گواهينامه حلالHALAL  چيست؟
گواهينامه حلالHALAL چيست؟
واتساپ: 09018317558 02142326

گواهينامه حلالHALAL چيست؟

گواهينامه حلالHALAL چيست؟

مسلمانان با داشتن حدود 28 درصد جمعیت جهان یكی از بزرگترین بازارهای مواد غذایی در جهان را تشكیل می دهند و با توجه به مقررات دین اسلام در ارتباط با غذا و تقسیم غذا به دو دسته حلال و غیر حلال نیاز به استانداردی در ارتباط با وضعیت غذا از نظر حلال و غیر حلال بودن به شدت احساس می شد با توجه این مركز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی (ICRIC) زیر نظر سازمان همكاری های اسلامی جهت تامین نیاز در جهان اسلام در خصوص ارائه غذای حلال، به مطالعه و پژوهش و تحقیقات گسترده ایی در این زمینه پرداخت و با جمع بندی تجربیات از فعالیت های انجام شده، اقدام به ایجاد ” نظام نظارتی بر محصولات حلال (Halal Product) از جمله غذاهای حلال (Halal Food)و نیز پژوهش، گسترش، اطلاع رسانی و حمایت ” در این زمینه نموده است .

استاندارد_حلال

در سال 1997 این استاندارد برای اولین بار در سطح بین المللی مطرح و تعریف غذای حلال در آن انجام شد در این آیین نامه نه تنها تولید و فرآوری محصولات مشمول قوانین حلال می گردد بلكه حمل و نقل ، نگهداری، ذخیره سازی، و هر وسیله و ابزاری كه به نوعی در این فرآیند تاثیرگزار است را شامل می شود.

در حال حاضر برند حلال گستره وسیعی از فعالیت های اقتصادی را شامل می شود از آن جمله می توان به تولیدات دارویی ، بهداشتی و آرایشی و حتی فعالیت های مانند بانكداری ، مسافرت و توریسم اشاره كرد.

این گواهینامه مانند گواهینامه های ایزو نیست و در واقع فقط یك گواهینامه معتبر در كشور های اسلامی می باشد. هرچند كه ورود محصولات دارای این نشان در كشور های غیر اسلامی نیز رو به رشد است و مشتریان غیر مسلمان نیز تمایل زیادی به مصرف این مواد غذایی دارند. البته داشتن گواهینامه ایزو مانند ISO 9001 یك امتیاز محسوب می شود.

نكته ای كه تا حدودی این استاندارد و یا آیین نامه را مورد تهدید قرار می دهد قرائت های مختلف فرقه های اسلامی از مفهوم حلال یا حرام می باشد برای مثال در فقه شیعه ماهی هایی كه دارای فلس نیستند حرام است در حالیكه در فقه اهل سنت ها چه از دریا صید می  شود را  حلال می داند مواردی مانند این باعث می شود كه این آیین نامه با چالش های روبرو شود.

در سال 2005 ارزش بازار جهانی فعالیت های اقتصادی حلال اعم از غذایی و غیر غذایی حدود 2000 میلیارد دلار بوده ولی در سال 2009 این رقم به حدود 2850 میلیارد دلار رسیده است. كه ارزش بازار جهانی غذای حلال بالغ بر 895 میلیارد دلار 4/31 درصد از فعالیت های اقتصادی حلال تشكیل می داده.

در حال حاضر رقابت شدیدی بین كشورهای مسلمان و غیر مسلمان در جهان وجود دارد اما كشور مالزی در این میان جز پیشتازان می باشد جالب اینكه نشان حلال بعد از مالزی بیشترین استفاده و تولید را در كشورهایی مانند انگلستان و فرانسه دارد كشور برزیل به عنوان یكی از بزرگترین صادر كنندگان گوشت و محصولات غذای در جهان است اكنون حدود 70 درصد صادرات مرغ منجمد و 32 درصد صادرات گوشت قرمز خود را با نشان حلال انجام می دهد و امریكا 80 درصد صادرات گوشت گاو خود را با برند حلال به كشورهای اسلامی انجام می دهد این رقم برای كشورهای مانند نیوزلند حدود 40 درصد و استرالیا حدود 67 درصد می باشد.

متاسفانه در كشور ایران كه در مركز 15 كشور اسلامی جهان قرار گرفته این علامت بسیار كم مورد استفاده قرار می دهد. متاسفانه در سال 1285 تنها 26 میلیون دلار مواد غذائی حلال از ایران صادر شده كه با توجه به وسعت كشور و شرایط اقلیمی آن رقم ناچیزی در تجارت غذای حلال در جهان می باشد تا سال 1288 ( تنها 37 شركت موفق به اخذ نشان حلال برای محصولات خود شده است. در زمینه تهیه استاندارد غذای حلال در ایران، با همكاری كلیه ذینفعان و با نظارت سازمان ملی استاندارد در سال 1388، راهنمای عمومی غذای حلال (12000) در ایران تدوین و ملاك اجرا قرار گرفت. به منظور دریافت اطلاعات تکمیلی پیرامون ” استاندارد حلال ” کلیک کنید.

دامنه كاربرد

این استاندارد برای موضوعات زیر كاربرد دارد:

الف- مواد اولیه و افزودنی های غذایی كه منشاء حیوانی یا مستی آور دارند. این مواد می تواند شامل: انواع مواد افزودنی ، نگهدارنده ، طعم دهنده، قوام دهنده و مانند آن با پایه حیوانی و مستی آور مانند ژلاتین ، مایه پنیر، آلبومین و تركیبات آنزیمی  باشد.

ب- فراورده های غذایی كه در تولید و فرآوری آن ها ، به هر میزان هرچند جزئی از مواد اولیه و افزودنی های با منشاء حیوانی یا مستی آور استفاده شده باشد .این فراورده ها میتواند شامل : انواع فراورده های گوشتی،لبنی، ، روغنی ، آشامیدنی و فراورده های تخمیری و الكلی و مشتقات آنها باشد.

پ- مواد اولیه ، افزودنی ها و فرآورده های غذایی كه ممكن است در هر مرحله از زنجیره غذایی با مواد نجس یا غیر حلال در تماس باشند. این مراحل می تواند شامل دریافت ، آماده سازی ، فراوری ، جداسازی ، استحصال ، استخراج ، تعیین ، بسته بندی ، برچسب گذاری ، علامت كذاری ، كنترل، جابجایی، حمل ونقل ، توزیع ، انبارش ، عرضه و سرو كردن غذای حلال و محصولات آن از جمله اجزای تشكیل دهنده مواد غذایی و تركیبات كمك فراوری كننده باشد.

ت- مواد اولیه افزودنی ها و فراورده های غذایی كه روش تولید آنها ممكن است به گونه ای باشد كه منجر به تغییر در اصل حلیت ماده غذایی گردد. مانند آب انگور كه بر اثر جوشیدن تا قبل از تبخیر دو سوم آن حرام می گردد.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1396-8-4
0 1165

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ