انواع تخلفات گمرکی
انواع تخلفات گمرکی
واتساپ: 09018317558 02142326

انواع تخلفات گمرکی

یکی از مواردی که در روند ترخیص کالا از گمرک، اختلال ایجاد می‌کند، انواع تخلفات گمرگی است. در صورتی که واردکنندگان یکی از انواع تخلفات گمرکی را مرتکب شوند، فرآیند ترخیص کالا طولانی‌تر می‌شود. در برخی مواقع بروز تخلفات گمرکی به صورت ناخواسته و ناشی از عدم برخورداری از اطلاعات صحیح است. در ادامه این مقاله از وبسایت پرشین تجارت دوان با ما همراه شوید تا با جزئیات بیشتری از تخلفات گمرکی آشنا شویم.

 

تخلفات گمرکی چیست؟

 

بر اساس تعریفی که سازمان جهانی گمرک ارائه کرده است، تمامی مواردی که منجر به نقض قانون گمرکی می‌شود و یا در جهت نقض قوانین گمرکی است، تخلف گمرکی به شمار می‌رود.

تخلفات گمرکی جزو مواردی می‌باشند که ممکن است واردکنندگان آن را به صورت خواسته و یا ناخواسته انجام دهند؛ اما موضوعی که وجود دارد این است که این تخلفات مانعی در برابر ترخیص کالا هستند. بنابراین بر هر تاجری ضرورت دارد تا این تخلفات را به خوبی بشناسد و سعی کنید از آن‌ها دوری کند.

 

انواع تخلفات گمرکی

 

تخلفات گمرکی به صورت کلی در دو دسته عام و خاص دسته بندی می‌شوند که در ادامه به جزئیات بیشتری از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

 

تخلف گمرکی عام

 

مطابق با قانون گمرک، برخی حقوق پایه و عمومی وجود دارند که توصیفی غیرمالی دارند. این قانون از گمرک در حقیقت شامل امتیازاتی است که قانون برای ذی‌حق آن در نظر گرفته است.

از برخی قوانین گمرکی عام می‌توان به بررسی بارنامه و اظهارنامه، وزن کردن و بازرسی کالاهای صادراتی و وارداتی، اخذ و تامین تعرفه گمرکی و … اشاره کرد. تخلف از هر یک از موارد گفته شده، یک تخلف گمرکی عام به شمار می‌رود.

برای مثال در صورتی که اظهار کردن کالا بر خلاف نظام نامه و قوانین گمرکی کشور انجام شود و یا وارد کننده مطابق با اصول قانونی اقدام به اعلام آن نکند، مرتکب یکی از انواع تخلفات گمرکی تحت عنوان تخلف گمرکی عام شده است.

 

تخلف گمرکی خاص

 

تخلف گمرکی خاص، بر دسته‌ای از تخلفات اشاره و تاکید دارد که دارای وصف مالی هستند و مالیات غیرمستقیم دارند. فرقی نمی‌کند این تخلفات به صورت عمدی و یا سهوی صورت بگیرند، در هر صورت منجر به ضرر و زیان برای دولت و کشور می‌گردند.

 

انواع تخلفات گمرکی

 

در ادامه پیرامون برخی از رایج‌ترین تخلفات گمرکی توضیحاتی را آورده‌ایم. اطلاع از این تخلفات، از بروز ضرر و زیان‌های ناخواسته جلوگیری می‌کند.

 

عدم اظهار

 

یکی از رایج‌ترین و مهم‌ترین تخلفات گمرکی، عدم اظهار است. مطابق با ماده 103 قانون گمرک کشور، پس از ورود کالا به گمرک، باید نسبت به اظهارنامه کالا اقدام گردد. در صورتی که کالایی در محموله وارداتی وجود داشته باشد اما به صورت سهوی و یا عمدی، در لیست اظهارنامه درج نگردد، تخلف گمرکی صورت گرفته است.

 

در برخی مواقع صاحبان کالا به دلیل نداشتن اطلاعات لازم پیرامون قوانین گمرکی و یا برای اینکه سود حاصل از تجارت خود را بیشتر کنند، برخی کالاهای باارزش را در این لیست ذکر نمی‌کنند. اینگونه یکی از انواع تخلفات گمرکی را مرتکب می‌شوند که در فرآیند ترخیص کالا از گمرک، اختلال ایجاد می‌کند.

 

اقدام عملی

 

منظور از اقدام عملی، خارج کردن کالای تجاری مجاز بدون ثبت اظهار نامه می‌باشد. در صورتی که این عمل پس از خروج کالا و یا در هنگام خروج کالا اثبات شود، جرم محسوب می شود و از تخلفاتی است که مغایر با قوانین امور گمرکی است و با زیان‌های جبران‌ ناپذیری برای صاحب کالا نیز همراه است.

 

تخلفات انتظامی

 

از دیگر انواع تخلفات گمرکی، تخلفات انتظامی می‌باشد که در دسته بندی نقض قوانین گمرکی بدون زیان به دولت قرار دارد. از مهم‌ترین تخلفات انتظامی می‌توان به ورود و خروج وسایل نقلیه بدون دریافت مجوزات لازم و پشت سر گذاشتن تشریفات گمرکی اشاره کرد. تخلفات گمرکی با پرداخت جریمه برای صاحب کالا همراه هستند.

 

دلایل افزایش روزافزون تخلفات گمرکی

 

امروزه کالاهای وارداتی در کشورمان طرفداران زیادی را دارند و همین موضوع زمینه‌ای را فراهم کرده است که بسیاری از افراد اقدام به قاچاق کالا و ورود غیرقانونی کالا به داخل کشور می‌کنند. در حقیقت سودی که از طریق واردات غیرقانونی برای واردکنندگان همراه است، زمینه‌ای را ایجاد کرده است تا افراد هر روز به دنبال راهکار جدیدی برای ورود غیرقانونی کالا به داخل کشور باشند. در حالی که افراد به صورت قانونی و مجاز کالایی را وارد کشور کنند، باید هزینه‌هایی شامل تعرفه گمرکی را پرداخت کنند که برای فرار از پرداخت این هزینه، مرتکب انواع تخلفات گمرکی می‌شوند.

درحقیقت برخی از واردکنندگان برای اینکه از طریق واردات یک کالا، سود بیشتری را به دست آورند، به فکر دور زدن قانون می‌افتند. البته در اغلب موارد این کار به ضرر صاحبان کالاها تمام می‌شود چراکه با شناسایی تخلف، مجبور به پرداخت جریمه خواهند بود.

به همین دلیل تلاش بر این است که بر روند واردات کالا نظارت دقیق‌تری صورت بگیرد و فرآیند ترخیص آن‌ها از گمرک انجام ‌شود. اینگونه افراد نمی‌توانند با دور زدن قانون و ارتکاب انواع تخلفات گمرکی، کالاهای غیرقانونی را وارد کشور کنند.

 

ارتباط با کارشناسان گمرکی پرشین تجارت دوان

 

در بسیاری از موارد، دلیل ارتکاب انواع تخلفات گمرکی، ناآگاهی است و معمولا تمامی افرادی که تخلفات گمرکی را انجام می‌دهند، قصد ورود غیرقانونی یک کالا را ندارند. البته فرقی هم نمی کند افراد به صورت خواسته و یا ناخواسته تخلف گمرکی را مرتکب شوند، با این حال با مشکلات ناشی از آن باید روبه رو گردند.

یکی از راهکارهای بسیار عالی برای جلوگیری از بروز اشتباهات و تخلفات گمرکی ناخواسته، دریافت خدمات از یک ترخیص‌کار حرفه‌ای و با تجربه می‌باشد. اینگونه تمامی مراحل ترخیص کالا به صورت قانونی و در بازه زمانی کوتاهی انجام می‌شود.

از سویی دیگر ترخیص‌کاران گمرک، به دلیل برخورداری از دانش لازم برای ترخیص کالا، می‌توانند کالای شما را در زمان کوتاه و با کم‌ترین هزینه از گمرک ترخیص کنند.

گروه بازرگانی پرشین تجارت دوان، متشکل از تیمی قوی از بهترین ترخیص‌کاران و کارشناسان است. شما عزیزان می‌توانید برای دریافت خدمات از طریق راه‌های ارتباطی (شماره تماس 02142326 و یا واتساپ 09018317541)  با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید و مشاوره‌های لازم را برای ترخیص کالا دریافت کنید.

رسیدگی به تخلفات گمرکی بر عهده کدام مرجع است؟

رسیدگی به انواع تخلفات گمرکی توسط مرجع صالح رسیدگی به اختلافات گمرکی یا همان کمیسیون های بدوی و تجدیدنظر انجام می‌شود. تمامی اختلافات غیرکیفری گمرکی شامل اختلاف در تشخیص نوع کالا و تطابق آن با مندرجات تعرفه گمرکی و نیز دیگر اختلافات مرتبط با اجرای مقررات گمرکی و مقررات صادرات و واردات توسط این مرجع صورت می‌گیرد.

چگونه می‌توان از ارتکاب انواع تخلفات گمرکی جلوگیری کرد؟

با توجه به اینکه بسیاری از تخلفات گمرکی به صورت ناخودآگاه و به دلیل عدم اطلاع از قوانین صورت می‌گیرند و حتی با خسارت‌های جبران ناپذیری نیز همراه هستند، توصیه می‌کنیم از آخرین قوانین و مقررات مطلع شوید تا از بروز خسارات به دلیل عدم رعایت قوانین جلوگیری شود. شما عزیزان می‌توانید برای دسترسی به این اطلاعات، با ترخیص‌کاران مجرب در ارتباط باشید.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1402-8-17
0 167

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ