هشت راهبرد در توسعه صادرات غیرنفتی
هشت راهبرد در توسعه صادرات غیرنفتی
واتساپ: 09018317558 02142326

هشت راهبرد در توسعه صادرات غیرنفتی

هشت راهبرد در توسعه صادرات غیرنفتی

هشت راهبرد در توسعه صادرات غیرنفتی ؛ تلاش برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز 20ساله و ایجاد ظرفیت‌های جدید در جهت توسعه صادرات غیرنفتی همواره از جمله راهبردهای بلندمدت كشور در عرصه اقتصاد در طول سال‌های اخیر بوده است. هر چند كه در طول برنامه‌های اول، دوم و سوم توسعه اقتصادی كشور‌، وضعیت صادرات غیرنفتی ایران از رقم پیش بینی‌شده كمتر بود‌، اما در چهارمین برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی كشور این میزان از رقم پیش‌بینی شده نیز فراتر رفت و حال با توجه به اهداف پیش‌بینی شده در برنامه پنجم توسعه، باید تلاش كرد تا با بكارگیری راهبردی‌های توسعه صادرات غیرنفتی، رشد اقتصادی كشور را تسریع بخشید.

نخستین راهبرد در تحقق این مهم، ارتقای فضای كسب و كار، رقابت‌مندی و مساعدسازی محیط صادرات كالاها و خدمات است كه شامل سیاست‌های مربوط به مساعدسازی محیط اجتماعی و فرهنگی صادرات، ارتقای فناوری در سطح ملی، رقابت‌مندی اقتصادی ملی، راهبردهای قانونی و مقرراتی و سیاست‌های تجاری در سطح ملی می‌شود.

در راهبرد دوم. ارتقای رقابت‌مندی در صادرات غیرنفتی باید مورد توجه قرار گیرد كه شامل مباحث عمومی رقابت‌مندی صادرات كالاها و خدمات، كاهش قیمت تمام‌شده صادرات كالاها و خدمات و بازنگری اصلاح و طراحی مجدد مشوق‌های صادراتی با هدف تسهیل روان سازی و افزایش اثربخشی مشوق‌ها است.

راهبرد سوم، توسعه و ارتقای خدمات پشتیبانی صادرات است. این راهبرد می‌‌تواند شامل راهكارهای توسعه و ارتقای زیرساخت‌های عمومی مناسب صادرات، همچنین ایجاد، توسعه و تجهیز زیرساخت‌های تخصصی صدور كالا و خدمات، تامین مالی صادرات، توسعه و تجهیز زیرساخت‌های تخصصی صدور كالا و خدمات، تامین مالی صادرات، توسعه بیمه‌های صادراتی و سرمایه‌گذاری، مدیریت كیفیت صدور كالا و خدمات، ارتقای بسته‌بندی محصولات صادراتی و مدیریت اطلاعات تجاری باشد.

راهبرد چهارم، توسعه بنگاه‌های شایسته صادراتی است و شامل سهم غالب بخش غیردولتی و دستیابی به بخش خصوصی توانمند، تجدید ساختار بنگاه‌ها، كمك به كاهش و رفع نقاط ضعف، تقویت بنگاه‌های صادراتی و یكپارچه‌سازی بنگاه‌های كوچك و متوسط می‌شود.

بیشتر بدانید :

در راهبرد پنجم كه توسعه محصولات جدید صادراتی و رشد پایدار صادرات فعلی در آن هدفگذاری می‌شود، می‌توان توسعه صادرات كالاهای فعلی، تنوع‌بخشی به ظرفیت‌های صادراتی كشور و تولید كالاها و خدمات جدید صادراتی را دنبال كرد.

ماندگاری در بازارها و تنوع بازارهای صادراتی را می‌توان ششمین راهبرد توسعه غیرنفتی برشمرد. در این بخش راهكارهای تحقق بازارهای صادراتی، بازاریابی و توصیه‌های محصول و بازار، تنوع‌بخشی به بازارهای صادراتی، روادیدهای بازاریابی و تجاری، برپایی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها و اعزام هیات‌های تجاری و بازاریابی قابل ارائه است. همچنین تبلیغات و استفاده از توان اتاق‌های مشترك، تشكل‌های تجار ایرانی مقیم خارج، آموزش‌های تخصصی بازاریابی و خدمات تخصصی بازاریابی صادراتی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

اما راهبرد هفتم در توسعه صادرات غیرنفتی، روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه، چندجانبه و توسعه زیرساخت‌های تجارت ایران و دیگر كشورها است. این راهبرد شامل سیاست‌های عمومی، موافقت‌نامه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بلوك‌بندی، سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی مرتبط با تجارت، توسعه تجارت بین‌كشورهای اسلامی و ارتقا و بهبود مبادلات مرزی با كشورهای همسایه می‌شود.

در هشتمین راهبرد نیز لازم است توسعه صادرات استان‌ها مورد توجه ویژه قرار گیرد. این بخش خود شامل سیاست‌گذاری، برنامه‌های راهبردی، مزیت‌های استانی و طرح هدایت صادرات از طریق استان‌هاست.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-8-4
0 1102

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ