اظهار نامه گمرکی چیست؟
اظهار نامه گمرکی چیست؟
واتساپ: 09018317558 02142326

اظهار نامه گمرکی چیست؟

اظهار نامه گمرکی چیست؟ اظهارنامه گمرکی یک سند مهم برای آغاز امور گمرکی می‌باشد. تاجران و واردکنندگان باید از آن شناخت کافی را داشته باشند و با نحوه تکمیل آن آشنا باشند تا در فرآیند واردات و ترخیص کالا با مشکلی مواجه نشوند. اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاربرد اظهارنامه گمرکی، معرفی کالاهای وارداتی یا صادراتی به گمرک است. بدون ارائه اظهارنامه گمرکی، امکان ترخیص کالا از گمرک وجود ندارد. در صورتی که مایل هستید با جزئیات بیشتری از اظهار نامه گمرکی آشنا شوید، در ادامه این مقاله از وبسایت پرشین تجارت دوان با ما همراه شوید.

اظهار نامه گمرکی چیست؟

 

در تمامی کشورها، برای واردات و یا صادرات کالا، ابتدا محصول وارد گمرک می‌شود و پس از انجام برخی امور تشریفانی در گمرک، امکان خروج آن از کشور و یا ورود آن به کشور وجود دارد.

وقتی کالایی وارد گمرک می‌شود، مامورانی که در گمرک فعالیت دارند، از کالا اطلاعات خاصی را ندارند. بنابراین شخصی که صاحب کالا است باید آن را به ماموران گمرک معرفی کند. فرآیند معرفی کالا به گمرک با اظهار نامه گمرکی انجام می‌شود. بنابراین در این سند تمامی اطلاعات و مشخصات مهم از کالا درج می‌گردد.

لازم به ذکر است که اظهارنامه گمرکی جزو مدارک مهم برای ترخیص کالا به شمار می‌رود و در صورتی که صاحبان کالا این سند را ارائه ندهند، نمی‌توانند هر گونه عملیات گمرکی که مد نظر دارند را انجام دهند. مطابق با ماده 59 قانون گمرکی کشور، اظهارنامه گمرکی برای پذیرش کالا در گمرک و همینطور تخلیه کالا از گمرک ضرورت دارد.

واردات-و-ترخیص-کالا بخش‌های مختلف فرم اظهارنامه

 

فرم اظهارنامه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که صاحب کالا و یا نماینده قانونی او باید این بخش‌ها را تکمیل کند.

  1. اظهارنامه واردات یا صادرات
  2. مشخصات صادر کننده شامل نام، آدرس، کد اقتصادی، تاریخ انقضای کارت بازرگانی و …
  3. تعداد برگه‌های اظهارنامه
  4. فهرست اقلام بارگیری شده
  5. تعداد اقلام کالاهای اظهار شده با تعرفه‌های جداگانه
  6. تعداد کل بسته‌ها
  7. شماره عطف
  8. مشخصات گیرنده و یا خریدار
  9. نام مسئول تسویه مالی
  10. آخرین کشور مبداء حمل
  11. کشور طرف معامله
  12. اجزاء ارزش
  13. سیاست عمومی کشاورزی (مرتبط به کشورهای اروپایی)
  14. اظهارکننده / نماینده
  15. کشور صادر کننده
  16. کشور سازنده کالا
  17. کشور مقصد
  18. هویت و ملیت وسیله حمل در ورود
  19. کد ملیت وسیله حمل در ورود (ایرانی و یا غیر ایرانی بودن)
  20. شرایط تحویل
  21. هویت و ملیت وسیله حمل در عبور از مرز
  22. ارز و مبلغ کل فاکتور
  23. نرخ ارز
  24. نوع معامله
  25. نحوه حمل در مرز
  26. نحوه حمل داخلی
  27. محل تخلیه
  28. اطلاعات مالی و بانکی
  29. گمرک ورودی
  30. محل ارزیابی کالا
  31. بسته‌ها و شرح کالا
  32. شماره قلم کالا
  33. کد کالا
  34. کد کشور سازنده
  35. وزن ناخالص
  36. ترجیحات
  37. کد رویه گمرکی برای اظهارنامه
  38. وزن خالص کالا بدون احتساب بسته بندی
  39. سهیمه در صورت داشتن سهمیه از سوی سازمان گمرک برای واردات و یا صادرات
  40. اظهارنامه اجمالی شامل شماره بارنامه
  41. واحد کالا بر اساس واحد تعریف شده
  42. ارزش قلم کالا
  43. کد ر – الف در صورت محاسبه ارزش کالا با روشی غیر از روش معمول
  44. اطلاعات تکمیلی شامل نرخ تخفیف، نرخ حقوق خاص، نرخ سود
  45. نرخ تعدیل
  46. ارزش گمرکی قلم کالا
  47. محاسبات
  48. کد حساب اعتباری
  49. اطلاعات انبار
  50. شرح حسابداری
  51. نتیجه رسیدگی گمرکی
  52. محل و تاریخ اظهار کالا
راهنمای-ورود-به-سامانه-جامع-تجارت مراحل ثبت اظهار نامه گمرکی

 

از سوالات رایجی که واردکنندگان کالاهای مختلف دارند، سوال پیرامون نحوه ثبت اظهارنامه گمرکی می‌باشند. اینکه چگونه اظهارنامه گمرکی را باید ثبت نمایند.

برای ثبت اظهارنامه گمرکی نیازی به مراجعه حضوری به گمرک نیست. واردکنندگان باید به صورت غیرحضوری به سامانه EPL  با آدرس الکترونیکی ” https://epl.irica.gov.ir/login  ” مراجعه کنند و اظهار نامه گمرکی را از طریق این سامانه ثبت و برای گمرک ارسال نمایند.

در نظر داشته باشید که شرکتی که اقدام به واردات کالا نموده است، باید تمامی اطلاعات مرتبط با کالا و بهای آن را محاسبه نماید و در اظهارنامه وارد کند. پس از ارسال اظهار نامه گمرکی برای گمرک و پذیرفته شدن آن، مرحله کنترل آغاز می‌گردد. کسی که وظیفه کنترل کالا را بر عهده دارد، ارزیاب می‌باشد. به طوری که کالای وارداتی برای کنترل در یکی از مسیرهای گمرکی سبز، زرد و یا قرمز قرار می‌گیرد. در نهایت و پس از پایان ارزیابی، ارزیاب اقدام به امضای اظهار نامه می‌کند.

پس از اینکه ارزیابی گمرکی به پایان می‌رسد و رئیس سیستم ارزیابی نیز اظهارنامه را امضا می‌کند، اظهارنامه همراه با فیش بانک به صندوق تحویل داده می‌شود. در نهایت مبلغ فیش با مبلغی که در اظهارنامه ثبت شده است، مطابقت داده می‌شود. در صورتی که مغایرتی در اطلاعات ثبت شده وجود نداشته باشد، ‌واردکنندگان می‌توانند وارد دیگر مراحل ترخیص کالا از گمرک شوند.

برای آشنایی با جزئیات میزان تعرفه پیش از تکمیل اظهارنامه گمرکی مقاله ” تعیین تعرفه قبل از ورود و قبل از اظهار کالا” را مطالعه کنید.

اهمیت اظهار نامه گمرکی

 

با توجه به اهمیت اظهار نامه گمرکی، این مقاله از وبسایت پرشین تجارت دوان را به بررسی این سند مهم اختصاص دادیم. همانطور که اشاره کردیم این سند از مهم‌ترین اسنادی است که برای ترخیص کالا نیاز می‌باشد و بدون آن انجام بسیاری از امور گمرکی امکان پذیر نیست.

در نظر داشته باشید ثبت صحیح اظهارنامه نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ به طوری که اگر هر گونه مغایرتی میان اطلاعات اظهارنامه و کالایی که در گمرک وجود دارد، شناسایی گردد؛ صاحب کالا مشمول جریمه خواهد بود؛ ضمن اینکه فرآیند ترخیص کالا نیز طولانی می‌شود.

اگر با فرآیند ترخیص کالا از گمرک آشنایی ندارید، توصیه می‌کنیم برای ترخیص کالای وارداتی خود در یک بازه زمانی کوتاه و با کم‌ترین هزینه، به سراغ یک شرکت مطمئن بروید و خدمات دریافت کنید. شرکت‌هایی که در آن‌ها ترخیص‌کاران حرفه‌ای و باسابقه فعالیت دارند و به دلیل آشنایی با تمامی قوانین و مقررات، کالای وارداتی شما را در کم‌ترین زمان از گمرک ترخیص می‌کنند.

شرکت پرشین تجارت دوان، با برخورداری از ترخیصکاران مجرب و باسابقه، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. برای دریافت مشاوره رایگان و دریافت خدمات از طریق راه‌های ارتباطی (شماره تماس 02142326 و یا واتساپ 09018317541) با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

چه کسی باید اظهار نامه گمرکی را تکمیل کند؟

تکمیل اظهارنامه گمرکی بر عهده صاحب کالا است. صاحب کالا باید نسبت به تکمیل و سپس ثبت اظهارنامه گمرکی اقدام نمایند. در صورتی که صاحب کالا، نماینده خود را برای انجام امور گمرکی تعیین کرده باشد، نماینده صاحب کالا باید همراه با اظهارنامه، برگه وکالت و یا نمایندگی خود را نیز ارائه دهد.

برای ثبت اظهارنامه گمرکی به چه مدارکی نیاز است؟

برای ثبت اظهار نامه گمرکی، نیاز به برخی مدارک شامل بارنامه، ترخیصیه، پکینگ لیست، پروفرما، گواهی مبداء، مجوزهای قانونی واردات کالا، بیمه نامه، فاکتور فروشنده، کپی کارت بازرگانی، مجوز ثبت سفارش، کاتالوگ و بروشور کالا، وکالت‌نامه رسمی، پروانه صادراتی و … نیاز است.

در صورتی که بین اظهارنامه و اطلاعات کالا مغایرتی وجود داشته باشد، چه مشکلی ایجاد می‌شود؟

چناچه میان اطلاعات ثبت شده در اظهارنامه و کالا مغایرت وجود داشته باشد، مطابق با مقدار تفاوتی که میان اظهارنامه و کالای موجود در گمرگ وجود دارد، صاحب کالا را جریمه می‌کنند.

به این نوشته امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1402-10-4
0 174

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ