اطمینان آمریكا به بانك های اروپایی برای همكاری با ایران
اطمینان آمریكا به بانك های اروپایی برای همكاری با ایران
واتساپ: 09018317558 02142326

اطمینان آمریكا به بانك های اروپایی برای همكاری با ایران

اطمینان آمریكا به بانك های اروپایی برای همكاری با ایران

اطمینان آمریكا به بانك های اروپایی برای همكاری با ایران : سخنرانی رئیس كل بانك مركزی در شورای روابط خارجی آریكا كه در حاشیه اجلاس صندوق بین المللی پول برگزار شد، فصل جدیدی در مسیر اجرای برجام به دنبال داشت. وقتی ولی الله سیف از عدم همكاری بانك های بزرگ اروپایی و هراس آن ها از آمریكا سخن گفت، در داخل حواشی فراوانی به راه انداخت اما به نظر می رسد در میدان بین المللی مسیر جدیدی برای مذاكرات و رفع محدودیت ها در روابط بانكی ایجاد كرد. رئیس كل بانك مركزی ایران مطالبه‌گری برای به دست آوردن آنچه از برجام انتظار می رود را در دستور كار قرار داد. این اظهارات فضای جدیدی را برای مذاكرات اقتصادی و سیاسی ایجاد كرد.

اطمینان_آمریكا_به_بانك_های_اروپایی برای همكاری با ایران

در همین رابطه احمد حاتمی یزد كارشناس مسائل بانكی در گفتگو با پایگاه خبری اتاق تهران اظهار داشت كه بانك های بزرگ اروپایی در انتظار اطمینان خاطر آمریكا هستند تا بار دیگر برای همكاری با ایران دچار جریمه نشوند.

بعد از مذاكرات سیف و جك لو وزیر خزانه داری آمریكا، دیپلمات ها مذاكرات را آغاز كردند. محمد جواد ظریف در سفر به آمریكا با جان كری به گفتگو پرداخت و تاكید كرد كه همه طرف های مذاكرات هسته ای باید به خواسته های خود در برجام برسند.

پس از این گفتگو ها بود كه جان كری در یك سخنرانی خطاب به بانك ها و موسسات غیر آمریكایی رسما اعلام كرد كه همكاری آن ها با ایران منعی از جانب آمریكا ندارد.

وزیر خارجه آمریكا در این سخنرانی گفت: همانطور كه رئیس جمهور اوباما و همچنین جك لو وزیر خزانه داری و همچنین من گفته ام، ما بارها و بارها گفته ایم كه ایالات متحده مانعی در مسیر تجارتی ایجاد نكرده است كه از زمان اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترك، اجازه آن به ایران داده شده است، و در ادامه نیز مانع ایجاد نخواهد كرد. من می خواهم بر این مسئله تاكید كنم كه ما تحریم های مرتبط با موضوع هسته ای را همانطور كه متعهد شده بودیم ، برداشتیم و حالا فرصتهایی برای بانك های خارجی وجود دارد تا با ایران به تجارت بپردازند.

وی افزود: متاسفانه به نظر می رسد كه نوعی سردرگمی در برخی از بانك های خارجی وجود دارد و ما می خواهیم تا آنجا كه می توانیم این مسئله را شفاف كنیم. ازجمله تحریمهای هسته ای كه برداشته شده، تحریم هایی بوده است كه مانع از تعامل ایران با بانك های غیرآمریكایی می شد ازجمله هرگونه دسترسی به منابع مالی محدود شده ایران كه قبلا در خارج از این كشور توقیف شده بود.

جان كری تاكید كرد: می خواهم با صراحت بگویم كه ما مانعی در مسیر تعامل بانكهای خارجی نیستیم كه بخواهند با بانكها و شركت های ایرانی تعامل داشته باشند و با این كار، هیچ مخالفتی نداریم البته كاملا روشن است این نگرش تازمانی وجود دارد كه این بانكها و شركتها به علل غیرهسته ای، در فهرست تحریمهای ما نباشند. اما برداشتن تحریمهای هسته ای به بانكهای غیر امریكائی اجازه می دهد با فعالیتهای تجاری و شركتها در ایران تعامل كنند وهمچنین به انها اجازه می دهد به منابع مالی دسترسی داشته باشند و به ایران اجازه می دهد به منابع مالی خود دسترسی داشته باشد.

وی ادامه داد: من می خواهم بگویم كه ما می فهمیم كه بانكها و تجار باید تصمیمات اقتصادی و تجاری پیچیده ای بگیرند و آنها باید این تصمیم را بگیرند و این به عنوان موضوعی است كه نشان می دهد، چرا وزارت امور خارجه و وزارت خزانه داری امریكا بطور فعال در تعامل با دولتهای شریك و بخش خصوصی در تلاش برای روشن نمودن تحریمهائی است كه برداشته شده است و اگر بانكی و یا هر شركتی هرگونه سئوال در این رابطه دارد ما خوشحال می شویم كه به این سئوالات پاسخ دهیم. این شركتها و بانكها نباید تصور كنند فعالیتهائی كه قبل از اجرائی شدن برجام ممنوع بوده هنوز هم ممنوع است. همچنین آنها نباید تصور كنند كه فعالیتهائی كه هنوز براساس تحریمهای اولیه ممنوع است برای بازیگران خارجی هم ممنوع است.

كری گفت: زمانیكه شركتها و بانكها تردید دارند، پیام من این است زمانی كه در موضوعی تردید دارید سئوال كنید.

وی ادامه داد: اكنون ما معتقدیم برای شركتها زمانی نیاز است كه برای تعامل مجدد با ایران احساس اطمینان كنند و منصفانه است كه بگوییم این امر بواسطه تحریم ها نیست بلكه این امر بواسطه نگرانی ها است و همانگونه كه ما در مذاكرات صراحتا اعلام كردیم، ایران نیز نیازمند زمان برای بروز كردن سیستم بانكداری خود برای انجام امور (مربوط به برداشتن تحریمها) است. اقدامی كه كه ظرف سالهای تحریم انجام نشده است و این امر (بروز رسانی سیستم بانكداری) روند را تسهیل خواهد كرد.

وزیر خارجه آمریكت تصریح كرد: من می خواهم روشن كنم كه آمریكا متعهد به انجام تعهدات مربوط به خود (در برجام) است همانگونه كه معتقدیم تضمین اجرای برجام به نفع ما است. توافق هسته ای كه ما به ان دست یافتیم یك سند كاری برای همه طرفها است و همانگونه كه مابه تعهدات خود پایبند هستیم. ما نیز به كار با ایران برای اینكه آنها نیز به تعهدات خود پایبند باشند ادامه می دهیم. یك تعهد چند جانبه در برجام ایجاد شده است و این مهم است كه مطمئن شویم كه برجام بطور چند جانبه اجرا شود.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: امیدوارم كه اظهاراتی كه امروز توسط جان كری وزیر امور خارجه آمریكا بیان شد، راه دشواری را باز كند كه به علت نگرانی بانك ها درباره رویكرد ایالات متحده درخصوص اجرایی شدن تعهدات براساس برنامه جامع اقدام مشترك بسته شده است.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-8-4
0 1445

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

در طول تعطیلات نوروزی پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ