واردات سیب‌زمینی هندی
واردات سیب‌زمینی هندی
واتساپ: 09018317558 02142326

واردات سیب‌زمینی هندی

واردات سیب‌زمینی هندی

همه‌چیز درباره واردات سیب‌زمینی هندی ، چند روزی است كه منابع هندی از فروش سیب‌زمینی به ایران خبر داده‌اند و بر آن اصرار دارند، در حالی كه مسئولان وزارت كشاورزی كشورمان از آن اظهار بی‌اطلاعی می‌كنند و اعلام كرده‌اند كه واردات سیب‌زمینی ممنوع است و بر اساس قوانین كنونی، قاچاق تنها راه ورود این محصول است.

واردات سیب زمینی

به گزارش ایسنا، چندی پیش منابع هندی از صادرات 5000 تن سیب‌زمینی به ایران خبر داده بودند، حال آنكه وزارت جهاد كشاورزی و مسئولان آن به دنبال تكذیب این مسئله بودند، اما همچنان هندی‌ها بر فروش و صادرات سیب زمینی به ایران تاكید می‌كنند.

بیشتر بدانید :

عباس كشاورز – معاون زراعت وزیر جهاد كشاورزی – در این باره به ایسنا گفت: با توجه به اینكه بیش از پنج میلیون تن سیب‌زمینی در ایران تولید می‌شود و هیچ مشكلی از نظر تامین، تولید و بازار این محصول وجود ندارد، نیازی به واردات سیب‌زمینی نداریم و با توجه به اینكه این محصول یك اندام گیاهی به شمار می‌رود و با دیگر محصولات كشاورزی متفاوت است، حساسیت‌های بسیاری برای واردات آن حتی در صورت كمبود و مشكل در بازار داخلی وجود خواهد داشت چرا كه سیب‌زمینی می‌تواند با خود آفات خطرناكی وارد كند.

وی افزود: در حال حاضر هیچ گزارشی مبنی بر واردات سیب‌زمینی از هند وجود ندارد و وزارت جهاد كشاورزی تاكنون مجوزی در این باره صادر نكرده است. البته قیمت این محصول در ایران به گونه‌ای است كه حتی در صورت حذف تعرفه 40 درصدی واردات سیب‌زمینی، برای تاجران صرفه اقتصادی نخواهد داشت، چرا كه قیمت تمام شده سیب‌زمینی ایرانی باز هم ارزان‌تر از هزینه‌های واردات آن است.معاون زراعت وزیر جهاد كشاورزی ادامه داد: هم‌اكنون هر كیلوگرم سیب‌زمینی درجه یك از تولیدكنندگان حدود 700 تومان خریداری می‌شود و در بازار خرده‌فروشی كیلویی 1300 تومان به دست مصرف‌كنندگان می‌رسد. بنابراین ضرورتی برای واردات سیب‌زمینی وجود ندارد و از نظر اقتصادی هیچ موضوعی نیز واردات این محصول را توجیه نمی‌كند.كشاورز اعلام كرد: گرچه نیازی به واردات سیب‌زمینی نداریم اما از نظر جامعه جهانی ممنوعیت اعلام كردن برای واردات یا صادرات یك محصول وجهه خوبی ندارد و تنها باید برای محصولات ممنوعه محدودیت ایجاد كرد.

واردات سیب‌زمینی ممنوع است

گرچه از نظر اقتصادی و تجاری واردات سیب‌زمینی ممنوعیت ندارد، اما مهدی قائمیان – معاون قرنطینه و كنترل آفات سازمان حفظ نباتات – در این باره به ایسنا گفت: با توجه به حساسیت‌های موجود برای آفات احتمالی وارداتی سیب‌زمینی، در حال حاضر واردات این محصول ممنوع است و تاكنون هیچ سابقه‌ای درباره واردات سیب‌زمینی از هند وجود نداشته است.

وی با بیان اینكه سال‌هاست كه ایران در تولید و تامین سیب‌زمینی خودكفا شده و به كشوری صادركننده تبدیل شده است، تاكید كرد: تنها برای تامین بذر سیب‌زمینی آن هم از سوی وزارت جهاد كشاورزی و با نظارت كامل قرنطینه‌ای توسط سازمان حفظ نباتات واردات سیب‌زمینی انجام می‌شود و در مواردی نیز اقدام به ترانزیت این محصول آن هم از كشورهایی مانند پاكستان می‌كنیم اما در این زمینه نیز هیچ گزارشی مبنی بر واردات بذر سیب‌زمینی یا ترانزیت این محصول از طریق هند وجود ندارد و اگر سیب‌زمینی وارد شود، بر اساس اطلاعات موجود، این محصول قاچاق به شمار می‌رود.

با این اوصاف مشخص نیست اخبار منتشر شده درباره واردات سیب‌زمینی هندی كه از سوی منابع خبری این كشور دامن زده می‌شود، تا چه حد صحت دارد اما در صورت تایید اظهارات منابع هندی، باید دید اصرار هندی‌ها مبنی بر صادرات سیب‌ زمینی به ایران جواب می‌دهد و ادعاهای آنها به حقیقت می‌پیوندد یا آنكه انكار مسئولان وزارت جهاد كشاورزی نتیجه می‌دهد و اجازه نمی‌دهند سیب‌زمینی هندی به ایران وارد شود. البته در این میان فرضیاتی هم مطرح است؛ از جمله این‌كه سیب‌زمینی هندی بابت تهاتر كالا با نفت از سوی این كشور به ایران داده شده است یا این‌كه سیب‌زمینی‌های هندی از مسیر سرزمین‌های آزاد (مناطق ویژه اقتصادی و آزاد) توانسته وارد ایران شود.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-8-4
0 1294

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

در طول تعطیلات نوروزی پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ