تجارت خارجی غیر نفتی در ایران
تجارت خارجی غیر نفتی در ایران
واتساپ: 09018317558 02142326

تجارت خارجی غیر نفتی در ایران

کشور ایران با توجه به ذخایر غنی که دارد، همواره علاوه بر تامین نیازهای داخلی کشور، بخش عظیمی را نیز صرف صادرات به کشورهای همسایه و دیگر کشورهای اروپایی می کند که در زمینه تجارت غیر نفتی در ایران این موضوع با رشد افزایشی همراه شده است.

در این مقاله قصد داریم شما را با تجارت هایی آشنا کنیم که غیر نفتی هستند و سهم مهمی در واردات ارز به کشور را دارند و این به نوبه خود به اقتصاد کشور کمک زیادی می کند، پس تا پایان مقاله ما راه همراهی کنید.

ترخیص_كالا میزان تجارت خارجی غیر نفتی

 

کشور ایران با توجه به ذخایر و غنایم ارزشمندی که دارد، هر ساله سهم بزرگی را به بخش تجارت و صادرات اختصاص می دهد که در خصوص تجارت خارجی غیر نفتی این امر به مراتب رو به افزایش است.

مطابق با آخرین گزارشات و نقل قول هایی که از سوی سخنگوی گمرک وجود دارد، میزان تجارت غیر نفتی با 161 میلیون تن به 109 میلیارد دلار رسید که این آمار به تابستان 1401 برمی گردد.

این میزان نسبت به سال 1400 از لحاظ وزنی 3 درصد و از لحاظ ارزش 30 درصد با رشد همراه بوده است.

 

اقلام صادراتی و وارداتی غیر نفتی در ایران

 

تجارت خارجی شامل واردات و صادرات است و که هر کدام به میزان نیاز و توان کشور طی قوانین و مقررات گمرکی در جریان هستند از این در اینجا ما به اقلام عمده صادراتی و وارداتی غیر نفتی ایران اشاره می کنیم:

  • اقلام عمده صادراتی شامل متانول، پروپان مایع، پلی اتیلن، گاز طبیعی مایع شده، روغن های سبک نفتی، اوره، بوتان، قیر نفت، شمش آهن، فولاد و فرآورده های سبک می باشند
  • اقلام عمده وارداتی شامل ذرت دامی، گندم معمولی، دانه سویا، برنج سفید، شکر خام، کنجاله سویا، تراکتورهای جاده ای، کک های زغال سنگ و گوشی تلفن همراه هستند

 

مبدأ و مقصد کالاهای وارداتی و صادراتی تجارت غیر نفتی

 

کشور ایران با توجه به اینکه توانایی صادرات و واردات کالا را در مقیاس گسترده ای دارد، اما به دلیل مسائل سیاسی و اقتصادی محدودیت هایی در سال های اخیر ایجاد شده که محدودیت در تجارت بین المللی ایجاد کرده است.

با این حال کشور ایران توانسته است در این زمینه به صورت گسترده ای به فعالیت خود ادامه دهد به گونه ای که مقاصد مختلفی را برای واردات و صادرات در نظر گرفته شده است که در اینجا ما به چند نمونه از آن ها اشاره می کنیم:

  • 5 مقصد نخست کالاهای صادراتی به کشورهای امارات متحده عربی، هند، چین، ترکیه و عراق تعلق دارد
  • 5 مبدا کالاهای وارداتی نیز به کشورهای ترکیه، روسیه، امارات متحده عربی، هند و چین تعلق دارد

 

میزان ترازیت در تجارت خارجی غیر نفتی

 

میزان ترانزیت تجارت غیر نفتی را اگر مورد بررسی قرار دهیم سال 1400 را با سال جاری مورد باهم مقایسه می کنیم، به این صورت که در سه ماه نخست سال 1401 سه میلیون و 674 هزار تن کالای خارجی از مسیر کشور عبور کرده است که این نسبت به بهار سال قبل رشد 32 درصدی داشته است.

بنابراین اگر این روند به همین صورت پیش رود، به یک دستاورد مهم کشوری خواهد رسید که البته لازم به ذکر است، حمایت ها و قوانینی که از سوی سازمان گمرک و دیگر نهادهای مربوطه صادر می شود، تاثیر بسزایی در رسیدن به این دستاورد خواهد داشت.

 

برای دریافت اطلاعات پیرامون واردات کالا و ترخیص کالا کلیک کنید.

 

تاثیرات مختلف در روند تجارت غیر نفتی خارجی

 

در تجارت غیر نفتی متغیرهای زیادی تاثیرگذار هستند که از جمله آن ها می توان به تورم داخلی، نرخ ارز و رشد اقتصادی اشاره کرد، با این حال تنوع کالایی و بازار و چگونگی تجارت از دیگر عوامل تاثیرگذار بر این بخش از اقصاد کشور هستند.

 

گروه بازرگانی پرشین تجارت دوان

 

گروه بازرگانی پرشین تجارت دوان توانسته است در زمینه تجارت های بین المللی و غیر نفتی خارجی به صورت مستمر و گسترده ای فعالیت کند و مسیر را برای تجار و بازرگانان فراهم نماید.

تجارت های خارجی غیر نفتی ممکن است بر اثر عوامل مختلفی که در بالا به آن اشاره کردیم تحث تاثیر قرار بگیرد، با این حال متخصصین گروه بازرگانی پرشین تجارت دوان با تجربه و تخصصی که در این زمینه کسب نموده است، به بهترین نحو عملکرد خود را به اجرا در می آورد.

به این نوشته امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)
نویسنده: پرشین تجارت / تاریخ: 1401-9-2
0 318

لطفا در مورد این مطلب نظر دهید

در صورت تمایل شماره تماس خود را وارد نمایید، در اولین فرصت کاری با شما در ارتباط خواهیم بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

شماره تلفن: 02142326

واتساپ- ایتا- تلگرام 09018317558


" ترخیص کالا خود را با آرامش خاطر به ما بسپارید "
021-42326 ارتباط از واتساپ