واردات و ترخیص پارچه
واردات و ترخیص پارچه
واتساپ: 09018317558 02142326

واردات و ترخیص پارچه

واردات و ترخیص پارچه از گمرک

 

واردات و ترخیص پارچه از نیازهای اساسی کشور به شمار می‌آید تولید داخلی جوابگوی تقاضای جامعه و کیفیت مورد نیاز نیست.

پارچه از پرمصرف‌ترین کالاهای کشور است و با توجه به جمعیت و مصارف داخلی، واردات انواع مختلف آن همواره مورد توجه بازرگانان بوده است. بیش از 50 درصد پارچه مصرفی کشور از جمله پارچه های رومبلی و … از طریق واردات تأمین می‌شود و 95 از مواد اولیه تهیه پوشاک نیز پارچه است.

در این مقاله، گروه بازرگانی پرشین تجارت دوان، بخشی از اطلاعات و تجربه درخشان خود در زمینه واردات و ترخیص پارچه از گمرکات کشور را با شما بازرگانان محترم به اشتراک می‌گذارد.

واردات و ترخیص پارچه واردات انواع پارچه

 

پارچه‌ها به لحاظ مواد اولیه به طور کلی به سه نوع طبیعی، مصنوعی و ترکیبی دسته‌بندی می‌شوند:

  • پارچه‌های طبیعی معمولا، نرم و بادوام هستند. همان طور که از نامشان پیداست با مواد اولیه یافت شده در طبیعت و حیوانات تولید می‌شوند.

از آن جمله می‌توان پارچه‌های نخی (الیاف پنبه)، کتان یا لینن (ساقه‌ کتان)، ابریشم (تار پیله کرم ابریشم)، پشمی (پشم حیوانات)، چرم (پوست حیوانات)، جیر (پوست حیوانات) و خز (مو و خز حیوانات) را برشمرد.

  • پارچه‌های مصنوعی با استفاده از مواد معدنی یا ترکیب مواد معدنی و شیمیایی تولید می‌شوند. پارچه‌های مصنوعی در انواع بسیار متنوع دیده می‌شوند که هرکدام خاصیت و کاربردی دارند. این پارچه‌ها معمولاً مقاوم‌تر و البته ارزان‌تر از پارچه‌های طبیعی هستند.

از انواع الیاف و پارچه‌های مصنوعی می‌توان به داکرون، نایلون، پلی‌استر، ساتن، استات، پنبه نسوز، چرم و خز مصنوعی و … اشاره کرد

  • در ساخت پارچه‌های ترکیبی، از مواد طبیعی و مصنوعی با درصد‌های مختلف استفاده می‌شود. برخی از انواع مخمل، ویسکوز پلی‌استر، تری پشم، تری پنبه جزو محبوب‌ترین این دسته می‌باشند.

پارچه‌ها به لحاظ نوع بافت و حتی کاربرد نیز دسته‌بندی‌هایی دارند. به خاطر همین تنوع بالاست که نمونه پارچه مورد نظر باید پیش از خرید به آزمایشگاه گمرک تحویل گردد. پس از انجام آزمایش و بررسی‌های دقیق و تطبیق استانداردها، مجوز و حقوق ورودی آن پارچه اعلام می‌شود.

 

ضرورت و اهمیت واردات پارچه

 

همان طور که ذکر شد تولید داخلی پارچه کفاف نیاز کشور را نمی‌دهد. در شرایط تحریم‌های اقتصادی که به کشور عزیزمان تحمیل شده‌ است، ورود ماشین‌آلات و تکنولوژی مدرن نساجی به کشور مقدور نیست.

با توجه به فرسوده و قدیمی بودن دستگاه‌های کارخانجات نساجی کشور و تیراژ پایین تولید، قیمت تمام شده تولید پارچه در ایران بالا است.. همچنین امکان تولید همه انواع پارچه در داخل نیز وجود ندارد.

همه این عوامل، در کنار تقاضای بالای جامعه، به‌خصوص برای پارچه سیاه، بسیاری از وارد کنندگان و بازرگانان را به واردات پارچه تشویق می‌کند. لازم به ذکر است که واردات و ترخیص پارچه نیازمند تخصص و آگاهی از ضوابط و مقرراتی خاص و سختگیرانه است.

بیشترین واردات پارچه ایران از کشورهای چین، ترکیه، پاکستان، ایتالیا، هند و امارات متحده عربی می‌باشد. حجم واردات پارچه از چین و ترکیه در صدر قرار دارد. بیشترین واردات پارچه نیز از مرزها و گمرکات دریایی انجام می‌شود.

 

شرایط واردات و ترخیص پارچه

 

پروسه‌ پیچیده واردات و ترخیص پارچه یک کار تخصصی است و نیازمند تبحر و دقت بالا. عدم مهارت در این روند، می‌تواند موجب زیان و حتی جریمه شدن بازرگان و وارد کننده شود. در اینجا با عمده‌ترین شرایط و ضوابط واردات پارچه آشنا می‌شویم.

  • داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • داشتن کارت بازرگانی
  • ارسال نمونه پارچه مورد نظر به آزمایشگاه گمرک برای تشخیص نوع و ارزش پارچه و تعیین کد تعرفه وارداتی مربوطه
  • اخذ مجوز واردات کالا
  • ثبت سفارش کالا
  • انتخاب گمرگ تخصصی واردات پارچه مورد نظر
  • ثبت اظهارنامه وارد کننده در سیستم اینترنتی گمرک. ارزیابی و تأیید اظهارنامه توسط دایره فنی گمرک.
  • تکمیل فرم‌ اظهارنامه واردات پارچه
  • پرداخت حقوق گمرکی و هزینه‌های مربوط به ترخیص کالا
  • پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

 

گمرکات اختصاصی ترخیص پارچه

 

واردات و ترخیص پارچه تشریفات گمرکی خاص و دقیقی دارد که سختگیری‌ها‌ و فیلتر‌های متعددی را شامل می‌شود. اولویت گمرکی واردات پارچه 7 است و باید حتماً از مبادی گمرکی اختصاصی صورت پذیرد.

بر اساس بخشنامه‌ گمرک جمهوری اسلامی ایران در آبان ماه سال 1400،  ۱۰ گمرک اختصاصی مجاز برای واردات و ترخیص پارچه عبارتند از: گمرک‌ آبادان، بوشهر، شهید رجایی، خوی، ، جلفا، چابهار، زاهدان، کیش، تهران و غرب تهران.

لازم به ذکر است که تاکید شده است درصورت ورود پارچه به سایر گمرکات، باید محموله به نزدیک‌ترین گمرک تخصصی انتقال یابد و از آنجا ترخیص شود.

با این حال وارد کنندگان محترم باید به طور مرتب از بخشنامه‌ها و قوانین جدید گمرکی اطلاعات کسب نمایند. زیرا این لیست بسته به شرایط و بنا به بخشنامه‌های جدید تغییر می‌کند.

 

اظهارنامه واردات پارچه چیست؟

 

تکمیل اظهارنامه واردات پارچه را می‌توان مهم‌ترین مرحله پروسه واردات و ترخیص پارچه به شمار آورد. پس از ورود محموله پارچه وارداتی به گمرک، باید علاو بر مدارک متداول برای ترخیص کالا، اظهارنامه‌ای نیز تکمیل گردد.

وارد کننده و تجار لازم است این فرم‌ها را با کمال دقت و صداقت پر کنند. زیرا مشاهده هر گونه مغایرت در اطلاعات اظهار شده با محموله و نمونه آزمایش شده، تخلف تلقی می‌گردد. این تخلف مشمول جریمه‌هایی گاه سنگین می‌شود که برای وارد کننده زیانبار است. جریمه این تخلف می‌تواند  بین 10 تا 100 درصد ارزش کالا باشد.

اظهارنامه واردات پارچه شامل دو فرم است:

  • فرم 1- معروف به فرم 111. در این فرم درباره وارد کننده و پارچه‌‌ای که خریداری شده است سوالاتی قید است.
  • فرم 2- معروف به فرم 121. در این فرم سوالاتی درباره انواع مختلف پارچه خریداری شده آمده است.

 

کد تعرفه و حقوق ورودی واردات پارچه

 

تعرفه واردات پارچه بر اساس نوع، جنس، کیفیت و کاربری آن و پس از بررسی نمونه پارچه ارسال شده به آزمایشگاه گمرک تعیین می‌شود. دسته‌بندی کلی پارچه‌ها که هرکدام نیز زیرمجموعه‌هایی با نام‌های تجاری خاص دارند شامل این موارد است:

  • پارچه‌های تاروپود باف
  • پارچه‌ های تاروپود باف سفید شده
  • پارچه‌های تاروپود باف رنگرزی شده
  • پارچه‌ های تاروپود باف رنگارنگ
  • پارچه‌های ساده باف
  • پارچه‌ های کتان خام و خیسانده
  • پارچه‌های دنیم

 

کد تعرفه واردات پارچه بین ۵۲۰۸ تا ۶۰۰۶۹۰۰ است. که بر اساس نوع، جنس، کیفیت و کاربرد از سوی آزمایشگاه گمرک برای نمونه ارسالی اعلام می‌شود. هرچه کیفیت و قیمت پارچه بالاتر باشد، قطعاً تعرفه بالاتری نیز خواهد داشت.

حقوق گمرکی واردات پارچه نیز با توجه به نوع پارچه ۳۲ یا ۴۰ درصد می‌باشد. حقوق ورودی برخی پارچه‌های ضخیم و صافی‌ها که مصارف فنی و صنعتی دارند ۵ درصد است. برخی پارچه‌های قلاب‌باف وکشباف در صورتی که از پاکستان یا تونس واردات شوند مشمول کد تعرفه گمرکی ترجیحی می‌شوند که حقوق ورودی کم‌تری دارد.

نکته بسیار مهمی که لازم است وارد کنندگان پارچه به آن دقت نمایند این است که تعرفه ورودی پارچه‌ها هر سال تغییر می‌کند. مطالعه آخرین قوانین و مقررات مربوطه، پیش از اقدام به خرید کالا، از ضروریات است.

گروه بازرگانی پرشین تجارت دوان آماده ارائه هرگونه مشاوره در زمینه واردات و ترخیص پارچه از گمرکات کشور می‌باشد. واردکنندگان و تجار محترم، به شرط داشتن کارت بازرگانی معتبر، می‌توانند برای ترخیص هرچه سریع‌تر محموله‌های خود، این فرآیند را به ترخیص‌ کاران مجرب و دقیق ما واگذار نمایند.

مهم‌ترین گمرکات واردت و ترخیص پارچه کدامند؟

گمرگ بوشهر و گمرک خرمشهر دو گمرک مهم برای واردات و ترخیص پارچه هستند. برای محموله‌های هوایی نیز گمرک فرودگاه امام خمینی توصیه می‌شود.

در تعیین ارزش پارچه چه معیارهای در نظر گرفته می‌شود؟

معیارهای تعیین ارزش پارچه و اعلام کد تعرفه عبارتند از: عرض، نوع دوخت، جنس، کیفیت و گرماژ (وزن یک متر مکعب)

آیا وارد کننده شخصاً باید فرم اظهارنامه گمرک را پر کند؟

وارد کننده و نماینده ایشان مجاز به انجام تمام مراحل ترخیص کالا می‌باشند. البته مسئولیت اطلاعات ارائه شده به نماینده، به عهده وارد کننده که خریدار کالا است می‌باشد.

واردات چه نوع پارچه‌هایی را توصیه می‌کنید؟

در واردات پارچه، پیش از هر چیز باید به نیاز جامعه توجه کرد. اگر نیاز بازار را با دقت بررسی کنید، می‌توانید کالای خود را به موقع به فروش برسانید. در تحقیق بازار، حتماً به مد روز و فصل دقت نمایید.

مهم‌ترین نکته در واردات و ترخیص پارچه چیست؟

مهم‌ترین چیزی که در پروسه واردات و ترخیص پارچه باید به آن توجه کرد، زمان است. به دلیل طولانی شدن پروسه ترخیص پارچه از گمرک، گاهی پارچه‌ ممکن است در زمان صدور مجوز خروج از گمرک دیگر به روز نباشد و از مد بازار افتاده باشد. لذا استفاده از مشاوره و خدمات ترخیص‌کاران مجرب آشنا به قوانین روز بسیار جداً می‌شود.

واردات و ترخیص پارچه پروسه‌ای حساس، پیچیده و زمان‌بر است. برای کاشتن هزینه‌های عملیات، بهتر است که محموله را هرچه زودتر از گمرک خارج کرد. این سرعت عمل کمک می‌کند پارچه با هزینه کمتر به انبار شما برسد و بتوانید با قیمت مناسب و رقابتی در بازار عرضه نمایید.

به این نوشته امتیاز دهید
1.5/5 - (2 امتیاز)
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1400-11-23
0 1702

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ