بازرسی استاندارد اجباری
بازرسی استاندارد اجباری
واتساپ: 09018317558 02142326

بازرسی استاندارد اجباری

بازرسی استاندارد اجباری کالا به چه معناست؟ بازرسی استاندارد اجباری کالا با هدف اطمینان وارد کننده و صادر کننده از سلامت کالا صورت می‌گیرد. با اینکه گذراندن مراحل استاندارد اجباری منجر به طولانی‌تر شدن فرآیند ترخیص کالا می‌شود اما اغلب افراد برای اطمینان از کیفیت محصولی که وارد کرده‌اند، مایل به دریافت این استاندارد می‌باشند. در بازرسی استاندارد اجباری کالا، پارامترهای مختلفی برای بررسی کمیت و کیفیت کالا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

استاندارد اجباری، استانداردی می‌باشد که اجرای تمامی و یا بخشی از آن مطابق با قانون اصلاح قوانین و مقررات سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، برای واردات و صادرات و همینطور تولید برای مصرف داخلی ضرورت دارد.

در زمینه صدور مجوز استاندارد اجباری کالا، موسسه‌هایی تحت عنوان استاندارد اجباری وجود دارند که اقدامات لازم را پیش از ترخیص کالا از گمرک انجام می‌دهند. در حقیقت یک شرکت سومی و مجزا از فروشنده و خریدار، اقدام به بازرسی استاندارد اجباری کالا می‌کند. طرف سوم که در حقیقت شرکت‌های بازرسی است، بایستی که مورد تائید هر دو طرف باشد و با مدنظر قرار دادن تمامی قوانین و مسائل تجاری، اقدام به بازرسی کالا نماید.

شما عزیزان تا چه اندازه در مورد این استاندارد اطلاع دارید؟ به نظر شما این استاندارد تا چه اندازه در امر تجارت تاثیرگذار است؟ در صورتی که علاقه‌مند هستید با جزئیات بیشتری در این رابطه آشنا شوید، در ادامه این مقاله از وبسایت پرشین تجارت دوان همراه ما باشید.

استاندارد-و-بازرسی-کالا

استاندارد-و-بازرسی-کالا

بازرسی استاندارد اجباری کالا به چه معناست؟

 

استانداد اجباری، به استانداردی گفته می‌شود که این اطمینان را به وارد کننده و صادر کننده می‌دهد که کالای مدنظر از نظر کمی و کیفی مشکلی ندارد.

به مجموعه فرآیندهایی شامل بازرسی، نمونه برداری، اندازه گیری، آزمایش و … که یک شرکت بازرسی برای تعیین کمیت و کیفیت کالای وارداتی، تاسیسات و یا خدمات مورد معامله انجام می‌دهد و نتایج به دست آمده را با آنچه که در قرارداد ذکر شده است، مطابقت می‌دهد، بازرسی جهت صدور مجوز استاندارد اجباری کالا گفته می‌شود.

بازرسی کالا دارای انواع مختلفی است، اما مهم‌ترین و پیچیده‌ترین نوع بازرسی، بازرسی استاندارد اجباری می‌باشد. در این شیوه، شرکت بازرسی به نیابت از سازمان ملی استاندارد ایران در محل خروج کالا از دید فروشنده، اقدام به بازرسی کالا می‌نماید. البته بازرسی در این مرحله به صورت چشمی و ظاهری نیست، بلکه برای بررسی کمیت و کیفیت کالا، آن را به آزمایشگاه‌‌های مجاز و تحت نظارت شرکت بازرس منتقل می‌کنند.

در نهایت در صورتی که کالا مشکلی نداشته باشد، گواهی بازرسی استاندارد اجباری کالا به همراه گزارش آزمون و اظهارنامه تامین کننده صادر می‌گردد. در پایان پس از ارائه گواهی صادر شده به اداره استاندارد، گواهی انطباق نیز برای کالا صادر می‌شود.

استاندارد گمرکی

استاندارد گمرکی

انواع استانداردهای اجباری کالا

 

استاندارد اجباری کالا دارای انواع مختلفی می‌باشد که در ادامه ضمن اینکه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم، پیرامون هر یک توضیحاتی را نیز آورده‌ایم.

 

استاندارد ملی

 

اطلاع از مفهوم استاندارد ملی در زمینه بازرسی استاندارد اجباری کالا ضرورت دارد. هر کشوری دارای یک سری استانداردها است که بایستی تمامی کالاهای وارداتی و یا صادراتی پیش از اینکه به دست مصرف کنندگان برسند، از این استانداردها برخوردار باشند.

در حقیقت اینطور می‌توان گفت که استاندارد ملی، استانداردی است که توسط یک سازمان استاندارد سازی در داخل یک کشور به تصویب رسیده است و بایستی برای کالاهای مورد استفاده در همان کشور اجرا شود.

 

استاندارد منطقه‌ای

 

استاندارد منطقه ای توسط یک سازمان استاندارد منطقه‌ای تصویب می‌گردد و در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد. هدف از تعیین و تصویب استاندارد منطقه‌ای، افزایش روند تجاری میان تعدادی از کشورها می‌باشد.

 

استاندارد بین‌المللی

 

احتمالا در مورد استاندارد بین‌المللی اطلاعاتی دارید. همینطور احتمالا نام ایزو را در جاهای مختلفی نیز  شنیده‌اید. ایزو جزو بزرگ‌ترین موسساتی می‌باشد که در جمع‌آوری استاندارد بین‌المللی نقش داشته است و توسط تمامی کشورهای جهان نیز تائید شده است.

 

چرا بازرسی استاندارد اجباری برای برخی کالاها اجباری است؟

 

هدف اصلی از استاندارد اجباری، بررسی ویژگی‌های ایمنی و سلامت محصولات جهت واردات و صادرات قانونی آن‌ها می‌باشد.

در صورتی که برای کالاهایی که دریافت استاندارد اجباری برای آن‌ها ضرورت دارد، بازرسی انجام نشود، تخلف به شمار می‌رود و در حالتی که یک محصول مشمول استاندارد اجباری باشد، قبل از فروش باید اطلاعاتی از محصول شامل کارایی، ترکیب‌بندی، روش‌های ساخت یا فرآوری، طرح کالا، ساخت و ساز کالا، تاریخ انقضا (در صورت وجود)، بسته بندی یا برچسب کالا و… در مورد آن مشخص شود.

بازرسی استاندارد اجباری کالا در حقیقت مشخص می‌کند که اطلاعات مهم پیرامون محصول در اختیار مصرف کننده قرار گرفته است و او می‌تواند با توجه به این اطلاعات برای خرید محصول تصمیم‌گیری کند. استاندارد اجباری صرفا به بررسی جنبه‌های ایمنی محصول نمی‌پردازد، به طور مثال استاندارد اجباری برچسب گذاری برای لوازم آرایشی، برچسب گذاری برای محصولات تنباکو، برجسب گذاری مراقبتی برای لباس و منسوجات و… را نیز پوشش می‌دهد. جهت آشنایی با مقاله بازرسی پیش از حمل کالا پیشنهاد می کنیم مقاله بازرسی کالا پیش از حمل را مطالعه بفرمایید.

بازرسی کالا

بازرسی کالا

وظایف موسسه استاندارد ایران در مورد استاندارد اجباری واردات

 

در نظر داشته باشید که هدف اصلی استاندارد اجباری حمایت از مصرف کننده داخلی می‌باشد. در حقیقت در بازرسی استاندارد اجباری کالا، کیفیت کالاهای وارداتی مورد بررسی قرار می‌گیرد. با بررسی کیفیت کالاهای وارداتی، می‌توان از ورود هر گونه کالای نامرغوب به داخل کشور جلوگیری کرد.

بنابراین حتی تولید کنندگان داخلی که اقدام به واردات مواد اولیه خود از دیگر کشورها می‌کنند، بایستی که در جهت حمایت از مصرف کننده داخلی، استاندارد اجباری کالا را دریافت نمایند.

اخذ گواهی بازرسی

اخذ گواهی بازرسی

کالاهای مشمول استاندارد اجباری

 

سازمان ملی استاندارد ایران، به منظور راهنمایی بهتر وارد کنندگان، فهرست کالاهایی که مشمول استاندارد اجباری هستند را تهیه کرده است تا افراد به صورت دقیق بدانند که برای واردات و صادرات کدام کالاها بایستی استاندارد اجباری کالا را دریافت کنند.

در ادامه تعدادی از مهم‌ترین کالاهایی که مشمول استاندارد اجباری کالا هستند را آورده‌ایم:

  • انواع آبگرمکن
  • آتش خاموش کن
  • انواع اجاق گاز
  • سیم و کابل
  • کابل‌های مخابراتی
  • ترازو
  • باسکول‌های متحرک
  • نقره و طلا
  • خودروهای امدادی و تجهیزات مرتبط با آن‌ها
  • سرنگ‌های یکبار مصرف
  • دستکش جراحی
  • انواع قطعات خودرو
  • فیلترهای خودرو
  • انواع سیمان
  • شیشه های دوجداره
  • عایق‌های رطوبتی
  • انواع آبمیوه
  • روغن‌های نباتی
  • انواع فرآورده‌های لبنی
  • پوشاک
  • انواع پتو
سخن آخر

 

در این مقاله از وبسایت پرشین تجارت دوان، سعی کردیم جزئیات مرتبط با بازرسی استاندارد اجباری کالا را برای شما عزیزان ارائه دهیم. امیدواریم مطالعه آن برای شما همراهان گرامی وبسایت بازرگانی دوان مفید واقع شود.

استاندارد اجباری کالا مشابه با بازرسی کالا در مبداء و مقصد می‌باشد، با این تفاوت که بازرسی کالا در مبداء و مقصد به درخواست خریدار انجام می شود اما بازرسی استاندارد اجباری برای کالاهای مشمول استاندارد اجباری یک ضرورت است.

در صورتی که می خواهید از لیست کامل کالاهای مشمول استاندارد اجباری مطلع شوید، می توانید از طریق شماره تماس 02142326 و یا واتساپ 09018317541 برای دریافت مشاوره تخصصی و رایگان اقدام نمایید و پاسخ سوالات خود را در زمینه بازرسی استاندارد اجباری کالا دریافت کنید.

مزیت استفاده از استاندارد اجباری چیست؟

اقدام به بازرسی استاندارد اجباری کالا، منجر به افزایش مدت زمان ترخیص کالا می‌شود که برای برخی از تاجران که به دلایل مختلفی مایل هستند تا کالای آن‌ها مدت زمان بیشتری در گمرک بماند، مناسب است. ضمن اینکه با استاندارد اجباری تمامی آزمایش‌های مور نیاز برای تائید کالاهای وارداتی صورت می‌گیرد و همین موضوع سبب می‌شود وارد کنندگان از لحاظ کیفیت کالا اطمینان داشته باشند.

چه کالاهایی مشمول بازرسی استاندارد اجباری کالا هستند؟

می‌توانید برای اطلاع از لیست کالاهای مشمول بازرسی استاندارد اجباری کالا به متن مقاله فوق از وبسایت پرشین تجارت دوان مراجعه کنید.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1402-10-9
0 679

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ