انواع گواهی بازرسی
انواع گواهی بازرسی
واتساپ: 09018317558 02142326

انواع گواهی بازرسی

گواهی بازرسی کالا سندی می‌باشد که از سوی شرکت‌های بازرسی کننده کالا صادر می‌گردد و نشان دهنده انطباق کمیت و کیفیت محصول سفارش داده‌ شده‌ با محصول دریافتی است.

انواع گواهی بازرسی از سوی شرکت‌های بازرسی کالا صادر می‌شود؛ به طوری که این شرکت‌ها ابتدا در فرآیند بازرسی، کالا را پیش از ارسال و حمل و نقل از نظر کمی و کیفی مورد بررسی قرار می‌دهند و در صورت نبود مشکل، گواهی را صادر می‌کنند.

در ادامه این مقاله از وبسایت پرشین تجارت دوان همراه ما باشید تا با جزئیات تکمیلی پیرامون انواع گواهی بازرسی کالا آشنا شویم.

انواع گواهی بازرسی کالا

انواع گواهی بازرسی کالا

بازرسی کالا چیست؟ 

در زمینه تجارت بین‌الملل، شرکت‌های بسیاری برای ارائه خدمات در این حوزه بر روی کار آمده‌اند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، شرکت‌های بازرسی نام دارد.

همانطور که از نام شرکت‌های بازرسی کالا برمی‌آید، هدف از تاسیس این شرکت‌ها، بازرسی کالا در سطوح مختلف و سپس ارائه گواهی بازرسی می‌باشد. مجموعه فعالیت‌های شرکت‌های بازرسی کالا و صدور گواهی، منجر به افزایش میزان اطمینان در خرید خارجی و حضور در بازارهای جهانی می‌‌گردد.

در فرآیند صدور انواع گواهی بازرسی، کارشناسان شرکت‌های بازرسی کالا جهت اثبات صحت کیفیت و کمیت خدمات و محصولات، فعالیت‌هایی شامل نمونه‌برداری، آزمایش، اندازه‌گیری، و … را انجام می‌دهند. در بازرسی کالا از روش‌های مختلفی استفاده می‎گردد، گاهی فقط مشاهده فیزیکی برای صدور گواهی کافی است اما در برخی موارد ضمن بازدید چشمی، لازم است آزمایش‌هایی بر روی کالا نیز صورت بگیرد.

گواهی بازرسی

گواهی بازرسی

گواهی بازرسی کالا چیست؟

یکی از نگرانی‌هایی که برای خریداران در تجارت بین‌المللی وجود دارد، این موضوع است که فروشنده مطابق با قرارداد به تعهدات خود عمل کند. به این معنی که کالایی که فروشنده به خریدار ارسال می‌کند، از نظر کیفیت و کمیت با کالای سفارش داده شده مطابقت داشته باشد.

برای اینکه خریداران به این اطمینان برسند، می‌توانند از شرکت‌های معتبر در زمینه بازرسی کالا، درخواست کنند تا در مراحل مختلف شامل تولید، بسته بندی و … بر روند ساخت و کیفیت کالا نظارت داشته باشند.

در صورتی که در هر یک از این مراحل مشکلی وجود نداشته باشد، شرکت نامبرده گواهی بازرسی کالا را صادر خواهد کرد. بازرسی کالا بخش مهمی از پروسه صادرات و واردات است و انواع گواهی بازرسی نیز جزو مهم‌ترین اسناد در زمینه بازرگانی خارجی به شمار می‌روند که تائید می‌کند کالا در شرایط مناسبی قرار دارد.

لازم به ذکر است که شرکت‌های بازرگانی معتبر برای صدور گواهی بازرسی کالا، از دستورالعمل‌های بازرسی کالا که از سوی کمیته جهانی استاندارد (ایزو) منتشر شده است، پیروی می‌کنند. جهت آشنایی با  اخذ مجوز استاندارد از گمرک پیشنهاد می کنیم مقاله اخذ مجوزهای لازم برای استاندارد کالا از گمرک را مطالعه بفرمایید.

گواهی بازرسی و استاندارد کالا

گواهی بازرسی و استاندارد کالا

انواع گواهی بازرسی کالا

گواهی بازرسی کالا دارای انواع مختلفی است. در حقیقت بر اساس اینکه بازرسی کالا در چه زمانی و چه مکانی صورت می‌گیرد، برای آن عناوین مختلفی نیز در نظر گرفته شده است. در ادامه پیرامون رایج ترین انواع گواهی بازرسی کالا توضیحاتی را آورده‌ایم:

گواهی بازرسی قبل از حمل (Pre shipment inspection)

در فرآیند بازرسی که پیش از حمل کالا صورت می‌گیرد، مدارک فنی ساخت و کنترل کیفیت محصول مورد بررسی قرار می‌گیرد و کالا و بسته بندی آن از نظر ظاهری بازرسی می‌شود و در صورت انطباق محصول با سفارش، گواهی بازرسی قبل از حمل صادر می‌گردد.

برای صدور این گواهی، شرکت‌های بازرسی کالا به فرآیند بارگیری کالا نیز نظارت می‌کنند. از مزیت‌های این گواهی، جلوگیری از ارسال کالاهایی با کیفیت پایین است.

گواهینامه بازرسی در حین تولید یا ساخت (During production inspection)

برای محصولاتی شامل مواد غذایی، مواد آرایشی و بهداشتی و … به گواهی بازرسی در حین تولید و یا ساخت نیاز است.  برای صدور این نوع گواهی از انواع گواهی بازرسی، بازرس ابتدا چک لیستی که خریدار از فرآیند ساخت محصول در اختیار او قرار داده است را مورد بررسی قرار می‌دهد و سپس نتایجی را که از فرآیند تولید و ساخت محصول مشاهده می‌کند را در قالب گزارشی تهیه می‌نماید.

چنانچه در این مرحله، نتایج بازرسی با الزامات مشخص شده در چک لیست از سوی خریدار، مطابقت نداشته باشد، بایستی که فروشنده اقدام به اصلاح و یا بهبود فرآیند تولید نماید.

از مزیت‌های صدور گواهی بازرسی در حین تولید، شناسایی مشکلاتی است که فقط در زمان تولید و یا ساخت محصول قابل شناسایی می‌باشد. به عنوان مثال بررسی کیفیت مواد اولیه در این مرحله امکان پذیر است.

گواهی بازرسی در مبدأ (Inspection at the origin) از انواع گواهی بازرسی

برای صدور گواهی بازرسی در مبدأ، کارشناسان شرکت‌های بازرسی کالا در محل و مبدأ ارسال کالا حاضر می‌شوند و سپس اقدام به بررسی کمیت و کیفیت کالا مطابق با قرارداد منعقد شده میان خریدار و فروشنده می‌نمایند.

بسیار مهم است که بازرس صادر کننده گواهی بازرسی کالا در مبدأ از توانایی ارائه گزارش دقیق فنی برخوردار باشد و تمامی موارد را که مدنظر خریدار می‌باشد، مورد بررسی قرار دهد و در گواهی بازرسی کالا آن‌ها را قید کند. در این مرحله بازرسی بسته بندی، بارگیری و حمل و نقل نیز صورت می گیرد.

لازم به ذکر است که برخی از کالاها مشمول استاندارد اجباری می‌باشند و بایستی که مقررات سازمان ملی استاندارد در کشور مقصد برای آن ها رعایت شود. پس از بازرسی این مورد توسط بازرس مربوطه در مبدأ، در نهایت یکی از انواع گواهی بازرسی شامل گواهی بازرسی در مبدأ صادر می‌گردد.

بازرسی در مقصد (Inspection at the destination)

در برخی موارد خریدار نیاز دارد تا کالایی که سفارش داده است، فرآیند واردات و ترخیص کالا را در بازه زمانی کوتاهی پشت سر بگذارد تا بتواند آن ها را در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

با توجه به اینکه صدور انواع گواهی بازرسی از جمله گواهی بازرسی در مبدأ فرآیندی زمانبر و طولانی است، خریدار از این گواهی صرف نظر می‌کند و درخواست گواهی بازرسی کالا در مقصد را دارد. در این حالت بازرسی کمیت و کیفیت کالا و صدور گواهی به عنوان یکی از مراحل تشریفات گمرکی در مقصد صورت می گیرد.

 گواهی بازرسی استاندارد اجباری از انواع گواهی بازرسی

بر اساس دستورالعمل‌های منتشر شده از سوی سازمان ملی استاندارد، برخی از کالاها موظف به رعایت تعدادی استاندارد اجباری و مطابق با استانداردهای کشور مقصد می‌باشند. گواهی بازرسی استاندارد اجباری پس از بازرسی کالا در کشور مبدأ و یا مقصد و در پی درخواست خریدار صادر می‌گردد.

ممکن است در حین بازرسی کالا، بازرس برای تائید و صحت سلامت محصول، به انجام برخی آزمایش‌ها نیاز داشته باشد. در چنین شرایطی آزمایش‌های مربوطه در آزمایشگاه‌های تحت نظارت شرکت بازرسی صورت می‌گیرد. چنانچه مدارک ارسال شده برای سازمان ملی استاندارد تائید گردد، گواهی بازرسی استاندارد اجباری صادر می‌شود.

گواهی بازرسی قیمت یا تایید ارزش پروفرما (Proforma invoice)

از مهم‌ترین اسنادی که پیش از منعقد شدن قرارداد از سوی فروشنده صادر می‌شود، پروفرما (پیش فاکتور) می‌باشد که اطلاعات مختلفی از جمله ارزش کالا در آن درج شده است. برای صدور گواهی بازرسی قیمت، ارزش کالایی که در پروفرما برای محصول درج شده است، توسط بازرس مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تائید، قرارداد میان خریدار و فروشنده منعقد می‌‌گردد.

گواهی بازرسی اصالت فروشنده

صدور گواهی بازرسی اصالت فروشنده از انواع گواهی بازرسی به درخواست خریدار و در صورت تائید هویت و توانایی فروشنده برای تامین محصول صورت می‌گیرد. در اغلب موارد بازرسی اصالت فروشنده به صورت همزمان با بازرسی قیمت انجام می‌شود. خریدار می‌تواند این گواهی را به موسسه مالی و یا بانک ارائه داده و در عقد قرارداد با فروشنده اطمینان داشته باشد.

گواهی بازرسی در مبدأ و مقصد

گواهی بازرسی در مبدأ و مقصد

ارتباط با کارشناسان پرشین تجارت دوان

در این مقاله به بررسی انواع گواهی بازرسی کالا پرداختیم و امیدواریم مطالعه آن برای شما همراهان گرامی وبسایت پرشین تجارت دوان مفید واقع شود. بازرسی کالا در مبداء و مقصد با هدف اطمینان از رعایت تعهدات از سوی دو طرف و همینطور صحت کالا صورت می‌گیرد . اما بسیار مهم است که این فرآیند و صدور انواع گواهی بازرسی کالا توسط شرکت‌های متخصص و با تجربه در این زمینه صورت بگیرد تا میزان احتمال بروز خطا به صفر برسد.

در صورتی که در زمینه بازرسی کالا نیاز به دریافت مشاوره تخصصی دارید، می‌توانید از طریق شماره تماس 02142326 و یا واتساپ 09018317541 جهت دریافت مشاوره تخصصی و رایگان اقدام نمایید.

COI چیست؟

COI مخفف عبارت (certificate of inspection) می‌باشد که به معنای گواهی بازرسی کالا است و از سوی شرکت‌های بازرسی کالا جهت اطمینان از کیفیت محصول صادر می‌شود.

وظیفه شرکت‌های بازرسی کالا چیست؟

شرکت‌های بازرسی کالا وظیفه بازرسی، نمونه برداری، آزمایش و تائید کالاهای مذکور و صور گواهینامه استاندارد را بر عهده دارند.

انواع گواهی بازرسی شامل چه مواردی است؟

مطابق متن مقاله فوق از وبسایت پرشین تجارت دوان انواع گواهی بازرسی شامل بازرسی در مبدأ، بازرسی در مقصد، بازرسی قبل از حمل، بازرسی حین تولید، بازرسی قیمت، بازرسی اصالت فروشنده و بازرسی استاندارد اجباری می‌باشد.

به این نوشته امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1402-10-9
0 626

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ