استاندارد ایزو و انواع آن
استاندارد ایزو و انواع آن
واتساپ: 09018317558 02142326

استاندارد ایزو و انواع آن

استاندارد ایزو تنوع بسیار زیادی دارند و بسیار متفاوت از همند. بر طبق آخرین آمار سازمان بین المللی استاندارد سازی ایزو ISO تعداد ۲۲۰۸۸ استاندارد ایزو منتشرشده و مورد استفاده کاربران قرار گرفته که روز به روز بر تعداد این استانداردها نیز افزوده میشود.انواع استاندارد ایزو” استانداردهای ایزو در مدل ها و حوزه های مختلف صادر میگردند مثلا بعضی استانداردهای ایزو مدیریتی و برخی دیگر استانداردهای تخصصی فنی محصولات هستند. در هر صورت استاندارد سازی کالا و تأثیر آن در کیفیت محصول قابل ملاحظه می باشد.

استاندارد_ایزو_چیست؟ چگونگی اخذ استاندارد ایزو

 

اخذ استاندارد ایزو ۹۰۰۱ شما زمانی میتوانید به دریافت گواهی ایزو “مدیریت کیفیت” امیدوار باشید که خط مشی دقیق و کنترل شده ای را ایجاد کرده و در همان راستا مبادرت به ارائه خدمت و تولید بپردازید. دریافت گواهینامه ایزو 9001 نیز باید با تکمیل درخواست و فرم مربوطه در موسسات مجاز صورت گیرد.

 

انواع استاندارد ایزو

 

استاندارد ISO 9000

ایزو ۹۰۰۰ خانواده ای از سیستم‌های مدیریت کیفیت (QMS) است که شامل مجموعه ای از استانداردهایی می‌باشد که به سازمان‌ها و شرکت‌ها کمک می‌کند نیاز مشتریان و سایر سهام داران، مطابق با الزامات قانونی برطرف گردد. ایزو ۹۰۰۰ با پایه و اساس سیستم‌های مدیریت کیفیت سر و کار دارد،و شامل هفت اصل مدیریت کیفیت می‌باشد که پایه و اساس این خانواده از استانداردها را تشکیل می‌دهد. الزامات مورد نیاز برای رعایت این خانواده از استانداردها، در ایزو ۹۰۰۱ آورده شده‌است.

 

استاندارد ایزو ۹۰۰۱: استاندارد ایزو مدیریت کیفیت  ISO 9001

“استاندارد ایزو ۹۰۰۱” استانداردی جامع و عمومی برای همه شرکت ها، سازمانها، کسب و کارها و مراکزی است که به موضوع کیفیت توجه زیادی دارند و این موضوع برایشان حائز اهمیت است. شرکتها و مراکزی که موفق به اخذ گواهینامه استاندارد ایزو 9001 میگردند به مشتریان خود اعلام میدارند که یک سیستم مدیریت کیفیت موثر در آن شرکت فعال است. داشتن و اخذ گواهینامه ISO 9001 در وهله اول موجب ایجاد ساماندهی کیفی در روند تولیدات یا خدمات شده و مانع از انجام سلیقه ای در امور می شود.

 

استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ استاندارد ایزو مدیریت زیست محیطی ISO 14001

 

استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱” استاندارد ISO 14001 استانداری است که با راهنمایی ها و دستورالعمل های خود به سازمانها و شرکتها کمک میکند تا از آسیب زدن به محیط زیست پیرامونی جلوگیری به عمل آمده و آسیب های ناشی حذف یا به حداقل کاهش یابد. سازمانها و شرکت ها نسبت به محیط پیرامون خود نظیر هوا، آب،‌ خاک، منابع طبیعی، گیاهان، جانوران و انسان ها مسئول میباشند. تولید محصولات یا ارائه خدمات باید به گونه ای طراحی شده و صورت پذیرد که به محیط زیست پیرامونی ما آسیبی وارد نسازد.

 

استاندارد ایزو ۱۰۰۰۶ استاندارد ایزو مدیریت پروژه ISO 10006

 

استاندارد ایزو ۱۰۰۰۶” شرکتها، پیمانکاران و سازمانهایی که جهت دریافت و اخذ گواهینامه ISO 10006 اقدام میکنند، به کار فرمایی که کار میکنند این اطمینان را میدهند که پیمانکار پروژه دارای یک سیستم منسجم مدیریتی برای رسیدن به اهداف پروژه میباشد، لذا شرکتهایی که استاندارد مدیریت پروژه مانند PMBOK یا ISO 10006 در آن پیاده سازی شده، ضمن سازماندهی بهتر به امور و فرآیندها، باعث افزایش بهره وری و اثربخشی اجرای پروژه ها میگردند. کاربرد این راهنما برای کسانی است که در مدیریت پروژه ها دارای تجربه هستند و نیاز دارند اطمینان حاصل کنند، سازمان آنها اصول مذکور در استانداردهای ایزو ۹۰۰۱را اجرا کرده است.

 

استاندارد ایزو ۲۲۰۰۰، استاندارد ایزو مدیریت کیفیت صنایع غذایی ISO 22000

 

استاندارد ایزو ۲۲۰۰۰” استاندارد بین المللی ایزو ۲۲۰۰۰ شامل مجموعه ای از دستور العملها و مقرراتی است که شرکتها با رعایت آنها میتوانند سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی را در سازمان خود پیاده سازی و اجرا نمایند. هدف از تدوین استانداردب ین المللی ISO 22000 تعیین الزامات سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی است که برای اثبات توانایی کنترل خطرات ایمنی مواد غذایی یک سازمان در زنجیره مواد غذایی لازم می باشد.

 

گواهینامه و استاندارد ایزو ۱۰۰۰۴( استاندارد ایزو رضایتمندی مشتری ISO 10004)

 

استاندارد ایزو ۱۰۰۰۴” این گواهینامه استاندارد یبین المللی برای دستیابی به رضایت مشتریان از خدمات و تولیدات سازمانها و شرکت ها تدوین و طراحی گردیده است و به کارگیری این استاندارد از طریق طبقه بندی نیازهای مشتریان، باعث حرکت شرکت به سمت مشتری مداری و رضایت مشتریان میگردد. بنگاه های اقتصادی اعم از شرکت ها، سازمانها و اصناف هنگامی که گواهینامه ISO 10004 را دریافت میکنند به مشتریان این پیام را منتقل میکنند که نظرات و رضایت مندی مشتریان برای آن ها مهم میباشد این استاندارد در کنار ایزو ۱۰۰۰۲ به صورت تخصصی بر روی مشتری مداری متمرکز می شوند.

 

ایزو 50001 – مدیریت انرژی

یکی دیگر از انواع استاندارد ایزو ، ایزو 50001 است. استفاده بهینه از انرژی کمک می‌کند تا سازمان در پول صرفه‌جویی و به حفظ منابع و مقابله با تغییرات آب و هوا کمک کند. ایزو 50001 از همه بخش‌های سازمان برای استفاده مؤثرتر از انرژی توسط توسعه سیستم مدیریت انرژی پشتیبانی می‌کند. که به نام EMS  شناخته می‌شود.

 

ایزو 26000:2010

 

این استاندارد به‌جای الزام، راهنمایی‌های لازم را فراهم می‌آورد. بنابراین بر خلاف استانداردهای معروف ایزو، قابل به اخذ گواهی نمی‌باشد. در عوض مشخص می‌کند که مسئولیت اجتماعی چیست و به سازمان‌ها و کسب و کارها کمک می‌کند که به‌صورت کارآمد و مؤثر سهم مسئولیت اجتماعی خود را در سطح جهان افزایش دهند. این هدفِ تمامی سازمان‌ها فارغ از نوع فعالیت، اندازه و محل آنهاست.

 

ایزو 26000 – مسئولیت اجتماعی

ایزو 26000 نیز یکی یگر از انواع استاندارد ایزو است. کسب و کارها و سازمان‌ها در خلأ و به‌تنهایی کار نمی‌کنند. بلکه ارتباطشان با محیط زیست و جامعه یک عامل مهم در توانایی آنها برای ادامه کار به‌طور مؤثر تر بوده و همین امر به‌عنوان اندازه گیری عملکرد کلی سازمان قابل‌استفاده می‌باشد.این استاندارد یک راهنما برای سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌باشد، که نحوه فعالیت و مسئولیت اجتماعی آنها را مشخص می‌کند. یعنی اقدام و عمل سازمان در راه اخلاقی و شفاف سازی بوده که منجر به سلامت و رفاه جامعه می‌شود.

 

ایزو/27001IEC – مدیریت امنیت اطلاعات

این استاندارد به سازمان‌ها برای حفظ امنیت اطلاعاتشان کمک می‌کند. استفاده از خانواده این استاندارد به سازمان‌ها کمک می‌کند که امنیت اطلاعات خود مانند اطلاعات مالی، دارایی‌های معنوی (نامشهود)، اطلاعات کارکنان و یا اطلاعاتی که توسط اشخاص ثالث (مشتریان) به سازمان داده می‌شود را مدیریت کنند.

 

استاندارد و گواهینامه  IMS  

 

استاندارد و گواهینامه IMS” یکی از پرطرفدارترین سری استانداردهایی که توسط واحدهای صنعتی، پیمانکاری و… اخذ میگردد، استانداردهای IMS هستند. IMS یا همان سیستم مدیریت یکپارچه شامل سه استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001، سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای OHSAS 18001 و سیستم مدیریت محیط زیست ISO 14001 میباشد. سیستم مدیریت یکپارچه یعنی اینکه چند سیستم مدیریتی در یک سازمان را کنار هم بگذاریم و با هم کنترل و مدیریت کنیم.

اخذ-گواهینامه-ایزو انواع استاندارد ایزو نشان حلال (محصولات غذایی و آشامیدنی)

 

استاندارد ایزو نشان حلال “به طور کلی در واقع به غذاهایی حلال گفته میشود که در دین ما یعنی دین اسلام مصرف و خوردن آنها مجاز است و منعی درآن وجود ندارد. نشان حلال همچنین تحت قالب گواهینامه ای است که برای محصولات غذایی که به صورت حلال آماده و تولید میگردند صادر شده و نشان حلال بر روی این محصولات نیز درج میگردد. با سیستم کاران همراه باشید.

مزایای بکارگیری استاندارد ایزو چیست؟

استقرار این سیستم در سازمان با توجه اجرای مراحل کنترل مناسب و موثر در طول فرآیندهای پذیرش مواد اولیه، تولید محصول، انبارش و نگهداری و ارسال محصول به سازمان اطمینان می‌دهد که با حداقل هزینه مطمئن‌ترین کنترلها را انجام می‌دهد و می‌توان به مزایای زیر اشاره کرد:

  1. ایجاد اطمینان در مصرف کنندگان محصولات
  2. حرکت به سمت تولید بدون نقص
  3. پیشگیری از مخاطرات شیمیایی، میکروبی و فیزیکی که ممکن است در فرآورده‌های غذایی موجب خسارت
  4. رساندن به مشتری و کاهش اعتبار سازمان شود.
  5. سازگاری با سایر سیستمهای مدیریت کیفیت
ISO 9001 چگونه برای مشاغل کوچک مفید است؟

بدیهی است که جدیدترین نسخه ایزو ۹۰۰۱، یعنی ISO 9001:2015 برای شرکت‌های کوچک و متوسط ​​بسیار سودآور است. این استاندارد مزایای بی‌شماری برای کسب‌وکارهای کوچک به همراه دار. از جمله:

  • بسیار انعطاف‌پذیر است و می‌تواند به‌راحتی توسط شرکت‌های کوچک سازگار می‌شود.
  • به‌جای تمرکز بر نحوه اداره کسب‌وکار، تمام دستورالعمل‌های مرتبط را برای رشد سازمانی ارائه می‌دهد.
  • در دستیابی به نتایج مطلوبی که توسط مشتریان هدف قابل‌توجه باشد، مفید است.
آیا می‌توانم چندین استاندارد ایزو را به‌صورت هم‌زمان اخذ کنم؟

بله شما می‌توانید چندین گواهینامه مرتبط با زمینه فعالیت خود را در کنار هم داشته باشید و از مزایای چند دوره ایزو به‌صورت هم‌زمان بهره‌مند شوید. با تجزیه‌وتحلیل و برنامه‌ریزی مناسب، سازمان شما می‌تواند با ترکیب این مراحل در زمان و هزینه صرفه‌جویی کند تا از اضافه‌کاری جلوگیری شود.

استاندارد ایزو ۹۰۰۱ با سایر استانداردها مانند ایزو ۱۴۰۰۱ و ایزو ۲۷۰۰۱ هماهنگ شده است؛ به این معنی که آن‌ها دارای بندهای الزامی مشابه هستند. برای مثال، هر دو ISO 9001 و ISO 27001 به بررسی مدیریت، ممیزی داخلی، روش کنترل اسناد و غیره نیاز دارند

به این نوشته امتیاز دهید
5/5 - (4 امتیاز)
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1402-10-9
0 385

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ