سامانه شناسه كالا رونمایی شد
سامانه شناسه كالا رونمایی شد
واتساپ: 09018317558 02142326

سامانه شناسه كالا رونمایی شد

سامانه شناسه كالا رونمایی شد

سامانه شناسه كالا رونمایی شد، سیستم نصب شناسه GTIN به شفاف‌سازی اسناد تجاری و كنترل قاچاق كالا كمك می‌كند. به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، یداله صادقی معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت ، معدن و تجارت در مراسم رونمایی از سامانه شناسه كالا، با بیان این مطلب، افزود: در وزارت صنعت ، معدن و تجارت، ستاد ملی متشكل از دستگاه‌هایی كه در آیین‌نامه‌های اجرایی (ماده 13) ایجاد شناسنامه،  شناسه و كد رهگیری برای كالاهای گروه هدف تشكیل شده است.

سامانه شناسه كالا

صادقی با بیان اینكه باید واردكننده به سایت سامانه جامع تجارت مراجعه ‌كند و طبق دستورالعمل اقدام نماید، افزود: وقتی كالاها در سیستم نصب شناسه وارد شدند، متعاقب آن شناسه رهگیری روی كالا پیاده می‌شود كه امكان رصد در سطح بازار دارد و امكان ممیزی كالاهایی كه به شكل قانونی تولید یا وارد شده فراهم می‌گردد.

وی افزود:10 كارگروه در گروه‌های كالایی مختلف 11 دستورالعمل را حاوی قواعد كسب و كار برای ایجاد شناسنامه و تولید شناسه  ایجاد كردند.

وی گفت : تمام دستگاه‌هایی كه در ارتباط با ترخیص ، انبار ،تولید و واردات كالا دخیل هستند و در این كمیته‌های كاری قواعد را بررسی كرده و این قواعد تبدیل به دستورالعمل مشخص شده و از زمانی كه وزارت صنعت ، معدن و تجارت اعلام می‌كند، تولید و ورود كالا باید با شناسه باشند و این امكان از طریق سیستم سامانه‌ای انجام خواهد شد.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی تصریح كرد: صرف بكارگیری شناسه رهگیری تمام مباحث مربوط به قاچاق كالا را برطرف نمی‌كند این سامانه با مشاركت و ارتباط با سامانه‌هایی كه در ارتباط با مواد 5 و 6 قانون است ، ادامه اقدامات لازم مربوط به ثبت اطلاعات  انجام می‌گردد.

به گفته صادقی: براساس این سیستم جامع، تجارت هم شفاف‌تر می‌شود و هم زمینه لازم فراهم می گردد  كه بعد از اینكه در سامانه بیمه و حمل و نقل هم اطلاعات كالا را درج شد ، كالا به  انباری می‌رود كه دارای شناسه است.

وی افزود: تمام مراكزی كه محل دپو و نگهداری كالا هستند شناسه انبار دریافت می‌كنند و همه كالاهای تولید داخل و وارداتی به هر جا می‌روند باید دارای شناسه باشند و این شناسه و كد رهگیری مجموعه‌ای را تشكیل می‌دهد كه به شفافیت گردش كالا تولید و توزیع كمك می‌كند و در كنترل قاچاق مؤثر است.

بیشتر بدانید :

نصب كد شناسایی و هولوگرام بر روی 11قطعه یدكی پر مصرف

صادقی خاطرنشان كرد: كالاهایی برای شناسه دار شدن در سه گروه الف، ب و ج دسته‌بندی شده اند كه شامل؛ دسته اول گروه كالایی دارو، مكمل‌های دارویی، ملزومات، فرآورده‌های بهداشتی و فراورده‌های دامی، آرایشی است كه از ابتدای خرداد  ماه باید دارای شناسه باشند دسته دوم گروه  لوازم خانگی، یخچال فریزر، لباسشویی، جاروبرقی، ظرفشویی، فرآورده‌های نفتی، طلا و شمش و مصنوعات، منسوجات و پوشاك، گوشت سفید و قرمز كه از انتهای خرداد ماه باید  شناسه رهگیری را براساس دستورالعمل و سامانه جامع تجارت داشته باشند و دسته سوم شامل گروه كالایی  كود شیمایی، سموم بذرها، گندم و جوو برنج است كه ورود این كالاها نیز براساس این دستورالعمل‌هاست.

وی گفت : در راستای اجرای وظایف محوله در حوزه مواد 5 و 6 و 13 قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز اقدام به طراحی و راه اندازی 4 سامانه جامع تجارت ، سامانه جامع انبارها، سامانه شناسه كالا و سامانه شناسه رهگیری شده است.

به گفته صادقی، كاربران با استفاده از اطلاعات مندرج در راهنمای سامانه شناسه كالا می توانند طی فرآیند مشخصی ثبت نام كنند و برای استفاده از این سامانه ثبت نام كاربر ابتدا اطلاعات مربوط به احراز صلاحیت ( دارا بودن كارت بازرگانی ،شناسه صنفی و شماره ملی شركت) را ثبت نمایند.

وی افزود : كاربران بعد از ورود به سامانه باید مشخص كنند كه آیا كالای وارداتی از مبدا ء GTIN  دارد و یا اینكه كاربر خودش GTIN  دریافت كرده است.

و ی در ادامه با تشریح این مطلب گفت : گزینه دوم این است كه كالای وارداتی GTIN ندارد و باید از مركز ملی شماره‌گذاری كالا و خدمات ایران ( IranGS1)  ایران كد  دریافت كند و یا از شناسه داخلی سامانه استفاده كند و سپس مساله این است كه  كالا  چه GTIN  داشته باشد یا از شناسه داخلی استفاده كند باید شناسنامه كالا را تشكیل دهد.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-8-4
0 1027

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ