سامانه جامع گمركی با 9 قابلیت ویژه
سامانه جامع گمركی با 9 قابلیت ویژه
واتساپ: 09018317558 02142326

سامانه جامع گمركی با 9 قابلیت ویژه

سامانه جامع گمركی با 9 قابلیت ویژه

سامانه جامع گمركی با 9 قابلیت ویژه : وزارت امور اقتصادی و دارایی 9 قابلیت ویژه سامانه جامع گمركی و پنجره واحد تجارت فرامرزی را در چارچوب برنامه صد روز 100 اقدام اعلام كرد.

رشد سریع و پرشتاب تجارت بین‌المللی در  آغاز قرن 21 و پیچیده‌ شدن محیط كسب و كار و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی موجب شده است كه ساماندهی شبكه تجارت بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. در دنیای نوین، مركز تجارت كشورهای مختلف به قلب تپنده اقتصاد  بدل شده است. در همین راستا گمرك در پی تبدیل كردن تمامی فرآیندها به حالت الكترونیك برآمد. هدفی كه منجر به این شد كه 34 عملیات گمركی از اظهار تا خروج كالا با 9 قابلیت ویژه بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام شود. اتفاقی كه با توجه به صرفه­ جویی چند ده هزار میلیارد تومانی در تجارت خارجی، تاثیری شگرف بر تسهیل فضای كسب و كار و هزینه تمام شده كالاها خواهد گذاشت.

سامانه جامع گمرك

گمرك به عنوان ناظر اصلی تجارت و به مثابه نگهبان بیدار مرزها و همراه و امین واقعی صاحبان كسب و كار، باید چنان خود را با شرایط جدید همگن سازد تا حضورش به عنوان مانعی در برابر تجارت تلقی نشود. بر همین اساس گمرك جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد 2 هدف ناهمسویعنی تسریع در ارائه خدمات و اعمال كنترل‌های لازم، پس از مطالعه تطبیقی وضعیت گمركات كشورهای پیشرفته، كنوانسیون‌ها و استانداردهای سازمان‌های جهانی از نیمه دوم سال 1392 استقرار سامانه جامع گمرك و پنجره واحد تجارت فرامرزی را در دستور كار خود قرار داد و در دی ماه سال 1395 با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی از آن رونمایی كرد.

اقدامات گمركی منجر به ایجاد تحولی بزرگ در جهت رسیدن به گمرك دیجیتال بوده كه در سال 2016 به عنوان شعار سازمان تجارت جهانی برگزیده شده است. عملكرد گمرك در خصوص به كارگیری فناوری‌های نوین برای انجام تشریفات گمركی، كاهش زمان و هزینه تشریفات و افزایش ریسك قاچاق به گونه‌ای بوده است كه در 18 ماده قانون و مصوبه وظیفه ایجاد پنجره واحد تجارت فرامرزی در بین 25 دستگاه دخیل در حوزه تجارت خارجی به عنوان دستگاه پیشرو به عهده این سازمان گذارده شده است. لازم به ذكر است درج پروژه استقرار گمرك الكترونیك و یكپارچه در تصویبنامه شماره 27762 مصوب 9/3/1395 ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی ریاست جمهوری به عنوان یكی از پروژه‌های اولویت‌دار موید این مطلب است.

بیشتر بدانید :

رونمایی رسمی از تازه‌ترین قابلیت‌های سامانه جامع گمركی وپنجره واحد تجارت فرامرزی

صرفه جویی در هزینه تجارت

با استقرار سامانه جامع گمرك و پنجره واحد تجارت فرامرزی، انجام تشریفات در واردات از 26 روز به 3 روز و در صادرات از 7 روز به 1 روز كاهش یافته است. بر اساس اعلام بانك جهانی به ازای هر روز تاخیر در انجام تشریفات گمرگ یك درصد ارزش كل كالا به هزینه‌های مترتب بر ترخیص كالا اضافه خواهد شد. كاهش انجام تشریفات بالغ بر 23 درصد ارزش تجارت صرفه‌جویی در چرخه تجارت خارجی را به دنبال داشته است. این میزان فقط در بخش واردات با فرض واردات 50 میلیارد دلاری در طول سال و كاهش 23 روزه در انجام تشریفات، حدود 10 میلیارد دلار یعنی نزدیك به 40 هزار میلیارد تومان فقط در بخش واردات صرفه جویی در پی خواهد داشت.

افزایش درآمدهای گمركی

انجام مكانیزه فرآیندها و كنترل‌های لازم، پرداخت الكترونیك افزایش 78 درصدی درآمدهای گمركی در سال 1393 و در ابتدای راه‌اندازی سامانه جامع گمرك و پنجره واحد تجارت فرامرزی نسبت به سال 1392 را به دنبال داشته است كه این افزایش درآمدی ادامه دار بوده و اكنون به 60 درصد رشد رسیده است.

انتشار روزانه برخط آمار تجارت خارجی

در راستای اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات گمرك، جمهوری اسلامی ایران اقدام به انتشار آمار و اطلاعات در حوزه تجارت خارجی به صورت روزانه كرد.  در وضعیت فعلی به محض اینكه كالا از مبدا بار‌گیری می‌شود و به سمت ایران حركت می‌كند، اطلاعات مربوط به كالا در سامانه الكترونیك گمرك قابل دسترسی خواهد بود. طبق این اطلاعات محتوای محموله و زمان رسیدن به مقصد نیز از پیش مشخص است. در نتیجه همه كالاهای ترانزیت تحت نظر گمرك بوده و خروج و ورود آنها طبق زمان بندی‌های گمرك است.

مبارزه با قاچاق كالا و مواد مخدر

تدوین برنامه منسجم مبارزه با قاچاق كالا و انجام كنترل‌های مكانیزه بر اساس شاخص‌های مدیریت ریسك و به كارگیری تجهیزات كنترلی، منجر به افزایش 711 درصدی در كشفیات مواد مخدر و پیش‌سازها در سال 1393 نسبت به سال 1392 از 18 تن به 148 تن رسید.این میزان كشفیات در سال 1394 به 300 تن رسیده و رشد 95 درصدی را به دنبال داشته است، این افتخار ملی در نهادهای بین‌المللی بازتاب گستره‌ای را به همراه داشته است؛ به‌گونه‌ای كه بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط دفترروابطاطلاعاتمنطقه‌ایآسیااقیانوسیه (RILO A/P)گمرك ایران بیشترین كشفیات مربوط به مواد مخدر، روان‌گردان‌ها و انواع پیش‌سازهای صنعتی را پس از كشورهای استرالیا، نیوزلند و پاكستان و با كسب رتبه چهارم به خود اختصاص داده است.

 پیگیری تخلفات

خروجی فضای غیر شفاف همواره تخلف خواهد بود، به همین واسطه با راه اندازی سامانه الكترونیك گمرك جمهوری اسلامی ایران، بسیاری از تخلفاتی كه تاكنون از چشم­ها پوشیده مانده بود، كنترل و جلوگیری شد. تخلف یكی از بزرگ­ترین وارد كنندگان لوازم خانگی به ایران كه با این سامانه رصد و شناسایی شد؛ یكی از جریان­ساز ترین این موارد به حساب آمد. همچنین با راه­اندازی این سامانه، امكان سو استفاده از كارت­های بازرگانی نیز از میان می­رود.

9 قابلیت جدید

اتصال الكترونیكی بارنامه، پروژه درب خروج هوشمند، راه‌اندازی بزرگ‌ترین بانك اطلاعات تجارت خارجی، دریافت گواهی بازرسی از طریق سامانه جامع امور گمركی، آغاز تبادل الكترونیكی اطلاعات میان سازمان بنادر و گمرك، سامانه مانیتورینگ كالاهای ترانزیتی، راه‌اندازی سامانه پیشخوان خدمات الكترونیكی، الكترونیكی شدن نظارت‌ها در گمرك و كیف پول الكترونیكی، از مهم­ترین قابلیت­های پنجره تجارت فرامرزی به حساب می­آیند.

كلیه اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته در مجموعه سازمان گمرك جمهوری اسلامی ایران و با همكاری سازمان‌های هم‌جوار، علاوه بر دستاوردهای ارزشمند در سطح ملی، بهبود رتبه كشور در سطح بین‌المللی را به همراه داشته است. بر اساس آخرین گزارش بانك جهانی رتبه كشور جمهوری اسلامی ایران در شاخص لجستیك با بهبود 18 پله‌ای از رتبه 114 در سال 2014 به رتبه 96 در سال 2016 ارتقا یافته است.

همچنین نكته مهم دیگر در مورد سامانه جامع الكترونیك گمرك این است كه این سامانه توسط جوانان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران انجام شده كه با همكاری نزدیك با گمرك ایران توانستند امور این سامانه را به انجام برسانند. فرآیند الكترونیك­سازی عملیات گمرك در ایران همچنین از منظر مدت زمان نیز در قیاس با نمونه­های مشابه از سرعت بسیار خوبی برخوردار بوده است. این پروژه در گمرك جمهوری اسلامی ایران طی 2 سال به نتیجه رسید در حالی كه در نمونه­های مشابه كشور های دیگر مدت زمان بیشتری در این زمینه صرف شده بود.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-8-4
0 928

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

در طول تعطیلات نوروزی پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ