حقوق حمل و نقل تجاری
حقوق حمل و نقل تجاری
واتساپ: 09018317558 02142326

حقوق حمل و نقل تجاری

در خصوص انجام کلیه امور تجاری و بازرگانی نظیر واردات، صادرات و ترخیص کالا از گمرک باید دانش و مهارت های لازم در این زمینه کسب شود تا زمینه مناسب برای انجام مسائل بازرگانی به درستی و با دقت بالایی انجام گیرد و حقوق حمل و نقل تجاری مطابق با قوانین و شرایط حاکم بر کشور طی گردد.

در این مقاله قصد داریم شما را با مسائل مرتبط با تجارت و نوع حمل و نقل بین المللی آشنا کنیم و به مسائل پیرامون آن که اهمیت بالایی دارند، بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

 

حقوق حمل و نقل تجاری نیروهای مورد نیاز در بخش های مختلف حقوق تجاری

 

در زمینه مسائل بازرگانی و بین المللی نیروهای مختلفی می توانند در بخش های مختلف جامعه مشغول به فعالیت شوند که از جمله آن ها می توان به تجار، قضات و وکلای دادگستری، مشاور حقوقی، شرکت های دولتی و خصوصی وغیره اشاره نمود.

این افراد می توانند اداره امور مربوط به حقوق حمل و نقل تجاری با روش های علمی در سطح استان ها و شهرستان ها را در دست گیرند و اداره امور حقوق حمل و نقل تجاری را به نحوه احسن اجرا نمایند.

ترخیصکالا قرارداد حمل و نقل در قانون

 

با توجه به اهمیت بالای مبادلات و معاملات بازرگانی در سطح جهانی، قردادهای حمل و نقل کالا برای کشورها اهمیت خاصی دارد به گونه ای که در بخش 8 قانون تجارت کشور ایران در مواد 394 تا 377 به توضیح این امر مهم اختصاص داده شده است.

این قانون در ماده 516 تا 517 مدنی به حفظ و نگهداری اشیا و کالاهای وارادتی و صادراتی اشاره دارد و تعهدات متصدیان حمل و نقل و مسئولیت آن ها تا تاریخ تحویل مهم تلقی شده است.

 

 

قرارداد حمل و نقل قانون تجارت

 

قراردادهای حمل و نقل تجاری به پیمانی اشاره دارد که افرادی که وظیفه حمل کالا را برعهده دارند و براساس اجرت  و پاداشی که دریافت می کنند، می بایست مطابق با شرایط معین کالا را از طریق راه های دریایی، هوایی و زمینی حمل کنند.

در این قرارداد سه طرف در این قانون دخیل هستند که شامل ارسال کننده کالا، متصدی حمل و نقل و دریافت کننده کالا یا مرسیل الیه هستند.

 

متصدی حمل و نقل چه کسی است؟

 

متصدی حمل و نقل که در ماده 377 قانون تجارت به آن اشاره کرده است، کسی است که در مقابل اجرتی که می گیرد وظیفه انتقال و حمل کالا را از طریق راه های مشخص شده برعهده دارد.

در مسیر حمل و نقل هر گونه مشکل و اتفاقی که برای کالا بیفتد قوانینی نیز اعمال شده است که متصدی در قبال آن باید موارد مختلفی را رعایت کند.

 

ترخیص-کار-حرفه-ای وظایف متصدی حمل و نقل

 

به طور کلی متصدی که وظیفه حمل و نقل کالاهای بین المللی را برعهده دارد از وظایف مشخص و تعیین شده ای برخوردار است که در اینجا به موارد آن می پردازیم:

 

حفظ کالایی که قصد حمل آن را دارد

 

پس از سپرده شدن کالا به بنگاه حمل و نقل یا باربری، متصدی حمل و نقل باید در حفظ کالا کوشا باشد و سالم آن را تحویل دهد در غیر این صورت پرداخت هر گونه خسارت بر عهده متصدی حمل و نقل خواهد بود

 

اطلاع دادن به صاحب کالا از وصول کالا

 

متصدی حمل و نقل کالا باید صاحب کالا از رسیدن کالا اطلاع دهد تا او را در جریان دریافت کالا در مکان مورد نظر قرار دهد.

 

فروش کالای حمل شده در صورت ضایع شدن

 

در صورتی که کالا در معرض ضایع و تلف شدن باشد و هزینه های نگهداری آن به مراتب بیشتر از خود کالا باشد، متصدی حمل و نقل می تواند پس از اطلاع به دادستان محل و نظارت ها لازم، کالا را بفروشد و صاحب کالا را از این موضوع آگاه کند.

 

 

اختلافات احتمالی بین متصدی حمل و نقل و صاحب کالا

 

پس از رسیدن کالا به مقصد مورد نظر توسط متصدی حمل و نقل، صاحب کالا باید نسبت به پرداخت هزینه های حمل و نقل و اجرت متصدی اقدامات لازم را انجام دهد.

اگر صاحب کالا در صورت تلف شدن کالا، گم شدن یا تاخیر در ارسال شکایتی انجام دهد، متصدی باید نسبت به موارد گفته شده اقدامات لازم را در پیش گیرد و در صورت لزوم خسارات را جبران نماید.

 

گروه بازرگانی و گمرکی پرشین تجارت دوان

 

گروه بازرگانی پرشین تجارت دوان به عنوان یکی از شرکت های معتبر و با تجربه در زمینه تجارت های بین المللی ( واردات و صادرات) و حمل و نقل های لازم، اقدامات تخصصی و حرفه ای ارائه می دهد و خدمات رضایت بخشی را برای مشتریان و تجار به همراه می آورد.

 

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1401-9-1
0 457

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ