استعلام کسرتخلیه بانکی
استعلام کسرتخلیه بانکی
واتساپ: 09018317558 02142326

استعلام کسرتخلیه بانکی

دستورالعمل اجرایی پاسخگویی به استعلام کسرتخلیه بانکی

متن بخشنامه به شرح زیر می باشد:

 

با سلام و احترام؛
با توجه به موارد مطروحه از سوی گمرکات اجرای وخدمت گیرندگان ارجمند، به منظور تمرکز زدایی، حذف مکاتبات غیر ضرور اداری، تسهیل وتسریع در خصوص پاسخ به استعلام های کسر تخلیه موضوع بند( ٢) از قسمت(ج) بخش هفتم 1402 فی مابین گمرک جمهوری /١٠/ مجموعه مقررات ارزی بانک مرکزی، ضمن ارسال تصویر صورتجلسه مورخ ١٧ اسلامی ایران ایران و بانک مرکزی ، دستورالعمل مربوطه به شرح ذیل جهت بهره برداری و اقدام لازم ارسال می گردد:

از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، اعلام نظر گمرکات اجرایی درخصوص پاسخ به استعلام بانک های عامل با موضوع کسرتخلیه به شرح ذیل، توسط بالاترین مقام گمرک اجرایی یا قائم مقام مورد تأیید وی که از سوی این دفتر به بانک درسامانه جامع امور گمرکی انجام « ثبت پيغام پارامتریك قابل توجه بانك » مرکزی معرفی گردیده اند، با استفاده از دسترسی و مبنای عمل بانک ها قرار می گیرد.

دستورالعمل اجرایی پاسخگویی به استعلام کسرتخلیه بانکی

دستورالعمل اجرایی پاسخگویی به استعلام کسرتخلیه بانکی

نکات مهم این بخشنامه

 

1- با عنایت به فراز پایانی بند (1-6) مصوبه چهل و هشتمین جلسه ستاد تنظیم بازار در مواردی که با توجه به اسناد ضمیمه اظهارنامه گمرکی، ارزشگذاری، خرید، اظهار و پرداخت حقوق ورودی برمبنای معیاری بجز وزن ازقبیل متر، مترمربع، مترمکعب، عدد باشد چنانچه وزن خروجی نسبت به وزن اظهاری دارای کسری باشد، پس از بررسی موضوع درصورت حصول اطمینان از ترخیص صحیح مقداری کالای اظهاری، مراتب به شرح فوق به بانک عامل اعلام گردد.

2- وزن کانتینرهای خالی در سامانه به صورت پیش فرض برای کانتینر ٢٠ فوت استاندارد معادل ٢٠٠٠ کیلوگرم و برای کانتینر ٤٠ فوت استاندارد معادل ٤٠٠٠ کیلوگرم محاسبه شده است. بنابراین در خصوص کسر تخلیه چنانچه این موضوع با توجه به مارک و مشخصات و سایر خصوصیات، مورد اعتراض ذینفع باشد، با بررسی مستندات لازم در صورت حصول اطمینان، مراتب به صورت مستند، به بانک عامل اعلام نمایند.

3- درخصوص کالاها با مقدار وزنی کم و همچنین کالاهای گران قیمت(از قبیل: طلا، نقره، پلاتین) با استفاده از ادوات توزین مناسب، اقدامات کنترلی لازم صورت پذیرد.

4- با مد نظر قرار دادن تبصره( ٢) ماده( ٣۹ ) قانون امور گمرکی، صاحب کالا مسؤولیت صحت مندرجات اظهارنامه و اسناد تسلیمی به گمرک را برعهده دارد، بنابراین پس از ترخیص کالا، گمرکات مجاز به بازگردانی اظهارنامه و تغییر مندرجات اظهارنامه به ویژه تغییرنوع پرداخت، نخواهند بود.

تبصره-درخصوص اشتباه تایپی در درج سایراطلاعات خانه شماره( ٢۸ )اظهارنامه گمرکی از قبیل شماره ابزار پرداخت، نام بانک،کد شعبه، در صورت حصول اطمینان از صحت ادعا، نسبت به اعلام اطلاعات صحیح به بانک عامل اقدام لازم صورت پذیرد.

6- در مواردی که اظهار با اسناد مطابقت نداشته باشد(به عنوان مثال عدم ورود کالا به میزان مندرج اسناد خرید)، بانک عامل مکاتبهای با گمرک اجرایی نخواهد داشت. بدیهی است در صورت استعلام بانک مرکزی، دفتر واردات گمرک ایران نسبت به موضوع رسیدگی و اعلام نظرخواهد نمود.

7- چنانچه صاحب کالا نسبت به توزین، میزان لفاف، وزن واقعی کالا، اعتراض نماید؛ موضوع توسط گروهی به مسئولیت و انتخاب بالاترین مقام گمرک اجرایی مورد بررسی قرار گرفته وضمن تنظیم صورتمجلس و ثبت در اتوماسیون اداری، اقدامات لازم قبل از ترخیص کالا معمول و نتیجه نیز قابل توجه بانک در سامانه درج گردد.

با توجه به ضرورت صیانت از حقوق دولت و رعایت حقوق خدمت گیرندگان، گمرکات اجرایی سراسر کشور مکلفند، پس از بررسی مستندات در چارچوب ضوابط و مقررات، در اسرع وقت نتیجه را به صورت صریح به بانک عامل اعلام نمایند. مسئولیت نظارت برحسن اجرای این دستورالعمل برعهده بالاترین مقام گمرک اجرایی خواهد بود.

دانلود متن بخشنامه

 

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1402-11-9
0 82

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ