موانع گمركی صادرات و واردات
موانع گمركی صادرات و واردات
واتساپ: 09018317558 02142326

موانع گمركی صادرات و واردات

موانع گمركی صادرات و واردات

موانع گمركی صادرات و واردات ؛ مهمترین مشكلات مربوط به امور گمركی را می‌توان شامل تشریفات گمركی، قوانین و مقررات، زیرساختها، ساختار سازمانی، آموزش و اطلاع‌رسانی و نظارت بر عملكرد سازمان گمرك برشمرد …

در موضوع تشریفات گمركی، طولانی بودن و زمان‌بر ‌بودن فرایندهای مربوط به رویه‌های گمركی، دپوی محموله‌ها در گمركات و خواب سرمایه و افزایش هزینه‌های گمركی به واسطه عدم‌قبول گواهی مبدأ و گواهی‌های گرفته شده از طرف واردكننده، انجام مراحل طولانی و زمان‌بر آزمایشگاه، نا‌هماهنگی ساعت كار برخی گمركات با بنادر و دیگر سازمانهای مجاور، بروكراسی بالا و اتلاف زمان ترخیص و انباشت كالا به واسطه انجام عملیات نمونه‌برداری‌ در گمرك، افزایش هزینه ارایه خدمات گمركی و در نتیجه افزایش قیمت‌تمام‌شده برای مصرف‌كننده و… مشهود است.

اما در خصوص  قوانین و مقررات نیز  باید مشكلات مربوط به عدم ‌تصویب تمامی آیین‌نامه‌های اجرایی مربوط به قانون جدید امور گمركی حل شود و همچنین در جهت حل مسایل و مشكلات ساختاری و سازمانی  باید اهتمام كامل صورت گیرد تا موضوع افزایش صادرات غیرنفتی و جدایی از اقتصاد تك محصولی كه از مؤلفه های اساسی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام  معظم رهبری است، بخوبی محقق شود.   در خصوص ایجاد پنجره واحد به عنوان یكی از راهكارهای اصلی اصلاح فضای كسب‌وكار، شایان توجه است كه این اقدام باید به نحوی صورت‌گیرد كه متضمن كاهش تعداد روز‌ها، كاهش هزینه، كاهش اسناد موردنیاز و كاهش تعداد مراجع تأیید‌ كننده در اجرای رویه‌های مختلف باشد و عاملی برای افزایش بروكراسی و ایجاد مشكل برای صاحبان كالا نشود.

اولین اقدام در راستای اجرای آمایش گمرك، استانداردسازی فعالیتهای واحدهای گمركی و جلوگیری از افزایش بی‌مورد تعداد آنهاست. با توجه به اینكه كاهش تعداد گمركات فعلی می‌تواند با مقاومت مسؤولان محلی مواجه شود، بهتر است كه با ایجاد انعطاف در نیروی انسانی و وظایف گمركات، بعضی از واحدهای گمركی به‌جای ارایه خدمات به صورت تمام‌وقت با توجه به اتكا به ابزارهای الكترونیك و شبكه‌ای، ضمن حفظ نظارت گمرك بر مناطق مختلف، خدمات گمركی را به صورت پاره‌وقت ارایه دهند.

بیشتر بدانید :

ایجاد گمركات اختصاصی می تواند دارای آثار منفی یا مثبت باشد. از سویی ایجاد گمركات تخصصی موجب تخصصی‌شدن تشریفات گمركی، قیمت‌گذاری مناسب، تجمیع آزمایشگاه‌های مجهز و در نتیجه كوتاه و بهینه‌شدن تشریفات گمركی می‌شود، اما در عین حال در صورت عدم‌توزیع مناسب گمركات تخصصی و فاصله آنها با مبادی ورود و خروج كالا  مشكلات بیشتری  برای بازرگانان ایجاد خواهد شد.

تمام گمركات باید همه  خدمات موردنیاز بازرگانان را با كیفیت مناسب ارایه دهد. گمركات تخصصی لازم است به واسطه مطلوبیتی كه دارند، موجب شوند كه بازرگانان به اختیار كالای خود را به گمركات تخصصی بیاورند؛ نه اینكه این اقدام به اجبار صورت گیرد و هزینه‌های آن را بازرگانان بپردازند. در صورتی كه مكان‌یابی گمرك در ایجاد گمركات تخصصی برای كالاهای خاص به صورت بهینه ‌باشد و در زمان و هزینه صاحب‌كالا صرفه‌جویی شود، به صورت‌ خودكار روند واردات و صادرات از گمركات تخصصی شكل می‌گیرد.

با توجه  به اهمیت پروسه گمركی در ارسال محصولات صادراتی و واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولیدكنندگان،  وجود تشریفات زمان‌بر اداری یكی از مشكلات تمامی تولیدكنندگان است كه از آن جمله ‌همكاری نكردن اداره استاندارد و آزمایشگاه رازی است كه با توجه به ثابت بودن كالای تولیدی و نظر به حجم صادرات، تمامی محصولات صادراتی باید نمونه‌برداری و به آزمایشگاه ارسال شود. در حالی كه می‌توانند به صورت اتفاقی و دوره‌ای نمونه‌برداری كنند تا در وقت صادركنندگان صرفه‌جویی شود. البته طرح جدید گمرك در خصوص ترخیص سه روزه و رهگیری صاحبان كالا بسیار مناسب و شایسته بوده و می تواند بخشی از مشكلات موجود را برطرف كند .  اما در خصوص مشكل عوارض برای كامیونهای ایرانی در مرز تركیه آنچه بدیهی است، طبیعی و در عین حال بالا بودن عوارض ورودی به ایران به دلیل كمتر بودن قیمت سوخت در داخل كشور است كه امید است با رایزنی مقامهای مسؤول مشكلات به وجود آمده برطرف شود.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-8-4
0 1934

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

در طول تعطیلات نوروزی پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ