صادرات مواد شیمیایی
صادرات مواد شیمیایی
واتساپ: 09018317558 02142326

صادرات مواد شیمیایی

صادرات مواد شیمیایی یک تجارت پرسود به شمار می‌آید که می‌توان در بخش‌های متنوع آن سرمایه‌گذاری انجام داد.

اکنون می‌توان مواد شیمیایی را به عنوان یک کالای اصلی در جهان در نظر گرفت زیرا همه کشورها به نوعی آن را یا وارد و یا صادر می‌کنند.

ترکیبات شیمیایی برای صنایع مختلف مورد نیاز است وعدم عرضه آن‌ها به هر دلیلی می‌تواند تاثیر زیادی بر اقتصاد کشورهای مختلف داشته باشد.

در کشور ما به دلیل وجود منابع نفتی با توسعه پتروشیمی‌ها می‌تواند به یکی از صادرکنندگان مواد شیمیایی تبدیل شود و با تجارت این مواد اولیه به توسعه چرخه اقتصادی کشور کمک بیشتری کنیم.

برخی از ترکیبات شیمیایی صادراتی ایران شامل پروپان، بوتان، پلی اتیلن سنگین، متانول، بنزن، کود اوره و فورفورالدئید است.

در این مطلب، ما گروه بازرگانی پرشین تجارت دوان به صورت اختصاصی درباره صادرات مواد شیمیایی صحبت خواهیم کرد. پس، با ما همراه باشید.

صادرات مواد شیمیایی سهم فروش مواد شیمیایی در صادرات کشور ایران

یکی از مهمترین اقلام صادراتی ایران، محصولات مختلف شیمیایی و پتروشیمی است و سهم فروش این مواد در صادرات بسیار قابل توجه است.

در سال ۱۳۹۶ این میزان بیش از ۲۶ درصد گزارش شده است که نسبت به میانگین این سهم در پنج سال گذشته حدود ۲ درصد رشد نشان می‌دهد.

همچنین سهم ارزش افزوده در این زمینه ۲۷.۶۴ درصد است که بالاترین میزان نسبت به سایر صنایع است و این نشان دهنده سودآوری بالای صنایع شیمیایی است.

بر اساس آمار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در صورت حذف بخش ساخت مواد و فرآورده‌های شیمیایی از صنعت ایران، کل درآمد اقتصاد حدود ۸۸.۳ درصد کاهش می‌یابد.

البته همه مواد شیمیایی ارگانیک نیستند، به عبارتی محصول پتروشیمی نیستند. این خانواده نیز سهم بسزایی در ایجاد ارزش افزوده دارد؛ زیرا کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف دارند.

محصولات پایین دستی پتروشیمی به ویژه اسید فسفریک و دی اتانول آمین به دلیل مشارکت در صنایع مختلف و استفاده از آن‌ها در تولید بسیاری از مواد شیمیایی اساسی در صادرات مهم هستند.

صنایع نیز به طور فزاینده‌ای به خرید پلی آلومینیوم کلراید علاقه‌مند هستند، تا جایی که به یکی از پرمصرف‌ترین اعضای این خانواده از مواد شیمیایی صنعتی تبدیل شده است.

در ایران بیش از ۸۰ قلم محصول پتروشیمی در کشور تولید می‌شود و اقلام عمده صادراتی به چند گروه تقسیم می‌شوند.

گروه اول LPG است که در دهه گذشته عمدتاً در زمینه مصرف داخلی و سوخت خودرو استفاده می‌شود.

اما امروزه بسیاری از کشورهای دارای فناوری پتروشیمی مانند شرق آسیا از LPG به عنوان خوراک صنعت پتروشیمی استفاده می‌کنند.

دومین رقم صادراتی ایران از نظر ارزش متانول است. تقاضا برای متانول در جهان رو به افزایش است و ایران سهم قابل توجهی در این بازار دارد و هرساله ظرفیت تولید آن در کشور افزایش می‌یابد.

گروه سوم انواع اتیلن‌ها و پلی اتیلن‌ها و چهارمین کالای صادراتی ایران اوره و کودهای شیمیایی است.

مواد شیمیایی، حلال‌ها و کامپوزیت‌ها در گروه پنجم مورد استفاده در تولید سایر فرآورده‌های نفتی قرار دارند.

بر اساس آمار سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، یکی از بهترین و مهم‌ترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری خارجی و پس از آن سرمایه‌گذاری داخلی در ایران، صادرات مواد شیمیایی است.

از ۲۲۰ فرصت بزرگ سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، ۲۹ فرصت متعلق به صنایع شیمیایی است و در نتیجه، این صنعت برجسته به سومین صنعت پر سرمایه‌گذاری در ایران تبدیل شده است.

در اسناد و برنامه‌های کلان کشور از جمله سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، افزایش صادرات محصولات شیمیایی به عنوان یکی از راهکارهای جلوگیری از آسیب‌پذیری اقتصاد در برابر درآمدهای نفتی و گازی ذکر شده است.

از سوی دیگر، محصولات این صنعت مواد اولیه بسیاری از بخش‌های اقتصاد ایران را تامین می‌کند و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است.

در حال حاضر تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران، اقتصاد کشور و صنایع مختلف به‌ویژه صنعت پتروشیمی که یکی از ارکان اقتصاد ملی محسوب می‌شود، به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است.

شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا با مدیریت صحیح تجاری این فضای بسته اقتصادی را کنترل کنند تا آسیب کمتری به این بخش و سپس اقتصاد وارد شود.

 

اهمیت مواد شیمیایی در زندگی امروزی

مواد شیمیایی در صنعت بسیار مهم هستند و بازار مواد شیمیایی در حال حاضر بسیار رونق دارد و همه کشورهای دنیا صادرکننده و واردکننده این ترکیبات هستند.

در واقع، مواد شیمیایی اقتصاد را رونق می‌بخشد زیرا همه چیز از لباسی که می‌پوشیم تا غذایی که می‌خوریم به مواد شیمیایی بستگی دارد.

وابستگی صنایع مختلف به مواد شیمیایی به حدی است که بسیاری از صنایع بدون عرضه مواد شیمیایی خام با شکست مواجه خواهند شد.

به دلیل این اهمیت گسترده، صادرات مواد شیمیایی اکنون می‌تواند یک تجارت پرسود برای هر کشوری باشد.

ایران همچنین می‌تواند با دسترسی به منابع فوق العاده‌ای مانند نفت خام، مواد شیمیایی زیادی را به دنیا صادر کند.

در حال حاضر مواد شیمیایی خام در گریدهای مختلف برای صنایع مختلف خرید و فروش می‌شود و نمی‌توان اهمیت آن‌ها را در تولید کالاهای اساسی و نیازهای انسانی نادیده گرفت.

صادرات چالش‌های صادرات مواد شیمیایی

صادرات مواد شیمیایی قوانین و چالش‌های متفاوتی دارد. بنابراین اگر می‌خواهید وارد این تجارت شوید، اولین کاری که برای موفقیت باید انجام دهید این است که از قوانین و مقررات آن آگاهی کامل داشته باشید.

یکی از مهم‌ترین مشکلات این بازار قیمت‌های متفاوت مواد اولیه شیمیایی است که می‌تواند مشکلات مختلفی را برای خریداران و فروشندگان ایجاد کند.

در مورد تجارت مواد شیمیایی، یکی از مهمترین اطلاعاتی که شما نیاز دارید، تقاضای کشورهای همسایه برای مواد شیمیایی است.

با در نظر گرفتن این موضوع، می‌توانید کالاهای خاصی را برای سودآوری بیشتر با هزینه کمتر نسبت به اروپا به کشورهای همسایه صادر کنید.

به عنوان مثال عراق و ترکیه برای کشور ما بسیار مهم هستند و ما می‌توانیم با سرمایه‌گذاری مالی و انسانی در این زمینه از این بازار بهره‌مند شویم.

عراق اکنون مستعد واردات مواد شیمیایی برای توسعه کشورش است و ایران می‌تواند از این فرصت استفاده کند.

سایر کشورهای همسایه که امکان صادرات مواد شیمیایی به آن‌ها وجود دارد افغانستان، گرجستان، ترکمنستان و پاکستان هستند.

 

شرایط صادرات مواد شیمیایی

برای صادرات مواد شیمیایی به مدارکی نیاز دارید تا بتوانید به راحتی این تجارت پردرآمد را انجام دهید. در ادامه به توضیح این اسناد می‌پردازیم.

 

کارت بازرگانی معتبر

کارت بازرگانی مجوزی است که برای شخص یا شرکت صادرکننده‌ای که قصد تجارت مواد شیمیایی در خارج از کشور را دارد صادر می‌شود.

در حال حاضر اعتبار کارت بازرگانی یک‌ساله است و برای دریافت آن باید به سایت اتاق بازرگانی استان خود مراجعه و ثبت نام کنید.

 

صدور پروانه

برای ترکیبات و کالاهایی که وزارت بازرگانی رضایت کلی خود را نداده است، مجوز صادرات الزامی است.

به عنوان مثال، برای صادرات کودهای شیمیایی، سیمان خاکستری، مواد ضدعفونی کننده، برخی پتروشیمی ها، حلال ها، نفت خام و فرآورده‌های تصفیه شده نیاز به مجوز دارید.

 

گواهی استاندارد

گواهی استاندارد یکی دیگر از مدارک مورد نیاز برای صادرات مواد شیمیایی است که می‌توانید برای کالاهای خاص اطلاعات لازم را کسب کرده و در صورت نیاز این مجوز را دریافت کنید.

علاوه بر موارد فوق، برای کسب اطلاعات بیشتر، برخی از شرکت‌ها خدمات مشاوره‌ای در زمینه صادرات مواد شیمیایی ارائه می‌دهند.

برای ورود به بازار پر چالش مواد شیمیایی می‌توانید از خدمات مشاوره گروه بازرگانی پرشین تجارت دوان استفاده کنید.

 

صادرات مواد شیمیایی ایران

ایران همانند سال‌های گذشته به کشورهای اروپایی از جمله آلمان، هلند، ایتالیا، اسپانیا و بلژیک مواد شیمیایی صادر می‌کند و سرمایه‌گذاری بیشتر در این زمینه می‌تواند به رونق اقتصادی کمک کند.

ایران در این مدت به روسیه و بلاروس نیز صادرات داشته و پتانسیل افزایش آن را دارد. بنابراین با توسعه صنایع پتروشیمی و تبدیلی می‌توان تولید مواد شیمیایی خام را افزایش داد و گام‌های بلندتری در جهت منافع اقتصادی برداشت.

 

 مواد شیمیایی صادراتی

برخی از مواد شیمیایی که صادر می‌شود عبارتند از:

 

  • بتائین
  • دی متوکسی متان
  • تری اتانول آمین
  • دی اتیلن گلیکول
  • سود مایع و سود جامد
  • تگزاس
  • لورامید
  • اوره
  • گلیسرین
  • اسید سیتریک
  • استیک اسید
  • بنزوئیک اسید
  • اسید سولفونیک
  • اسید هیدروکلریک
  • بنزوات سدیم
  • نیترات آمونیوم
  • تری اتانول آمین

 

سخن پایانی

گروه بازرگانی پرشین تجارت دوان به عنوان ترخیص کار رسمی گمرک ضمن مشاوره تخصصی به شما تجار عزیز درباره صادرات مواد شیمیایی و دریافت مجوزهای لازم، همراه شما تجار محترم هستند.

برای بهره از مشاوره تخصصی در مجموعه بازرگانی پرشین تجارت دوان می‌توانید از طریق شماره تماس ۰۲۱۴۲۳۲۶، واتساپ ۰۹۰۱۸۳۱۷۵۴۱ به صورت رایگان با مشاوران ما تماس حاصل بفرمایید.

کدام کشورها علاوه بر ایران در صادرات محصولات شیمیایی نقش دارند

ترکیه، روسیه، چین، آمریکا و قزاقستان در صادرات محصولات شیمیایی به سایر کشورها با هم رقابت می‌کنند و علاوه بر این کشورها، ایران نیز در این صنعت فعال است.

محدودیت صادرات مواد شیمیایی چیست؟

یکی از محدودیت‌های صادرات مواد شیمیایی قیمت دلار است. نوسانات قیمت مواد شیمیایی در میان فروشندگان مختلف نیز می‌تواند مشکل ساز شود.

مهمترین ترکیبات شیمیایی صادراتی از ایران چیست؟

مواد شیمیایی خام، شوینده ها، ترکیبات رنگی، مواد شیمیایی مورد نیاز در صنعت داروسازی مهم ترین ترکیباتی هستند که ایران صادر می‌کند.

به این نوشته امتیاز دهید
1/5 - (1 امتیاز)
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1400-11-18
2 2307

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

نظرات

  • رضااکبری

    سلام وقتتون بخییر..عذر میخوام تولید کننده ی مواد مشکی سبد هستم میخوام بدونم آیا این مواد هم امکان صادرات دارند؟آیا کشوری هست که این مواد رو وارد کنه و بدردش بخوره؟

    • پرشین تجارت

      با سلام ، لطفا یک شماره تماس در پیام رسان گفتینو درج بفرمایید. همکاران اسرع وقت حضورتون تماس می گیرند.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ