لیست سیاه كالاهای خارجی
لیست سیاه كالاهای خارجی
واتساپ: 09018317558 02142326

لیست سیاه كالاهای خارجی

لیست سیاه كالاهای خارجی : جدیدترین فهرست كالاهای ساخت داخل از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد. فهرست مذكور در راستای مصوبه معاون ا ول رئیس‌جمهوری در مرداد ماه امسال در سه گروه فعالیت صنعتی شامل «صنایع برق و الكترونیك»، «ماشین‌آلات و صنایع خودرو» و «صنایع فلزی و لوازم خانگی» و دو گروه مرتبط با «شركت‌های پیمانكاری طراحی، تدارك و ساخت» و فهرست «اقلام و سازندگان ایرانی تجهیزات نیروگاه‌های سیكل تركیبی» منتشر شده است.

مصوبه مذكور ?? مرداد ماه سال جاری از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری ابلاغ شد و براساس آن ?? وزارتخانه و سازمان شامل «وزارت صنعت، معدن و تجارت»،‌ «وزارت امور اقتصادی و دارایی»، «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، «وزارت نفت»، «وزارت نیرو»، «وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح»، «وزارت جهاد‌كشاورزی»، «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور» و «سازمان صدا و سیما» ملزم به تهیه فهرست تكمیلی كالاهای مشمول ممنوعیت خرید خارجی دارای مشابه تولید داخل توسط دستگاه‌های دولتی شدند. فهرستی كه روز گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت اولین نسخه آن را منتشر كرد. پیش از این نیز براساس تصمیم هیات وزیران در جلسه ? / ? / ???? خرید كالاهای خارجی (اعم از كالاهای ساخته شده، قطعات، ملزومات، تجهیزات و… تحت هر عنوان) دارای تولید مشابه داخلی توسط دستگاه‌های دولتی ممنوع شده بود.

برای دریافت اطلاعات پیرامون واردات کالا و ترخیص کالا کلیک کنید.

اما به گفته برخی فعالان صنعتی عدم اجرای صحیح قانون حداكثر‌سازی توان تولید داخلی، موجب شد تا این مصوبه اثربخشی لازم را برای تقویت بخش تولید نداشته باشد. براساس قانون ابلاغ شده فهرست كالاهای تولید داخل با همكاری انجمن‌های تولیدی هر ? ماه یك‌بار به ‌روزرسانی می‌شود.

از سوی دیگر، براساس قوانین كشور موانع غیرتعرفه‌ای برای تجارت خارجی در نظر گرفته نخواهد شد و واردات كالاها منوط به اخذ مجوز نخواهد بود و تنها در صورتی كه شركت‌ها یا دستگاه‌های دولتی بخواهند اقدام به واردات كالایی كنند، باید از وارد كردن كالاهایی كه تولید مشابه داخل دارد و فهرست آن اعلام شده، خودداری كنند.

مصوبه ممنوعیت خرید كالاهای خارجی مشابه تولید داخل همزمان با سیاست جدید نظام مبنی بر استفاده نكردن از كالاهای خارجی، مجددا مورد تاكید قرار گرفت. مطابق مصوبه ابلاغ شده خرید كالاهای خارجی مشابه تولید داخل، برای تمامی دستگاه‌های دولتی و نهادهایی كه به نحوی از بودجه عمرانی استفاده می‌كنند، ممنوع است. همزمان با تاكید بر اجرای كامل این مصوبه، برخی از وزارتخانه‌ها دستورالعمل‌هایی نیز در این خصوص در نظر گرفته‌اند كه می‌توان به تشكیل كمیته‌ای به منظور بررسی خریدهای خارجی، جمع‌آوری فهرست خریدها و اخذ تصمیم مجدد در این خصوص از سوی كمیته مزبور اشاره كرد.

لیست سیاه كالاهای خارجی | صنایع اولویت‌بندی شده

فهرست اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در سه گروه صنعتی شامل «صنایع برق و الكترونیك»، «ماشین‌آلات و صنایع خودرو» و «صنایع فلزی و لوازم خانگی» تهیه شده كه برای «صنایع برق و الكترونیك» ??? گروه كالایی در نظر گرفته شده كه به سه بخش «صنایع پزشكی»، «برق» و «الكترونیك» تقسیم می‌شود.

در گروه ماشین‌آلات و صنایع خودرو نیز ??? گروه كالایی در زیرمجموعه‌های مختلف در نظر گرفته شده كه در این خصوص می‌توان به گروه «مخازن»، «سازه‌های فلزی و سوله»، «ایركولر، ایر‌هیتر و مبدل حرارتی»،«دیگ و مولد برق»، «رآكتور»، «تجهیزات اتصال مواد»، «تجهیزات سرد سلولزی»، «انواع كوره»، «تجهیزات نیروگاه گازی، سیكل تركیبی،برق آبی و توربین بادی»، «توربو كمپرسور‌های صنعتی اتصالات لوله»، «پمپ»، «شیرآلات فولادی»، «برج‌های فرآیندی»، «تجهیزات حفاری»، «بازیافت»، «پوشش‌های صنعتی»، «تجهیزات جداسازی»، «لانچر و ریسیور»، «سایر تجهیزات صنعتی»، «ماشین‌آلات و ادوات كشاورزی»، «ماشین‌آلات صنایع غذایی»، «ماشین‌آلات صنایع دارویی»، «ماشین ابزار و قالب‌های صنعتی»، «ماشین‌آلات خطوط تولید»، «ابزار‌آلات دستی»، «سایر ماشین‌آلات»، «صنایع نساجی»، «صنایع نیرو‌محركه و خودرو»، «صنایع شیمیایی و سلولزی»، «صنایع غذایی» و «صنایع دارویی و بهداشتی» اشاره كرد.

لیست سیاه كالاهای خارجی

اما برای گروه «صنایع فلزی و لوازم خانگی» نیز ?? ردیف كالا در نظر گرفته شده كه در این خصوص می‌توان به «چیلر جذبی تك اثره و دو اثره، چیلر تراكمی»، «مشعل‌های گازسوز، گازوئیل‌سوز‌ و چندگانه‌سوز (خانگی و صنعتی)»، «دیگ‌های آبگرم فولادی و چدنی حرارت مركزی»، «پكیج شوفاژ (آبگرم بهداشتی و گرمایشی)»،‌ «شیر و ترموستاتیك رادیاتور»، «رادیاتور فولادی، آلومینیومی و چدنی (پره‌ای، پانلی و قرنیزی)» و… اشاره كرد.

بیشتر بدانید :

افزایش ورود قطعات منفصله به كشور

معرفی شركت‌ها و سازندگان ایرانی

لیست سیاه كالاهای خارجی : علاوه بر سه گروه صنعتی اعلام شده از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت این وزارتخانه فهرست سازندگان و تولیدكنندگان ایرانی را نیز در دو گروه شامل فهرست اقلام و سازندگان ایرانی تجهیزات نیروگاه‌های سیكل تركیبی و فهرست شركت‌های پیمانكاری طراحی، تدارك و ساخت اعلام كرده است. در فهرست اقلام و سازندگان ایرانی تجهیزات نیروگاه‌های سیكل تركیبی ? بخش در نظر گرفته شده كه شامل «اجزا و قطعات توربین‌های گازی و بخار»، «مجموعه‌های تولید بخار و كوره»، «سیستم خنك‌سازی آب اصلی و كمكی»، «متفرقه»، «تجهیزات برقی» و «پیمانكار مشاور» می‌شود.

اما برای گروه «شركت‌های پیمانكاری طراحی، تدارك و ساخت» نیز ?? شركت در سه حوزه صنعتی و معدنی، حوزه نیروگاهی و حوزه نفت، گاز و پتروشیمی توسط سازمان مدیریت صنعتی به منظور به‌كارگیری و استفاده از خدمات آنها در پروژه‌های مختلف در گروه‌های (A،B،C و D) و (A،B،C و D پلاس) رتبه‌بندی شده‌اند كه این رتبه‌بندی این امكان را برای استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازمندی‌های كشور، درخصوص لزوم ارجاع كار به شركت های ایرانی به‌وجود می‌آورد.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-8-4
0 1512

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ