واردات و ترخیص ماشین آلات نساجی
واردات و ترخیص ماشین آلات نساجی
واتساپ: 09018317558 02142326

واردات و ترخیص ماشین آلات نساجی

در این مطلب قصد داریم شما را با واردات و ترخیص ماشین آلات نساجی آشنا کنیم و همانطور که میدانید نساجی را بدون شک می‌توان یکی از  پر رونق صنایع بشری دانست  که در ده های اخیر با پیشرفت کارخانه های صنعتی رشد بسیار خوبی به خود گرفته است . صنعت نساجی یکی از پر اهمیت ترین صنایع محسوب می شود و در حال حاضر بخش بزرگی از صنعت ایران و بسیاری از کشورها از جمله ترکیه را تشکیل می‌دهد.

 

واردات و ترخیص ماشین آلات صنایع نساجی

واردات و ترخیص ماشین آلات صنایع نساجی

واردات و ترخیص ماشین آلات نساجی از گمرک

 

هر شخصی با داشتن سرمایه می‌تواند اقدام به واردات و ترخیص ماشین آلات نساجی کرده و به سود بالایی دست یابد. اما کسی در این مسیر موفق می‌شود که با تمامی قوانین، تبصره‌ها و مراحل انجام کار آشنایی داشته باشد. چرا که در بحث واردات ماشین آلات نساجی داشتن اطلاعات در مورد تمامی بخش‌های کار از ضروریات می‌باشد. همچنین برخی از دستگاه‌ها در این حوزه امکان دریافت معافیت گمرکی برای واحدهای تولیدی وجود دارد به این شرط که تولید داخل نداشته باشد.

پس قبل از اینکه دست به کار شوید توصیه می‌کنیم از افراد کاربلد و متخصص در این حوزه کمک و راهنمایی بگیرید. ما نیز سعی داریم تا در این مقاله به نکات اولیه و کلیدی در مورد واردات و ترخیص ماشین آلات نساجی بپردازیم.

 

ماشین_نساجی

ماشین_نساجی

 کاربرد واردات و ترخیص ماشین آلات نساجی

 

برای اینکه تولید نساجی  در کشور رونق بگیرد و بخشی از نیاز جامعه تأمین شود واردات ماشین آلات نساجی اهمیت ویژه ای دارد. برای تولید منسوجات با کیفیت، استفاده از ماشین آلات نساجی یک امر ضروری به نظر می‌رسد.  نکته قابل  توجه این است که خوشبختانه امروز بخش عمده ای از  نیاز به صنایع نساجی  در داخل کشور تأمین می شود  ولی این  کل نیاز کشور نیست و هنوز هم برای راه اندازی کارخانه های این صنعت در داخل کشور، واردات و ترخیص ماشین آلات نساجی اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

منسوجات یکی از پرکاربردترین  و ضروری ترین نیاز هر کشوری می باشد و هنر نساجی برخلاف گذشته که فقط شامل پوشاک بود، امروزه در صنایع مختلف از جمله موارد زیر کاربرد دارد:

  • راهسازی
  • پزشکی
  • هوافضا
  • خودروسازی

و هر چیزی که نیاز به الیاف و منسوجات دارد، کاربرد دارد. یکی از کاربرد های بسیار قابل توجه منسوجات در قالی بافی می باشد و همان طور که می دانید بخشی از اقتصاد کشور از سوی صادرات قالی انجام می گیرد.

بطور خلاصه  دیگر کاربردهای این هنر و صنعت می‌توان به بافت و تولید انواع  قالی و پارچه  اشاره کرد که با الیاف طبیعی و مصنوعی ساخته می‌شود. علاوه بر قالی بافی و صنایع هنری ، منسوجات در علم پزشکی نیز کاربرد دارد و بطور خلاصه می توان به تولید  پارچه‌ های ماسک، رگ و اندام مصنوعی و همچنین در تولید بخیه و…  اشاره کرد. در واقع کمتر صنایعی پیدا می شود که بطور مستقیم یا غیر مستقیم با صنایع نساجی ارتباط نداشته باشد.

 

نقش انواع واردات ماشین آلات نساجی در فرآیند نساجی چیست؟

 

امروزه به لطف پیشرفت صنعت و تکنولوژی، پارچه‌ها  در مدل های متنوعی تولید و عرضه می شوند و گسترده بودن دایره انتخاب مشتریان و تولید پارچه های جدید  باعث شده این صنعت رشد پویایی به خود بگیرد. اگرچه در گذشته از پارچه‌های طرح دار استفاده می‌شد اما فرآیند چاپ روی پارچه‌های امروزی امکان چاپ انواع طرح‌های دلخواه را فراهم کرده است.
این فرآیند عموماً به صورت دیجیتالی و با ماشین‌ های مخصوص انجام می‌شود. یکی از نکات پراهمیت در بحث صنایع تولیدی نساجی، تولید مواد اولیه برای پارچه های مختلف می باشد بطور مثال یکی از موارد پوشاک تیشرت است که در مدل های مختلفی از جمله اسپان، لانگ،جودون ،ملانژ و… تولید و عرضه می شود و هر کدام از این موارد در ساختار خود جنس متفاوتی دارد.

 

ماشین_آلات_جوراب_بافی

ماشین_آلات_جوراب_بافی

واردات ماشین آلات نساجی

 

اگر تصمیم قطعی خود را برای راه‌اندازی خط تولید نساجی گرفته‌اید اولین قدم خرید تجهیزات مورد نیاز در این خصوص خواهد بود. به خصوص اگر تمایل دارید تا خط تولید پیشرفته‌ای را با بازدهی بالا داشته باشید خرید ماشین آلات نساجی از کشورهای پیشرفته خارجی توصیه می‌شود. خوشبختانه در برخی از شرایط ارگان‌های دولتی نیز برای حمایت از تولیدات داخلی شرایط را برای واردات ماشین آلات نساجی تسهیل کرده‌اند.

شما می‌توانید در هر کدام از خط‌های تولیدی مرتبط با نساجی اعم از رنگرزی، بافندگی و … اقدام به واردات بهترین دستگاه‌های بازار بین‌المللی بکنید. از جمله اصلی‌ترین بخش واردات و ترخیص ماشین آلات نساجی شامل دستگاه‌های زیر می‌باشد:

  • ماشین آلات بافتدگی تخت
  • دستگاه حلاجی تمام اتوماتیک و کامپیوتری
  • ماشین آلات مخلوط کن الیاف
  • دستگاه تغذیه و زننده ضایعات الیاف برگشتی‌
  • ماشین تکمیل نخ
  • دستگاه شش لاکنی
  • دستگاه های اپن اند نیمچه نخ
  •  اتوماتیک رنگرزی الیاف نخ

مناسب‌ترین کشورهای خارجی برای خرید و واردات ماشیت آلات نساجی کشورهای چین، ژاپن، کره، آلمان، ایتالیا، بلژیک و غیره هستند. طبق آمارهای به دست آمده در سال ۱۳۹۵ حدودا مبلغی به اندازه ۴۸ میلیون دلار ماشین نساجی وارد کشور شده است. مهم‌ترین بخش این واردات از لحاظ آماری با توجه به کشورهای صادرکننده به صورت زیر بوده است:

  • ۶۴.۵۹ درصد دستگاه‌های نساجی خریداری شده از کشور بلژیک
  • ۲۲.۸۶ درصد دستگاه‌های نساجی خریداری شده از کشور آلمان
  • ۶.۱۱ درصد دستگاه‌های نساجی خریداری شده از کشور ترکیه
  • ۳.۲۵ درصد دستگاه‌های نساجی خریداری شده از کشور ایتالیا
  • ۱.۸۱ درصد دستگاه‌های نساجی خریداری شده از کشور چین
  • ۱.۳۴ درصد دستگاه‌های نساجی خریداری شده از دیگر کشورها

یکی از نکات مهمی که واردکننده‌ها باید توجه داشته باشند دنبال کردن قوانین به روز واردات ماشین آلات نساجی است. چرا که ارگان‌های دولتی با توجه به آمارهای مربوط به واردات و صادرات کالا همواره قوانین و شرایط مختلفی را وضع می‌کنند. کسانی که با این قوانین آشنا بوده و اطلاعات دقیقی از آخرین تغییرات داشته باشد می‌تواند بهترین و مناسب‌ترین دستگاه را با توجه به شرایط بازار انتخاب و خریداری کند. بنابراین در نهایت سود کلانی را به دست خواهد آورد.

 

ماشین_آلات_نساجی

ماشین_آلات_نساجی

نحوه واردات ماشین آلات نساجی

 

اگر قصد واردات ماشین آلات نساجی یا لوازم یدکی ماشین آلات نساجی را دارید باید یک سری مراحل کلی را برای این منظور پشت سر بگذارید. این مراحل شامل انتخاب دستگاه با شرایط بازار و نیاز مشتری، مراجعه به نهادهای دولتی و ثبت در سامانه ثبت سفارش وزارت بازرگانی که زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشد برای دریافت مجوزهای لازم، خرید دستگاه از کشور خارجی و در نهایت ترخیص دستگاه از گمرکات ایران است.

نکته مهمی که در واردات ماشین آلات نساجی باید توجه کرد امکان واردات و یا وجود لوازم مصرفی و قطعات دستگاه درون کشور است. به عنوان مثال فرض کنید که دستگاه وارداتی شما بعد از مدتی دچار نقض فنی شد و شما مجبور به تعویض یکی از قطعات آن بودید. در چنین شرایطی باید بازار داخلی پاسخگوی نیاز خریداران باشد. به همین دلیل حتما در انتخاب دستگاه برای خرید از یک کشور خارجی باید به تمامی این نکات توجه داشت.

از طرفی دیگر دولت با در نظر گرفتن برخی شرایط اجازه واردات ماشین آلات نساجی مستعمل را نیز داده است. واردات دستگاه‌های ریسندگی و بافندگی دست دوم در برخی مواقع می‌توانند از لحاظ اقتصادی به صرفه باشند. پس وارد کنندگان باید با در نظر گرفتن تمامی جوانب و نکات امور مربوط به واردات، واردات ماشین آلات نساجی را آغاز کنند.

واردات_ماشین_آلات_نساجی

واردات_ماشین_آلات_نساجی

منسوجات شامل چه مواردی هستند؟

 

امروز با توجه به تولید لباس و سایر صنایع دستی  ، منسوجات در انواع مختلفی تولید و عرضه می شوند بر این اساس انواع منسوجات را می‌توان به دو گروه کلی زیر تقسیم کرد:

 

منسوجات سنتی

 

با رشد منسوجات صنعتی ولی هنوز هم در بسیاری از مناطق منسوجات سنتی از کاربرد و محبوبیت بالایی برخوردار و روند رشد خود را دارا است. بطور کلی  به هنر تبدیل پشم و الیاف گیاهی و حیوانی به نخ و پارچه با آن‌ها نساجی سنتی می‌گویند که به کمک چرخ‌های ریسندگی انجام می‌شود و هیچ ابزار و ماشین پیشرفته‌ای در آن‌ها دیده نمی‌شود.  این هنر و ابزار در گذشته که منسوجات صنعتی هنوز شکوفا نشده بود از اهمیت بالایی برخوردار بود و بخشی عمده ای از نیاز جامعه با آن تامین می شد.

 

 منسوجات صنعتی

با روی کار آمدن منسوجات صنعتی و راه اندازی چرخه تولید آن همزمان بسیاری از دیگر صنایع روند رشد صعودی خود را آغاز کردند .منسوجات صنعتی امروزه به دلیل نیاز جامعه به آن اهمیت بالایی کسب کرده و اغلب صنایع به نوعی با آن ارتباط دارند. در نساجی صنعتی فارغ التحصیلان رشته‌های فناوری نساجی، مهندسی پوشاک و علم الیاف فعال هستند و کارخانجات عظیمی در زمینه‌های مختلف خدمات ارائه می‌دهند. به طوری که کاربرد الیاف نانو در دنیای امروزی در این صنعت دیده می‌شود که در علم پزشکی، فضاپیمایی و بافت پارچه‌های مختلف نمود پیدا می‌کند.

ترخیص ماشین آلات صنعتی

 

ترخیص ماشین آلات نساجی

 

با اینکه بخشی از منسوجات  کشور در داخل تولید می شود ولی تأمین کننده کل نیاز کشور نمی باشد و سالانه بخش عظیمی از واردات پارچه  به داخل کشور صورت می گیرد. برای همین امروزه شرکت های دولتی و خصوصی و افراد وارد کننده به فکر واردات و ترخیص ماشین آلات نساجی یا ماشین های ریسندگی هستند تا علاوه بر رونق و تولید نیاز جامعه را برطرف کنند.

مرحله نهایی و مهم در واردات ماشین آلات نساجی مربوط به کارهای ترخیص از گمرک است. چرا که بدون انجام ترخیص ماشین آلات نساجی امکان تحویل آن‌ها وجود ندارد. انجام امور مربوط به ترخیص نیازمند طی کردن یک سری مراحل قانونی و تشریفات خاص گمرکی است.

علاوه بر طی کردن پروسه‌های مربوط به ترخیص توصیه می‌شود تا با داشتن اطلاعات کافی در مورد ریز و بم کار معافیت‌های گمرکی را در شرایط حساس و وسژه دریافت کنید. به عنوان مثال دولت برای برخی از شرکت‌های دارای پروانه بهره برداری و شرکت های تولیدی از سازمان صنعت، معدن و تجارت معافیت‌ گمرکی در نظر گرفته شده است. در صورتی که از این قوانین و شرایط مطلع باشید می‌توانید با کمترین هزینه به سود بالایی دست یابید.

طبق آمارهای به دست آمده گمرک شهید رجایی و گمرک شهریار نقش اصلی را در واردات و ترخیص ماشین آلات نساجی ایفا می کنند. به طوری که بالاترین حجم واردات دستگاه‌های خط تولید نساجی از این گمرکات وارد کشور می‌شوند. اعداد نشان می‌دهند که سهم ماشین آلات ریسندگی و بافندگی در گمرک شهید رجایی بالغ بر ۲۱۰۰۰ تن است. این رقم به معنای اختصاص یافتن بیش از ۶۰ درصد واردات به این منطقه گمرکی می‌باشد.

 

تعرفه گمرکی ماشین آلات نساجی

 

یکی از اصلی‌ترین کارهایی که قبل از اقدام به واردات و ترخیص ماشین آلات نساجی یا هر ماشین صنعتی دیگر باید توجه کنید تعرفه گمرکی آن است. واردات بدون تعرفه گمرکی عملا غیر ممکن خواهد بود. چرا که کد تعرفه به دستگاه وارداتی هویت می‌بخشد و اطلاعات لازم را در مورد تعرفه گمرکی، مالیت و … در اختیار واردکننده و دولت قرار می دهد. در جدول زیر سعی کرده ایم تا کد تعرفه گمرکی مهم‌ترین ماشین آلات نساجی را برای شما عزیزان گردآوری کنیم:

ماشین آلات نساجی کد تعرفه
دستگاه‌های اکسترودینگ،کشش، تکسچرینگ، یا برش مواد نسجی یا مصنوعی ۸۴۴۴۰۰۰۰
دستگاه‌های تولید الیاف نساجی و ماشین‌های حلاجی ۸۴۴۵۱۱۰۰
دستگاه‌های شانه زنی ۸۴۴۵۱۲۰۰
دستگاه‌های کشش یا فیتیله کنی الیاف ۸۴۴۵۱۳۰۰
دستگاه‌های ریسندگی مواد نساجی ۸۴۴۵۲۰۰۰
دستگاه‌های دولا کردن یا تابیدن نخ نساجی ۸۴۴۵۳۰۰۰
دستگاه‌های نخ پیچی، قرقره پیچی یا باز کردن الیاف نساجی ۸۴۴۵۴۰۰۰
دستگاه‌های بافندگی تار و پود جهت تولید پارچه با عرض زیر ۳۰ سانتی متر ۸۴۴۶۱۰۰۰
دستگاه‌های بافندگی تار و پود جهت تولید پارچه با عرض بالای ۳۰ سانتی متر (بدون ماسوله) ۸۴۴۶۳۰۰۰
دستگاه‌های کشباف گردباف با استوانه‌ای  به قطر کمتر از ۱۶.۵ سانتی متر ۸۴۴۷۱۱۰۰
دستگاه‌های کشباف تخت باف ، ماشین‌های دوختنی /  بافتنی ۸۴۴۷۲۰۰۰
دستگاه‌های رنگرزی مخصوص پارچه‌های کشباف ۸۴۵۱۴۰۰۰

 

با بررسی کدهای تعرفه می‌توان متوجه شد که هر دستگاهی بسته به نوع کاربرد و حوزه مصرفی با اعداد خاصی مشخص می‌گردد. به عنوان مثال تمامی دستگاه‌های مربوط به حوزه بافندگی با کد تعذفه ۸۴۴۶۳۰ نشان داده می‌شوند.

 

ارتباط با کارشناسان پرشین تجارت دوان

 

نکته قابل توجه

امروزه فقط  داشتن سرمایه  برای واردات این موارد کافی نیست و این کار نیاز به تجربه و مشورت با افراد حرفه ای در این زمینه دارد. هر شخصی با داشتن سرمایه می‌تواند اقدام به واردات و ترخیص ماشین آلات نساجی کرده و به سود بالایی دست یابد اما کسی در این مسیر موفق می‌شود که با تمامی قوانین، تبصره‌ها و مراحل انجام کار آشنا باشد، چرا که در بحث واردات ماشین آلات نساجی داشتن اطلاعات در مورد تمامی بخش‌های کار از ضروریات می‌باشد. امروزه دولت برای حمایت از واحدهای تولیدی و کسانی که در گردش چرخ تولید نقش دارند برنامه های زیادی دارد و معافیت های گمرکی را در نظر می گیرد.

نکته مهم دیگری که هر واردکننده‌ای باید در مورد ترخیص ماشین آلات نساجی به آن توجه داشته باشد، اختیار دادن به یک ترخیص کار خبره است. برای این منظور باید وکالت‌های لازم به ترخیص کار داده شود تا کارهای اداری و گمرکی را به نیابت از واردکننده دنبال کند. از جمله هزینه‌های مهمی که در خصوص ترخیص گمرکات بسیاری از افراد به آن بی‌توجهی می‌کنند سرعت عمل کار است.

هر چه کارهای ترخیص بدون اتلاف وقت انجام شوند هزینه‌های مربوط به واردات و ترخیص کمتر می‌شود. چرا که واردکننده موظف به پرداخت هزینه کلان بابت نگه‌داری دستگاه به تعداد روزهای بیشتر به انبار گمرک نخواهد بود.

اگر تا این بخش از مقاله همراه ما بوده باشید متوجه شده‌اید که واردات و ترخیص ماشین آلات نساجی در عین سادگی می‌تواند پیچیدگی‌های خاص خود را داشته باشد. این پیچیدگی‌ها می‌توانند از همان ابتدای کار که شامل خرید از کشور خارجی است تا انتهای آن که مربوط به ترخیص ماشین آلات نساجی است، باشد.

بنابراین تاکید می‌کنیم که هرگز از کمک گرفتن از افراد متخصص و کاربلد در این حوزه بی‌دریغ نمانید. کارشناسان امور واردات و ترخیص کاران باتجربه گروه بازرگانی پرشین تجارت دوان می‌توانند با داشتن اطلاعات به روز در تک تک مراحل کمک حال شما باشند و در حداقل زمان ممکن کارهای واردات و ترخیص شما انجام خواهد گرفت.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1402-10-10
0 2177

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

در طول تعطیلات نوروزی پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ