صادرات كل آبزیان روند رو به رشدی دارد
صادرات كل آبزیان روند رو به رشدی دارد
واتساپ: 09018317558 02142326

صادرات كل آبزیان روند رو به رشدی دارد

صادرات كل آبزیان روند رو به رشدی دارد

صادرات كل آبزیان روند رو به رشدی دارد : علی اكبر خدایی، دبیر اتحادیه صادر كنندگان آبزیان ایران در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران درباره وضعیت صادرات آبزیان بیان كرد: صادرات كل آبزیان روند رو به رشدی دارد. میگو هم به عنوان یكی از مجموعه‌های آبزیان صادرات خوبی داشته است.به گفته خدایی، این روند رشد صادرات به دلیل این بوده است كه مجموعه تولید با رشد همراه بوده است. او ادامه داد: وضعیت صادرات میگو به خصوص كه به طور كلی مبنای تولیدش صادرات است، در وضعیت خوبی به سر می‌برد. اما شاید در باقی صنایع و كالاهای صادرات وضعیت خوب نباشد، چرا كه به گفته كارشناسان و فعالان اقتصادی اصلاً تولید نداریم كه بتوانیم صادركنیم. اما در بخش آبزیان و میگو چون از اول مبنای صادراتی داشته و حمایت دولت به این معنای پرداخت یارانه‌ای بابت غذای میگو نهاده و … وجود نداشته، همیشه بخش آبزیان به خودش وابسته بوده است. به همین دلیل هم هیچ وقت مشكلی برایش به وجود نیامده و اگر هم مشكلی داشته‌اند، خود فعالان این بخش بین خودشان حل كرده‌اند. همین وابسته نبودن به دولت هم باعث شده كه حاشیه‌های مختلف و كمبود پول و منابع دولت به صنعت تولید و صادرات آبزیان لطمه‌ای وارد نكند.دبیر اتحادیه صادر كنندگان آبزیان ایران تاكید كرد: فعالان این حوزه خودشان را رقبا با تطبیق می‌دهند.

افزایش صادرات آبزیان

او همچنین درباره وضعیت حوزه‌های مختلف آبزیان گفت: خاویار، میگو و ماهی‌های غیر مأكول از همان اول هم مبنای صادراتی داشته‌اند. میگو كه براساس قیمت بازار جهانی تعیین قیمت می‌شود، الان هم قیمت دلار بالا رفته و صادرات میگو هم وضعیت بهتری پیدا كرده است. ماهی‌های غیر مأكول هم به دلیل حرام گوشت بودن در داخل كشور بازاری ندارند و به طور كل صادر می‌شوند. خاویار هم به دلیل ماهیت و گران بودنش بازاری در داخل ندارد و صادر می‌شود. در نتیجه چون نیازی به حمایت دولت نیست خود تولیدكنندگان و صادركنندگان با هم هماهنگ هستند و خودشان سرمایه گذاری می‌كنند و با پرورش دهندگان كلونی تشكیل می‌دهند و صادرات و تولیدات را رقم می‌زنند، الان روند صادرات رو به رشد است.

بیشتر بدانید :

به گفته خدایی، طبق آمار 6 ماه اول امسال، صادرات آبزیان 110 میلیون دلار بوده است. سال گذشته در مدت مشابه، این رقم 72 میلیون دلار بوده است. بنابراین در این مدت رشد خوبی عاید صادرات آبزیان شده است. این رشد صادرات هم به دلیل افزایش تولید و صید خوب بوده است.

دبیر اتحادیه صادر كنندگان آبزیان ایران همچنین درباره وضعیت صادرات آبزیان به روسیه اضافه كرد: كلاً كار با روس‌ها پیچیده و مشكل است. البته كه سال‌ها ایران و روسیه با یكدیگر همسایه بوده‌اند اما با این حال با هم روابط تجاری نداشته‌ایم. از طرفی هم بازار روسیه فروشنده‌های خاص خودش را دارد، اگر آنها بخواهند از ایران خرید كنند باید فروشنده‌های قبلی خود را كنار بگذارند كه اصولاً این اقدام، اقدام پیچیده‌ای است. این مساله برای ایران هم سخت است. به هرحال الان در بازارهایی جا افتاده‌ایم و راحت با قوانین و مقررات آنجا آشنا هستیم تا اینكه بخواهیم بازار جدید روسیه آشنا شویم و آن را بدست آوریم. البته بازار روسیه، رغبت ایجاد می‌كند و صادركنندگان حاضرند با سوبسید و قیمت مشابه یا پایین‌تر در بازار روسیه حضور پیدا كنند.

برای دریافت اطلاعات پیرامون واردات کالا و ترخیص کالا کلیک کنید.

براساس صحبت‌های خدایی، سال گذشته كلاً 270 تن صادرات آبزیان بیشتر میگو و خرچنگ به روسیه انجام شده است در حالی كه در شش ماه اول امسال 250 تن صادرات انجام شده است. در نتیجه می‌توان گفت صادرات به روسیه هم با رشد چشمگیری مواجه بوده است. با این حال بازار روسیه برای صادركنندگان آبزیان ایرانی، بازار درجه اولی نیست، آن هم به چند دلیل تخصصی. یكی از این موارد به قیمت و كیفیت كالاهایی كه رقبای ایران به روسیه صادر می‌كنند برمی گردد. به طور مثل قیمت میگو چین ارزان‌تر از میگوی ایران است. به همین دلیل هم صادركنندگان ایرانی در حدی كه ضرر نكنند آماده گشایش بازار روسیه هستند، این اقدام هم اقدام سختی است اما بخش عمده‌ای این سختی طی شده است.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-8-4
0 1002

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ