ممنوعیت صدور حواله‌های بانكی برداشته شد
ممنوعیت صدور حواله‌های بانكی برداشته شد
واتساپ: 09018317558 02142326

ممنوعیت صدور حواله‌های بانكی برداشته شد

ممنوعیت صدور حواله‌های بانكی برداشته شد

ممنوعیت صدور حواله‌های بانكی برداشته شد ؛ با دستور اخیر بانك مركزی، بانك‌ها موظف شدند تا حواله های ساتنا و پایا را بدون الزام مشتری به داشتن حساب در بانك مورد مراجعه صادر كنند. در این حالت نقل و انتقال بین بانكی با سهولت بیشتری برای مشتریان انجام خواهد شد.

سامانه های ساتنا و پایا به عنوان جایگزین چك بین بانكی عمل كرده و انتقال وجوه بین بانكی را با سرعت و دقت بیشتر اما با ریسك و هزینه كمتر انجام می دهد. این سامانه ها از زمان راه اندازی، ضمن توقف فرایند كاغذی، پیچیده و زمان‌بر موجب تحولاتی در ابعاد نظارتی، سیاست گذاری و مشتری در صنعت بانكداری شد.

سامانه های ساتنا و پایا در ابتدای راه اندازی با برخی محدودیت هایی همراه بود كه به تدریج تا حدودی حل و فصل شده و بانك‌ها ملزم به ارائه خدمات آسان تر به مشتریان خود از طریق این سامانه‌ها شدند.

این در حالی است كه پیش تر به دلیل نامشخص بودن اطلاعات مربوط به حساب مقصد با توجه به احتمال بروز اشتباه از سوی كاربر یا مشتری در درج شماره شبا و همچنین غیرفعال بودن حساب مقصد و امكان برگشت حواله، تبعات و مشكلاتی را به همراه داشت. در این حالت عدم ارائه خدماتی مانند كارسازی و ارسال مبلغ چك از طریق حواله ساتنا و پایا بدون داشتن حساب مشتریان در بانك مبدا و لزوم تعدد حساب مشتریان در بانكهای مختلف از جمله چالش‌ها بود.

بیشتر بدانید :

بر این اساس چندی پیش سامانه ای تحت عنوان سامانه استعلام شبا از سوی بانك مركزی تولید و در اختیار بانك‌ها قرار گرفت. این سامانه علاوه بر مزیت كنترل مواردی از جمله صحت نام و نام خانوادگی فردی كه شماره شبا به وی تعلق دارد و همچنین فعال بودن حساب مقصد، امكان ارائه در بانكهای مختلف (از طریق شعبه، اینترنت و ..) را نیز فراهم آورد.

بنابراین با راه اندازی سامانه استعلام شبا، بهانه بانكها برای نامعلوم بودن صاحب شماره شبا در نقل و انتقال از طریق ساتنا و پایا حذف شد، چرا كه در حالت قبلی با توجه به ریسكی كه می توانست به همراه داشته باشد بانكها حاضر نبودند برای مشتریانی كه در بانك آنها حسابی ندارند برای بانك دیگری حواله صادر كنند.

اما اخیرا بانك مركزی با صدور دستورالعملی، بانكها را ملزم به حذف این ممنوعیت كرده است. به گونه ای كه اكنون بانك‌ها موظف هستند بدون توجه به اینكه متقاضی در بانك مورد مراجه حساب بانكی دارد و یا ندارد برای وی حواله صادر كنند.

در بخشنامه بانك مركزی به بانكها آمده است كه با توجه به حل و فصل برخی مشكلات از جمله راه اندازی سامانه استعلام شبا، به منظور رفاه حال مشتریان، اجتناب از نقل و انتقال فیزیكی پول، حذف مخاطرات امنیتی مربوطه و همچنین جایگزینی چك‌های رمزدار با حواله‌های الكترونیكی، مقرر شده است تا ارائه خدمت كارسازی و ارسال مبلغ چك از طریق حواله ساتنا و پایا بدون الزام متشری در داشتن حساب در بانك مبدا از حالت اختیاری به اجباری نبدیل شود.

در راستای اجرای این موضوع، بانكها مكلف به بكارگیری سامانه استعلام در فرایند ارائه خدمات در ساتنا و پایا شده و مسئولیت بروز هر گونه مشكلی ناشی از عدم رعایت مقررات مربوطه، بر عهده خود بانكها خواهد بود.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-8-4
0 1386

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

در طول تعطیلات نوروزی پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ