انتشار اولین نسخه رتبه بندی واردکنندگان در سال 1403
انتشار اولین نسخه رتبه بندی واردکنندگان در سال 1403
واتساپ: 09018317558 02142326

انتشار اولین نسخه رتبه بندی واردکنندگان در سال 1403

انتشار اولین نسخه رتبه بندی واردکنندگان در سال 1403


قابل توجه کاربران محترم 

  •  به اطلاع‌ می‌رساند با توجه به به‌روزرسانی رتبه‌بندی بازرگانان از تاریخ 1403/01/01 در سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری، لطفاً نسبت به مشاهده و بررسی ویرایش جدید رتبه، شاخص‌ها و رشته فعالیت‌های مجاز خود از طریق سامانه جامع تجارت (بخش عملیات رتبه‌بندی و مالی- مدیریت رتبه‌بندی) اقدام فرمایید.ضمناً کاربران محترم می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه مغایرت در مورد هر یک از شاخص‌ها، از طریق سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی  اقدام به ثبت درخواست بازبینی نموده تا کارشناسان سامانه مذکور در اسرع وقت نسبت به بررسی و اعمال آن اقدام نمایند. همچنین در صورت نیاز مرکز تماس پشتیبانی سامانه مذکور به شماره 124، داخلی 2> 1> 2 > 5 در دسترس می‌باشد.
  • شایان ذکر است بازرگانان می‌توانند صرفا یکبار در هر ویرایش رتبه‌بندی، رشته فعالیت‌های خود را انتخاب نمایند و پس از ثبت نهایی تا ویرایش بعدی رتبه‌بندی امکان تغییر هیچ کدام از رشته فعالیت‌های انتخابی را نخواهند داشت.

 

تغییرات نسخه فعلی نسبت به رتبه بندی های سابق

 

⚠️ در نسخه فعلی تغییراتی نسبت به رتبه‌‌بندیهای سابق صورت گرفته که اهم آنها بقرار زیر است:

 

  •  بارم مجموع رتبه‌بندی مشابه نسخه‌های قبل از 1000 نمره محاسبه می‌شود با این تفاوت که بارم شاخصها بقرار زیر تغییر کرده:-شاخصهای مسئولیت پذیری: مشابه نسخه‌های قبل 100 امتیاز.-شاخصهای مالی: 250 امتیاز (در نسخه‌های سابق 300 امتیاز بود).-شاخصهای کسب و کار کمی: 500 امتیاز (در نسخه‌های سابق 350 امتیاز بود):توضیح: نمره شاخصهای منفی زیر با توجه به عدم تناسب با اهداف واقعی رتبه‌بندی بشدت کاهش پیداکرده و عملا تاثیری در رتبه بندی بازرگان نخواهد داشت.
شاخص های کسب و کار کیفی

این شاخص ها عبارتند از: تخلف اعلام کدپستی نامعتبر به مرجع ثبتی، تخلف عدم آگهی بیش از دو سال برای شرکت‌های سهامی (تعداد دفعات)، تخلف مدیریت همزمان مدیرعامل در بیش از یک شرکت سهامی (تعداد تخلف همزمان)، تخلف عدم تمدید پروانه موضوع تبصره 2 ماده 5 قانون نظام صنفی (ماه) و تعداد تخلف تبصره 5 ماده 12 قانون نظام صنفی.-شاخص های کسب و کار کیفی 150 امتیاز (سابق 250 امتیاز بود).توضیح در مورد نمره کسب و کار کیفی: کم شدن بارم نمرات کیفی به معنای این نیست که 100 امتیاز از نمره کیفی سابق هر بازرگان کم شده، بلکه این نمره تعدیل شده و اگر کسی 250 نمره در نسخه قبل گرفته، در نسخه فعلی نمره کسب و کار کیفی وی 150 و اگر کسی برای مثال در نسخه قبل 150 امتیاز گرفته، در نسخه فعلی 90 امتیاز خواهد گرفت.

بنابراین بازرگانانی که سابقاً نمره کیفی داشتند، نمره فعلی آنها 60 درصد نمره قبل خواهد بود(150/250 = 0.6). افرادی هم که زین پس رتبه‌بندی کیفی شوند، نمره آنها مستقیم از 150 امتیاز محاسبه خواهد شد.

 

  • پیرو اطلاع‌رسانی‌های قبلی مبنی بر لزوم ثبت اطلاعات صورت‌های مالی حسابرسی شده در سامانه جام برای اشخاص مشمول حسابرسی سال 1401، بازرگانانی که اقدام به ثبت اطلاعات خود در موعد مقرر نکرده‌اند، صرفا نمره شاخص‌های مالی آنها صفر در نظر گرفته شده است در حالیکه در نسخه‌های قبل تمامی نمرات آنها صفر لحاظ می شد.
نکات تکمیلی
  • همچنین در مورد شاخص‌های کسب‌وکار- کیفی که نیازمند دریافت اسناد و مدارک و ارزیابی‌های خبره‌محور است، بازرگانان می‌توانند از طریق مؤسسات رتبه‌بندی دارای مجوز فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام نمایند که طبق تفاهم انجام‌شده با آن سازمان، نتایج ارزیابی شاخص‌های مورد نظر پس از ثبت در سامانه کدال توسط هر یک از مؤسسات و تأیید سازمان مذکور، مستقیماً در سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری اعمال خواهد شد.
  • لازم به ذکر است که در هر دوره سه‌ماهه (فصلی) فقط یک بار ارزیابی شاخص‌های کسب‌وکار- کیفی برای هر بنگاه اقتصادی مورد پذیرش قرار گرفته و صرفاً اولین خروجی مؤسسات رتبه‌بندی در سامانه اعمال خواهد شد و اعتبار آن حداکثر یک سال پس از ثبت و ارسال اطلاعات توسط مؤسسه رتبه‌بندی است.
به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1403-2-22
0 64

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ