئروانه حق العمل کاری.

 

clearance

 

ترخیص و واردات فرآورده های نفتی از گمرک

آخرین مرحله‌ای که در واردات کالاهای نفتی باید صورت بگیرد پروسه مربوط به کارهای ترخیص از گمرک است. همان طور که گفته شد این کار توسط ترخیص کار انجام می‌شود. داشتن سرعت عمل بالا در حوزه ترخیص از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که در صورت عدم توجه به سرعت انجام کارها واردکننده‌ها می‌توانند متحمل ضرر شوند.

توجه داشته باشید که انبارداری گمرک بازه زمانی مشخصی را برای نگه‌داری هر کالایی در نظر می‌گیرد. در صورتی که این مدت زمان بیشتر از حد معمول گردد دولت کالاهای وارداتی شما را مصادره خواهد کرد.

برای اینکه ترخیص به بهترین نحو انجام شود باید مدارک مورد نیاز به صورت کامل و بدون کم و کسر گردآوری شوند.

این مدارک شامل این موارد می‌شوند: برگه ثبت نام در سیستم کدینگ و دریافت کرد، مدارک مربوط به واردکننده و ترخیص کار به صورت مهر شده، در دست داشتن تمامی فرم های اظهارنامه به گمرک، اخذ شماره عطف و کد اظهارکننده با واردکردن اطلاعات اظهارنامه در سیستم گمرک، لاک و مهر اظهارنامه ها، برگه تایید بازرسی کالا، پرداخت هزینه گمرک، دریافت برگه ترخیص.

گروه بازرگانی پرشین تجارت دوان به عنوان ترخیص کار رسمی گمرک ایران آمادگی پاسخگویی به سوالات شما عزیزان را دارد.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1400-10-21
0 996

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ