ترخیص ماشین آلات آرد سازی
ترخیص ماشین آلات آرد سازی
واتساپ: 09018317558 02142326

ترخیص ماشین آلات آرد سازی

ترخیص ماشین آلات آرد سازی

آیا قصد واردات ماشین‌آلات خط صنایع آرد سازی را دارید؟ اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است قبل از هر کاری باید با قوانین و شرایط مربوط به مراحل واردات و ترخیص ماشین آلات صنایع آرد سازی آشنا شوید. چرا که بدون داشتن اطلاعات کافی در این مسیر امکان برخورد با مشکلات جدی که سبب وارد شدن خسارت به واردکننده می‌شوند وجود خواهد داشت. این مشکلات می‌توانند حین انجام معامله، دریافت مجوزهای لازم برای واردات و ترخیص، خارج کردن دستگاه از گمرک و … خود را نشان دهند. برای این منظور در این مقاله سعی کرده‌ایم تا اطلاعات اولیه و مهم را در خصوص این موضوع گردآوری کرده و برای شما عزیزان عنوان کنیم. پس تا انتهای این مقاله ما را دنبال کنید.

 

واردات ماشین آلات صنایع آرد سازی

طبق بند غ ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی ماشین آلات خط تولید، افراد در صورتی اجازه واردات ماشین الات صنعتی را خواهند داشت که مجوزهای لازم را از وزارت صنایع دریافت کرده باشند.

این مجوز به کسانی داده می‌شود که قصد واردات دستگاه‌هایی را دارند که در داخل کشور تکنولوژی یا امکان ساخت آن‌ها وجود ندارد. یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های صنعتی که شاهد ترخیص آن در تعداد بالایی از گمرکات هستیم، مربوط به ماشین آلات صنایع آردسازی هستند.

این دستگاه‌ها از کشورهای مختلفی مثل چین، کانادا، هند و غیره خریداری و وارد می‌شوند.

کسانی که قصد واردات و ترخیص ماشین آلات صنایع آرد سازی را دارند باید همواره اطلاعات خود را به روز کنند. چرا که قوانین و لایحه‌های مربوطه مدام در حال تغییر بوده و به منظور تسریع امور مربوط به واردات و ترخیص کمک گرفتن از کارشناسان و ترخیص‌کاران خبره توصیه می‌شود.

از جمله رایج‌ترین انواع دستگاه‌های مربوط به آردسازی عبارتند از:

  • ماشین آلات آسیاب‌ کننده گندم
  • دستگاه آسیاب کننده جو
  • دستگاه پاک کننده دانه‌ها
  • انوع غلتک‌های مورد نیاز جهت آسیاب کردن
  • ماشین آلات بسته بندی آرد
  • دستگاه‌های نانوایی
  • ماشین آلات شیرینی پزی
  • دستگاه‌های تولید ماکارونی و اسپاگتی

 

ترخیص ماشین آلات صنایع آرد سازی از گمرک

خریداران دستگاه‌های آردسازی از کشورهای خارجی بعد از دریافت مجوزهای لازم از وزارت صنعت و انجام معامله با کشور مبدأ باید منتظر ارسال ماشین خریداری شده به گمرک ایران باشند.

معمولا پروسه ارسال دستگاه‌های صنعتی از کشورهای خارجی بین ۳ الی ۴ هفته زمان نیاز دارند. البته این موضوع با توجه به کشور فروشنده و تعداد دستگاه‌ها می‌تواند متغیر باشد. به محض رسیدن کالاهای وارداتی به کشور وارد یکی از گمرکات می‌گردند. در این مرحله شخص وارد کننده بدون انجام مراحل مربوط به ترخیص اجازه دریافت دستگاه وارد شده را ندارند.

معمولا توصیه می‌شود وارد کننده وکالت رسمی به یک فرد ترخیص‌کار در خصوص این موضوع بدهد. بنابراین ترخیص کار می‌تواند طبق تجربه کاری و اطلاع از قوانین و مقررات وضع شده در سریع‌ترین زمان ممکن ترخیص ماشین آلات صنایع آرد سازی را انجام داده و با کمترین هزینه دستگاه تحویل واردکننده داده شود.

توجه داشته باشید که در این مرحله کار که می‌توان گفت مهم‌ترین بخش در امور واردات می‌باشد باید مبلغی بابت تعرفه گمرک و هزینه انبار پرداخت شود. این مبلغ بسته به شرایط، نوع دستگاه، وزن دستگاه، تعداد روزهای قرار گرفتن دستگاه در انبار و … متغیر خواهد بود. اما با دریافت مشاوره از شخص با تجربه در این زمینه می‌توان از هزینه‌های حدودی آن با توجه به شرایط خود مطلع شوید.برای اطلاع در مورد صادرات زعفران کلیک بفرمایید.

 

تعرفه گمرکی برای ترخیص ماشین آلات صنایع آرد سازی

تمامی دستگاه‌های صنعتی طبق کاربرد و حوزه کاری که دارند در دسته‌های مختلف طبقه‌بندی می‌شوند. دولت طبق لیست و این طبقه بندی برای هر کالایی کد منحصر به فردی را در نظر گرفته است. این کد که به نحوی شناسنامه هر دستگاه یا وسیله‌ای می‌باشد، با نام کد تعرفه گمرکی در بین واردکننده‌ها و ترخیص‌کاران شناخته می‌شود. البته در این میان دستگاه‌هایی نیز وجود دارند که بنا بر دلایلی از پرداخت تعرفه های گمرکی معاف هستند. بنابراین برای این قبیل از ماشین‌آلات یا کالاها کد تعرفه خاصی تعریف نمی‌شود. در جدول زیر لیستی از مهم‌ترین موارد را در خصوص تعرفه گمرکی برای ترخیص ماشین آلات صنایع آرد سازی گردآوری کرده‌ایم:

نام دستگاه کد تعرفه گمرکی
دستگاه‌های  پاک کردن و درجه بندی دانه‌ها ۸۴۳۷۱۰۰۰
غلطک آرد سازی ۸۴۳۷۹۰۱۰

 

طبق تعرفه‌های تعیین شده تمامی دستگاه‌هایی که مربوط به صنایع آرد سازی هستند با کد شماره ۸۴۳۷ آغاز می‌شوند. به عبارتی دیگر این ۴ رقم نشان دهنده ماشین‌آلات صنعتی هستد که در این حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

مراحل ترخیص ماشین آلات صنایع آرد سازی از گمرک

 

همان طور که گفته شد ترخیص ماشین آلات صنایع آرد سازی از گمرک نیز همانند بسیاری از کارهای اداری نیاز به طی کردن پروسه‌های مربوطه دارند. این پروسه به صورت مراحل زیر می‌باشد:

ثبت نام در سامانه گمرکی کشور

اولین قدم برای تکمیل مدارک و دریافت مجوزهای لازم برای ترخیص ماشین آلات صنایع آرد سازی از گمرک ثبت نام در سامانه گمرکی کشور (EPL) است. برای اینکه افراد بتوانند دستگاه وارداتی خود را از انبار گمرک خارج کنند باید اظهارنامه‌ای را که نشان‌دهنده ثبت نام آن‌ها در EPL است را به بخض اداری گمرک تحویل دهند.

احراز هویت دستگاه

بعد از اتمام ثبت نام در EPL نوبت به دریافت احراز هویت ماشین صنایع آرد سازی می‌رسد. در این مرحله امور گمرک اسناد دریافتی را مورد بررسی کرده و در صورت عدم وجود مشکل کوتاژ مربوطه را صادر می‌کند. کوتاژ‌در بین واردکننده‌ها و ترخیص‌کاران با نام شماره ثبت دستگاه در گمرک نیز شناخته می‌شود. کوتاژ در نامه‌ای مهر و موم شده توسط کارشناسان قرار داده می‌شود.

امروزه با هدف صرفه‌جویی در وقت و تسریع امور مربوط به ترخیص کالا از گمرک بررسی و احراز هویت دستگاه‌ها بسته به نوع دستگاه به سه طریق مسیر سبز، مسیر زرد و مسیر قرمز انجام می‌شود. ماشین آلات صنایع آرد سازی معمولا در دسته مسیر قرمز قرار می‌گیرند.

یعنی نیاز به بررسی حضوری و دقیق توسط کارشناسان گمرک دارند. در این مرحله از کار باید ترخیص کننده مدارک مهمی را از جمله بارنامه، ترخیصیه، گواهی مبدأ، فاکتور خرید، پروفورما، مجوزهای دریافتی، لیست عدلبندی، بیمه نامه گمرکی و … را نیز به صورت یکجا در اختیار داشته باشد.

دریافت مجوزهای مورد نیاز

یکی از مهم‌ترین مراحل ترخیص ماشین آلات صنایع آرد سازی مربوط به دریافت مجوزهای مورد نیاز می‌باشد. این مرحله از کار توسط سیستم و کارشناسان بررسی شده و با توجه به استاندارد، مالیات، صنعت و … مجوز لازم اخد می‌گردد.

بررسی مطابقت کد تعرفه با دستگاه وارداتی

در مرحله چهارم کار کالای وارد شده به گمرک از لحاظ همخوانی با کد تعرفه ارائه شده توسط واردکننده مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین باید امضاها و مهرهای درج شده بر روی برگه‌ها و پرونده‌ها در این مرحله مورد ارزیابی دقیق توسط رئیس سرویس قرار بگیرد.

پرداخت تعرفه‌های گمرکی

آسان‌ترین مرحله برای ترخیص ماشین آلات صنایع آرد سازی از گمرک مربوط به پرداخت تعرفه‌های گمرکی می‌شود. این هزینه بر اساس شرایط دستگاه توسط مسئولین و کارشناسان تعیین شده و شما باید مبلغ دقیق را به حساب گمرک واریز کنید. توجه داشته باشید که واریز مبلغ به حساب گمرک باید به همراه دریافت فیش از درگاه مربوطه انجام شود. چرا که بدون در دست داشتن فیش پرداختی اجازه خروج کالا از انبار و در نتیجه گمرک داده نخواهد شد. ترخیص کار می‌تواند با تهیه فیش واریزی مجوز لازم برای ترخیص دستگاه (صدور سند ترخیص) را دریافت کند.

خروج دستگاه از انبار و گمرک

آخرین مرحله از کار در حوزه واردات و ترخیص مربوط به بخش خروج آن از انبار است. برای اینکه در این مرحله هیچ گونه مشکلی برای ترخیص کار ایجاد نشود باید تمامی مراحل ذکر شده در بالا به ترتیب و بدون مشکل دنبال شوند. چرا که ترخیص کار بدون در دست داشتن نامه‌ها، برگه‌ها، فیش‌های واریزی، مجوزها و هر سند مورد نیاز دیگر اجازه خارج کردن بار از انبار را نخواهند داشت. به مجوزی که بر روی آن اجازه خروج کالا از انبار نوشته شده به اصطلاح مجوز بارگیری از انبار گفته می‌شود. ناگفته نماند که واردکننده‌ها باید بر اساس تعداد روزهایی که طول کشیده تا کارهای ترخیص انجام شود ملزم به پرداخت هزینه به انباردار هستند.

هر چه مدت زمان نگه‌داری بار در انبار بیشتر باشد مبلغ انبارداری نیز بیشتر خواهد بود. همچنین هزینه انبارداری در گمرکات مختلف نیز متفاوت است. بنابراین نمی‌توان هزینه دقیق و مشخصی را برای این منظور در این مقاله برای واردکنندگان دستگاه صنایع آرد سازی عنوان کرد. توجه داشته باشید که به کالاهایی که بیشتر از ۹۰ روز در انبار نگه‌داری می‌شوند، کالای متروکه می‌گویند. بنابراین اگر کارهای ترخیص به درستی و در مدت زمان کم انجام نشوند احتمال متروکه شدن آن‌ها بالا بوده و در نهایت به تصرف گمرک و دولت در می‌آید.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1400-9-9
0 533

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ