راهنمای سامانه جامع تجارت
راهنمای سامانه جامع تجارت
واتساپ: 09018317558 02142326

راهنمای سامانه جامع تجارت

در ابتدا و آغاز هر نوع تجارت داخلی و فرامرزی کلیه شرکت های بازرگانی و تجار و بازرگانان باید با سامانه جامع تجارت ایران آشنایی داشته باشند. این سامانه به منظور بهبود فضای کسب و کار و جهت مبارزه با قاچاق کالا و ارز تهیه، اجرا و بهره برداری شده است.

در این مقاله قصد داریم به صورت جامع و کامل به بخش های مختلف این سامانه از قوانین گرفته تا راهنمای استفاده از آن بپردازیم. اگر قصد واردات یا صادرات یا هر گونه فعالیت تجاری دارید، پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 

سامانه جامع تجارت چگونه سامانه ای است؟

 

سامانه جامع تجارت ایران جهت هماهنگی و نظارت بر فرآیند تجارت داخلی و خارجی به صورت واحد طرح ریزی شده است که بازرگانان در حوزه تجارت خارجی، فعالان اقتصادی در حوزه تجارت داخلی بتوانند مبادلات تجاری خود را به صورت قانونی هدایت کنند.

این سامانه با هدف کاهش قاچاق کالا و ارز از دو زیر سامانه و سامانه جانبی بهره مند می شود که در ادامه به شرح آن می پردازیم:

 

زیر سامانه حوزه تجارت داخلی

 

مدیریت کلیه امور مربوط به مکان و نگهداری در حوزه کالای هدف و مالکیت در این سامانه مورد بررسی قرار می گیرد.

 

زیر سامانه تجارت فرامرزی

 

مشاهده و پیگیری، جلوگیری از ورود تکراری اطلاعات کلیه امور مرتبط با امور بانکی، بیمه، اخذ مجوزها، حمل و نقل در این سامانه بررسی می شود.

 

سامانه جانبی رهگیری

 

پاسخ به استعلام ها و مدیریت شناسه های رهگیری در این بخش انجام می گیرد.

 

سامانه جانبی شناسه کالا

 

ثبت اطلاعات شناسه کالا و شناسنامه مرتبط در این بخش ارزیابی می شود.

 

کاربرد و اهمیت سامانه جامعه تجارت جامع ایران

 

سامانه جامع تجارت ایران از اهمیت و کاربرد بالایی برخوردار است به گونه ای که کلیه هئیت وزیران، مجلس شورای اسلامی، نمایندگان ویژه رئیس جمهور به همکاری جهت استقرار این پنجره واحد همت ورزیده اند.

 

اهمیت پیاده سازی قوانین و کاربرد این سامانه به شرح زیر است:

  • مبارزه با قاچاق کالا و ارز
  • بهبود مستمر محیط کسب و کار
  • فراهم سازی یک بستری برای انجام تعاملات ملی و بین المللی
  • تسهیل تجارت
سامانه جامع تجارت و بخش های تشکیل دهنده آن

 

سامانه جامع تجارت ایران به طور کلی به دو دسته تجارت داخلی و تجارت فرامرزی تقسیم می شود که بخش تجارت فرامرزی شامل پنج عملیات اصلی زیر است:

 

عملیات تجاری

 

  1. اخذ مجوزهای ورود
  2. ثبت سفارش
ارزی

 

  1. اعلام منشا ارز
  2. عملیات ارزی
عملیات لجستیگ بین المللی

 

  • حمل بین المللی کالا
عملیات لجستیگ داخلی

 

  • حمل داخلی کالا
چگونگی انجام مراحل ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران

 

برای ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران لازم است مراحل مختلفی انجام گیرد که باید به صورت اصولی و با دقت توسط کاربر صورت پذیرد. در ادامه به مراحل و چگونگی ثبت نام در این سامانه می پردازیم.

  1. وارد سامانه با آدرس https://www.ntsw.ir شوید که در این مرحله لازم است از مرورگر فایر فاکس یا گوگل کروم استفاده کنید. سپس شروع به ثبت نام کنید.

با ورود به سامانه یک بخش به عنوان حساب کاربری برای ثبت نام کننده ایجاد می شود که در این بخش می توانند مواردی از قبیل ویرایش اطلاعات حساب کاربری، تغییر کلمه عبور و بروزرسانی اطلاعات هویتی را انجام دهند.

ثبت نام نمایندگی ها در سامانه

 

برای بازرگانان و تجار این امکان فراهم شده است که در صورت داشتن افراد معتمد می توانند به آن ها نمایندگی اعطا کنند. این امر به منظور تسهیل در امور تجاری، بازرگانی صورت گرفته است که در این سامانه کلیه امور زیر قابل انجام خواهد بود:

  • فرآیند اعطای نمایندگی
  • فرآیند تایید/ رد پیشنهاد نمایندگی
  • ابطال نمایندگی اعطا شده
  • ابطال نمایندگی توسط نماینده
  • ویرایش اطلاعات نمایندگی
  • تمدید اعتبار نمایندگی
فرآیند واردات تجارت فرامرزی

 

برای انجام عملیات تجارت فرامرزی شرکت های بازرگانی و تجار باید اطلاعات و دانش به روزی از دنیای تجارت و قوانین و مقررات گمرکی داشته باشند، تا تجارت کالای خود را به نحو احسن انجام دهند. به طور کلی این فرآیند شامل سه بخش زیر می باشد:

 

مدیریت پیش فاکتور

 

برای ثبت پیش فاکتور تجاری خود لازم است پس از ورود به سامانه و انتخاب نقش بازرگانی حقیقی یا حقوقی، مراحل زیر با دقت انجام گیرد:

  • ثبت پس فاکتور جدید
  • استعلام ضوابط
  • درخواست ثبت سفارش
مدیریت ثبت سفارش

 

با انجام ثبت سفارش و دریافت کد 8 رقمی می توان در صورتی که قصد ویرایش، ابطال و یا تمدید ثبت سفارش را داشته باشید به این بخش از مدیریت مراجعه کنید.

 

استعلام و اخذ شناسه فروشنده خارجی

 

فرآیند استعلام و اخذ شناسه فروشنده خارجی (حقیقی/ حقوقی) می توان در سامانه جامع تجارت ایران انجام داد. تنها کافیست به منوی عملیات تجارت خارجی در سمت راست مراجعه کنید.

 

چگونگی تعیین منشاء ارز در سامانه جامع تجارت ایران

 

شرکت های بازرگانی و تجار باید در فرآیند تجاری خود قبل از ترخیص کالا و مراجعه به بانک عامل جهت دریافت اعلامیه تامین ارز در ثبت سفارش های بانکی و غیر بانکی، اقدام به اعلام منشاء ارز کنند. به طور کلی در این سامانه تعیین منشاء ارز ثبت سفارش بانکی و غیر بانکی دارد که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد:

 

تعیین منشاء ارز ثبت سفارش های غیر بانکی

 

برای انجام فرآیند سفارش های غیر بانکی یکسری مراحل باید صورت گیرد و اطلاعات بار در سامانه ثبت شود.

باید شرکت های بازرگانی و تجار بدانند که در خصوص ثبت سفارش های غیر بانکی قلم های منشاء ارزی که قابل انتخاب هستند شامل صرافی، واردات در مقابل صادرات، ارز متقاضی و خرید نسیه هستند.

 

تعیین منشاء ارز ثبت سفارش های بانکی

 

در ثبت سفارش های بانکی نیز پس از انجام ثبت سفارش و ارائه اسناد حمل به بانک عامل باید منشاء ارز ثبت شود.

 

رعایت نکات مهم هنگام ثبت و تعیین منشاء ارز در سامانه

 

در صورتی که کلیه موارد بالا را در سامانه جامع تجارت ایران را انجام دادید ممکن است پس از گزینه تایید درخواست با خطای سیستم مواجه شوید. در این صورت باید از بانک درخواست بروز رسانی کنید که این بروزرسانی ممکن است یک روز کاری زمان ببرد.

اگر فرد متقاضی قصد کاهش مبلغ ثبت سفارش دهد در صورتی که برای یک ثبت سفارش بانکی در بانک، تخصیص ارز صورت گرفته است. در این صورت کاربر باید قبل ار ویرایش به بانک عمال مراجعه کند تا اجازه این تغییر را داشته باشد. درغیر اینصورت این امکان برای وی فراهم نخواهد شد.

درصورتی که کاربر ثبت سفارش خود را در بخش تعیین منشا ارز بانکی مشاهد نکرد این امکان وجود دارد که اسناد حمل توسط بانک عامل تایید و ارسال نشده است یا مراحل ویرایش تا انتها طی نشده است و در صورتی که کاربر در بخش تعیین منشاء ارز با مغایرت اطلاعات ثبت سفارش مواجه شد بعد از تایید بروزرسانی از  سوی بانک مرکزی می تواند تعیین منشاء ارز را مجددا انجام داد.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1402-5-17
0 296

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ