بخشنامه بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران در مورد مراوده بانكی بین المللی
بخشنامه بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران در مورد مراوده بانكی بین المللی
واتساپ: 09018317558 02142326

بخشنامه بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران در مورد مراوده بانكی بین المللی

بخشنامه بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران در مورد مراوده بانكی بین المللی

بخشنامه بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران در مورد مراوده بانكی بین المللی , بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران طی بخشنامه ای خطاب به مدیران عامل كلیه بانك‌ها و مؤسسات اعتباری به شرح زیر اعلام نموده است:

مراوده_بانكی_بین_المللی

با توجه به پرسش‌‌ها و ابهامات مطرح شده از سوی برخی بانك‌ها و موسسات اعتباری در رابطه با خبرهای منتشر شده راجع به اصلاح دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های مربوط به رفع تحریم‌های ایران بر اساس برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) و ضمن تأكید بر اینكه از منظر جمهوری اسلامی ایران، تمامی تحریم‌های وضع شده علیه كشور، ظالمانه، غیر قانونی و نامشروع می‌باشند و اجرای تحریم‌ها در داخل كشور و توسط اشخاص و نهادهای ایرانی،‌ در هیچ سطح و توسط هیچ شخصی قابل پذیرش نمی‌باشد، مطالب ذیل، جهت تبیین تعهدات مالی و بانكی كشورهای گروه 1+5 مندرج در برجام و مقررات ناظر بر آن و پیگیری اجرای آن تعهدات اعلام می‌شود. همانگونه كه مستحضر می‌باشید، یكی از تعهدات كشورهای عضو گروه 1+5 در برجام به روز رسانی مقررات و دستورالعمل‌های تحریمی كه سابقاً علیه ایران صادر شده‌اند و تصریح به رفع كلیه تحریم‌‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران می باشد. علاوه بر این، كشورهای مزبور مكلف به اطلاع رسانی در خصوص رفع تحریم‌ها و برطرف كردن هر گونه ابهام در این خصوص شده‌اند. با توجه به اینكه برخی از ابهامات مطروحه توسط بانك‌ها و شركت‌های خارجی در رابطه با تحریم‌های رفع شده در شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های صادره در خصوص رفع تحریم‌ها مدنظر قرار گرفته‌ و به آنها پاسخ گفته شده است،‌ مقتضی است در تعامل با بانك‌ها و بنگاه‌های اقتصادی خارجی، نكات زیر را مدنظر قرار دهند:‌

بیشتر بدانید : بخشنامه گمرك ایران در مورد مقررات گمركی فروش كالا به مسافران در فروشگاه های آزاد

  • افتتاح و نگهداری حساب‌های دلاری و ارائه خدمات به دلار آمریكا توسط بانك‌های غیر آمریكایی برای اشخاص ایرانی از جمله اشخاصی كه تحریم‌های هسته‌ای آنها رفع شده است، مجاز است و ارائه خدمات مزبور، مادامی كه منجر به ورود به بانك‌های آمریكایی و استفاده از نظام مالی آمریكا نشود، متضمن ریسك تحریم نسبت به بانك‌های مزبور نمی‌باشد. از این رو، بانك‌های غیر آمریكایی نمی‌توانند وجود تحریم‌های ایالات متحده آمریكا علیه ایران را به عنوان مستمسكی برای عدم ارائه خدمات دلاری به اشخاص و نهادهای ایرانی مورد استناد قرار دهند.
  • بانك‌ها و موسسات مالی غیر آمریكایی می‌توانند با كلیه اشخاص و نهادهای ایرانی خارج شده از فهرست تحریم‌های آمریكا روابط مالی و اقتصادی داشته باشند و بانك‌های آمریكایی به دلیل وجود روابط مزبور، مكلف به قطع روابط كارگزاری خود با بانك‌ها و موسسات مالی غیر آمریكایی یاد شده نخواهند شد. از این رو، برقراری و حفظ روابط با بانك‌های ایرانی، ریسك قطع روابط با نظام مالی آمریكا را برای بانك‌های غیر آمریكایی به همراه نخواهد داشت.
  • شركت‌های تابعه شركت‌های آمریكایی در خارج از آمریكا می‌توانند بر اساس برجام روابط مالی و اقتصادی با اشخاص و نهادهای ایرانی داشته باشند. در این راستا، تغییر رویه‌ها و سیاست‌های شركت‌های مزبور به منظور ایجاد امكان تعامل با اشخاص و نهادهای ایرانی، مجاز بوده و مشمول تحریم نخواهد شد.
  • هیچ شخص یا نهاد غیر آمریكایی مكلف نیست كه به دلیل مالكیت بخشی از سهام شركت‌های ایرانی توسط اشخاص و نهادهای مشمول تحریم‌های غیر هسته‌ای آمریكا یا كنترل شركت‌های ایرانی توسط اشخاص مزبور، از تعامل با شركت‌های ایرانی به استناد تحریم‌ها خودداری كند. در این راستا، بانك‌ها و شركت‌های خارجی نباید وجود روابط مالكیتی یا كنترلی مزبور را به عنوان بهانه و یا عذر عدم برقراری روابط با شركت‌های ایرانی مورد استناد قرار دهند و لازم است بانك‌های ایرانی مغایرت چنین ادعاهایی با تعهدات برجامی كشورهای عضو گروه 1+5 را صراحتاً مورد تأكید قرار دهند. 5- در مواردی كه اشخاص و نهادهای خارجی، مشتریان ایرانی خود را بر اساس رویه‌های معمول تجاری شناسایی كرده باشند، سایر اشخاص خارجی كه به نحو غیر مستقیم به اشخاص ایرانی ارائه خدمت می‌كنند، نیازی به شناسایی مجدد آن مشتریان ندارند و رویه‌هایی كه تحت عنوان KYCCیا شناسایی مشتری مشتری مطرح می‌شوند، مبنایی در مقررات تحریمی ندارند. بر اساس موارد فوق لازم است در كلیه تعاملات با طرف‌های
  • خارجی بر اجرای كامل و بدون تنازل تعهدات برجامی طرف‌های مقابل تأكید شده و تحقق تمامی آن تعهدات به طور جدی مورد پیگیری قرار گیرد.

منبع : مهرنیوز

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-8-4
0 1068

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ