آیا تولید زعفران چینی برای ایران مشكل‌ساز می‌شود ؟
آیا تولید زعفران چینی برای ایران مشكل‌ساز می‌شود ؟
واتساپ: 09018317558 02142326

آیا تولید زعفران چینی برای ایران مشكل‌ساز می‌شود ؟

زعفران چینی برای ایران مشكل‌ساز نمی‌شود ، مدیركل دفتر هماهنگی صادرات محصولات كشاورزی و صنایع غذایی سازمان توسعه تجارت در پاسخ به اظهارات تولیدكنندگان زعفران مبنی بر این‌كه اگر زعفران چین به بار بنشیند باید فاتحه زعفران ایرانی را خواند، گفت: بعید می‌دانیم چنین موضوعی تهدیدی برای ایران به‌شمار رود !!

 

زعفران

 

محمود بازاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار كرد: در خصوص زعفران و دشواری‌هایی كه ممكن است در مسیر صادرات این محصول به كشورهایی مانند هند وجود داشته باشد باید گفت كه كشورهایی مانند هند و چین در بحث‌های تعرفه‌ ای همانند ما شرایط و موارد خاص خود را در نظر می‌گیرند و همان‌طور كه ما تلاش داریم با سیاست‌گذاری مناسب از تولیدات داخل حمایت كنیم آنها نیز چنین برخوردی را انجام می‌دهند. البته زعفران یك موضوع خاص است كه در حال حاضر حدود 96 تا 97 درصد ظرفیت مطلق دنیا متعلق به ایران است، بدین ترتیب ایران در رتبه اول صادركنندگان زعفران قرار دارد و این گونه نیست كه این شرایط به راحتی از بین برود.

بیشتر بدانید :

مدیركل دفتر هماهنگی صادرات محصولات كشاورزی و صنایع غذایی سازمان توسعه تجارت ادامه داد: اكنون فضایی پیش آمده كه برخی بازارها با محدودیت حضور تجار ایرانی مواجه شده‌اند و در این میان در برخی موارد افغانستان نقش حلقه واسط را ایفا می‌كند. البته طبیعی است كه تولید در حوزه‌های مختلف برای تمام كشورهایی كه شرایط و امكان آن را داشته باشند نوعی حق به حساب می‌رود اما به هر صورت ما در تولید زغفران با سهم بالای 95 درصد بازار رتبه اول صادرات را به خود اختصاص داده‌ایم.

بازاری تصریح كرد: در خصوص مدیریت بازارهای جهانی نیز باید مطالب مختلفی مورد توجه قرار گیرد و ما در این حوزه به اهمیت بخش خصوصی نیز توجه كافی داریم و امیدواریم با رفع محدودیت صادرات به برخی از كشورها مانند عربستان نقش حلقه‌های واسط كمرنگ شود.وی در خصوص زعفران چین و صدمه‌ای كه ممكن است به بازار زعفران ایران وارد كند، نیز عنوان كرد: شاید چین به این عرصه ورود كند اما با توجه به مجموع شرایط شاید ورود به این عرصه برای كشوری چون چین مزیت چندانی نداشته باشد ضمن آنكه بازار این كشور به حدی بزرگ است كه حتی اگر محصولی كه در حال حاضر از سوی این كشور كشت شده دو برابر هم شود جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

مدیركل دفتر هماهنگی صادرات محصولات كشاورزی و صنایع غذایی سازمان توسعه تجارت افزود: به هر صورت در بخش كشاورزی برخی محصولات ما مانند پسته و زعفران شرایطی دارند كه تنها 20 تا 30 درصد تولید آنها برای مصرف داخلی كفایت می‌كند و بخش عمده‌ این محصولات صرف واردات می‌شود. در این حوزه‌ها نیز ما به ترتیب تولیدكننده اول و دوم دنیا هستیم و ظرفیت و بازارهای بسیار خوبی داریم.بازاری در پایان از برخی اقلام كشاورزی مانند پسته، خرما، كشمش، میوه و تره‌بار، محصولات حیوانی و آبزیان ، گیاهان دارویی و چای به عنوان عمده اقلام صادراتی بخش كشاورزی نام برد و گفت: در بخش صادرات گیاهان دارویی نیز ایران در وضعیت مناسبی قرار دارد .

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-8-4
0 1052

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ