جزئیات مصوبات سازمان بورس برای جذب سرمایه‌گذاران
جزئیات مصوبات سازمان بورس برای جذب سرمایه‌گذاران
واتساپ: 09018317558 02142326

جزئیات مصوبات سازمان بورس برای جذب سرمایه‌گذاران

جزئیات مصوبات سازمان بورس برای جذب سرمایه‌گذاران

جزئیات مصوبات سازمان بورس برای جذب سرمایه‌گذاران :  مدیرعامل شركت سپرده‌گذاری مركزی با تشریح مصوبه سازمان بورس برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی گفت: «مدل آبی» در اقتصاد ایران اجرایی خواهد شد كه تحولی در بازار سرمایه ایران ایجاد می‌كند.

بورس_برای_سرمایه_گذاری

محمدرضا محسنی با بیان اینكه در جلسه اخیر هیات مدیره سازمان بورس، برای تسریع در جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی «مدل آبی» به تصویب اعضاء رسیده است، افزود: با اجرای این مدل، تحول بزرگی در نحوه ورود سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه ایران ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل شركت سپرده‌گذاری مركزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، در تشریح «مدل آبی» گفت: در سایر كشورهای دنیا فارغ از مدل‌های مختلفی كه در رابطه با چگونگی فعالیت اتاق پایاپای وجود دارد، درباره عضویت در این اتاق به عنوان عضو عامل و واسط تسویه استانداردها، حساسیت‌هایی وجود دارد. این حساسیت‌ها و سخت‌گیری‌ها دارای منطقِ مشخصی است و آن منطق، لزوم به سرانجام رسیدن و نهایی شدن معاملات در بستری ایمن و مطمئن برای پیشگیری از هر گونه اختلال است كه می‌تواند منجر به تشدید ریسك سیستماتیك شود.

جزئیات مصوبات سازمان بورس برای جذب سرمایه‌گذاران

محسنی ادامه داد: بر این اساس اعضای اتاق پایاپای در سایر بازارهای سرمایه عموماً از میان نهادهای مالی هستند كه توانگری مالی قابل قبول داشته باشند. با این همه در بسیاری از بازارهای سرمایه، ایفای نقش طرف معامله مركزی توسط نهادهای سپرده‌گذاری مركزی و تسویه و یا نهاد مالی دیگری هستند تا حداقل ریسك تسویه موجود نیز پوشش داده شود.

مدیرعامل سمات تشریح كرد: در سال‌های بعد از تصویب قانون بازار اوراق بهادار تاكنون كه بازار سرمایه ایران دستاوردهای قابل توجهی داشته است، وضع به گونه دیگری است. در این بازار كارگزاران نقش قابل توجهی را ایفا می‌كنند و علاوه بر واسطه‌گری در امر معاملات، خدمات مالی گوناگونی را از مشاوره سرمایه‌گذاری تا مدیریت دارایی‌ها و سبدگردانی و تسویه معاملات مشتریان تحت عاملیت خود را با اتاق پایاپای برعهده دارند.

بیشتر بدانید :

تغییرات حدنصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس

وی اضافه كرد: كارگزاران در بازار سرمایه ایران كاملاً تحت نظارت و مقررات هستند و با توجه به میزان سرمایه و اندازه كوچكشان از چابكی زیادی برخوردارند. این امر اگرچه یك حسن به حساب می‌آید، اما از منظر عضویت در اتاق پایاپای و ریسك تسویه معاملات به ویژه با توجه به فاصله زمانی میان تسویه پولی معاملات با زمان معامله، موجب شده سرمایه‌گذاران و به ویژه سرمایه‌گذاران نهادی خارجی خواستار امكانی دیگری با مقدار ریسك كمتر باشند.

محسنی ادامه داد: به منظور پاسخ به این مطالبه و با هدف تقویت اعضای اتاق پایاپای بازار سرمایه، شركت سپرده‌گذاری مركزی از مدت ها قبل برنامه‌ای را در دستور كار خود قرار داد تا با كمك نظام بانكی كشور و بانك‌های تجاری علاقه‌مند و حائز شرایط، ضمن كاهش ریسك تسویه معاملات، كارایی تسویه را افزایش دهد. بر این اساس بانك عامل تسویه به نیابت از كارگزاران تحت عاملیت خویش اقدام با تسویه تعهدات حاصل از معاملات با اتاق پایاپای می‌نماید. در این مدل در واقع بانك عامل، نقش بانك متولی حساب را ایفا می‌كند.

جزئیات مصوبات سازمان بورس برای جذب سرمایه‌گذاران

وی تصریح كرد: موضوع فعالیت نهادهای متولی حساب به ویژه بعد از برجام در محافل و مباحث گوناگون مورد توجه قرار گرفته است. در این خصوص ذكر این نكته اهمیت دارد كه اگرچه بسیاری از خدمات متولی حساب در بازار سرمایه ایران توسط شركت سپرده‌گذاری مركزی ارائه می‌شود (از امانت‌پذیری اوراق بهادار (Safekeeping) گرفته تا تسویه، اقدامات شركتی (Corporate Actions)، خدمات مالیاتی و گزارش‌گری به سرمایه‌گذاران)، سایر خدمات متولی حساب مانند مدیریت دارایی‌ها و مانند آن نیز به فراخور توسط سایر نهادهای مالی بازار سرمایه ارائه می‌شود.

برای دریافت اطلاعات پیرامون واردات کالا و ترخیص کالا کلیک کنید.

مدیرعامل سمات افزود: اما تاكنون در بازار سرمایه ایران نهاد متولی حساب مستقل فعالیت نداشته است. از آنجایی كه در بسیاری از كشورها این نوع نهادهای مالی به ویژه از نوع بین‌المللی آن امور مربوط به سرمایه‌گذاران به ویژه سرمایه‌گذاران خرد را پشتیبانی می‌كنند، از مدت ها قبل تقاضایی از سوی سرمایه‌گذاران خارجی برای فعالیت این گونه نهادهای مالی در بازار سرمایه ایران وجود داشت.

وی اظهار كرد: شركت سپرده‌گذاری مركزی نیز به عنوان ارائه‌ دهنده خدمات زیرساختی بازار سرمایه، با پیگیری این مطالبه سرمایه‌گذاران، مدلی را با همكاری معاونت‌های نظارت بر بورس‌ها و بازارها و نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس به هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه كرد كه امكان تسویه معاملات سرمایه‌گذاران حایز شرایط (كه شرایط آن توسط سمات تعیین می‌شود) از طریق نظام بانكی با همكاری مثلث سمات، كارگزار و بانك عامل تسویه را مقدور می‌سازد.

محسنی خاطر نشان كرد: این مدل در قالب اصلاحیه ماده 17 دستورالعمل ثبت، سپرده‌گذاری، تسویه و پایاپای در جلسه چهارصد و بیست و چهارم هیأت مدیره سازمان بورس به تصویب رسید تا فرصت جدیدی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه ایران فراهم شود.

جزئیات مصوبات سازمان بورس برای جذب سرمایه‌گذاران

وی تصریح كرد: شركت سمات نیز به منظور اجرای این مدل، درصدد است تا در كوتاه‌ترین زمان ممكن و با همكاری نظام بانكی، كارگزاران و با حمایت سازمان بورس و دیگر اركان بازار سرمایه، زیرساخت‌های فنی، حقوقی و هماهنگی‌های مورد نیاز برای اجرای این مدل را فراهم سازد. امید است تا با اجرای آن، گامی مؤثر و جدی در جهت توسعه سرمایه‌گذاری خارجی و همچنین ارائه خدمات متولی حساب در بازار سرمایه برداشته شود.

متن اصلاحیه ماده 17 دستورالعمل ثبت، سپرده گذاری، تسویه و پایاپای كه در چهارصد و بیست و چهارمین جلسه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب رسید به شرح زیر است:

تبصره 1: مسئولیت تسویه بهای اوراق بهادار معامله شده (خرید و فروش) سرمایه‌گذاران حائز شرایط استفاده از خدمات متولی حساب بر عهده بانك عامل تسویه خواهد بود كه توسط كارگزار منتخب مشتری كتباً به شركت سپرده‌گذاری مركزی معرفی شده و سقف اعتبار تخصیص داده شده به هر مشتری توسط بانك عامل تسویه تعیین و اعلام شده باشد. شرایط این دسته از سرمایه‌گذاران در هر سال توسط شركت سپرده‌گذاری مركزی تعیین و اعلام می‌شود. تسویه بهای اوراق بهادار معامله شده مازاد بر سقف اعتبار اعلامی بانك همچنان بر عهده كارگزار معامله‌كننده خواهد بود.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-8-4
0 1235

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ