بازار آلومینیوم ایران در دام دامپینگ چین
بازار آلومینیوم ایران در دام دامپینگ چین
واتساپ: 09018317558 02142326

بازار آلومینیوم ایران در دام دامپینگ چین

بازار آلومینیوم ایران در دام دامپینگ چین ؟

اخبار فلزات: بازار داخلی محصول فویل آلومینیومی از بین محصولات مهم پایین‌دستی صنعت آلومینیوم که حدود 65 هزار تن ظرفیت فعال از تولید این محصول در کشور وجود دارد، به‌گونه‌ای است که ایران را به یکی از کشورهای واردکننده این محصول در منطقه تبدیل کرده است. در چند سال اخیر، متوسط حجم واردات فویل‌های آلومینیومی ایران در حدود 18 هزار تن بوده که عمدتا از چین وارد شده است.

به گزارش اخبار فلزات، ایران یکی از کشورهایی در منطقه محسوب می‌شود که علاوه بر توسعه بخش‌های بالادستی در هر صنعت، درصدد توسعه بخش‌های پایین‌دستی نیز هست. این امر به‌خوبی در زنجیره تأمین صنعت آلومینیوم کشور نمایان است؛ چرا که تقریبا از هر حلقه این زنجیره ظرفیت‌هایی برای تولید در کشور شکل گرفته‌اند. هر چند که عدم توازن بین ظرفیت‌های شکل گرفته در کشور، تا حدی تعادل را در این زنجیره بر هم زده و سبب شده تا عمده واحدهای پایین‌دستی از نرخ بهره‌وری مناسبی برخوردار نباشند. امری که به وضوح در واحدهای اکستروژن در کشور شاهد آن هستیم. به این امر، عدم بازار مناسب که تا حدی متأثر از کمبود نقدینگی است نیز دامن زده است. با این حال، بازار داخلی محصول فویل آلومینیومی از بین محصولات مهم پایین‌دستی صنعت آلومینیوم که حدود 65 هزار تن ظرفیت فعال از تولید این محصول در کشور وجود دارد، به‌گونه‌ای است که ایران را به یکی از کشورهای واردکننده این محصول در منطقه تبدیل کرده است. هر چند که میزان مصرف و تقاضای کل انواع فویل‌های آلومینیومی در داخل، رقمی کمتر از 65 هزار تن برآورد می‌شود.

بنا به اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور، بخش اعظمی از ظرفیت تولید فویل حال حاضر کشور در چند سال اخیر شکل گرفته، بنابراین مستهلک شدن خطوط تولید که در میزان عرضه و تأمین بازار داخل تأثیری داشته باشد ، دور از ذهن می‌نماید. این امر نشان می‌دهد که یا طرف عرضه به‌دلیل عدم دسترسی کافی به مواد اولیه قادر به تأمین نیاز کشور نیست یا سبد تقاضای کشور از تنوع بیشتری نسبت به انواع فویل‌های عرضه شده در داخل برخوردار است. با توجه به اینکه در چند سال اخیر، متوسط حجم واردات فویل‌های آلومینیومی ایران در حدود 18 هزار تن بوده، نمودار 1، سهم مهم‌ترین کشورهای تأمین‌کننده بازار وارداتی فویل آلومینیومی ایران را در چند سال اخیر نشان می‌دهد.

بیشتر بدانید :

با توجه به دیتاهای موجود، چین بزرگترین صادرکننده فویل‌های آلومینیومی به بازار ایران بوده است. این کشور در چند سال اخیر، به‌طور متوسط با حجم صادرات 12 هزار تنی، سهمی معادل تقریبا 66 درصدی از بازار وارداتی ایران را در اختیار داشته است. گفتنی است که در 5 سال گذشته، چین به‌عنوان بزرگترین صادرکننده فویل‌های آلومینیومی در جهان، حجم صادرات خود را از 650 هزار تن به بیش از یک میلیون تن در سال 2016 افزایش داده است. از این رو می‌توان گفت که ایران، سهم اندکی از بازار صادراتی چین را تشکیل می‌داده است. در مقابل، ترکیه نیز که در ردیف 5 کشور برتر صادرکننده این محصولات جای دارد، صادرات خود از این محصولات را از حدود 60 هزار تن در سال 2012، به حدود 90 هزار تن در سال 2016 افزایش داده است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که سبب افزایش قابل توجه سهم چین در بازار وارداتی ایران نسبت به ترکیه، همسایه ایران، شده قیمت بسیار پایین محصولات وارداتی از چین نسبت به ترکیه است. این امر تا حدی است که در سال گذشته (2017 میلادی) ایالات متحده برای واردات فویل‌های آلومینیومی چین تعرفه‌هایی بین 96.81 تا 162.24 درصد اعمال کرد تا از دامپینگ چین در بازار فویل آمریکا ممانعت کند. این در حالی است که در ایران برای واردات فویل‌های آلومینیومی روی تکیه‌گاه (لمینیت شده) که دارای بیشترین حقوق ورودی نسبت به سایر انواع فویل است، حقوق ورودی 26 درصد در نظر گرفته شده است !

بازار آلومینیوم ایران در دام دامپینگ چین

پانوشت : دامپینگ ، بازارشکنی یا قیمت‌شکنی از واژگان خاص اقتصادی به حساب می‌آید که بویژه در تجارت بین‌المللی جایگاهی ویژه و قانونی دارد؛ و عبارت است از فروش یا صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینه‌های تمام شده یا به عبارتی دیگر فروش کالا در خارج به قیمتی کمتر از قیمت داخلی. معادل فارسی این واژه «رقابت مکارانه» یا تبعیض در قیمت‌ها در بازرگانی معنا شده‌است. به عبارت بهتر، تولیدکنندگان و بازرگانان برای به دست آوردن بازارها، محصولات خود را با قیمتی کم عرضه کنند، برخی کارشناسان معادل فارسی این واژه را «رقابت مخرب» نیز دانسته‌اند. استراتژی کلی دامپینگ به حذف رقبا و در اختیار گرفتن بازار مربوط می‌شود.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-11-7
0 1884

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

در طول تعطیلات نوروزی پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ