توسعه همكاری های ایران و ارمنستان در حوزه گمرك
توسعه همكاری های ایران و ارمنستان در حوزه گمرك
واتساپ: 09018317558 02142326

توسعه همكاری های ایران و ارمنستان در حوزه گمرك

توسعه همكاری های ایران و ارمنستان در حوزه گمرك

توسعه همكاری های ایران و ارمنستان در حوزه گمرك ، ارمنستان با نام رسمی جمهوری ارمنستان كشوری در قفقاز جنوبی به پایتختی ایروان است. اقتصاد ارمنستان تا اندازه زیادی به سرمایه‌گذاری و پشتیبانی ارمنیان خارج از كشور وابسته است. پیش از استقلال، اقتصاد ارمنستان بیشتر بر پایه صنایع شیمیایی، الكترونیك، ماشین‌آلات، فرآوری خوراك، لاستیك‌سازی و بافندگی بنا شده بود و برای مواد اولیه صنایع خود وابستگی زیادی به دیگر جمهوری‌های شوروی و خارج از كشور داشت.

همكاری_ایران_و_ارمنستان

ارمنستان در فاصله گرفتن از نظام اقتصادی كمونیستی و حركت به سمت اقتصاد سرمایه‌داری گام‌های مهمی را در آزادسازی اقتصادی برداشته‌است اما محدودیت‌هایی همچون وابستگی انرژی به خارج از جمله روسیه و ایران، فقر منابع، محصور بودن در خشكی و تنش‌های این كشور با دو همسایه شرقی و غربی (آذربایجان و تركیه)، توان مانور این كشور را جهت مشاركت در سرمایه‌گذاری‌های منطقه‌ای و همچنین فضای تنفسی این كشور را شدیداً كاهش داده‌است با این حال این كشور روابط دیرینه ای با كشورمان در حوزه های سیاسی و اقتصادی داشته و دارد.

بنابراین گزارش، روابط ایران و ارمنستان بر ارتباط فرهنگی، سیاسی و تاریخی دیرینه دو كشور همسایه و اشتراك معنوی و فكری دو ملت استوار است. پس از اعلام استقلال جمهوری ارمنستان (21 سپتامبر 1991 میلادی)، جمهوری اسلامی ایران از نخستین كشورهای جهان بود كه استقلال ارمنستان را به رسمیت شناخت (25 دسامبر 1991 میلادی). دولت ایران و ارمنستان روابط همه‌جانبه سیاسی، دیپلماسی، فرهنگی و اقتصادی برقرار كردند. غیر از عوامل استراتژیكی و اقتصادی، مناسبات دوستی دو ملت نیز یكی از عوامل مهم در توسعه روابط حسن همجواری كشورهای ایران و ارمنستان به شمار می‌رود. دورنمای همكاری بی‌سابقه‌ای مخصوصاً در زمینه فرهنگی، علمی و آموزشی بین دو كشور ایجاد شد. حال این كشور به دنبال گسترش حضور خود در رویدادهای اقتصادی ایران است و در این زمینه ایران و ارمنستان پروتكل تبادل اطلاعات گمركی امضا كردند، این پروتكل به امضای مسعود كرباسیان، رئیس كل گمرك ایران و وارتان هاراتونیان، رئیس كل گمرك و رئیس كارگروه درآمد كشوری ارمنستان رسیده است.

بیشتر بدانید : دلایل كاهش تجارت خارجی ایران

این گزارش می افزاید: گمرك ایران در این زمینه خبر داده است: “با اجرایی شدن مفاد این پروتكل هرگونه اطلاعات، درخواست ها و اسناد گمركی و تجاری دو كشور ایران و ارمنستان باید مطابق با قوانین ملی طرف ها ارایه شود. بر اساس این توافق، طرف ها هر سه ماه و به صورت سالیانه، تبادل داده های آماری گمركی درباره تجارت دو جانبه را اجرا می‌كنند. با اجرای این پروتكل، پیش بینی می شود زمینه تسهیل و توسعه تجارت بیش از پیش فراهم شود و فصل جدیدی از همكاری های تجاری میان دو كشور آغاز شده و سطح روابط اقتصادی دو كشور ارتقا یابد.

یادآور می شود: در سال 2005 میلادی ارزش تجارت ارمنستان با ایران برابر با 105 میلیون دلار بود و در سال 2006 میلادی ارزش تجارت دوجانبه به 200 میلیون دلار رسید. بر این اساس سران دو كشور در نظر دارند با از میان برداشتن موانع تجارت دوجانبه، حجم تجارت را به 1 میلیارد دلار در هر سال برسانند. مطابق با آمار ارائه شده، مبادلات تجاری ایران و ارمنستان طی سه‌ماهه اول سال 2010 میلادی با رشد 98 درصدی به 45 میلیون دلار رسید و ایران هفتمین شریك تجاری این كشور شناخته شد. علاوه بر این تاكنون پیشرفت‌های مناسبی در راستای اجرای توافق‌های فی‌مابین حاصل شده است كه از جمله می‌توان به احداث خط لوله انتقال گاز ایران به ارمنستان و احداث دو خط انتقال برق و احداث نیروگاه بادی از سوی ایران در ارمنستان، افزایش مبادلات مرزی، عضویت ارمنستان در كریدور شمال جنوب و بهره‌برداری متقابل از سرزمین‌های یكدیگر برای ترانزیت كالا اشاره كرد. همچنین توسعه همكاری در زمینه‌های كشاورزی، شیلات، دامپروری، بانكی و سرمایه‌گذاری، ارتباطات و مخابرات، فیبر نوری و رومینگ تلفن همراه، توسعه همكاری فرهنگی، علمی و آموزش از دیگر توافقات طرفین است كه پیشرفت‌های خوبی داشته است.

صادرات ایران به ارمنستان در سال 1395 به میزان 179 میلیون و 103 هزار دلار و واردات ایران از ارمنستان در مدت یاد شده 20 میلیون و 892 هزار دلار بود.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-8-4
0 1237

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

در طول تعطیلات نوروزی پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ