آمار عجیب واردات و ترانزیت پوشاك از مناطق آزاد
آمار عجیب واردات و ترانزیت پوشاك از مناطق آزاد
واتساپ: 09018317558 02142326

آمار عجیب واردات و ترانزیت پوشاك از مناطق آزاد

آمار عجیب واردات و ترانزیت پوشاك از مناطق آزاد

بر اساس آمارهای مستند اختلاف البسه ترانزیت‌شده و ترخیص‌ شده از مناطق آزاد جلفا، انزلی و قشم بسیار چشمگیر می‌باشد.به گزارش صبحانه، در روزهای پایانی سال با توجه به توجه مردم به بازار پوشاك، این موضوع به یكی از دغدغه‌های مسئولان مبارزه با قاچاق كالا تبدیل می‌شود. برخی آمارها از قاچاق 2میلیارد دلاری پوشاك به كشور خبر می‌دهد، اینها درحالی است كه مسئولان و كارشناسان، مناطق آزاد تجاری را به‌عنوان یكی از گلوگاه‌های واردات گسترده پوشاك به كشور ارزیابی می‌كنند. دلیل این امر با توجه به تعرفه‌های سنگین گمركی در جهت حمایت از تولید داخل بسیار واضح است. تا كنون آمار مشخصی از نحوه واردات پوشاك به كشور از مناطق آزاد تجاری عنوان نشده است اما در ادامه تلاش می‌كنیم با بررسی آمارهای واردات و ترخیص قطعی پوشاك از این مناطق تا اندازه‌ای به اعداد مطرح‌شده در خصوص قاچاق پوشاك به كشور نزدیك شویم.

ترانزیت_لباس

 

اختلاف 7800تنی پوشاك ورودی به منطقه و كالای ترخیص‌شده

هرچند منطقه آزاد ارس یكی از گلوگاههای اصلی واردات به كشور است اما در مقطع فعلی تنها به آمار واردات پوشاك و روغن خوراكی از این منطقه بسنده میكنیم، بر اساس آمارهای مربوط به ترخیص كالا در 11ماهه نخست سال جاری در گمرك منطقه آزاد ارس (جلفا) انواع البسه به‌وزن (حدود 8هزار تن) 7.905.573 و ارزش دلاری 70 میلیون دلار ترانزیت (وارد) شده است، این درحالی است كه البسه ترخیص‌شده در این مدت تنها 145 تن و به‌ارزش 1.5 میلیون دلار بوده است.

از سوی دیگر روغن خوراكی و زیتون كه برای ترخیص نیاز به مجوزهای مختلف از جمله مجوز بهداشت دارد وضعیت بسیار نامناسبی به‌لحاظ ترخیص دارد كه جا دارد مسئولان مبارزه با قاچاق كالا به این موضوع نیز توجه ویژه داشته باشند.

در 11ماهه نخست سال، 3800 تن روغن خوراكی به‌ارزش تقریبی 4.3 میلیارد دلار به منطقه آزاد ارس ترانزیت شده در حالی كه روغن ترخیص‌شده از گمرك این منطقه تنها 34 تن و به‌ارزش 152هزار دلار بوده است. 3700 تن اختلاف در روغن واردشده به منطقه آزاد و و روغن ترخیص‌شده از آن می‌تواند زنگ هشدار را برای مسئولان به صدا درآورد، چراكه جدای از موضوع حقوق و عوارض كسب مجوزهای بهداشتی می‌تواند تبعات نامناسبی را برای كشور به‌همراه داشته باشد.

 

بیشتر بدانید :

مورد عجیب منطقه آزاد انزلی

 

منطقه آزاد تجاری انزلی نیز در ترانزیت و واردات قطعی پوشاك وضعیت جالبی داشته است. در مدت یادشده 800 تن به‌ارزش دلاری 8.278.656 به این منطقه ترانزیت شده در حالی كه هیچ البسه‌ای از گمرك منطقه مذكور ترخیص نشده است، این موضوع در خصوص مسواك و خمیردندان، لوازم برقی، شكلات و قهوه و نوشابه گازدار و تعدادی دیگر از كالاها صدق می‌كند كه در گزارشهای بعدی به‌صورت مبسوط به آنها خواهیم پرداخت.

در همین راستا چندی قبل یكی از واردكنندگان تازه‌كار پوشاك كه با رویه‌های واردات این كالا به كشور آشنایی نداشت به خبرنگار تسنیم گفت: بعد از تجربه و كسب اطلاعات از ترخیص‌كاران متوجه شدم ترانزیت پوشاك به منطقه آزاد انزلی راهی است برای واردات رسمی به كشور البته با امكاناتی كه به‌لحاظ ترخیص مسافری وجود دارد می‌توان به‌صورت تجمیعی كالا را به سرزمین اصلی وارد كرد.

 

آمار عجیب واردات و ترانزیت پوشاك از مناطق آزاد – منطقه آزاد حسن‌رود ركورددار شد

 

حجم البسه ترانزیت‌شده به منطقه آزاد حسن‌رود در 11ماهه نخست سال 1300 تن و ارزش ارزی آن 16میلیون دلار بوده كه تنها 172 تن و با ارزش ارزی 624هزار دلار از گمرك منطقه ترخیص انجام شده است.

 

منطقه آزاد قشم راه دریایی واردات پوشاك از چین

 

در 11ماهه نخست سال 15هزار تن البسه و به‌ارزش ارزی 165 میلیون دلار به‌صورت ترانزیت به منطقه آزاد قشم وارد شده است. در همین مدت تنها 1000تن كالا و به‌ارزش حدودی 9میلیون دلار از این منطقه ترانزیت شده است. لازم به ذكر است تعداد مسافرین ورودی به منطقه آزاد قشم در این مدت 3.130.157 نفر و تعداد مسافر خروجی 3.124.409 نفر بوده‌اند، این درحالی است كه در مدت مذكور تنها 2973 پته مسافری مورد صادر شده است.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-8-4
0 1030

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ