ترخیص خشكبار از گمرك بوشهر
ترخیص خشكبار از گمرك بوشهر
واتساپ: 09018317558 02142326

ترخیص خشكبار از گمرك بوشهر

ترخیص خشكبار از گمرك بوشهر

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پویا؛ چندی قبل كمیسیون حل اختلاف گمركی در خصوص پرونده ترخیص خشكبار از گمرك بوشهر رایی را صادر میكنند كه موجب اعتراض برخی فعالان گمركی می‌شود. بر این اساس در مورد  ترخیص بادام زمینی فراوری شده و ساده دو نوع تعرفه وضع میشود. برای محصول ساده با حقوق ورودی 15 درصدی و امكان استفاده از اعتبار اسنادی و برای بادام زمینی فراوری شده ماخذ 32 درصدی  و عدم امكان استفاده از تسهیلات اعتبار اسنادی در نظر گرفته شده است.گمرك ایران بر همین اساس در پرونده یك واردكننده عمده این محصول كه با وجود فراوری شده بودن محصول وارداتی از تسهیلات اعتبار اسنادی و ماخذ پایین‌تر بهره برده بود، ورود میكند. در مراحل بعدی با اعتراض واردكننده كمیسیون حل اختلاف گمرك مامور به رسیدگی به این پرونده می‌شود.

ترخیص_خشكبار_از_گمرك_بوشهر

گفتنی است تركیب این هیئت بر اساس ماده 144 قانون گمركی از 4 كارشناس گمرك و 5 كارشناس از سایر حوزه‌های مانند وزارت خانه‌های صنعت و اقتصاد، اتاقهای بازرگانی و تعاون تشكیل می‌شود. بر اساس قانون امور گمركی در صورتی كه رای كمیسیون بدوی در جهت خواسته و مطالبه گمرك باشد صاحب كالا حق اعتراض دارد اما در صورتی كه رای به نفع صاحب كالا باشد گمرك حق اعتراض به رای بدوی را ندارد. این موضوع در قانون قدیمی امور گمركی وجود داشت اما در قانون مصوب سال 91 نكته ای برای اعتراض گمرك گنجانده نشده است كه به نظر می رسد مورد اخیر یكی از نقاط ضعف این فصل قانونی را به خوبی مشخص میكند.

بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی یكی از نهادهای مهم نظارتی به این پرونده ورود كرده و  تعدادی از كاركنان گمرك را احضار كرده است. موضوع حائز اهمیت آنجاست كه همانطور كه پیش‌تر ذكر  شد، رای اولیه كمیسیون حل اختلاف گمركی مورد قبول مدیران گمرك نبوده اما چون مجال قانونی برای این اعتراض وجود نداشت، واردكنندگان توانسته برای مدتها از همان وضعیت برای ترخیص كالای خود بهره مند شود.در سند زیر تنها نمونه‌ای از  رای  كمیته‌های فنی برای واردكننده‌ای كه مدتی بعد از رای كمیسیون اقدام به واردات بادام زمینی كرده است قابل مشاهده می‌باشد.

از سوی دیگر بر اساس تبصره 8 ماده 144 قانون، كمیسیون بایستی دلایل، توجیهات و مستنداتش را در متن رای تصریح كند البته در خصوص این رای مهم چنین موضوعی دیده نشده است. بعد از گرفتن این رای چندین واردكننده دیگر نیز موفق میشوند واردات بادام زمینی فراوری شده را با ماخذ 15 درصدی انجام دهند.

هرچند مجلس نهم شورای اسلامی در بدو كار خود قانون امور گمركی را به تصویب رسانده است اما هم اكنون هیئت دولت اصلاحیه را بر قانون جدید امور گمركی به مجلس شورای اسلامی ارسال كرده است. نمایندگان عضو كمیسیون اقتصادی می توانند با نگاهی دوباره به ماده قانون امور گمركی این مورد را نیز اصلاح كنند. هرچند این موضوع حق اعتراض گمرك به رای كمیسیون رسیدگی به اختلافات گمركی در  متن ارسال دولت وجود ندارد، اما پیشنهاد می‌شود با توجه به ضرورت حفظ حقوق دولتی نمایندگان نگاه ویژه‌ای نیز به این موضوع داشته باشند.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-8-4
0 1331

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

در طول تعطیلات نوروزی پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ