ترخیص مواد اولیه تولیدی
ترخیص مواد اولیه تولیدی
واتساپ: 09018317558 02142326

ترخیص مواد اولیه تولیدی

ترخیص ماشین آلات خطوط تولید ، قطعات و ترخیص مواد اولیه تولیدی

ترخیص مواد اولیه تولیدی اهمیت بسیار بالایی در بین فعالیت‌های تجاری کشور دارد. مواد اولیه طیف گسترده‌ای از محصولات را شامل می‌شوند. بنابراین کسانی که قصد ورود به این حوزه کاری را دارند باید قبل از هر کاری اطلاعات کافی را در مورد ریز و بم آن کسب کنند. پس اگر شما نیز به دنبال نقطه شروع برای آغاز یک تجارت بین‌المللی با سود بالا هستید در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با هر آنچه که در خصوص واردات و ترخیص مواد اولیه تولیدی نیاز است آشنا کنیم.

 

ترخیص_ماشین_آلات

 

منظور از واردات و ترخیص مواد اولیه تولیدی شرکت‌ها چیست؟

ابتدایی‌ترین نیاز واحدهای تولیدی، تهیه مواد اولیه مورد نیاز آن‌ها است. از آنجایی که ایران جز کشورهای در حال توسعه می‌باشد از امکانات پایین‌ترین نسبت به کشورهای پیشرفته دنیا در تولید مواد اولیه برخوردار است. این موضوع سبب شده تا ارگان‌های دولتی و نهادهای مربوطه اجازه واردات و ترخیص مواد اولیه تولیدی لازم را به سرمایه‌گذاران و کارخانه‌ها بدهند. به این معنا که شما می‌توانید بسته به نیاز خود و شرایط بازار داخلی مجوزهای لازم را از نهادهای دولتی برای وارد کردن طیف مشخصی از مواد اولیه دریافت کنید.

توجه داشته باشید که واردات و ترخیص هر گونه ماده اولیه باید با هماهنگی‌های قبلی و دریافت اجازه‌های لازم بعد از انجام یک سری بررسی‌ها صورت بگیرد. با شرط سوددهی و عدم وارد شدن ضرر و زیان به کارخانه‌های تولید داخلی افراد می‌توانند هر گونه مواد اولیه را از کشورهای پیشرفته دنیا خریداری کرده و بعد از طی کردن مراحل اداری لازم نسبت به واردات و ترخیص آن‌ها اقدام کنند.

بیشتر بدانید :

مواد اولیه مجاز برای واردات و ترخیص به کشور

با توجه به وجود واحدهای تولیدی و کارخانه‌های متنوع در کشور نیاز به مواد اولیه نیز طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود. به این معنا که مواد اولیه تولیدی به بخش‌های گوناگونی تقسیم می‌شوند. در زیر نگاهی کوتاه به دسته‌بندی انواع مواد اولیه مجاز برای واردات و ترخیص به کشور می‌پردازیم:

  • ترخیص مواد اولیه صنایع دارو
  • ترخیص مواد اولیه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
  • واردات و ترخیص مواد اولیه صنایع کاشی و سرامیکسازی
  • ترخیص مواد اولیه صنایع نساجی
  • واردات مواد اولیه صنایع چرم و پلیمر
  • ترخیص مواد اولیه صنایع کشاورزی
  • واردات مواد اولیه صنایع غذایی
  • ترخیص مواد اولیه صنایع آرایشی و بهداشتی
  • واردات مواد اولیه صنایع خودروسازی
  • واردات مواد اولیه تولید دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی و …

توجه داشته باشید که واردات و ترخیص مواد اولیه تولیدی در هر کدام از این صنایع دارای مراحل و شرایط خاص خود هستند. بنابراین افرادی که قصد فعالیت در واردات هر کدام از آن‌ها را دارند باید به طور کامل با قوانین، تبصره‌ها و جزئیات کار آشنا شوند.

بیشتر بدانید :

نحوه واردات مواد اولیه تولیدی

قوانین و تبصره‌های مربوط به واردات و ترخیص مواد اولیه تولیدی برای هر طیف از محصولات متنوع است. اما این به معنای تفاوت در نحوه اصلی کار نیست. در حالت کلی کسانی که قصد واردات و ترخیص مواد اولیه در هر حوزه کاری را دارند باید مراحل زیر را دنبال کنند:

دریافت کارت بازرگانی

تمامی افراد قبل از اقدام به واردات مواد اولیه تولیدی باید نسبت به دریافت کارت بازرگانی اقدام کنند. کارت بازرگانی در اصل نوعی مجوز رسمی برای آغاز یک تجارت بین‌المللی است.

دریافت مجوز از نهادهای دولتی مربوطه

دومین کار دریافت مجوزهای لازم از نهادهای دولتی مربوطه است. به این صورت که واردکنندگان باید یک سری اطلاعات و مدارک لازم را بسته به نوع ماده اولیه وارداتی تهیه و به ارگان‌های مربوطه ارائه دهند. برای اطلاع از مدارک مورد نیاز بسته به شرایط خود می‌توانید از مشاوران و افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

ثبت درخواست در سامانه جامع تجارت

قدم بعدی ثبت درخواست در سامانه جامع تجارت است. البته این کار خود ملزم به تعیین کشور مبدا، نوع ماده اولیه، وزن بار خریداری شده، قیمت محموله و بسیاری موارد دیگر است.

خرید مواد اولیه تولیدی از کشور خارجی

بعد از اینکه تمامی مراحل اداری و ابتدایی در کشور انجام شد نوبت به خرید آن از کشور مبدا می‌رسد. برای این منظور حتما باید تحقیقات لازم را انجام دهید تا شرکتی معتبر و شناخته شده را برای خرید انتخاب کنید. بعد از ثبت سفارش و پرداخت هزینه باید منتظر انتقال آن به گمرک باشید.

ترخیص مواد اولیه تولیدی از گمرک

آخرین و البته مهم‌ترین بخش کار مربوط به ترخیص مواد اولیه وارد شده از گمرک است. در این مرحله باید کد تعرفه گمرکی، اصل مدارک، فیش پرداخت هزینه‌های گمرکی و انبار و دیگر مدارک لازم را در دست داشته و طبق اصول تعریف شده مراحل اداری آن را در گمرک طی کنید. ترخیص کالا از گمرک نیاز به تخصص و تجربه بالا دارد. برای همین منظور کمک گرفتن از یک ترخیص‌کار در این زمینه توصیه می‌شود.

 

کد تعرفه ترخیص مواد اولیه تولیدی

اصلی‌ترین شرط برای انجام معامله‌های بین‌المللی در دست داشتن کد تعرفه محصولی است که واردکننده‌ها قصد وارد کردن آن را دارند. کد تعرفه ترخیص یا همان HS Code به منظور شناسایی و طبقه‌بندی تمامی کالاهایی که امکان واردات آن‌ها به کشور وجود دارد به صورت جداگانه و اختصاصی تعیین شده است. با توجه به طیف گسترده مواد اولیه وارداتی کدهای تعریف شده برای آن‌ها نیز متفاوت بوده و افراد باید با مراجعه به سایت‌های بازرگانی کد مورد نظر خود را مشخص کنند. کد تعرفه برای ترخیص مواد اولیه تولیدی عددی ۸  یا ۱۰ رقمی بوده و در کلیه سازمان‌ها و نهادهای مربوطه دولتی و غیر دولتی یکسان است. به عبارتی ساده‌تر می‌توان گفت کد تعرفه هر کالا به نوعی شناسنامه آن محسوب می‌شود. کدهای تعرفه طبق دسته‌بندی مواد تعریف می‌شوند. به این معنا که چند رقم اول کد تعرفه نشان‌دهنده نوع محصول است.

 

نحوه ترخیص مواد اولیه تولیدی از گمرک

ترخیص مواد اولیه تولیدی از گمرک برای افراد متخصص در این زمینه کاری آسان و بدون دردسر خواهد بود. اما برای کسانی که بدون اطلاعات و تجربه کافی اقدام به چنین کاری می‌کنند کاری فوق‌العاده دشوار و زمان بر است. ترخیص مواد اولیه تولیدی از گمرک با رسیدن کالای خریداری شده از کشور خارجی به یکی از گمرک‌های ایران آغاز می‌شود. در این مرحله از کار کالاهای وارد شده به انبار گمرک منتقل می‌شوند تا مراحل اداری مورد نیاز به ترتیب طی شوند.

در مرحله ترخیص کالاهای اولیه تولیدی، در دست داشتن نسخه اصلی تمامی مدارک برای ارائه به بخش اداری گمرک الزامی است. این مدارک شامل برگه‌های خرید، مجوزهای دریافتی از نهادهای مربوطه دولتی، وکالت نامه ترخیص کار و … می‌باشد. با توجه به مدارک، اطلاعات و مشخصه‌های کالای وارداتی در سامانه EPL گمرک ثبت می‌گردد. سپس مشخصات کالا اظهار شده و روند ترخیص تعیین می‌شود. روند ترخیص مواد اولیه تولیدی از گمرک عبارتند از:

مسیر سبز ترخیص

برای کالاهایی که مسیر سبز ترخیص تعیین شده احتیاجی به بازرسی‌های سفت و سخت نیست. بنابراین وارد کننده می‌تواند به محض پرداخت هزینه‌های گمرکی کالای خود را دریافت کند. مسیر سبز معمولا برای ماشین‌آلات صنعتی در نظر گرفته می‌شود.

مسیر زرد ترخیص

کالاهایی که در مسیر زرد ترخیص قرار می‌گیرند نیاز به بازرسی کارشناسان مجازی سامانه EPL را دارند. در صورتی که بعد از بازرسی کارشناسان تایید نهایی را ارائه دهند واردکننده‌ها می‌توانند محموله را از گمرک دریافت و خارج کنند.

مسیر قرمز ترخیص

سومین و آخرین مورد مربوط به مسیر قرمز ترخیص است. در کالاهایی که نیاز به طی کردن مسیر قرمز دارند کارشناسان به طور حضوری کالای وارداتی را مورد بررسی قرار می‌دهند. در صورت تایید اجازه ترخیص داده می‌شود.

ناگفته نماند که واردکننده‌ها باید بسته به شرایط و نوع مواد اولیه تولیدی که اقدام به وارد کردن آن کرده‌اند، هزینه‌ای را برای ترخیص کالا پرداخت کنند. این هزینه شامل کارهای اداری و همچنین هزینه انبار است. توجه داشته باشید که هزینه ترخیص مواد اولیه تولیدی بسته به نوع محموله، وزن بار، مدت زمان قرار گرفتن آن در انبار و … متغیر خواهد بود. بنابراین نمی‌توان هزینه ترخیص ثابت و مشخصی را برای تمامی کالاهای وارداتی در نظر گرفت.

بیشتر بدانید :

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا نکات اولیه را در مورد ترخیص مواد اولیه تولیدی جمع‌آوری و ارائه دهیم. فراموش نکنید که برای انجام یک کار صحیح و اصولی دریافت راهنمایی‌های لازم و کمک گرفتن از یک فرد متخصص از بایدهای کار است. پس اگر دوست دارید تا واردات و ترخیص کالای وارداتی شما با نهایت دقت و در سریع‌ترین زمان ممکن صورت بگیرد حتما از شرکت‌های بازرگانی معتبر و ترخیص‌کاران باتجربه در این زمینه کمک بگیرید. جهت مشاوره رایگان و تخصصی با کارشناسان ما با شماره های : 02142326 و همچنین واتساپ به شماره 09018317541 در ارتباط باشید.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1400-8-22
0 500

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ