ممنوعیت واردات خودروی تولیدی آمریكا
ممنوعیت واردات خودروی تولیدی آمریكا
واتساپ: 09018317558 02142326

ممنوعیت واردات خودروی تولیدی آمریكا

ممنوعیت واردات خودروی تولیدی آمریكا

ممنوعیت واردات هر خودروی تولیدی آمریكا در شرایطی كه وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز قانون شفاف و جامعی برای ممنوعیت واردات خودروهای ساخت آمریكا ابلاغ نكرده، ممنوعیت‌های جدید نیز در راه است.

چند ماه پیش بود كه وزارت صنعت اعلام كرد ورود خودروهای آمریكایی به كشور ممنوع است و در این راستا حتی ثبت‌سفارش 400 دستگاه شورولت ازسوی یكی از واردكنندگان كشور باطل شد.

ممنوعیت واردات خودروی امریكایی

در مصوبه ابلاغی وزارت صنعت اما یك ابهام بزرگ وجود داشت و آن، تفكیك نشدن خودروهای آمریكایی از خودروهای ساخت این كشور بود. به‌عبارت بهتر، مطابق مصوبه این وزارتخانه، تنها خودروهای آمریكایی از جمله جنرال موتورز و فورد و كرایسلر، امكان ورود به ایران را نداشتند و فرقی هم نمی‌كرد مبدأ تولیدشان، ایالات‌متحده آمریكا باشد یا كشوری دیگر. در واقع صرف آمریكایی بودن خودروها، امكان ورودشان به بازار ایران را سلب می‌كرد و از همین‌رو واردات این خودروها در همان گام اول، متوقف شد.

این در حالی بود كه خودروهای غیرآمریكایی اما ساخته شده در این كشور، همچنان ثبت‌سفارش شده و ممنوعیتی برای ورود به بازار ایران نداشتند. به‌عنوان مثال، تویوتاهای هیبریدی كه تنها در آمریكا تولید می‌شوند، تا همین چندی پیش ثبت‌سفارش و واردات شان آزاد بود؛ زیرا در مصوبه اولیه وزارت صنعت، معدن و تجارت، منعی برای ورود آنها به كشور به چشم نمی‌آمد.

در حال حاضر اما ظاهرا وزارت صنعت واردات خودروهای غیرآمریكایی ساخت این كشور را نیز ممنوع دانسته، هرچند هنوز رسما مصوبه‌ای در این مورد ابلاغ نكرده است. این عدم شفافیت، به نوعی برخی واردكنندگان را دچار سردرگمی كرده و آنها دقیقا نمی‌دانند كه آیا می‌توانند خودروهای غیر آمریكایی ساخت این كشور را وارد كنند، یا اینكه حكم این محصولات نیز حكم خودروهای آمریكایی است.

در این مورد فربد زاوه، كارشناس خودرو كشور عقیده دارد وزارت صنعت بهتر است در راستای شفاف‌سازی موضوع، ضمن اعلام هدف خود از ممنوعیت واردات خودرو از كشوری خاص، ابهامات موجود را برطرف كند. وی می‌گوید: اگر هدف از این ممنوعیت، منفعت نرساندن به آن كشور خاص است، پس دیگر فرقی نمی‌كند خودرو جزو برندهای آن باشد یا ساخت این كشور، زیرا در هر صورت سودش به جیب آن كشور خواهد رفت.

به گفته وی، با مبنا قرار دادن این موضوع (منفعت نرساندن به كشوری خاص) طبعا وزارت صنعت، باید واردات خودروهای آمریكایی و خودروهای ساخت این كشور را توامان ممنوع كند. گفته‌های این كارشناس اما در شرایطی است كه خبر می‌رسد تا به امروز ثبت‌سفارش و واردات تویوتا كمری هیبرید متوقف شده است و این محصول امكان ورود به كشور را نخواهد داشت. كمری هیبرید خودرویی است كه تنها در آمریكا به تولید می‌رسد؛ بنابراین از نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت، محصولی متعلق به این كشور است و نباید وارد ایران شود.

به جز كمری هیبرید اما طی چند روز آینده واردات برخی دیگر از خودروهای ساخت آمریكا نیز به كشور ممنوع خواهد شد و وزارت صنعت در راس این اقدام قرار دارد. در این بین، محصولات هوندا بیش از سایر خودروهای ساخت آمریكا، از تصمیم جدید وزارت صنعت متاثر خواهند شد.

همچنین ثبت‌سفارش و واردات بی ام و‌های شاسی‌بلند به ایران نیز در آستانه ممنوعیت قرار خواهد گرفت، زیرا مبدا ساخت محصولات شاسی‌بلند این خودروساز آلمانی، خاك ایالات‌متحده آمریكا است. از سویی اما صحبت‌هایی مبنی‌بر ممنوعیت واردات تویوتا پریوس هیبریدی به كشور نیز مطرح است كه البته به گفته برخی كارشناسان، این محصول علاوه‌بر آمریكا در ژاپن نیز تولید می‌شود؛ بنابراین شاید بتوان همچنان آن را وارد كشور كرد.

بیشتر بدانید :

اثر ممنوعیت جدید بر بازار

اما وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی محدودیتی جدید را برای خودروهای وارداتی در نظر گرفته كه این موضوع بر بازار خودروهای خارجی كشور اثرگذار خواهد بود.این اثرگذاری از آن جهت است كه برخی از خودروهای خارجی به‌دلیل اینكه تنها در كشوری خاص به تولید می‌رسند، دیگر امكان ورود به ایران را ندارند.

طبق سیاست خودروسازان بزرگ دنیا، آنها برخی از محصولات شان را در خارج از كشور خود تولید می‌كنند و این اقدام بیشتر با میزان تقاضا برای خودروها در ارتباط است. گاهی خودروسازان تشخیص می‌دهند كه تولید فلان محصول خود را فقط و فقط در یك كشور خاص انجام دهند و با این حساب، مبدا صادرات خودرو موردنظر، تنها همان كشور محل ساخت آن است. به‌عنوان مثال، رنو فقط در رومانی اقدام به تولید محصولات متعلق به برند داچیا می‌كند و همچنین قصد دارد مدل‌های جدید داستر و سیمبول را نیز تنها در ایران به تولید برساند.

از قضا برخی از خودروهای وارداتی به كشور در خاك آمریكا تولید و مبدا دیگری ندارند؛ بنابراین یا باید این موضوع را از مساله كلی (ممنوعیت واردات خودروهای آمریكایی) تفكیك یا واردات آنها را نیز ممنوع و متوقف كرد.با این حساب، اقدام وزارت صنعت در اعمال محدودیت برای ورود خودروهای ساخت یك كشور خاص، عملا به محدود شدن بازار می‌انجامد و دست مشتریان را از برخی محصولات كوتاه می‌كند.

مساله دیگر اما به رسمی شدن نمایندگی‌های واردكننده خودرو به كشور مربوط می‌شود كه این موضوع نیز با توجه به ممنوع شدن واردات خودروهای ساخت كشوری خاص، چالش‌برانگیز خواهد بود.وزارت صنعت خود اصرار دارد كه نمایندگی‌های واردكننده باید مجوز فعالیت رسمی از شركت‌های خارجی مادر بگیرند، حال آنكه این رسمی شدن با ممنوعیت جدید واردات همخوانی ندارد.طبعا وقتی نمایندگی‌ها حالت رسمی به خود پیدا كنند، تمام خودروها باید از طریق شركت‌های خارجی و بدون واسطه راهی كشور شوند و دیگر امكان ورود متفرقه‌ها وجود نخواهد داشت.

با این حساب و با توجه به قانون جدید ممنوعیت واردات خودروهای ساخت كشوری خاص، به‌صورت رسمی نمی‌توان برخی خودروها را روانه كشور كرد. این در حالی است كه اگر واردات خودروهای موردنظر ممنوع نمی‌شد، این خودروها می‌توانستند به‌صورت مستقیم و ازسوی شركت‌های خارجی مادر، راهی بازار ایران شوند.

منبع : تسنیم

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-8-4
0 1063

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ