بازرسی کالا در تجارت بین الملل
بازرسی کالا در تجارت بین الملل
واتساپ: 09018317558 02142326

بازرسی کالا در تجارت بین الملل

بازرسی کالا در تجارت بین الملل امری ضروری است که در فضای تجارت جهانی امروز، مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان، بازرگانان بین‌المللی، سازمان‌های فروش و فروشندگان به طور فزاینده‌ای به بازرسی کالاها نیاز دارند تا مطمئن شوند که تامین‌کنندگان به تعهدات قرارداد خود عمل کرده‌اند. این امر بازار فروش را برای واردات و صادرات با موشکافی کردن رقابت پیچیده تر کرده است.
در این راستا و برای روان سازی معاملات بین المللی، شرکت های بازرسی ایجاد شده است. از جمله وظایف شرکت های بازرسی می توان به بررسی کیفیت، کمیت و بسته بندی کالا در مبدا و مقصد و صدور گواهینامه اشاره کرد. سازمان های بین المللی به طور تقریبی دستورالعمل ها و مسئولیت های این گونه شرکت ها را مشخص کرده اند. این مقاله برای نشان دادن روش ها و تعهدات این شرکت ها در ایران است.

استاندارد-کالا

استاندارد-کالا

 

بازرسی کالا در تجارت بین الملل

دغدغه اصلی و مهم اکثر بازرگانان، دولت ها و افرادی که در تجارت فعال هستند، اطمینان از کیفیت کالا است. امروزه بر اساس قوانین سازمان ملی استاندارد، بازرسی کالا جزء جدایی ناپذیر واردات و صادرات است. از آنجایی که بازرسی کالا به عنوان یک امر مهم و پیچیده تلقی می شود، کمیته استاندارد جهانی قوانین و مقرراتی را برای این خدمات تصویب کرده است که مانند مرجع برای کشورهای متعددی است.

اخذ گواهی بازرسی

اخذ گواهی بازرسی

نقش شرکت های بازرسی کالا

با توجه به اهمیت بازرسی کالا در تجارت بین الملل ، شرکت هایی تاسیس شده اند که چنین خدماتی را ارائه می دهند. شرکت های بازرسی کالا باید کلیه مندرجات توافق نامه بین فروشنده و خریدار را برای ارزیابی مدارک فنی قبل از بارگیری ، بررسی کیفیت ، کنترل نهایی و ارزیابی اصالت فروشنده یا سازنده و صدور گواهی پوشش دهند. شرکت پرشین تجارت دوان با سابقه بلند مدت و نسل در نسل در این حوزه باعث سهولت بازرسی کالای شما در تجارت بین الملل می شود.

ترخیص_كار

ترخیص_كار

مهمترین وظایف شرکت های بازرسی کالا

 

  • ارزیابی شایستگی، اصالت و ماهیت فروشنده یا سازنده
  • ارزیابی کیفیت و کمیت کالا بر اساس توافقنامه
  • ارزیابی و تایید مقدار سفارش
  • بررسی تاریخ تولید
  • تایید سازنده
  • ارائه گواهی قبل و بعد از حمل و نقل
  • چک بسته بندی
بازرسی در مبدأ

بازرسی در مبدأ

انواع بازرسی از شرکت های بازرسی کالا

شرکت های بازرسی کالا پس از عقد قرارداد با متقاضی، کالا را با یکی از سه روش زیر کنترل و ارزیابی می کنند :

 

  • بازرسی ظاهری و فیزیکی
  • بازرسی بصری و فیزیکی به همراه بررسی اسناد
  • بازرسی بصری و فیزیکی به همراه نمونه برداری و آزمایش

 

از این رو وجود شرکت های استاندارد و بازرسی کالا جهت انجام فعالیت های تجاری جهت ارزیابی و ارزیابی کالا و انطباق آن با آنچه در قرارداد قید شده است ضروری است.

 

تامین کنندگان خارجی

با فرض اینکه مواد اولیه ای که از این کشورها تهیه می کنید با استانداردهای کیفیتی که دارید مطابقت داشته باشند، ممکن است اشتباه بزرگی مرتکب شوید. اگر سازمان شما عادت به مذاکره مجدد برای کاهش هزینه های شما دارد (و واقعا، کسی که نمی خواهد این کار را انجام دهد)، ممکن است خود را برای وضعیتی آماده کنید که در آن تامین کننده نتواند بهترین مواد یا قطعات با کیفیت را در اختیار شما قرار دهد.

 

کم رنگ شدن کیفیت

کاهش کیفیت، که گاهی اوقات خزش کیفیت نیز نامیده می شود، چیزی است که اکثر ما حداقل به عنوان مصرف کننده با آن مواجه بوده ایم. ما محصولی را می‌خریم که سال‌هاست آن را می‌خریم، اما متوجه می‌شویم که کاملاً مانند گذشته نمی‌ماند و عمل نمی‌کند. این به این دلیل است که سازنده یا آگاهانه هزینه ها را کاهش می دهد یا مواد نامرغوب دریافت کرده است و بازرسی مواد مناسب خود را انجام نمی دهد.

در حالی که محو شدن کیفیت به عنوان یک مشکل در مواد بین المللی شناخته شده است، اما در داخل کشور نیز در حال افزایش است. با گذشت زمان یک انحطاط بسیار ظریف اما پیشرونده در کیفیت وجود دارد. اگر شرکت شما در مورد مدیریت کیفیت مواد کوشا نیست، می توانید این روند کند به سمت مواد نامرغوب را از دست بدهید.

 

هزینه ها

اشتباه نکنید. زمانی که شما یک استراتژی بازرسی مواد را اجرا می کنید هزینه هایی در بر خواهد داشت. زمان در پروتکل های بازرسی موثر قرار داده می شود و سپس زمان مورد نیاز برای اجرای آن ها آزاد نیست. با این حال، پولی که در نهایت پس انداز می کنید می تواند بسیار بیشتر از هزینه اولیه شما در راه اندازی و اجرای استراتژی بازرسی باشد. واضح است که بازرسی مواد برای فرآیند کنترل کیفیت ضروری است.

 

آزمایش مواد خارج از محل تایید شده

از آنجایی که آزمایش مواد یک مرحله حیاتی است، باید توجه داشت که در برخی موارد آزمایش مواد خاصی در خانه امکان پذیر یا قابل اعتماد نیست. به عنوان مثال، آیا تاسیسات شما برای آنالیز کامل اجزای شیمیایی راه اندازی شده است و آیا کارکنان محلی شما آموزش لازم را دارند ، این می تواند شامل آزمایش آلودگی ردیابی و فرآیند شناسایی مواد ناشناخته باشد.
اگر پاسخ شما به این “نه” است، پس باید مواد خود را در یک آزمایشگاه معتبر که می تواند کار را انجام دهد بررسی و آزمایش کنید. بنابراین درک کنید که شرایطی وجود خواهد داشت که بازرسی مواد شخص ثالث ضروری باشد.
روشی که برای آزمایش و بازرسی استفاده می‌کنید می‌تواند بسته به محصول متفاوت باشد و ممکن است متفاوت باشد، اما بازرسی به شما کمک می‌کند مطمئن شوید که اجزا و مواد ورودی‌تان مطابق با الزامات محصول نهایی شما هستند.

 

روش های تست جزء یا مواد عبارتند از :

  • تجزیه و تحلیل شیمیایی
  • آزمایش خواص فیزیکی و اندازه گیری
  • آزمایش خواص مکانیکی
  • تست نظارتی
بازرسی در مقصد

بازرسی در مقصد

بازرسی مواد مراحل قبل از بازرسی

بازرسی مواد معمولاً بازرسی ورودی یا دریافت کننده نیز نامیده می شود و برخی از مراحل قبل از بازرسی واقعی انجام می شود. بخش دریافت شما فرآیند خاص خود را خواهد داشت که شامل مواردی مانند تأیید و ثبت مقدار دریافتی، ارجاع شماره سفارش خرید و اینکه آیا سفارش مواد کامل شده است یا خیر.

 

عکس ها

گرفتن عکس یا فیلم پس از دریافت مطالب، ایده بسیار خوبی است. یک راه آسان برای انجام این کار استفاده از ابزاری مانند MaintainX است که به شما امکان می دهد عکس ها را بگیرید، آنها را برچسب گذاری کنید و در هر فرم بازرسی ذخیره کنید.

 

بررسی مشخصات پروژه

این یک مرحله حیاتی است و قبل از شروع بازرسی فیزیکی باید انجام شود. شما باید مشخصات مجموعه پروژه خود را بدانید تا بدانید که آیا موادی که دریافت کرده اید در محدوده تحمل قرار می گیرند یا خیر. دریافت یک قطعه یا جزء – چه یک قطعه فلز یا یک ماده شیمیایی مایع که خارج از استانداردهای توافق شده باشد، هرگز نباید مورد بازرسی قرار گیرد. هنگامی که مشخصات پروژه مورد نیاز مواد را بدانید، می توانید تأیید کنید که آیا آنها با الزامات قرارداد و سفارش خرید مطابقت دارند یا خیر.

 

وضعیت فیزیکی مواد

یک فرآیند نمونه برداری ایجاد کنید که در آن به طور تصادفی مواد را بکشید و وضعیت فیزیکی آنها را بررسی کنید. نحوه رسیدگی به این موضوع به وضوح به مواد بستگی دارد، و لزوماً به این معنا نیست که شما باید تک تک تکه‌هایی را که تحویل داده‌اید، چشم داشته باشید. یک معیار تعیین شده را اعمال کنید، که اگر برآورده نشد، به این معنی است که محموله برای تولید مناسب نیست.

سازنده و گواهینامه ها

این یک مرحله نسبتا ساده است. اطمینان حاصل کنید که آنچه دریافت کرده اید از سازنده تایید شده یا دارنده علامت تجاری است.اگر موادی که دریافت می‌کنید باید استانداردها یا گواهینامه‌های مشخصی را داشته باشند به عنوان مثال، UL یا CSA مطمئن شوید که آنها به درستی علامت‌گذاری شده‌اند.

 

الزامات ذخیره سازی

با فرض اینکه مواد شما مورد بازرسی قرار گرفته اند، شرایط نگهداری خاصی را بررسی کنید. حتی ممکن است عاقلانه باشد که یک الزام عکس نهایی برای نشان دادن مواد در جایی که آن ها نیاز دارند در نظر گرفته شود اگر یک محموله از محصولات یخچال دار به سردخانه برسد، اما قبل از نگهداری صحیح به مدت 24 ساعت در معرض دید قرار گیرد، این هدف کل بازرسی را شکست می دهد.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1402-10-10
0 572

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ