شماره کوتاژ گمرک چیست؟
شماره کوتاژ گمرک چیست؟
واتساپ: 09018317558 02142326

شماره کوتاژ گمرک چیست؟

شماره کوتاژ گمرک یکی از مراحل مهم و تخصصی گمرکی است که اخذ آن برای واردات و صادرات کالا برای تجار و بازرگانان ضروری است. اخذ این شماره مراحل و شرایط خاصی را می طلبد که برای روند ترخیص باید مطابق با اصول و دانش گمرکی پیش رفت.

گروه بازرگانی پرشین تجارت دوان با سال ها سابقه و تخصص کافی در زمینه امور ترخیص، روند ثبت سفارش و اظهارنامه و اخذ شماره کوتاژ را به صورت حرفه ای انجام می دهد و با سرعت کالا را از گمرک ترخیص می کند.

در این مقاله قصد داریم شما را با شماره کوتاژ آشنا کنیم و به توضیح نحوه دریافت آن، مراحل و شرایطی که در این مسیر باید تجار و بازرگانان طی کنند، بپردازیم، پس اگر قصد واردات و صادرات کالا را دارید، با ماه همراه باشید.

سامانه گمرکی الکترونیکی شماره کوتاژ چیست؟

 

شماره کوتاژ یک شماره منحصربه فردی است که با توجه به هر نوع کالایی ثبت و ضبط می شود. پس از تنظیم و ثبت اظهارنامه کالاهای وارداتی یا صادراتی در سامانه جامع امور گمرکی، شماره کوتاژ به کالای مورد نظر تعلق می گیرد.

با در دست داشتن شماره کوتاژ می توان در موقعیت های مختلفی هم چون شکایت یا شرکت در کمیسیون های گمرکی استفاده نمود.

 

چگونگی دریافت شماره کوتاژ

 

با توجه به انجام دریافت شماره کوتاژ که جزء یکی از مهم ترین بخش های ترخیص و گمرکی است، گمرک به منظور تسریع مراحل بازرگانی، روش الکترونیکی کردن  ثبت اظهارنامه را آغاز کرده است. با توجه به این مورد، بازرگانان و تجار با ثبت اظهارنامه به صورت الکترونیکی می توانند اطلاعات را وارد و شماره کوتاژ دریافت کنند. ماموران گمرکی محصولات وارداتی و صادراتی شما را از طریق همین شماره کوتاژ شناسایی خواهند کرد.

 

کاربرد شماره کوتاژ

 

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم، شماره کوتاژ برای استفاده برای شرکت در کمیسیون های گمرکی و شکایت کاربرد دارد. این شماره 8 رقمی در طول مسیر ترخیص کالا از اهمیت زیادی برخوردار است که در ادامه به چند نمونه از آن اشاره می کنیم:

  • هنگام بازبینی کالا پس از خروج
  • پیگیری مجوزهای ضروری ترخیص کالا تا زمان حمل
  • خروج کالا از گمرک
  • پیگیری صفر تا صد تمام مراحل آزادسازی

بنابراین با داشتن شماره کوتاژ بازرگانان و تجار از لحظه رسیدن محموله به گمرک تا زمان ترخیص کالا و خروج آن از گمرک می توانند مطلع شوند.

 

چگونگی ثبت شماره کوتاژ

 

در سامانه جامع گمرکی بازرگان با ثبت اظهارنامه، شماره کوتاژ را دریافت می کند که براساس آن می تواند تمام پیگیری های لازم را از تشریفات گمرکی همزمان با ورود کالا تا خروج کالا از گمرک انجام دهد.

اطلاعاتی از قبیل نحوه حمل و نقل، نوع بسته بندی کالا و غیره پس از ثبت شدن، شماره کوتاژ کالا به همراه بارکد به کالا تعلق می گیرد. اگر در خصوص واردات باشد به آن کوتاژ وارداتی می گویند و اگر صادراتی باشد، کوتاژ صادراتی نام دارد.

 

دلایل ثبت و دریافت شماره کوتاژ

 

اختصاص شماره کوتاژ برای پیگیری و کنترل بیشتر کالاهای صادراتی و وارداتی ایجاد شده است که برای هر کالای اظهارشده ضروری است. با اخذ شماره کوتاژ، امکان ارزیابی و بررسی راحت گمرک برای کالایی که در سیستم ثبت شده است، وجود دارد.

هدف این بازرسی و ارزیابی سیستمی، تطابق اطلاعات و مشخصات کالا با مواردی است که در سیستم ثبت شده است. با شماره کوتاژ می توان تمامی مراحل صفر تا صد تشریفات گمرکی را رصد و پیگیری کرد.

 

موارد استفاده از شماره کوتاژ

 

شماره کوتاژ که یک شماره هشت رقمی است به عنوان یکی از اسناد معتبر و مهم گمرکی شناخته می شود و برای روند ترخیص کالاهای تجاری از گمرک توسط تجار و بازرگانان باید تهیه شود.

این شماره در روند ترخیص کاربردهای زیادی دارد که اهمیت اخذ آن را دوچندان کرده است. در ادامه به چند نمونه از کاربرد آن اشاره می کنیم:

  • دریافت مجوزهای مرتبط با حمل و نقل
  • قابل استفاده هنگام بازبینی کالا بعد از خروج کالا از گمرک
  • تعیین مسیرهای گمرکی
  • تهیه قبض انبار

 

نام های شناخته شده شماره کوتاژ

 

شماره کوتاژ با توجه به کاربرد و مهم بودنش در روند ترخیص کالا با نام های مختلفی شناخته شده است که در عرصه تجارت بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله این نام ها می توان موارد زیر را ذکر کرد:

  • سریال اظهارنامه
  • سریال کوتاژ
  • کد کوتاژ
  • شماره کوتاژ

 

سامانه جامع گمرکی چیست؟

 

تا اینجا با شماره کوتاژ و نحوه دریافت آن آشنا شدیم، اما در اینجا به توضیح سامانه ای می پردازیم که شماره کوتاژ طی انجام مراحلی در آن ثبت و تنظیم می شود.

سامانه جامع گمرکی که با نام EPL شناخته شده است یک پلتفرم اینترنتی است که حجم بالای از واردات و صادرات کالا را پیگیری می کند. با کمک این سامانه می توان بسیاری از امور را ثبت الکترونیکی کرد و از تلف شدن وقت جلوگیری نمود.

با ایجاد این سامانه از صف های طولانی، مراجعات حضوری و غیر ضروری، کاغذبازی ها و غیره جلوگیری می کند و کنترل بیشتری بر روی محصولات وارداتی و صادراتی اعمال می شود.

دریافت شماره کوتاژ نیز یکی از چندین فعالیتی است که در سامانه جامع گمرکی پیگیری می شود و پس از ثبت اظهارنامه در این سامانه به کالای شما اختصاص می یابد.

 

مدارک مورد نیاز جهت تنظیم اظهارنامه گمرکی

 

یکی از مهم ترین و مراحل ترخیص کالا به تنظیم و ثبت اظهارنامه اشاره دارد که برای تهیه این معرفی نامه به مدارکی نیاز می شود که براساس آن می توان از اطلاعات ثبت شده، فرمی را تکمیل نمود.

پس از اظهارنامه در سامانه، مبلغی براساس نوع کالای تجاری پرداخت می شود تا مراحل بازرسی و کنترل و بررسی تطابق مشخصات کالا صورت گیرد.

در اینجا به مدارکی اشاره می کنیم که برای تنظیم و ثبت اظهارنامه نیاز هستند:

  • بارنامه
  • بیمه نامه
  • کارت بازرگانی
  • گواهی ترخیصیه
  • گواهی خرید کالا
  • پروفرما
  • مجوزهای ثبت سفارش
  • مجوزهای ضروری ترخیص کالا

 

مراحل ثبت و تنظیم اظهارنامه

 

پس از وارد کردن اطلاعات جهت تنظیم اظهارنامه در سامانه جامع گمرکی شماره کوتاژ دریافت و اظهارنامه ثبت می گردد. در این میان وارد کننده کالا باید اطلاعات مورد نیاز را در سامانه وارد کند و ارزش کالا را محاسبه نماید.

پس از پذیرش و بررسی اطلاعات ثبت شده، کالا برای بازرسی های گمرکی آماده می شود و با توجه به نوع مسیر گمرکی، بازرسی فیزیکی انجام می گیرد.

بازرس پس از بررسی وجوه پرداختی و دستورالعمل ها، اظهارنامه را امضا و به کارشناس سرویس ارائه می دهد. کارشناس سرویس نیز پس از بازرسی های لازم اظهارنامه را به رئیس سرویس ارزیابی انتقال می دهد و شماره را فراخوانی می کند و پس از آن اظهارنامه را امضا و به واحد صندوق ارجاع می دهد.

 

چرا پرشین تجارت دوان

 

گروه بازرگانی پرشین تجارت دوان با سال ها سابقه و رزومه کاری درخشان توانسته است در مسیر واردات و صادرات و ترخیص به صورت تخصصی و حرفه ای فعالیت کند و تاکنون رضایت مندی بیشتر مشتریان را به خود جلب نموده است.

این گروه با همکاری جمعی از بازنشستگان گمرکی با تجربه و افراد ترخیص کار حرفه ای کلیه امور ترخیص را با دانش و تخصص خود در کوتاه ترین زمان ممکن و با سرعت به انجام می رساند.

از خدمات این گروه می توان به ثبت سفارش و اظهارنامه، اخذ مجوزات مورد نیاز، انجام امور ترخیص کالا، ارائه آخرین اخبار و بخشنامه و غیره اشاره کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شماره کوتاژ می توانید با کارشناسان گروه بازرگانی پرشین تجارت دوان ارتباط برقرار کنید.

 

کلام پایانی

 

در این مقاله سعی کردیم شما را با شماره کوتاژ، شرایط و نحوه دریافت آن آشنا کنیم و مسیر ترخیص کالای خود را تسریع کنید. اما اگر در این زمینه اطلاعات و تجربه کمی دارید، پیشنهاد می کنیم به شرکت های بازرگانی مراجعه نمایید.

با داشتن شماره کوتاژ چه کارهایی می توان کرد؟

اگر به کالای وارداتی یا صادراتی شما، شماره کوتاژ تعلق گرفت می توان با آن برای شکایت یا شرکت در کمیسیون های گمرکی استفاده کرد.

در کدام سامانه، ثبت اظهارنامه صورت می گیرد؟

در سامانه جامع گمرکی

زمان دریافت شماره کوتاژ چه موقعی است؟

پس از ثبت اظهارنامه، شماره ای تحت عنوان شماره کوتاژ به کالا تعلق می گیرد.

مدارک مورد نیاز دریافت کوتاژ شامل چه چیزهایی هستند؟

برای دریافت کوتاژ مدارکی باید ارائه شوند که از جمله آن ها می توان به پروفرما، گواهی ترخیصیه، بارنامه، مجوزها و گواهی های لازم نسبت به اظهارنامه و غیره اشاره کرد.

کاربرد شماره کوتاژ در چه مراحلی از ترخیص می باشد؟

شماره کوتاژ در تمامی مراحل ترخیص کالا از گمرک کاربرد دارد.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1401-11-26
0 2171

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ