انواع ارز در روند ترخیص کالا
انواع ارز در روند ترخیص کالا
واتساپ: 09018317558 02142326

انواع ارز در روند ترخیص کالا

در فرآیند واردات کالا، رد و بدل کردن ارز رایج و بدیهی است؛ اما موضوع مهمی که وجود دارد، این است که وارد کنندگان باید از اینکه برای هر نوع کالا و هر نوع ترخیص کالا، چه نوع ارزی تخصیص داده می‌شود، اطلاع داشته باشند. در صورتی که می‌خواهید با جزئیات بیشتری از انواع ارز در روند ترخیص کالا آشنا شوید، در ادامه این مقاله از وبسایت پرشین تجارت دوان، ما را همراهی کنید.

 

انواع ارز در روند ترخیص کالا

 

لازمه فعالیت کردن در زمینه واردات، صادرات و ترخیص کالا، پرداخت ارزی است. به همین دلیل تمامی تاجران و کسانی که به عنوان وارد کننده فعالیت دارند، باید سعی کنند با انواع ارز آشنایی داشته باشند.

لازم به ذکر است که برای ترخیص کالا، از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. با در نظر گرفتن این موضوع، برای هر کالا و ترخیص آن از گمرک، به ارز مناسب آن نیز نیاز می‌باشد. در ادامه به انواع ارز در روند ترخیص کالا پرداخته‌ایم. با مطالعه این قسمت از مقاله وبسایت پرشین تجارت دوان، با اطلاعات کاملی پیرامون انواع ارزهایی که برای ترخیص کالا مورد استفاده قرار می‌گیرند، آشنا خواهید شد.

 

دلار آزاد

 

از دلار آزاد معمولا برای معاملات نقدی استفاده می‌شود. در معاملاتی که صورت می‌گیرد، با توجه به توافقی که میان طرفین معامله انجام می‌شود، ممکن است نرخ معامله بر اساس ریال، دلار و یا هر نوع ارز دیگری مشخص شود.

در هر صورت امکان مبادله ریال با ارزهای دیگر وجود دارد؛ به طوری که مبلغی که طرفین بر روی آن توافق کرده‌اند، توسط خریدار پرداخت می‌گردد. البته در این نوع از انواع ارز در روند ترخیص کالا، پول توافق شده از طریق سیستم‌های بانکی به حساب فروشنده منتقل می‌گردد.

 

دلار حواله

 

از دیگر انواع ارز در روند ترخیص کالا، دلار حواله است. دلار حواله درحقیقت به نوعی دستور پرداخت به شمار می‌رود. بر اساس دلار حواله، هزینه‌ای که میان خریدار و فروشنده توافق شده است، به واسطه یک صرافی به بانک کارگزار مربوطه در خارج از کشور منتفل می‌گردد و فروشنده می‌تواند مبلغ را دریافت کند.

 

دلار سنا

 

دلار سنا به قیمت‌هایی که در سامانه سنا محاسبه و اعلام می‌شود، اشاره دارد. در نظر داشته باشید که سامانه سنا تحت نظر بانک مرکزی فعالیت دارد. به همین دلیل تمامی نرخ‌ها به صورت دقیق مشخص می‌گردند. ثبت قیمت در سامانه سنا توسط صرافی‌های معتبر صورت می‌گیرد.

 

دلار مبادله ای

 

یکی از رایج‌ترین انواع ارز در روند ترخیص کالا، دلار مبادله‌ای می‌باشد که به همان ارزی اشاره دارد که قیمت آن به صورت هفتگی و از سوی دولت اعلام می‌گردد.

پس از تائید سازمان سرمایه گذاری و وزارت اقتصاد و دارایی، می‌توان با استفاده از دلار مبادله‌ای، اقدام به واردات کالا بدون مبادله ارز و از محل سرمایه‌‌گذاری خارجی نمود. از دلار مبادله‌ای می‌توان برای واردات لوازم جانبی موبایل، قطعات موبایل، ماشین‌آلات و قطعات آن‌ها و … استفاده کرد.

 

حساب ذخیره ارزی

 

در حساب ذخیره ارزی، بخشی از هزینه‌های معامله توسط وارد کننده پرداخت می‌شود و بخشی از آن نیز توسط حساب ذخیره ارزی پرداخت می‌گردد. لازم به ذکر است در صورتی می‌توان از طریق حساب ذخیره ارزی برای مبادله ارز اقدام نمود که حساب ارزی دارای سرمایه و اعتبار باشد.

از حساب ذخیره ارزی، به عنوان یکی از انواع ارز در روند ترخیص کالا، برای معاملاتی که میان کشورهای آسیای میانه و کشورهای آفریقایی صورت می‌گیرد، استفاده می‌گردد. لازم به ذکر است برای استفاده از روش حساب ذخیره ارزی، صادر کننده باید نسبت به ثبت ارزش تعیین شده جهت خرید و صادرات در دفتر اسناد رسمی اقدام نماید.

 

یوزانس یکی از انواع ارز در روند ترخیص کالا

 

پرداخت ارز از طریق روش یوزانس از طریق سیستم بانکی صورت می‌گیرد. در این روش نرخ و مدت زمان اضافه شده به قیمت کالا، توسط سامانه کنترل می‌شود.

 

وام ارزی

 

برخی از واحدهای تولیدی و یا تجاری که دارای مجوز تاسیس هستند اما راه‌اندازی نشده‌اند، می‌توانند برای واردات و ترخیص کالا از جمله واردات تجهیزات و قطعات مورد نیاز برای راه‌اندازی واحد تولیدی، از وام ارزی استفاده کنند. این وام که از نوع ارز خارجی می‌باشد، از طریق شعبه مرکزی بانک قابل دریافت است.

مراکزی که در حال تاسیس هستند اما پروانه بهره‌برداری و یا کارت بازرگانی ندارند، می‌توانند در جهت استفاده از وام ارزی، از طریق اداره قوانین صادرات و واردات اقدام نمایند.

 

برات وصولی

 

برات وصولی یکی از روش‌های پرداخت اعتبار اسنادی و در لیست انواع ارز در روند ترخیص کالا قرار دارد. در این روش بروات اسنادی وصولی به همراه مدارک معامله، از سوی فروشنده برای خریدار ارسال می‌گردد و در صورتی که خریدار آن را قبول کند، هزینه را بر اساس زمان مشخص شده در سررسید، پرداخت می‌کند.

 

دریافت مشاوره برای تخصیص انواع ارز در ترخیص کالا

 

در این مقاله از وبسایت پرشین تجارت دوان، به انواع ارز در روند ترخیص کالا پرداختیم و سعی کردیم به صورت مختصر، اطلاعات مورد نیاز در این زمینه را ارائه دهیم و امیدواریم مطالعه آن برای شما مفید باشد.

اگر پیرامون انواع ارزهایی که برای ترخیص کالا مورد استفاده قرار می‌گیرند، سوالی دارید؛ می‌توانید با کارشناسان و ترخیص‌کاران مجموعه پرشین تجارت دوان از طریق راه‌های ارتباطی (شماره تماس 02142326 و یا واتساپ 09018317541) در تماس باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید. کارشناسان پرشین تجارت دوان، راهنمای شما عزیزان پیرامون تخصیص ارز و ثبت سفارش کالا در مناطق آزاد، روند ثبت سفارش کالا و ترخیص کالا از گمرک خواهند بود.

 

انواع ارز شامل متقاضی و مبادله‌ای به چه معناست؟

منظور از ارز متقاضی، ارزی است که به صورت نقدی و توسط صرافی در قالب دلار آزاد و دلار مبادله‌ای، به حساب فروشنده منتقل می‌گردد. از ارز مبادله‌ای نیز برای هر گونه ارزی و یا روش پرداختی که در آن بانک مرکزی به صورت اعتبار در اختیار وارد کننده قرار می‌دهد، استفاده می‌شود.

شیوه‌های پرداخت ارز در زمان ثبت سفارش شامل چه مواردی است؟

برای پرداخت ارز در زمان ثبت سفارش می‌توان از اعتبار اسنادی، برات وصولی، روش نقدی و یوزانس استفاده کرد که توضیحات مرتبط با هر یک در متن مقاله فوق از وبسایت پرشین تجارت دوان آورده شده است.

مراحل و روند ترخیص کالا شامل چه مراحلی است؟

مراحل مختلف ترخیص کالا شامل گرفتن مجوز ثبت سفارش بازرگانی، بیمه کردن کالا، تشکیل پرونده برای تخصیص ارز و حواله بانکی، برقراری ارتباط با شرکت حمل و نقل و دریافت اسناد مربوط به حمل بین‌المللی، تنظیم پیش نویس دور اظهاری، بررسی و تطبیق کالا با مدارک توسط کارشناس گمرک و … می‌باشد.

به این نوشته امتیاز دهید
Rate this post
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1402-8-17
0 148

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ