آشنایی با حمل و نقل هوایی
آشنایی با حمل و نقل هوایی
واتساپ: 09018317558 02142326

آشنایی با حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی یکی از روش های حمل بار بین المللی است که امروزه کاربرد فراوانی دارد و از مزیت های برجسته آن، سرعت جابجایی و انتقال آن است که با سرعت جابجایی و حمل بار را انجام می دهد.

برای انجام حمل و نقل کالای خود به روش هوایی لازم است مراحل و شرایط آن با دقت بررسی شود تا کالا بدون هیچ مشکلی به مقصد مورد نظر برسد. گروه بازرگانی پرشین تجارت دوان با برخورداری از گروهی مجرب و کاربلد، کلیه امور حمل و نقل را با مدارک و اسناد رسمی در کمترین زمان ممکن به انجام می رساند.

در این مقاله قصد داریم شما را با حمل و نقل هوایی آشنا کنیم و به توضیح شرایط، مراحل و کاربرد آن در دنیای امروز بپردازیم، پس اگر قصد جابجایی و سفارش کالا به روش حمل هوایی دارید، پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله همراه ما باشید.

حمل و نقل هوایی حمل و نقل هوایی چیست؟

 

با خارج کردن کالا یا مسافر از طریق مسیرهای هوایی در داخل و خارج از مرزهای یک کشور، حمل و نقل هوایی گویند که این امر توسط هواپیماهای مخصوصی همچون آنتوف 225 یا ابر هواپیماهای باری بلوگا انجام می شود.

در حمل و نقل هوایی عوامل زیادی تاثیرگذار هستند که از جمله آن ها می توان به مسافت انتقال بار، نوع هواپیمای استفاده شده، نوع پرواز، زمان تحویل کالا و حجم آن اشاره کرد.

حمل و نقل هوایی انواع مختلفی دارد که هر کدام با توجه به شرایط و نوع کالا مورد استفاده قرار می گیرند و در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

 

انواع حمل و نقل هوایی

 

برای حمل و نقل هوایی سه عامل مهم تعیین کننده هستند که کدام نوع برای ارسال و جابجایی کالا مناسب است که شامل حجم کالا، زمان تحویل کالا و قیمت کالا هستند. از جمله انواع حمل باربری هوایی می توان به شرایط زیر اشاره کرد:

پرواز چارتر، پرواز سیستمی و پرواز بازرگانی از جمله انواع حمل و نقل هوایی است که تنها پرواز بازرگانی برای حمل و بار کالا در نظر گرفته شده است و در این روش 2 نوع نقل و انتقال بار وجود دارد:

  • کارگو: در این روش از پرواز حمل بار و کالای تجاری صورت می گیرد. کالاهایی که به این روش جابجا می شوند باید در کوتاه ترین زمان ممکن به مقصد برسند چراکه جزء محصولات کشاورزی و محموله های غذایی هستند که احتمال فساد را دارند.
  • فریت: در این روش حمل و نقل اساسیه و وسایل مسافرین انجام می گیرد. این روش برای کسانی مناسب است که قصد اقامت طولانی در کشور دیگری را دارند و برای جابجایی اسباب و اثاثیه می توانند از این روش از حمل بار هوایی استفاده کنند.
حمل بار هوایی

حمل بار هوایی

مدارک مورد نیاز حمل بار هوایی

 

برای ارسال کالایی به روش هوایی لازم است مدارکی تهیه و تکمیل شوند که از جمله آن می توان موارد زیر را ذکر کرد:

  • ارائه کارت بازرگانی
  • قبض انبار
  • گواهی استاندارد
  • گواهی بهداشت

مسافرینی که قصد ارسال بار خود دارند باید مدارک زیر را تهیه کنند:

  • کپی پاسپورت گیرنده و فرستنده
  • چک لیست بسته بندی کالاها و سانتیمتری
  • کپی کارت شناسایی گیرنده و فرستنده
  • آدرس دقیق گیرنده و فرستنده

 

معایب و مزایای حمل و نقل هوایی

 

حمل و نقل هوایی همانند دیگر روش های حمل بین المللی از مزایا و معایبی برخوردار است که در ادامه سعی می کنیم به توضیح برخی از مهم ترین آن بپردازیم:

 

مزایای حمل و نقل هوایی

 

  • محصولاتی که نیاز به ارسال فوری دارند، از طریق حمل هوایی جابجا می شوند و به عنوان یکی از پرسرعت ترین حمل بار شناخته شده است
  • حمل و نقل هوایی با داشتن خدماتی کارآمدی همچون راحتی و سریع بودن یکی از ایمن ترین روش های حمل و نقل است و آسیب کمتری به کالای حمل شده می رسد
  • هزینه های زیرساختی و حمل و نقل را کاهش می دهد و با روشی مطمئن کالا را به مقصد مورد نظر می رساند
  • بدون نیاز به توقف و انجام عملیات گمرکی و موانع فیزیکی، کالا با انعطاف پذیری بالا به مقصد و امکان عبور از مسیر چند کشور را دارد

 

معایب حمل و نقل هوایی

 

  • هزینه حمل و نقل هوایی نسبت به سایر روش های حمل از هزینه گران و زیادی برخوردار است
  • این روش نیز به نسبت روش های دیگر خطرناک است چرا که یک حادثه کوچک منجر به سقوط و انفجار هواپیما می شود
  • حمل هوایی نسبت به روش های دیگر حمل از ظرفیت محدودتری برخوردار است و برای بارهای ارزان قیمت اصلا مناسب نیست

 

انواع مشتریان حمل و نقل هوایی

 

با توجه به بررسی مزایا و معایبی که روش حمل و نقل هوایی دارد، مشتریان این روش زیاد هستند و بیشتر آن ها کسانی هستند که به واردات و صادرات کالاهایی که با وزن کم می پردازند یا بازرگانانی که کالاهایشان را در کوتاه ترین زمان ممکن به مقصد برسد، می باشند.

هم چنین از دیگر مشتریان این روش می توان موارد زیر را نام برد:

  • وارد کننده قطعات سخت افزاری لپ تاپ، کامپیوتر و لوازم جانبی
  • واردکننده قطعات سخت افزاری موبایل
  • واردکننده مواد دارویی و لوازم پزشکی
  • وارد کننده قطعات خودروی خارجی و لوکس
  • وارد کننده قطعات سخت افزاری حافظه، انواع مموری
  • وارد کننده لوازم اولیه پتروشیمی
  • وارد کننده مواد غذایی و کالاهای فاسد شدنی

گروه بازرگانی پرشین تجارت دوان با داشتن سابقه درخشان در امر حمل و نقل هوایی همواره خدماتی متفاوت در زمینه جابجایی و انتقال هوایی کالا ارائه می دهند.

 

عوامل وابسته به حمل و نقل هوایی

 

افراد زیادی هستند که در حمل و نقل هوایی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مشغول به فعالیت هستند که در ادامه بیشتر با این افراد آشنا خواهیم شد.

 

صاحبین بار

 

افرادی که تصمیم گرفته اند که بار خود را به روش هوایی ارسال کنند، از عوامل اصلی در این بخش هستند که به صورت غیر مستقیم و از طریق شرکت های باربری یا حمل و نقل کننده کالا در ارتباط می باشند.

 

شرکت های فعال در حوزه باربری

 

این شرکت ها با دریافت بار و کالا تعیین می کنند از چه روشی برای ارسال کالا استفاده می کنند و در صورت دور بودن مقصد کالا، از روش حمل و نقل هوایی که یکی از سریع ترین راه های انتقال است، استفاده می کنند.

 

شرکت های هواپیمایی

 

این عوامل به صورت مستقیم با مجموعه های باربری در ارتباط هستند و با دریافت بار از مجموعه باربری در زمان تعیین شده، کالا را به مقصد ارسال می کنند.

 

خلبان هواپیما

 

خلبان هواپیما نیز عهده دار بار تحویل گرفته شده است و وظیفه دارد، کالا به صورت سالم و بدون آسیب دیدگی به مقصد و به دست مدیران فرودگاه برساند.

 

مامور گمرک

 

بار به مقصد رسیده توسط مامور گمرک مدارک آن بررسی می شود.

 

هواپیماهای کاربردی در حمل و نقل هوایی

 

در حمل و نقل هوایی از هواپیماهای خاصی برای حمل بار استفاده می شود که در اینجا ما به دو نوع از آن ها اشاره می کنیم:

 

هواپیمای مسافربری PAX

این مدل هواپیما بازرگانی است و جهت حمل بار مورد استفاده قرار می گیرد. در قسمت حمل بار این هواپیما اولویت بندی شده است که به ترتیب زیر است:

  • بسته های پستی دیلماتیک
  • چمدان مسافران
  • بارهای مربوط به پیک
  • بارهای عمومی

 

هواپیمای باربری CAO

این مدل از هواپیما تنها به حمل بار اختصاص دارد و ظرفیت بیشتری نسبت به هواپیماهای باربری PAX دارد اما به همان میزان از هزینه بالایی برخوردار است.

 

حمل و نقل هوایی چیست؟

حمل و نقل هوایی مسیر هوایی در مرزهای کشور است که کالا و مسافر را با سرعت بالاتری نسبت به دیگر روش های حمل انتقال می دهد.

چه مدارکی برای ارسال هوایی بار لازم است؟

برای حمل و نقل هوایی لازم است مدارکی تهیه و تکمیل شوند که از جمله آن ها می توان به قبض انبار، کارت بازرگانی، گواهی بهداشت و غیره اشاره کرد.

در حمل و نقل هوایی چه مشتریانی فعال هستند؟

شامل دو دسته مشتری هستند: 1: کسانی که به تجارت کالاهای تجاری با وزن و حجم سبک می پردازند و 2: بازرگانانی که نیازمند ارسال کالاهای خود در کمترین زمان ممکن هستند.

عوامل موثر در حمل و نقل هوایی کدام ها هستند؟

عواملی نظیر قیمت کالا، زمان تحویل کالا و حجم کالا، نوع هواپیمای استفاده شده، نوع پرواز و غیره که در مقاله به صورت دقیق به آن اشاره شده است.

چه هواپیماهایی برای حمل بار استفاده می شود؟

هواپیمای مسافربری PAX و هواپیماهای باربری CAO

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1402-2-24
0 331

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ