حقوق مودیان در قوانین مالیاتی
حقوق مودیان در قوانین مالیاتی
واتساپ: 09018317558 02142326

حقوق مودیان در قوانین مالیاتی

حقوق مودیان در قوانین مالیاتی

بر اساس قانون هر شهروندی دارای حقوقی است كه دولت موظف به تحقق آنها می باشد. برقراری امنیت، ارایه خدمات شهری، آموزش و خدمات امدادی و رفاهی تنها بخشی از وظایف دولت در برابر حقوق مردم است و یكی از اصلی ترین منابع درآمدهای دولت كه نقش برجسته ای درتامین این خدمات ایفا می نماید مالیات می باشد كه توسط خود شهروندان پرداخت می گردد. متاسفانه در كشور ما بدلیل اتكاء منابع مالی دولت به درآمدهای نفتی این موضوع كمتر مورد توجه بوده است و خوشبختانه طی سالیان اخیر مورد تاكید دولتمردان و كارشناسان اقتصادی قرار گرفته و به مرور زمان در رفتار اقتصادی جامعه نیز تاثیر گذار بوده است.

قوانین_مالیاتی

حقوق مودیان مالیاتی بدون شك یكی ازحقوق قانونی هر شهروندی می باشد. از این رو اهمیت و جایگاه ویژه ای در سیستم مالیاتی هر كشوری داشته و كمك شایانی در زمینه تحقق وصول مالیات می نماید. چرا كه رعایت این حقوق می تواند به تعدیل رابطه مودیان با سیستم مالیاتی كمك نموده، اعتماد و اطمینان آنان را به‌نظام مالیاتی افزایش دهد.

در قوانین مالیاتی همانگونه كه برای مودیان مالیاتی تكالیف و وظایفی پیش بینی شده، حقوقی نیز برای آنان در نظر گرفته شده است. حقوق مؤدی مالیاتی را می‌توان شامل برخی حقوق نظیر حق رازداری و حفظ حریم خصوصی، حق كسب اطلاع و راهنمایی و برخورداری مطلوب از خدمات مالیاتی و حق اعتراض، شكایت و تجدید نظرخواهی دانست كه نظام مالیاتی موظف به رعایت آن‌ها می باشد كه در متن منشور حقوق مودیان مالیاتی نیز بر روی آن تاكید گردیده است.

بیشتر بدانید : حقوق‌ گمركی و تعرفه چیست؟

حال در ذیل به حقوق اشاره شده بطور اختصار می پردازیم:

1- رازداری و حفظ حریم خصوصی: بر اساس ماده 232 قانون مالیاتهای مستقیم كلیه مراجع مالیاتی می بایست اطلاعاتی را كه ضمن رسیدگی به امور مالیاتی مؤدی به دست می‌آورند، محرمانه تلقی و از افشای آن جز در امر تشخیص درآمد و مالیات خودداری نمایند و در صورت افشا طبق قانون مجازات اسلامی با آن‌ها رفتار خواهد شد.

2- حق كسب اطلاع و راهنمایی و برخورداری مطلوب از خدمات مالیاتی:

بر اساس ماده 237 قانون مالیاتهای مستقیم در صورت استعلام مؤدی از نحوه تشخیص مالیات می بایست جزئیات گزارشی را كه مبنای صدور برگ تشخیص قرارگرفته به همراه توضیحات لازمه در این خصوص به مؤدی اعلام گردد.

همچنین مطابق ماده 28 قانون ارزش افزوده جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران به منظور ارتقاء فرهنگ مالیاتی پرداخت كنندگان مالیات وارائه خدمات مشاوره ای صحیح در امور مالیاتی به مؤدیان مالیاتی برمبنای قوانین ومقررات مالیاتی كشور وهمچنین ارائه خدمات نمایندگی مورد نیاز آنان برای مراجعه به ادارات و مراجع مالیاتی تشكیل گردید.

3- حق اعتراض، شكایت و تجدید نظرخواهی: بر اساس ماده 238 قانون مالیاتهای مستقیم درصورتی‌كه مؤدی نسبت به مالیات تعیین‌شده در مهلت قانونی، معترض باشد می‌تواند شخصا یا بوسیله وكیل تام‌الاختیار خود به اداره امور مالیاتی مراجعه و با ارائه اسناد و مدارك كتبا تقاضای رسیدگی مجدد نماید.

همچنین مطابق تبصره ماده 239 قانون، در صورتی كه اوراق مالیاتی مطابق مقررات تبصره ماده (203) و ماده (208) قانون ابلاغ گردیده باشد و مودی هیچ اقدامی در این مورد انجام نداده باشد در حكم معترض شناخته می گردد.(اخبار مصوبات)

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-8-4
0 1279

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ