ورود به سامانه epl گمرک | راهنمای سامانه گمرک
ورود به سامانه epl گمرک | راهنمای سامانه گمرک
واتساپ: 09018317558 02142326

ورود به سامانه epl گمرک | راهنمای سامانه گمرک

سامانه EPL یا “پنجره واحد تجارت فرامرزی” برای انجام فرآیند ترخیص کالاها از طریق اینترنت طراحی و ایجاد شده است. هدف اصلی این سامانه، تسریع در فرآیند ترخیص کالاها و امور گمرکی در زمینه تجارت کالاهاست. واردکنندگان محصولات و تاجران بین‌المللی حتماً با نام سامانه “EPL” آشنا هستند. در واقع این سامانه به منظور تسهیل و ارتقاء فرآیند ترخیص کالاها و امور گمرکی در زمینه تجارت کالاها، در دسترس قرار گرفته است. با ما همراه باشید تا با راهنمای ورود به سامانه epl آشنا شوید.

EPL به معنای “لیست بسته‌بندی الکترونیکی” است و یکی از بهترین و مؤثرترین سیستم‌ها برای مدیریت امور گمرکی و ترخیص کالا در کشور محسوب می‌شود. این سامانه به عنوان “سامانه جامع امور گمرکی” نیز شناخته می‌شود و نقش مهمی در تسهیل فرآیند ترخیص کالاهای وارداتی ایفا می‌کند. کاربردهای این سامانه شامل وکالت، اظهارنامه‌های گمرکی، صادرات و واردات کالا، خروج موقت خودروها از کشور و دیگر مسائل مرتبط با تجارت بین‌المللی می‌شود.

ورود-به-سامانه-epl آموزش ورود به سامانه EPL

 

برای دسترسی به سامانه، ابتدا باید وب‌سایت epl.irica.ir را در مرورگر خود باز کنید. سپس برای ورود، نام کاربری و رمز عبور (و اگر لازم باشد، کد شناسایی) خود را وارد نمایید. جهت دریافت نام کاربری و رمز عبور، شما باید حضوری به یکی از دفاتر گمرکی مراجعه کرده و در واحد انفورماتیک، کد فعال‌سازی خود را دریافت کنید.

نام کاربری وارد شده به سامانه EPL همواره کد ملی شما خواهد بود و رمز عبور معمولاً توسط مسئولان مربوطه در ابتدا تعیین می‌شود، به عنوان مثال 000000. در ابتدا، حتماً رمز عبور EPL خود را تغییر دهید. در صورتی که این اطلاعات به دیگران منتقل شوند، این امکان وجود دارد که از حساب شما سوءاستفاده شود.

به خصوص برای شرکت‌ها، علاوه بر یوزرنیم و پسورد مدیرعامل، یک یوزرنیم و پسورد دیگر نیز وجود دارد که به شناسه ملی شرکت مرتبط است و باید با یوزرنیم مدیرعامل مرتبط شود. این یوزرنیم دارای محدودیت‌های خاصی است و کارایی چندانی ندارد.

در نهایت پس از ورود به سامانه EPL می‌توانید امور گمرکی خود را از طریق منوها مدیریت کنید.

آموزش ثبت نام در سامانه جامع امور گمرکی

 

برای استفاده از خدمات سامانه جامع امور گمرکی، کاربران باید حتماً با نام کاربری و رمزعبور شخصی خود وارد این سامانه شوند. از این رو، دسترسی به این سامانه مختص افرادی است که پیش‌تر در آن ثبت‌نام کرده‌اند.

توجه داشته باشید که فرآیند ثبت‌نام در سایت epl.irica.ir به شکل آنلاین انجام نمی‌شود. افرادی که تمایل به ثبت‌نام در این سامانه دارند، باید به صورت حضوری به یکی از ادارات گمرک موجود در کشور مراجعه کرده و مراحل ثبت‌نام را انجام دهند.

به منظور ثبت‌نام در این سامانه، کافی است که به همراه کارت شناسایی خود به نزدیک‌ترین گمرک محل اقامتتان مراجعه کنید و درخواست ثبت‌نام در سامانه را ارائه دهید. پس از انجام فرآیند ثبت‌نام، یک نام کاربری و رمزعبور برای شما تعریف می‌شود که با استفاده از آن‌ها می‌توانید وارد سامانه شده و از خدمات آن بهره‌مند شوید.

راهنمای-ورود-به-سامانه-جامع-تجارت مزایای استفاده از سامانه EPL

 

در گذشته، زمانی که میزان واردات کمتر بود، فرآیند ترخیص کالاها اغلب از طریق حضور شخصی انجام می‌شد. اما امروزه با افزایش چشمگیر حجم واردات در کل کشور، وضعیت حضوری ترخیص کالاها به شدت ناممکن شده است.

علاوه بر این، روش ترخیص حضوری با مسائلی نظیر زحمت زیاد و اتلاف وقت، صف‌های بلند و پرتردد همراه بوده است. به همین دلیل بسیاری از کالاها به صورت کامل و دقیق مورد بررسی و ارزیابی قرار نمی‌گرفتند. برای حل این مشکلات، سامانه EPL ایجاد شده تا:

  • مانع از ایجاد مشکلات مراجعه حضوری شود.
  • اجازه دهد که صاحبان کالاها بتوانند به صورت آنلاین و از طریق اینترنت، امور ترخیص کالاهای خود را پیگیری نمایند.
خدمات سامانه جامع امور گمرکی EPL

 

سامانه EPL ایجاد شده است تا خدمات متنوعی را در زمینه گمرک و امور بازرگانی تسهیل کند. با استفاده از این سامانه می‌توانید کارهایی از قبیل دوراظهاری ترانزیت، وکالت و همچنین دوراظهاری واردات را انجام دهید. سایر خدمات آن در ادامه به تفصیل توضیح داده شده‌اند.

 

استعلام پروانه گمرکی در سامانه EPL

 

یکی از خدمات موجود در سامانه جامع امور گمرکی، امکان استعلام پروانه به صورت آنلاین فراهم می‌آورد. اگر نیاز دارید تا از اعتبار یک پروانه گمرکی مطلع شوید، اکنون می‌توانید این کار را به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به حضور خود انجام دهید.

برای انجام استعلام پروانه گمرکی، شما باید به وب‌سایت سامانه جامع مراجعه کرده و به بخش مربوط به استعلام پروانه گمرکی دسترسی پیدا کنید. در زیر، مراحل انجام این فرآیند آمده است:

  • ابتدا وارد سامانه EPL شوید.
  • سپس در پایین صفحه، روی بخش “زیر سامانه‌های پنجره واحد” کلیک کنید تا به بخش مرتبط با این سرویس دسترسی پیدا کنید.
  • در مرحله بعد از بین خدمات موجود، روی “استعلام پروانه الکترونیکی” کلیک کنید.
  • حالا شماره سریال اظهارنامه و رمز دسترسی به پرونده را در فیلدهای مشخص شده وارد کنید و در پایان، بر روی گزینه “جستجو” کلیک کنید.

با انجام این مراحل می‌توانید به راحتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری، پروانه گمرکی مورد نظر خود را بررسی کنید.

پرداخت عوارض گمرکی

 

اگر باید عوارض گمرکی خود را پرداخت کنید، دیگر نیازی به مراجعه حضوری به گمرک ندارید. می‌توانید به وب‌سایت جامع امور گمرکی مراجعه کرده و مراحل پرداخت عوارض را به صورت آنلاین انجام دهید.

برای انجام پرداخت عوارض گمرکی در وب‌سایت epl.irica.ir لازم است شناسه پرداختی خود را تایید کنید. اگر این شناسه را نداشته باشید، پرداخت آنلاین عوارض امکان‌پذیر نخواهد بود. در زیر، نحوه انجام این عملیات آمده است:

  • ابتدا به سامانه جامع امور گمرکی مراجعه کنید.
  • پس از ورود به این سامانه، از بخش “پنجره واحد خدمات” که در پایین صفحه قرار دارد، خدمات مرتبط با این سامانه را باز کنید.
  • سپس از میان خدمات مشخص شده بر روی “سامانه متمرکز پرداخت” کلیک کنید تا به بخش پرداخت عوارض دولتی دسترسی پیدا کنید.
  • حالا شناسه پرداخت عوارض گمرکی خود را در قسمت مشخص شده وارد کنید و بر روی گزینه “پرداخت” کلیک نمایید.

با انجام این مراحل می‌توانید به راحتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری، عوارض گمرکی خود را پرداخت کنید.

اظهارنامه گمرکی موبایل

 

افرادی که به عنوان مسافر وارد کشور می‌شوند و گوشی تلفن همراه با خود دارند، تحت شرایط خاصی می‌توانند هر سال یک گوشی هوشمند به کشور ایران وارد کنند و پس از ثبت اظهارنامه مربوط به آن در سامانه جامع امور گمرکی، از آن استفاده نمایند. افراد باید به منظور تسلیم اظهارنامه گمرکی تلفن همراه به صورت آنلاین، مراحل زیر را دنبال کنند:

  • ابتدا به وب‌سایت جامع امور گمرکی مراجعه کنید.
  • پس از ورود به این وب‌سایت، به بخش “زیر سامانه‌های پنجره واحد خدمات” در پایین صفحه بروید و از میان گزینه‌های نمایش داده شده، بر روی “اظهار تلفن همراه” کلیک کنید تا فرم مربوط به اظهارنامه برای شما باز شود.
  • در مرحله بعدی، وارد بخش اظهارنامه تلفن همراه شوید که برای مسافران طراحی شده است. در این بخش، باید کد IMEI گوشی تلفن همراه خود را در قسمت مشخص شده وارد کنید و سپس بر روی گزینه “ادامه” کلیک نمایید.

پس از انجام این مراحل می‌توانید اظهارنامه گمرکی تلفن همراه خود را به صورت آنلاین تسلیم کرده و از گوشی تلفن همراه خود در کشور ایران استفاده کنید.

زیرسامانه‌های سامانه جامع امور گمرکی

 

سامانه ای پی ال دارای زیر سامانه‌های متنوعی است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • سامانه پرداخت متمرکز
  • سامانه کدینگ
  • سامانه احراز
  • سامانه مانیفست الکترونیکی
  • سامانه ارزش کالا TSC و …

تمامی این سامانه‌ها در کنار یکدیگر، جامعه‌ سامانه یکپارچه گمرکی را تشکیل می‌دهند. بخش پنجره واحد گمرکی EPL-CSW به صورت خاص برای برقراری ارتباط با سازمان‌ها، شرکت‌ها، بیمه‌ها، صاحبان کالا و اظهار کنندگان طراحی شده است. این افراد و نهادها می‌توانند از این بخش بهره‌وری کنند و با تیم‌های گمرکی تعامل داشته و پیگیری امور گمرکی خود را انجام دهند.

به این ترتیب، این سامانه به ارتقاء کارایی و تسهیل در امور گمرکی کمک کرده و ارتباط بین انواع نهادها و افراد مختلف مرتبط با مباحث گمرکی را بهبود می‌بخشد.

 

در صورتی که هر گونه ابهام یا سوالی در مورد سامانه جامع امور گمرکی (EPL) دارید می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی درج شده در قسمت “تماس با ما” مجموعه پرشین تجارت دوان، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

به این نوشته امتیاز دهید
1/5 - (1 امتیاز)
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1402-8-6
0 1065

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ