حذف شركت های بازرسی خارجی در مبادلات تجاری ایران و عراق
حذف شركت های بازرسی خارجی در مبادلات تجاری ایران و عراق
واتساپ: 09018317558 02142326

حذف شركت های بازرسی خارجی در مبادلات تجاری ایران و عراق

حذف شركت های بازرسی خارجی در مبادلات تجاری ایران و عراق

حذف شركت های بازرسی خارجی در مبادلات تجاری ایران و عراق : روسای سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و عراق در دیدار مشترك، حذف شركت های بازرسی خارجی در مبادلات تجاری ایران و عراق را تصویب كردند. دفتر روابط عمومی و ارتباطات بین الملل سازمان استاندارد ،با تفاهم دو سازمان استاندارد ایران و عراق از این پس استاندارد 10 قلم كالا بدون دخالت شركت های بازرسی غربی تایید می شود.

تجارت_ایران_و _عراق

این تفاهم نامه در دیدار نیره پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و سلمان الجمیلی وزیر برنامه ریزی و سرپرست وزارت تجارت عراق و رئیس سازمان استاندارد این كشور تصویب شد.

بر اساس این تفاهم نامه، فاز اجرایی تفاهم ایران و عراق مبنی بر تایید استاندارد 10 قلم كالا از طریق تدوین استانداردهای مشترك آغاز شده و این در حالی است كه در حال حاضر برخی شركت های بازرسی اروپایی كار تایید محصولات صادراتی ایران به عراق را انجام می دهند و با این تفاهم این كالاها از فهرست كالاهای این شركت ها خارج می شود.

10 قلم كالای مورد توافق ایران و عراق شامل چرخ ماشین، موتورسیكلت و دوچرخه و تایر دوچرخه، آجر، كاشی و موزاییك، كاشی و سرامیك، لاستیك كامیون، كولر گازی، مرغ منجمد، رب گوجه فرنگی و لبنیات است.

بیشتر بدانید :

نیره پیروزبخت، گفت : از سال های پیش تا كنون مناسبات جدی و بسیار خوبی با سازمان استاندارد عراق داشته ایم و چندین بار تفاهم نامه ها و قراردادهای مابین دو كشور مورد بازنگری و تجدید نظر قرار گرفته است.

رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی با بیان این كه به دنبال افزایش صادرات كالا و خدمات به عراق هستیم ، افزود : بازرسی و نظارت روی كالاهای ما نیز بیشتر می شود.

به گفته وی ، در آخرین تفاهمات انجام شده بین دو كشور قرار شده تعداد 51 قلم كالا به صورت مشترك استانداردسازی شود كه در فاز اول 10 قلم كالا به مرحله اجرایی رسیده است.

پیروزبخت با بیان این كه استانداردهای دو كشور در زمینه این كالاها رد و بدل شده و در حال ترجمه است، تصریح كرد: این كار به ما كمك می كند كه چك لیست كالاها را در مرز داشته باشیم و كار بازرسی آن ها ساده تر انجام شود.

وی با بیان اینكه 41 كالای دیگر نیز در قدم بعدی مورد تایید دو كشور قرار می گیرد،گفت: دو موضوع عمده بین ایران و عراق وجود دارد كه باید در مذاكرات حل شود كه مورد اول حضور شركت های بازرسی اروپایی است و تفاوت هایی كه بازرسی های ما و عراق در حوزه این شركت ها با آن برمی خورند كه این شركت ها از طریق مناقصه در عراق انتخاب می شوند و این در حالی است كه شركت های بازرسی ایران از سوی سازمان ملی استاندارد ایران و بدون مناقصه مورد تایید قرار می گیرد.

سلمان الجمیلی با اشاره به علاقه مندی عراق برای تفاهمات بیشتر با ایران اظهار كرد: مسئله مشخصات فنی كالاهایی كه استاندارد عراق مورد تایید خود قرار می دهد، یك مسئله ملی و مطابق با شرایط فعلی این كشور است و تفاوت خاصی بین این مشخصات فنی در اقلیم كردستان و دولت مركزی وجود ندارد چرا كه مشخصات فنی هر كالا در چارچوب یك قانون به تصویب می رسد.

سرپرست وزارت تجارت عراق با اشاره به قراردادهای عراق و برخی شركت های بازرسی خارجی گفت: سازمان استاندارد كشورمان تلاش می كند بازرسی ها را در عراق انجام دهد و نیازی به حضور شركت های خارجی نباشد.

وی افزود: ما كار با ایران را در زمینه 10 قلم كالا آغاز كرده ایم و امیدواریم در ادامه همكاری های دو كشور بتوانیم تمام این كالاها را به طور مشترك استانداردسازی و بررسی كنیم.

نسرین سامی سوادی، مدیر كل سازمان استاندارد و كنترل كیفیت عراق در این دیدار با اشاره به تشكیل كمیسیون های بازرسی و كنترلی بین عراق و كشورهای مختلف ادامه داد: ما استاندارد های مربوط به ایران را در این كالاهای ذكر شده، ترجمه كردیم و در حقیقت بخشی كه به ما مربوط می شده انجام داده ایم و امروز آن را در اختیار شما قرار می دهیم.

وی با اشاره به قراردادهای این كشور با شركت های بازرسی خارجی گفت: ما در ابتدا اقلام مورد توافق با ایران را از فهرست كاری شركت های بازرسی خارجی حذف می كنیم و می گوییم كه دیگر این كالاها را بررسی نكنند.

به گفته سوادی، این اقلام با دقت نظر بسیار زیادی انتخاب شده و جزو كالاهایی است كه بیشتر دارای محل اشكال بودند.

وی تاكید كرد: اگر این تجربه پیروزمندانه و موقیت آمیز باشد به راحتی می توانیم آن را به سایر كالاها هم تعمیم دهیم.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-8-4
0 1203

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

در طول تعطیلات نوروزی پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ