استاندارد کالا چیست؟
استاندارد کالا چیست؟
واتساپ: 09018317558 02142326

استاندارد کالا چیست؟

استاندارد چیست؟ استاندارد (Standard) در لغت به معنی نظم و قاعده, قانون و مفاهیمی از این قبیل است. اما معنی آن در ارتباط با موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران كه مسئولیت قانونی تهیه و تدوین استانداردهای ملی را بر عهده دارد, عبارتست از تعیین و تدوین ویژگی های لازم در تولید یك فرآورده یا انجام یك خدمت.

استاندارد کالا

استاندارد کالا

استاندارد چیست؟ اداره كل استان تهران

 

سازمان ملی استاندارد ایران تدوین‌کننده قوانین و قواعد مرتبط با استاندارد و اجراکننده و نظارت‌کننده بر آن‌ها می‌باشد. سازمان استاندارد ایران دارای ساختار دولتی به‌صورت زیرمجموعه نهاد ریاست‌ جمهوری است.

 

تاریخچه موسسه استاندارد در ایران

 

تشکیلات سازمان ملی استاندارد ایران همزمان با تصویب قانون اوزان و مقیاس ها در سال 1304 خورشیدی شکل گرفت و تا سال 1311 به نام اداره ” اوزان و مقادیر” در وزارت فلاحت، تجارت و فواید عامه فعالیت داشت.
در سال های 1311 تا 1331 به نام اداره ” اوزان و مقیاس ها” تحت پوشش اداره کل تجارت به فعالیت خود ادامه داد و در سال های 1331 تا 1339 در وزارت اقتصاد ملی مستقر بود.
با تصویب قانون در سال 1339 موسسه استاندارد ایران تاسیس شد و کار خود را در چارچوب هدف ها و مسئولیت های تعیین شده آغاز کرد و در همان سال به عضویت سازمان بین المللی استاندارد (ISO) در آمد.

موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تنها مرجع رسمی کشور است که وظیفه تعیین، تدوین و نشر استانداردهای ملی (رسمی) ایران را بر عهده دارد. برای اطلاع از استاندارهای ملی ایران به سایت http://www.isiri.org مراجعه فرمایید.

علامت استاندارد ایران

واحدهای دارای پروانه كاربرد علامت استاندارد ایران مجاز خواهند بود از علامت استاندارد ایران برای معرفی محصولات خود استفاده كنند. عدم رعایت ویژگی های استانداردهای اجباری موجب پیگرد قانونی و ابطال پروانه كاربرد علامت استاندارد خواهد شد. كاربرد علامت استاندارد ایران نشانگر تعهد تولیدكننده یا عرضه كننده محصول به رعایت ضوابط و موازین و استمرار انطباق مشخصات كالا با استانداردهای ملی است. تولید, توزیع و فروش كالاهای مشمول اجرای اجباری استاندارد با كیفیت پایین تر از استاندارد یا بدون علامت استاندارد ممنوع است.

علایم استاندارد مصوب در شواری عالی استاندارد همگی به استثنای یك مورد, دارای كادر اصلی به صورت S است. كه اشاره به حرف اول كلمات SAFETY (ایمنی) و STANDARD (استاندارد) دارد.

طرح داخل علامت اصلی كلمه (ایران) است و در صورت نمایش وارونه علامت, نام اختصاری موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به زبان انگلیسی مشاهده می شود.

گواهی بازرسی و استاندارد کالا

گواهی بازرسی و استاندارد کالا

استاندارد اجباری

 

تولیدكنندگان و عرضه كنندگان اقلامی كه اجرای استاندارد آنها به موجب قانون اجباری اعلام می شود, موظفند محصولات خود را منطبق با استاندارد ملی ذیربط تولید و عرضه كند.

بیشتر بدانید :

استاندارد تشویقی

 

محصولی كه مشمول استانداردهای اجباری نباشد, می تواند با رعایت استاندارد ملی تولید یا عرضه شود و تولیدكنندگان آن پس از كسب مجوز از موسسه, از علامت استاندارد تشویقی استفاده كنند.

استاندارد-کالا-گمرک استاندارد چیست؟ علایم استاندارد و كاربردهای آن

 

علامت اصلی و كامل استاندارد ایران برای كالاهایی است كه ویژگی های آنها از هر حیث با استانداردملی ایران مطابقت دارند, همچنین این علامت بر روی گواهی نامه ها, اوراق و بسته بندی كالاهای استاندارد شده و مصنوعات مختلف نیز به كار برده می شود.

علامتی كه می توان در صورت لزوم با اضافه كردن علامت یا شكل برای هدف های مختلف استاندارد كالاها به كار برده شود.

علامت استاندارد ایمنی فقط برای كالاهایی كه از نظر ایمنی دارای اهمیت بوده و با استاندارد مربوطه منطبق باشند, به كار برده می شود.

این علامت در موارد بسیار نادر و استثنایی كه كالا از نظر فنی مواجه با اشكالاتی شود به كار برده می شود.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1403-2-22
0 2070

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ