نصب كپسونهای گاز غیر استاندارد بر روی خودروها
نصب كپسونهای گاز غیر استاندارد بر روی خودروها
واتساپ: 09018317558 02142326

نصب كپسونهای گاز غیر استاندارد بر روی خودروها

نصب كپسونهای گاز غیر استاندارد بر روی خودروها

 نصب كپسونهای گاز غیر استاندارد بر روی خودروها

 روزانه خودروهای گاز سوز زیادی در سطح كشور تردد می كنند كه برخی از آنها به دلیل عدم رعایت شرایط اصولی دوگانه سوز كردن همانند یك بمب متحرك حادثه ای ناگوار را در انتظار نشسته اند.

به گزارش خبرنگار مهر ، گاز طبیعی فشرده یكی از مناسب ترین و در دسترس ترین جانشینهای بنزین، به ویژه در ایران به شمار می آید و سوختی ایده آل است كه در صورت گسترش مصرف با توجه به اینكه این گاز در داخل كشور تولید می شود، ایران را از واردات بنزین بی نیاز می سازد.

گاز طبیعی تمیزترین سوخت فسیلی است زیرا به طور عمده تنها بخار آب و دی اكسید كربن تولید می كند، دمای احتراق خود به خود گاز طبیعی 649 درجه سانتی گراد است كه 315 درجه سانتی گراد بالاتر از دمای خود اشتعالی بنزین است.

این گاز سوختی قابل استفاده در خودروها است و نسبت به بنزین مزیتهای بسیاری دارد كه از جمله این مزیتها می توان به اكتان بالا، قابلیت اندازه گیری و پایین بودن میزان تولید گازهای خروجی آن اشاره كرد.

اما آنچه در این میان موجب نگرانی است نصب غیر استاندارد و غیر اصولی تجهیزات دوگانه سوز در برخی خودرها است، در طول سالهای اخیر به دلیل بالا بودن نسبی انرژی حرارتی گاز “ال پی جی” برخی افراد به نصب غیر اصولی تجهیزات این گاز بر روی خودروهای خود روی آورده اند.

گاز مایع كه به صورت مخفف “ال پی جی” نامیده می شود به طور عمده از دو تركیب هیدروكربنی پروپان و بوتان تشكیل شده است. این گاز فاقد رنگ، بو و مزه است و در صورتی كه حجم زیادی از آن استشمام شود، باعث بیهوشی می شود.

شهروندان ، از تردد خودروهای غیر ایمن نگرانند.

برخی از كارشناسان شركت گاز استانها و دیگر شهرستانها  با تاكید بر اینكه استفاده از سیلندرهای گاز مایع در گازسوز كردن خودروها كار بسیار خطرناكی است، عنوان كردند: استفاده از سوخت گاز مایع و سیلندرهای این گاز در خودروها كاری غیر مجاز است چرا كه در صورت كوچكترین تصادف به خاطر مهار نبودن كامل سیلندر احتمال پاره شدن شیلنگ و بروز حادثه های دلخراش وجود دارد.

برای دریافت اطلاعات پیرامون واردات کالا و ترخیص کالا کلیک کنید.

نامبرده عنوان كرد: در حال حاضر هیچ نامه یا دستورالعملی برای برخورد قانونی با افرادی كه بر روی خودرهای خود از گاز مایع و تجهیزات غیر استاندارد در رابطه با دوگانه سوز كردن استفاده می كنند وجود ندارد و این موضوع تابه حال ابلاغ نشده است.

آنان در گفتگو با خبرنگار مهر تاكید كردند: گاز مایع بر خلاف گاز “سی ان جی” سنگین تر از هواست و با نفوذ به اتاق خودرو راننده متوجه آن نمی شود و با كوچكترین جرقه، انفجار رخ می دهد.

یكی از رانندگان  نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: استفاده از گاز مایع در خودروها و دوگانه سوز كردن خودسرانه به امری عادی در میان برخی رانندگان  تبدیل شده است.

وی با تاكید بر اینكه این كار یكی از مخاطرات جدی برای رانندگان در این استان محسوب می شود، خواستار نظارت مسئولان به ویژه نیروی انتظامی در این زمینه شد.

یكی از شهروندان  نیز كه شاهد گفتگوی خبرنگار مهر بود در این رابطه عنوان كرد: بارها اتفاق افتاده كه سوار خودروهایی شده ام كه بوی گاز به طور شدید در داخل آنها استشمام می شود.

وی با اشاره به اینكه در بیشتر مواقع ترجیح می دهم كه از خودرو پیاده شوم، افزود: وجود خودروهایی كه به صورت غیراصولی دوگانه سوز شده اند موجب ترس شهروندان از سوار شدن در این خودروها شده است.

یكی دیگر از شهروندان  كه از تردد اینگونه خودرها در سطح شهر به شدت گلایه دارد نسبت به برخی از عواقب تردد این ماشینها هشدار می دهد و می گوید: امنیت خودروهای استفاده كننده از سوخت‌ گاز مایع بسیار پایین است و این موجب نگرانی هایی در میان شهروندان  شده است.

وی همچنین عنوان می كند: تعداد مراكز غیر مجاز نصب تجهیزات “ال پی جی” در استانها و دیگر شهرستانها  رشد چشمگیری یافته كه این امر مستلزم نظارت بیشتر مسئولان و مراجع ذیربط است.

هشدار نسبت به افزایش مراكز غیر مجاز نصب تجهیزات “ال پی جی”

این در حالی است كه تجهیزات كارخانه ای نصب شده بر روی خودروهای گازسوز نیز مشمول استاندارد اجباری است و چنان چه اشكال داشته باشد قابل پیگیری است و در صورت بروز مشكل، شهروندان می توانند شكایت كنند.

رئیس سازمان بازرگانی در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: مراكز و جایگاه های ارائه سوختهای گازسوز زیر نظر هیچ صنفی نبوده و به صورت آزادانه فعالیت می كنند.

وی با اشاره به استفاده از كپسولهای 11 كیلویی گاز مایع در خودروها، خاطرنشان كرد: عمده علت رشد نصب تجهیزات گاز سوز غیر مجاز در استانها و دیگر شهرستانها و همچنین افزایش استفاده از گاز “ال پی جی” كمبود مراكز و جایگاه های توزیع سوخت “سی ان جی” است.

قانون صریحی برای برخورد با متخلفان وجود ندارد اما رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیز در این رابطه اظهارات قابل تاملی دارد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی عنوان كرد: در حال حاضر هیچ نامه یا دستورالعملی برای برخورد قانونی با افرادی كه بر روی خودرهای خود از گاز مایع و تجهیزات غیر استاندارد در رابطه با دوگانه سوز كردن استفاده می كنند وجود ندارد و این موضوع تابه حال ابلاغ نشده است.

وی بیان كرد: برای جریمه كردن و برخورد قانونی با افراد خاطی در این زمینه باید صراحت قانونی مشخص شده باشد و جریمه بر اساس یك “كد جریمه” انجام شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ضمن تاكید بر مخاطره آمیز بودن تردد وسایل نقلیه ای كه به صورت خودسرانه و با گاز مایع دوگانه سوز شده اند، یادآور شد: در برهه ای زمان نیروی انتظامی استان با برخی از مراكز عرضه این كپسولهای برخورد كرد كه به دلیل عدم وجود قانون صریح در این زمینه این برخوردها متوقف شد.

ایشان از مراجع قانونی كشور خواستند با ارائه طرح و فوریت قانون مبارزه با اینگونه وسایل نقلیه به مجلس زمینه تسریع در تصویب این قانون را فراهم كنند.

گاز طبیعی تمیزترین سوخت فسیلی است زیرا به طور عمده تنها بخار آب و دی اكسید كربن تولید می كند، دمای احتراق خود به خود گاز طبیعی 649 درجه سانتی گراد است كه 315 درجه سانتی گراد بالاتر از دمای خود اشتعالی بنزین است.

نصب كپسونهای گاز غیر استاندارد بر روی خودروها

وی با اشاره به وجود مواردی از انفجار در اینگونه خودروها، ابراز امیدواری كرد كه با تصویب قانون مورد نیاز در این زمینه شرایط برخورد با خاطیان فراهم شود.

به هر حال اگر به آمار آتش نشانی استان لرستان نگاهی بیاندازیم فهرست بلند بالایی از آتش سوزی هایی كه در اثر منفجر شدن كپسولهای غیر استانداردنصب شده در خودروها رخ داده را می توان دید.

یكی از اتفاقاتی كه در ماه اخیر در این رابطه رخ داد حادثه منفجر شدن سیلندر گاز در شهرستان ازنا بود كه منجر به مجروح شدن شش نفر از اعضای یك خانواده ازنایی شد.

در این حادثه كه علت آن بنابر اظهارات كارشناسان آتش نشانی پر كردن مخزن گاز خودرو به وسیله كپسول گاز خانگی بود بیش از 50 درصد یك منزل مسكونی تخریب و یك دستگاه پیكان سواری در آتش سوخت.

اگر امروز مرور حادثه تلخ سوختگی شدید شش عضو یك خانواده ازنایی قلبمان را به درد می آورد باید به این بیندیشیم كه اگر در شلوغی یكی از خیابانهای شهر یكی از همین كپسولهای جاسازی شده منفجر شود چه اتفاقی رخ خواهد داد.

نصب كپسونهای گاز غیر استاندارد بر روی خودروها

 در پایان رعایت اصول استانداردی برای كالاهای وارداتی و همچنین ساخته شده در كشور و اخذ نشان استاندارد برای مراكز تولیدی ،جزء اصول اساسی به منظور ایمنی و كیفی آن كالا در كشور خواهد بود.

با سپاس فراوان        یوسف-امامی

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-8-4
0 1146

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ