جنگ تجاری چین و امریکا و تاثیرات آن بر بازار جهانی
جنگ تجاری چین و امریکا و تاثیرات آن بر بازار جهانی
واتساپ: 09018317558 02142326

جنگ تجاری چین و امریکا و تاثیرات آن بر بازار جهانی

جنگ تجاری چین و امریکاجنگ تجاری چین و امریکا به صورت رسمی آغاز شد ، بلومبرگ روز گذشته آخرین تحولات در کارزار آشفته اقتصاد جهان را چنین توصیف کرد و در ادامه نوشت: دو لیست دقیق از محصولاتی که روی آنها از ۶ جولای توسط دو قدرت اقتصادی جهان تعرفه وضع شده، منتشر شد: یکی روز جمعه با هدف جلوگیری از پیشرفت صنعتی چین و دیگری برای آسیب رساندن به تولیدکنندگان کالا در منطقه مرکزی امریکا.

به گزارش تجارت‌نیوز، ماجرا از این قرار است که ترامپ نزدیک به دو ماه پیش سر ناسازگاری با اقتصاد جهان گذاشت. او تصمیم گرفت تا خلاف توافقنامه تجارت آزاد، تعرفه واردات فولاد به امریکا را افزایش دهد. عمده‌ترین صادرکنندگان فولاد به امریکا نیز کانادا، اتحادیه اروپا، کره جنوبی، مکزیک، برزیل، ژاپن و چین هستند.

از همان زمان واکنش‌های جدی از طرف مقامات اروپایی و آسیایی صورت گرفت و همه امیدوار بودند تا با تکنیک‌های مذاکراتی مسائل حل شود اما اتفاقات این روزها و شروع وضع تعرفه‌های جدید، نشان از یک جنگ تجاری تمام عیار در میدان نبرد اعداد دارد.

شلیک تعرفه‌ای همزمان چین و امریکا

چین روز جمعه و پس از آن که کاخ سفید خبر وضع تعرفه‌های ۲۵ درصدی را بر حدود ۵۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین اعلام کرد، ایالات متحده را به اقدام برای اولین شلیک جنگ تجاری بین این دو کشور متهم کرد.مطابق اعلام دولت امریکا، تعرفه‌های وارداتی جدید امریکا علیه محصولات صنعتی چین از جمله هوافضا، روباتیک و به خصوص تولیدات صنایع خودروسازی اعمال می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز ساعاتی پس از آن که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری امریکا اعلام کرد که از این پس بر بیش از ۸۰۰ کالای وارداتی از چین، ۲۵ درصد مالیات وضع خواهد کرد، دولت چین در اقدامی متقابل فهرستی از ۶۵۹ قلم از کالاهای وارداتی امریکا را اعلام کرد که از این پس ۲۵ درصد تعرفه گمرکی اضافی پرداخت خواهند کرد.

اما پس از اعلام خبر قطعی وضع تعرفه‌های ۲۵ درصدی از سوی امریکا، وزیر بازرگانی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: امریکا همچنان همان طرز تفکر قبلی خود را حفظ کرده و بر همین اساس اعلام جنگ تجاری کرده است.بر پایه این بیانیه، چین تأکید کرده که این کشور مخالف هرگونه جنگ تجاری است و آن را در تضاد با منافع ملی این کشور، جهانی‌سازی و سیستم تجارت جهانی می‌داند.

دولت چین اعلام کرده است که در برابر وضع تعرفه‌های جدید امریکا بر ۱۱۰۰ کالای صادراتی این کشور به امریکا به اقدامی متقابل دست خواهد زد. به گفته مقامات اقتصادی چین، تعرفه‌های چین علیه کالاهای وارداتی امریکایی در دو مرحله اعمال خواهد شد.در مرحله اول ۵۴۵ کالای وارداتی از امریکا به ارزش ۳۴ میلیارددلار از جمله محصولات کشاورزی، خودرو و غذاهای دریایی از ششم ماه ژوئیه مشمول تعرفه‌های بالاتری خواهند شد. تعرفه‌های مربوط به ۱۱۴ کالای دیگر از جمله مواد شیمیایی، تجهیزات پزشکی و محصولات انرژی نیز در مرحله دوم افزایش خواهد یافت.

ایالات متحده نیز در فاز اول، اعمال تعرفه‌های جدید وارداتی علیه ۸۰۰ محصول چینی را نشانه رفته که موعد آغاز اجرای این تعرفه‌های جدید ششم ماه ژوئن اعلام شده است.

امریکا در فاز دوم نیز قصد دارد تعرفه واردات ۲۸۰ قلم کالای دیگر را افزایش دهد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا معتقد است که مازاد تجاری بالای چین ناشی از تجارت ناعادلانه این کشور با امریکاست؛ روندی که به اعتقاد او باید با افزایش تعرفه واردات کالاهای چینی پایان یابد.

بنا بر اعلام دولت امریکا در حال حاضر صادرات سالانه چین به این کشور ۵۲۴ میلیارد دلار است و در مقابل چین تنها ۱۸۷ میلیارد دلار کالای امریکایی وارد می‌کند.به هر حال روز گذشته انتشار اظهارات سخنگوی وزارت خارجه چین و خطر بروز جنگ تجاری با امریکا باعث نگرانی بازارهای مالی شد و در معاملات روز جمعه، شاخص بهای سهام در بازار شانگهای در چین به پائین‌ترین سطح از سپتامبر سال ۲۰۱۶ تنزل کرد.

شلیک‌های امریکا و چین به سوی هم، اتحادیه اروپا را نیز نگران کرده و برخی فعالان و کارشناسان در کشورهای اروپایی واکنش نشان داده‌اند. کارستن‌برتسیکی، رئیس بانک «انگ – دیبا» (ING-Diba) یک بانک هلندی در فرانکفورت می‌گوید: «ما همه دونالد ترامپ را می‌شناسیم. او به وضع مجازات‌های گمرکی علیه چین پایان نمی‌دهد و نیز تلاش خواهد کرد تا تعرفه‌های اضافی بیشتر را بر کالاهای اروپایی نیز وضع کند.»

اقدام تلافی‌جویانه اروپا

همچنین بر اساس گزارش رویترز، به‌دنبال اعمال تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم واشنگتن روی اتحادیه اروپا، این اتحادیه قرار است که روی بعضی از کالاهای امریکایی به ارزش ۲.۸ میلیارد یورو معادل ۳.۳ میلیارد دلار تعرفه وضع کند.

این اقدامات از سوی کمیسیون اروپا در جلسه روز بیستم ماه جاری میلادی اتخاذ خواهد شد و از اواخر ماه جاری میلادی یا اوایل ماه جولای لازم‌الاجرا است.یک منبع آگاه عضو کمیسیون اروپا به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که اعضای اتحادیه اروپا ساعاتی قبل در راستای برنامه کمیسیون اروپا در جهت اتخاذ اقدامات متعادل‌کننده در برابر تعرفه‌های امریکا به اجماع رسیده‌اند.اتحادیه اروپا حق خود می‌داند که روی یک سری از کالاهای امریکایی به ارزش ۲.۸ میلیارد یورو همان‌طور که سازمان تجارت جهانی را نسبت به این موضوع مطلع کرده، تعرفه وضع کند.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1397-3-27
0 1554

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

در طول تعطیلات نوروزی پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ